بازدید 7874

نبرد سرنوشت ساز در اطراف فلوجه

علی طاهایی
کد خبر: ۵۹۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹ 07 June 2016
ابومهدی مهندس، از فرماندهان عالی رتبه حشد الشعبی در عراق از پایان مرحله دوم عملیات آزادسازی فلوجه خبر داد و گفت که طی عملیاتی که با همکاری نیروهای حشد الشعبی، ارتش عراق و عشائر اهل سنت منطقه انجام شده محاصره این شهر بصورت کامل انجام شده و آماده آغاز مرحله نهایی و پاکسازی کامل شهر هستیم. فلوجه پایتخت نظامی داعش در عراق به حساب می آید و بیش از سه هزار جنگجوی خارجی داعش در آن مستقر هستند و علاوه بر آن بدلیل اینکه در 60 کیلومتری بغداد واقع شده دارای اهمیت راهبردی نیز می باشد.

در حالیکه در مراحل آغازین عملیات که منجر به آزادسازی صقلاویه، البوشجل و الکرمه شد نیروهای حشد الشعبی محوریت عملیات را برعهده داشتند بدلیل حساسیت های قومی و مذهبی موجود، در مرحله نهایی و در زمان ورود به شهر فلوجه نیروهای امنیتی و ارتش عراق نقش اساسی را به عنوان نیروهای عمل کننده بر عهده خواهند داشت تا جلوی هجمه های تبلیغاتی علیه نیروهای حشد الشعبی گرفته شود. هر چند حتی این تدبیر نیز نتوانست مانع هجمه رسانه های مخالف به مسئولان عراقی شود و نخست وزیر عراق بدلیل صدور فرمان آزادسازی فلوجه مورد هجوم رسانه ای و سیاسی گسترده ای قرار گرفت. 

در حالیکه خبرها حکایت از تلاش برای تخلیه شهر از مردم تا پیش از آغاز مرحله نهایی عملیات دارد ولی نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، سرعت پایین خروج مردم از شهر (بدلیل ممانعت داعش یا حمایت مردم از داعش) و فشارهای سیاسی و رسانه ای گسترده، چشم انداز روشنی برای تصمیم گیری  درخصوص  آغاز این عملیات مهم و سرنوشت ساز بر جای نگذاشته است.

آنگونه که از حاشیه اخبار این روزهای بغداد پیداست سفیر سعودی در بغداد تلاش گسترده ای را برای تعویق عملیات آزادسازی فلوجه و ورود نیروهای عراقی به این شهر آغاز نموده و هدف اصلی وی تضمین سرنوشت اتباع سعودی در این شهر( اعضای داعش و خانواده هایشان) و همچنین خرید زمان برای بازسازی ساختار داعش در فلوجه و یافتن راهی به منظور خروج کادرهای داعش از محاصره نیروهای حشد الشعبی و همچنین ایجاد نوعی اجماع در جبهه نیروهای سیاسی اهل سنت با محوریت فلوجه و بازسازی اتحاد سیاسی از دست رفته این نیروهاست. 

آزادسازی فلوجه همزمان با آغاز حملات ارتش سوریه به رقه، پایتخت داعش در این کشور، شرایط برای داعش را به شدت سخت نموده و توان دفاع منسجم در یک جبهه را از آنها سلب نموده است، لذا می توان پیش بینی نمود داعش به پایان دوران حکمرانی خود در عراق و سوریه نزدیک می شود و از یک گروه با میلیون ها دلار سرمایه و سرزمینی که دارای اتباع فراوان بوده است و بر آن حکمرانی می نموده به سطح سایر گروههای تروریستی کوچک پایین آمده و نقش و وزن اساسی خود را در مناسبات سیاسی و امنیتی از دست دهد، هر چند ایدئولوژی جذاب داعش همچنان در میان بخشی از مردم منطقه باقی خواهد ماند. 

آزادسازی فلوجه، کلید آزادسازی موصل است. تدارکاتی که در عملیات اخیر به کار گرفته شده است برای حمله به موصل گردآوری شده بود ولی با تدبیر نهایی نخست وزیر عراق و فرمانده نیروهای مسلح این کشور آزادسازی فلوجه بر آزادسازی موصل پیشی گرفت، شاید این تصمیم که موجب ناراحتی برخی فرماندهان حشد الشعبی را نیز فراهم آورده بود بدلیل سنجیدن فشارهای سیاسی که بر دولت وارد خواهد آمد اتخاذ شده است و جالب اینکه فشار غیر منتظره سعودی ها و مشخصا سفیرشان در بغداد و تلاش برای یکپارچه سازی نیروهای سیاسی اهل سنت بر علیه این عملیات تاکنون توانسته تا حدودی به کندی عملیات منجر شده و راه را برای بازسازی قوای در هم شکسته داعش در فلوجه فراهم آورد. 

با توجه به حضور مردم در شهر و تخصص نیروهای داعشی در جنگ شهری به نظر می رسد نبردی طولانی و سخت در پیش باشد که پیروزی یا شکست در آن در شرایط کلی نبرد با تروریسم در عراق و سوریه تاثیرگذار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی