بازدید 3444

انزوایی فراتر از مصر در انتظار ترکیه است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است ترکیه سعی دارد با استفاده از بضاعت رژیم صهیونیستی، جبهه‌ای علیه ایران ایجاد کرده و به سیاست‌های تنش‌زای خود در منطقه ادامه دهد.
کد خبر: ۶۰۱۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ 29 June 2016
مجتبی ذوالنوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه کمال آتاتورک نقش بسزایی در سکولار کردن کشور ترکیه داشته است، گفت: آتاتورک تلاش کرد تا نظامی کاملا لائیک را رقم بزند و ارتباط چشمگیری با رژیم صهیونیستی برقرار کند از این رو رفته رفته مراودات گسترده اقتصادی و همکاری های بسیار وسیع نظامی و برگزاری مانورهای گسترده نظامی باعث شد ترکیه به یکی از حیاط خلوت های رژیم صهیونیستی تبدیل شود.

ترکیه صرفا ژست ضدصهیونیستی می گیرد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: بعد از آن حزب اسلامگرای فضیلت با محوریت نجم الدین اردکان حرکتی را آغاز کرد که اسلامگرایان در ترکیه حاکم شدند لذا این اتفاق در کنار انقلاب اسلامی در کشور ما باعث شد باطن ضدسکولاریستی مردم ترکیه بیدار شود اما به هر حال آمریکا این وضعیت را بر نتابید و به سرعت تلاش کرد با ایجاد انحراف بین اسلامگرایان مانع بروز وضعیتی مثل ایران در ترکیه شود تا جایی که این حرکت نیز به سمت انزوا رفت.

وی در ادامه با بیان اینکه بعد از اسلامگرایان مجددا بقایای نظام گذشته ترکیه بر این کشور حاکم شد، گفت: حاکمان امروز ترکیه در مواقعی به ظاهر موضع ضد صهیونیستی می گیرند مثل زمانی که کشتی حامی صلح در دریای مرمره مورد حمله قرار گرفت و اردوغان در آن زمان دعوای زرگری راه انداخت و ژست ضدصهیونیستی گرفت که تا زمانی که اسرائیل عذرخواهی نکند روابط میان آنها عادی سازی نمی شود.

ذوالنوری ادامه داد: اما امروز بدون عذرخواهی اسرائیلی‌ها روابط را عادی سازی می کنند که چند دلیل دارد نخست اینکه کسی که دارد غرق می شود به هرجایی چنگ می زند و امروز اردوغان به دلیل شکست در سیاست‌های منطقه ای خود و به بن بست خوردن و از طرفی قطع روابط با روسیه دچار سرخوردگی و ناکامی شده است که تلاش دارد از هر دریچه ای برای نجات خود استفاده کند.

نماینده مردم قم در مجلس همچنین یادآور شد: از طرف دیگر ترکیه گمان می کند با عادی سازی روابط با اسرائیل می تواند حمایت غرب را از آن خود کند و با سیاست های تعیین شده غربی هماهنگ با قطر و رژیم صهیونیستی حرکت کند تا فعالیت هایشان علیه بیداری اسلامی و مقاومت در منطقه ادامه یابد.

وی افزود: از سویی اردوغان احساس می کند مهم ترین مانع دستیابی به اهداف منطقه ای خود و تصرف پایتخت های عراق و سوریه، جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان اتاق فرمان مقاومت در منطقه عمل می کند لذا سعی دارد جبهه ای علیه ایران باز کند که با این اقدام کنونی ترکیه یعنی عادی سازی روابط با اسرائیل علنی شد و اکنون قصد دارد از بضاعت رژیم صهیونیستی در این زمینه استفاده کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است این اقدام ترکیه آثار کوتاه مدتی برای آنها در پی داشته باشد اما در نهایت انزوا و سرخوردگی که برای مصر بعد از حرکت انور السادات در به رسمیت شناختن کمپ دیوید و رژیم صهیونیستی ایجاد شد برای اردوغان و حزب او به شکل عمیق تری رخ خواهد داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار