بازدید 4277

نظارت بر اجرای برجام از اولویت‌های کمیسیون امنیت است

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظارت بر اجرای برجام و ارائه گزارش از سوی دستگاه‌های مربوطه در پسابرجام را طبق قوانین مصوب مجلس به عنوان یکی از اولویت‌های این کمیسیون برشمرد.
کد خبر: ۵۹۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸ 22 June 2016
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح اولویت‌های کاری کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اولین کار کمیسیون بررسی عملی اجرای قوانین است که طبق آن دستگاه‌های مربوطه باید هر سه یا شش ماه گزارشی از عملکرد آن به کمیسیون  و یا مجلس ارائه کنندکه نمونه آن قانون الزام دولت به پیگیری حقوق ایرانیان قربانی در جنگ شیمیایی است. در این رابطه یک سری شرکت‌های اروپایی و آمریکایی به دلیل مجهز کردن صدام برای حمله شیمیایی به ایران محکوم هستند اما به جای آنکه در دادگاه‌های بین‌المللی جرایم آن‌ها پیگیری شود آن‌ها به دلایل واهی علیه ما حکم صادر می‌کنند.

وی قانون الزام دولت به پیگیری حقوق ایرانیان قربانی ترور و قانون الزام دولت به پیگیری حقوق ایرانیانی که حقوق بشر برای آن‌ها توسط کشورهای خارجی نقض شده است را به عنوان موارد دیگری دانست که باید کمیسیون امنیت گزارشی از دستگاه‌های مربوطه در مورد اجرای آن کسب کنند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس اولویت دیگر این کمیسیون را مربوط به برجام دانست و گفت:‌ دستگاه‌های مربوطه یعنی وزارت خارجه و دستگاه‌های اقتصادی همچون وزارت اقتصاد و نفت باید در هر کدام جداگانه در مورد روال اجرای برجام  و تامین شروط ایران در بحث برجام گزارشی ارائه دهند. البته مجلس سه قانون مشخص در مورد موضوع هسته‌ای در دوران گذشته به تصویب رساند که باید کمیسیون بر نحوه اجرای آن نظارت داشته باشد.

وی تحلیل راهبردی در مورد مناسبات و تحولات آینده با کشورهای مختلف را از دیگر موارد کاری کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برشمرد و گفت: در این رابطه می‌توان به موضوع چالش‌های حقوقی بین ایران و آمریکا و لزوم شفاف سازی آن اشاره کرد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه کمیسیون امنیت باید بتواند نقش راهبردی در خصوص روابط دو جانبه با کشورهای دیگر داشته باشد توضیح داد: این موضوع را می‌توان در سه حوزه تقسیم کرد. اولین حوزه مربوط به این است که کمیسیون امنیت باید مقصد سفرها ومذاکرات انجام شده در سفر رئیس هیأت رئیسه و کمیسیون ها را تعیین کند. رویکردی که تاکنون عکس آن انجام می شود؛ به طوری که جهت‌دهی سفرهای رئیس و هیأت رئیسه توسط مشاور بین‌المللی انجام می‌شد و از کمیسیون امنیت خواسته می‌شد که یک نفر در این سفر را حضور پیدا کند. حال اینکه این کمیسیون به خوبی می‌تواند رفتارهای سیاست‌های  مجلس را با برنامه مشخص به دور از لابی گرایی ترسیم نماید.

وی جهت‌دهی به بین المجالس اسلامی و داشتن نقش راهبردی در خلال گروه‌های دوستی و پارلمانی را از دیگر اولویت‌های مدنظر کمیسیون امنیت برشمرد و گفت: عمدتا مناسبات در سطح گروه‌های دوستی و پارلمانی نمادین و نمایشی است که کمیسیون می‌تواند با ارائه راهبردی این مناسبات را فعال‌تر کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار