بازدید 2221

کاهش اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از کاهش اختصاص ارز مبادله‌ای واردات از 14.5 میلیارد به 11.5 میلیارد دلار در یک سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۵۹۵۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰ 07 June 2016
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از کاهش اختصاص ارز مبادله‌ای واردات از 14.5 میلیارد به 11.5 میلیارد دلار در یک سال گذشته خبر داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ ولی الله افخمی‌‌راد در نخستین همایش معاونان امور بازرگانی و روسای ادارات توسعه تجارت خارجی سازمان‌های صنعت، معدن وتجارت استان‌ها گفت : برای رونق صادرات غیرنفتی کشور چاره‌ای جز حرکت به سمت واقعی کردن نرخ ارز وجود ندارد و باید در این مسیر حرکت کرد.وی افزود: در دو سال گذشته ثبات ارز در بازار را داشتیم که این موضوع باعث می‌شود صادرات برای صادرکنندگان به اندازه فروش محصولات صادراتی در داخل صرفه نداشته باشد و تمایلی هم به افزایش صادرات نداشتند. 
رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: ما امیدواریم با تحقق اقتصاد مقاومتی به سمتی حرکت کنیم که قیمت ارز حاصل از صادرات به سمت واقعی شدن پیش رود و اگر چه تاثیراتی بر اقتصاد ایران خواهد داشت اما باعث رونق گرفتن صادرات غیرنفتی کشور می‌شود.وی گفت: نمی‌توان انتظار داشت که صادرات غیرنفتی را بتوانیم ارتقاء دهیم اما همزمان نرخ ارز را هم ثابت نگاه داریم. 
افخمی راد خاطرنشان کرد: کاهش اختصاص ارز مبادله ای خبر خوبی برای تولید ملی محسوب می‌شود و ما این سیاست را دنبال می‌کنیم چرا که موجب رونق واحدهای تولیدی کشور می‌شود و اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر شکل واقعی به خود خواهد گرفت. 
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی برای شناورسازی نرخ ارز از شهریور سال جاری اظهار داشت: اگر این اتفاق به وقوع بپیوندد ما شاهد حرکتی در اقتصاد کشور خواهیم بود.
وی در ادامه این نشست به سیاست‌های حمایتی دولت از صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: این بخش از سوی معاون اول رئیس جمهوری در دستور کار دولت قرار دارد و در قالب آن مشوق‌های صادراتی و جوایز خاص برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده و قرار است با اختصاص اعتباری در حدود 2 هزار میلیارد تومان، تسهیلات 16 درصدی در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  همچنین مهمترین خواسته صادرکنندگان را فروش ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات به قیمت واقعی در داخل کشور عنوان کرد.
افخمی‌راد  افزود: با فروش ارز حاصل از صادرات به قیمت واقعی، صادرکنندگان می‌توانند کاستی‌های صادراتی کشور را جبران کنند و در بازارهای خارجی رقابت‌پذیر شوند.وی با ارایه آماری از میزان صادرات کشور در یکسال گذشته گفت: صادرات ایران در سال 94 با کاهش 15 درصدی مواجه شد و به حدود 42.5 میلیارد دلار  رسید.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از دلایل کاهش میزان صادرات غیرنفتی را کاهش قیمت جهانی نفت عنوان کرد و گفت: اکثر بازارهای هدف صادراتی ما با توجه به کاهش قیمت نفت توان خرید خود را از دست داده یا با کمبود بودجه مواجه شده‌اند؛ علاوه بر این ناامنی نیز مزید بر علت شده است.
وی افزود: واردات نیز در یک سال گذشته با کاهش 22 درصدی مواجه شده است که بیشترین کاهش واردات مربوط به کالاهای ساخته شده و محصولات کشاورزی بود که به دلیل خودکفایی ایران در تولید و همچنین کاهش قیمت جهانی این کالاها بوده است.
افخمی‌راد با بیان اینکه تراز تجاری ایران در سال گذشته مثبت بود، افزود: ما در سال 95 به دنبال افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی و رسیدن به رقم 50 میلیارد دلار هستیم که این هدف با 37 میلیارد دلار صادرات در بخش پتروشیمی، هفت میلیارد دلار در بخش میعانات و 5 میلیارد دلار در بخش کشاورزی محقق خواهد شد.
وی در ادامه افزود: راهکارهای رسیدن به این اهداف در قالب بسته حمایت از صادرات، بسته حمایت از تولید و همچنین ایجاد و تقویت شرکت‌های بزرگ صادراتی برنامه‌ریزی شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی