بازدید 2144

بازگشت نفت ۳۵ دلاری با رفع اختلال در عرضه و تداوم رقابت ایران و عربستان

اختلال در عرضه نفت نیجریه باعث شده است رقابت عربستان و ایران بر سر بازار نفت تاکنون تاثیر مهمی بر قیمت نفت نداشته باشد اما با رفع این اختلال انتظار می رود قیمت نفت به ۳۵ دلار بازگردد.
کد خبر: ۵۹۵۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷ 07 June 2016
اختلال در عرضه نفت نیجریه باعث شده است رقابت عربستان و ایران بر سر بازار نفت تاکنون تاثیر مهمی بر قیمت نفت نداشته باشد اما با رفع این اختلال انتظار می رود قیمت نفت به ۳۵ دلار بازگردد.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی سیکینگ آلفا، ایران و عربستان، رقبای سنتی به رقابت برای به دست آوردن برتری در درون اوپک ادامه می دهند. هیچ کدام از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به دیگری فروگذار نمی کند. در این میان بازار نفت یک زمینه مساعد برای رقابت این دو کشور است.

در حالی که عربستان شانس فریز تولید نفت را در نشست دوحه در ماه آوریل از بین برده، ایران نیز تلاش های عربستان برای برقراری یک سقف تولید جدید در درون اوپک را ناکام گذاشته است.

ایران از زمان لغو تحریم ها، همچون اسبی در تاریکی به سرعت سهم خود را از بازار نفت افزایش داده و موجب تعجب بسیاری از تحلیلگران شده است.

ایران با پیشنهاد کردن تخفیف هایی عمده به مشتریان آسیایی، قیمت نفت خود را نسبت به نفت عربستان و عراق پایین آورده تا بتواند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کند.

صادرات نفت این کشور در ماه آوریل به 2.3 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رقم از سال 2012 تاکنون بود. این رقم ها 15 درصد بالاتر از پیش بینی آژانس بین المللی انرژی است. استراتژی ایران تاکنون موفقیت آمیز بوده، اما احتمالا افزایش بیشتر سهم این کشور از بازار کاری دشوارتر خواهد بود.

در همین حال، عربستان که با تلاش های ایران و عراق برای افزایش تولید مواجه شده، تلاش دارد تا سهم خود از بازار  را تحکیم نماید. هرچند عربستان قصد دارد وابستگی اقتصاد خود به درامدهای نفتی را کاهش دهد، اما تحول اقتصادی این کشور بستگی به عرضه موفق سهام شرکت آرامکو در بورس خواهد داشت.

با توجه به شرایط فعلی، بعید است رقابت بین این دو کشور بر سر برتری در خاورمیانه در آینده نزدیک پایان یابد. در حال حاضر، اختلال در عرضه نفت کشورهای مختلف موجب کاهش 3.5 میلیون بشکه ای عرضه نفت شده و به برقراری توازن بین عرضه و تقاضا کمک کرده است. اما به محض اینکه نیجریه، لیبی و کانادا تولید خود را به سطح عادی برگردانند، تاثیرات رقابت نفتی بین ایران و عربستان در بازار احساس خواهد شد. اگر هر دوی این کشورها تولید خود را افزایش دهند، بازار مجددا با مازاد عرضه مواجه خواهد شد و قیمت ها به حدود 35 دلار باز خواهد گشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار