بازدید 3517
۱

برداشت صـــــــفـــــر ایران از یک مخزن مشترک ۳میلیارد بشکه‌ای نفت/ تولید روزانه عراق ۶۵هزار بشکه شد + منابع و مستندات

وزارت نفت ایران اخیراً متوجه مشترک‌بودن مخزن میدان چنگوله شده اما عراق از سال ۲۰۱۳ برداشت نفت از این مخزن ۳میلیارد بشکه‌ای را آغاز کرده و درحالی که ایران از میدانهای آذر و چنگوله هیچ برداشت نفتی ندارد، عراق تولید ۶۵هزار بشکه‌ای خود را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۵۹۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷ 22 June 2016
وزارت نفت ایران اخیراً متوجه مشترک‌بودن مخزن میدان چنگوله شده اما عراق از سال ۲۰۱۳ برداشت نفت از این مخزن ۳میلیارد بشکه‌ای را آغاز کرده و درحالی که ایران از میدانهای آذر و چنگوله هیچ برداشت نفتی ندارد، عراق تولید ۶۵هزار بشکه‌ای خود را افزایش می‌دهد.

به گزارش تسنیم: در دماغه کوههای زاگرس در امتداد مرز ایران و عراق و در قسمت جنوب غربی استان ایلام بین دو شهر مهران و دهلران، میدان نفتی بزرگی واقع شده که مخزن آن بین ایران و عراق مشترک است. این میدان نفتی در سمت ایران با نام "بلوک اناران" و در سمت عراق با نام "میدان البدره" شناخته می‌شود.(1)

بلوک اناران خود از دو میدان نفتی با نامهای "آذر" و "چنگوله" تشکیل شده که تا دو سال اخیر وزارت نفت ایران می‌پنداشت که مخزن آذر با مخزن البدره مشترک است و مخزن چنگوله مخزنی مستقل است و اصولاً پروژه توسعه میدانی مستقل محسوب می‌شود، از همین رو وزارت نفت تصمیم گرفت توسعه میدان چنگوله را از اولویت خارج کند(2) اما مسئولان نفتی کشور در سال 94 متوجه شدند که مخزن این میدان با مخزن میدان آذر و میدان البدره در ارتباط است و طرح توسعه میدان چنگوله نیز به‌عنوان میدانی مشترک در سال گذشته دوباره در دستور کار قرار گرفت.(3) اما در ماه گذشته موضوع تسویه حساب با پیمانکار طرح توسعه میدان چنگوله پیگیری شد تا توسعه این میدان در قالب قراردادهای جدید نفتی ایران به شرکت‌های خارجی واگذار شود.(2 و 3)

میزان ذخایر درجای میدان مشترک (آذر ــ چنگوله ــ البدره) از سمت متخصصان ایرانی حدود 3.5 میلیارد بشکه برآورد شده(4) و شرکت گازپروم روسیه که طرح توسعه میدان البدره عراق را با راهبری کنسرسیومی با حضور شرکت‌های KOGAS کره جنوبی، پتروناس مالزی، TPAO ترکیه و  OEC عراق به‌عهده دارد، میزان ذخایر نفت درجای این میدان را بیش از 3 میلیارد بشکه برآورد کرده است.(5)

برداشت صـــــــفـــــر ایران از یک مخزن مشترک ۳میلیارد بشکه‌ای نفت/ تولید روزانه عراق ۶۵هزار بشکه شد + منابع و مستندات

در خصوص میزان برداشت ایران از این میدان مشترک باید گفت هنوز حتی یک قطره نفت هم از سمت ایران برداشت نشده است. طرح توسعه میدان چنگوله که با هدفگذاری 10 تا 15 هزار بشکه در روز در بخش تولید زودهنگام بود(1) به هدفگذاری تولید 50 هزار بشکه در روز ارتقا پیدا کرد اما این طرح توسعه هنوز در مرحله معرفی به پیمانکاران است و به نظر می‌رسد در زمان برگزاری مناقصات IPC ارائه شود.(3) میدان آذر نیز با هدف تولید 65 هزار بشکه در روز نفت خام از سال 90 شمسی تاکنون در مرحله توسعه است.(1)

در سمت عراق اما روند توسعه کاملاً متفاوت است. عراق با مذاکرات فشرده‌ای که در ابتدای قرن بیست و یکم با شرکتهای متعدد خارجی انجام داد موفق شد با مشارکت کنسرسیومی روسی، ترکیه‌ای، کره‌ای، عراقی و مالزیایی از سال 2013 تولید نفت خام از میدان البدره را آغاز کند.(6) اکنون تولید نفت از این مخزن مشترک در سمت عراق 65 هزار بشکه در روز است که رهبر کنسرسیوم توسعه این میدان (گازپروم) اعلام کرده در سال 2017 مقدار تولید روزانه نفت میدان البدره عراق به 115 هزار بشکه در روز می‌رسد و برنامه افزایش تولید از این میدان تا 170 هزار بشکه در روز دنبال می‌شود.(6 و 7)



منابع و توضیحات بیشتر:

1. برگرفته از سایت رسمی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) که شرکتی دولتی و زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است و وظیفه توسعه این میدان را به‌عنوان کارفرما به‌عهده دارد.

لینک رجوع: http://pedec.ir/detail=45

2. سایت اطلاع رسانی وزارت نفت از برگزاری جلسه تسویه حساب با پیمانکار طرح توسعه میدان چنگوله در خردادماه امسال خبر داد. در این خبر موضوع از اولویت خارج شدن توسعه این میدان مطرح شده است. 

لینک رجوع: http://www.shana.ir/fa/newsagency/261420

3. سایت اطلاع رسانی وزارت نفت مردادماه سال 94 از اثبات مشترک بودن مخزن میدان چنگوله خبر داد.

لینک رجوع: http://www.shana.ir/fa/newsagency/245354

4. سایت اطلاع رسانی وزارت نفت در سال 92 میزان ذخایر درجای میدان آذر را 2.5 میلیارد بشکه و میزان ذخایر درجای میدان چنگوله را 3.5 میلیارد بشکه اعلام کرده بود که با توجه به اثبات مشترک بودن این مخزن در سال 94، ذخایر نفت درجا از سوی متخصصان ایرانی حدود 3.5 میلیارد بشکه برآورد شده است.

لینک رجوع: http://www.shana.ir/fa/newsagency/203850

5. شرکت گازپروم روسیه که راهبری کنسرسیوم توسعه میدان البدره عراق را به‌عهده دارد، شرکتی با حضور تمامی اعضای این کنسرسیوم با نام شرکت گازپروم نفت بدرا تأسیس کرده که در سایت این شرکت که مخصوص توسعه میدان البدره است، اطلاعاتی از این طرح منتشر شده است.

لینک رجوع: http://www.gazpromneft-badra.com/

6. در سایت رسمی شرکت گازپروم روسیه، در خصوص میدان البدره مطالبی منتشر شده که زمان تولید اولیه از این میدان را در سال 2013 عنوان کرده و از رسیدن تولید این میدان به 170 هزار بشکه در روز خبر داده است.

لینک رجوع: http://www.gazprom.com/about/production/projects/deposits/iraq/

7. شانزدهم ژوئن 2016 یکی از مدیران شرکت گازپروم روسیه از افزایش تولید میدان البدره عراق از 65 هزار بشکه فعلی به 115 هزار بشکه در روز در سال آینده خبر داد.

لینک رجوع: http://www.iraq-businessnews.com/2016/06/17/badra-to-hit-115000-bpd-in-2017/


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دلیلش همان کاغذ پاره های احمدی نژاد است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی