بازدید 3278

هماهنگی عملیات آزادسازی موصل با ساکنان آن

طالب شقاتی مشاری الکنعانی فرمانده نیروهای مبارزه با تروریسم عراق از هماهنگی میان نیروهای دولتی و ساکنان موصل برای آزادسازی این شهر خبر داد.
کد خبر: ۵۹۸۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ 18 June 2016
شغاتی فرمانده نیروهای نخبه ضد تروریسم عراق در مصاحبه با رویترز که امروز (شنبه) منتشر شد، گفت: ارتش عراق اطلاعاتی دارد که نشان می دهد، ساکنان شهر موصل که برآورد می شود، بیش از یک میلیون نفر باشند، آماده قیام علیه تروریست های داعش هستند.
وی تاکید کرد که ارتش عراق به منظور هماهنگی زمانی این قیام با حمله نظامی خارجی، با موصلی ها در ارتباط است.
این مقام عراقی بدون اشاره به جزئیات هماهنگی ها و نقشی که برای ساکنان موصل در نظر گرفته شده، افزود: هماهنگی و همکاری با ساکنان موصل کمک مهمی به نیروهای مسلح عراق در آزادسازی این شهر از چنگ داعش خواهد کرد.
بر اساس گزارش رویترز، گروه های ساکن موصل اخیرا دیوار نگاری های ضد داعشی را در مکان های عمومی به نمایش گذاشته و به چندین مقر این گروه حمله کرده اند، اما تاکنون مقاومت گسترده ای در این زمینه گزارش نشده است.
حیدرالعبادی نخست وزیر عراق وعده داده که شهر مهم موصل که مقر داعش در عراق محسوب می شود، در سال میلادی جاری آزاد خواهد شد.
شهر فلوجه سکوی حمله ها و بمب گذاری های اخیر داعش در بغداد قلمداد می شود و به همین دلیل عملیات آزادسازی آن بخش مهمی از مبارزه دولت عراق برای تقویت امنیت این کشور را تشکیل می دهد.
فرمانده نیروهای نخبه مبارزه با تروریسم عراق گفت که انتظار می رود، نیروهای ویژه پس از به دست گرفتن کنترل مناطق توسط ارتش این کشور، طلایه دار عملیات ضد داعش باشند.
بنا بر اظهارات وی، عملیات در مناطق پرجمعیت مانند موصل نیازی به نیروهای مسلح متعارف ندارد، بلکه یگان های عملیات ویژه کوچکتر و قابل انطباق ترند.
نیروهای عراقی با حمایت گروه های مقاومت مردمی (الحشدالشعبی) که طی ماه های اخیر دستاوردهای چشمگیری در نبرد با داعش داشته اند، و روز جمعه توانستند فلوجه را از دست داعش پس بگیرند، با این حال تروریست های داعش هنوز در چندین منطقه این شهر حضور دارند و در خیابان ها و ساختمان های زیادی تله های انفجاری کار گذاشته اند.
شقاتی همچنین تایید کرد که نیروهای دولتی برای کاهش درگیری و جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان و نابودی زیرساخت های فلوجه راهی را برای خروج تروریست ها از این شهر باز گذاشتند.
در چند عملیات قبلی، نیروهای عراقی غالبا مسیری را برای فرار گروه های تروریستی باز می گذاشتند، اما اکنون که تقریبا نیمی از مناطق و مسیرهای اشغالی عراق، از جمله مسیرهای منتهی به سوریه از دست تروریست ها آزاد شده است، گزینه های این کار نیز محدودتر شده است.
عملیات آزادسازی فلوجه در 23 مه (3 خرداد) آغاز شد.
به گفته شغاتی، طرح نظامی عملیات مذکور در داخل فلوجه نقشی را برای نیروهای مردمی الحشد الشعبی در نظر نگرفته است.
وی اضافه کرد که الحشدالشعبی احتمالا در عملیات آزادسازی شهر موصل نیز لازم نخواهد شد.
این مقام عراقی افزود: الحشد الشعبی، پلیس محلی و نیروهای داوطلب مناطق سنی نشین تحت اشغال داعش در حفظ اراضی آزاد شده کمک خواهند کرد و فعلا نیازی به حضور نیروهای اضافی از خارج این منطقه وجود ندارد.
به نوشته رویترز، ارتش عراق هم اکنون به حدود 60 کیلومتری موصل و به سوی قیاره رسیده است؛ منطقه ای که پایگاه هوایی آن می تواند نقش ایستگاه تدارکات را برای ادامه عملیات آزادسازی موصل ایفا کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی