بازدید 4525

قاچاق سالانه 500 میلیون دلار قطعات خودرو به کشور

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو گفت : قاچاق به صنعت خودروسازی خیلی ضربه نمی زند چون خودرو را نمی شود ، قاچاق کرد ولی کمر صنعت قطعه سازی ما را دارد می شکند .
کد خبر: ۶۰۰۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵ 23 June 2016
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو گفت : قاچاق به صنعت خودروسازی خیلی ضربه نمی زند چون خودرو را نمی شود ، قاچاق کرد ولی کمر صنعت قطعه سازی ما را دارد می شکند .

ارش محبی نژاد در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما افزود : واردات از مبادی رسمی و یا قاچاق انجام می شود متأسفانه حدود 3 تا 4 سال قبل تعرفه ها به علت تغییر نرخ ارز مرجع و مبادله ای به نصف کاهش یافت ولی بعد از اینکه ارز مرجع حذف شد و این اختلاف از بین رفت ، تعرفه افزایش نیافت و تعرفه واردات کالا در ایران که در سال های 91 -92 نصف شده بود ثابت ماند و هیچ گاه افزایش نیافت.

وی گفت : تعرفه واردات کالا در ایران با توجه به اینکه هنوز ارز مبادله ای وجود دارد به منزله این است که ما به تولید کننده خارجی یارانه می دهیم در مورد قطعات وضع به مراتب بدتر است ، کف تعرفه واردات قطعات خودرو باید 32 درصد باشد تا قطعه ساز داخلی رقابت پذیر باشد ، در حال حاضر متأسفانه میانگین تعرفه واردات قطعات خودرو 15 درصد است.

محبی نژاد افزود : قاچاق در حوزه قطعات خودرو مثل خیلی از حوزه های دیگر یک معضل اساسی است چون قطعات بعضاً کم حجم را با هر شیوه ای می شود قاچاق کرد ، اگر به سطح شهر مراجعه کنید می بینید که قطعات بی کیفیت خارجی که نه شناسنامه دارد و نه اینکه به ایمنی و کیفیت آن اعتباری هست به وفور وجود دارد و مردم تنها به خاطر قیمت پایین و بدون توجه به خطرهای جانی و مالی این قطعات را خریداری می کنند.

وی با بیان اینکه قاچاق مقوله ای نیست که حجم و ارزش ان قابل اندازه گیری باشد ، گفت: برآوردهای ما نشان می دهد که ارزش قاچاق کالا به کشور حدود 20 میلیارد دلار است که حدود 500 میلیارد دلار آن قطعه است که سالانه وارد کشور می شود. 

محبی نژاد افزود : کسی که قاچاق می کند هیچ پرداختی حتی تعرفه واردات محدود 15 درصدی هم که بعضاً با 10 درصد پرداخت می شود ندارد درحالیکه تولید یا واردات مشمول پرداخت عوارض و سایر پرداختی های دولتی و غیر دولتی است .

وی گفت : همچنین کسی که قاچاق می کند 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را نمی پردازد ولی تولید کننده مالیات بر درآمد ، مالیات بر عملکرد ، بیمه ، حقوق کارکنان و سایر پرداخت های قانونی را دارد که اینها باعث می شود هرگز نتواند با کالای قاچاق رقابت کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار