بازدید 2192

اجلاس 169 اوپک؛ از رای زنگنه به نامزد صلاحیت‌دار دبیرکلی تا غیبت روسیه

همانطور که پیشتر نیز اعلام شده است نشست 169 اوپک مهمترین نشست از نظر انتخاب دبیرکل جدید این سازمان است که بدون حضور روسیه برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱ 01 June 2016
همانطور که پیشتر نیز اعلام شده است نشست 169 اوپک مهمترین نشست از نظر انتخاب دبیرکل جدید این سازمان است که بدون حضور روسیه برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس در حالی قرار است یکصد و شصت و نهمین نشست اوپک، دوم ژوئن (١٣ خردادماه) در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار شود که قیمت نفت نزدیک به 50 دلار است.

در نشست فردا قرار است علاوه بر تعیین سیاستهای اوپک برای 6 ماه آینده و بررسی بازار نفت دبیرکل این سازمان نیز انتخاب شود اما باید گفت این اولین نشستی است که بعد از النعیمی کهنه‌کار برگزار می‌شود و قرار است خالد الفالح،وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان برای اولین بار پا به این سازمان گذارد.

بسیاری از تحلیگران داخلی و خارجی بر این باورند که پیش بینی این نشست چندان دشوار نخواهد بود و تولیدکنندگان اوپک به هیچ نتیجه‌ای در زمینه بازگشت نظام سهمیه بندی و کاهش تولید در این نشست نمی‌رسند و طبق روال، کشورهای عضو این سازمان هر میزانی که م‌یخواهد تولید خواهد کرد.

بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه آوریل، کشورهای عضو اوپک هم اکنون ٣٢ میلیون و ٤٣٩ هزار بشکه در روز نفت تولید می کنند و عربستان با تولید ١٠ میلیون و ١٢٥ هزار بشکه در روز بزرگترین تولید کننده و عراق و ایران به ترتیب با تولید روزانه چهار میلیون و ٣٥٤ و سه میلیون و ٤٥١ هزار بشکه در روز دومین و سومین تولیدکننده نفت این سازمان هستند.

*وزیر نفت: افزایش 2 برابری صادرات نفت ایران در مدت 6 ماه

بیژن زنگنه در آستانه برگزاری یکصد و شصت و نهمین نشست عادی اوپک با اشاره به این که اوپک، نهادی برای حداکثر کردن منافع اعضاست که باید در جهت تثبیت بازار، فعالیت کند و بتواند در مواردی که بازار نامتعادل می شود، نقش مدیریتی داشته باشد، می گوید: ایران از این نقش اوپک،حمایت می کند.

وی تاکید می کند: اوپک به هر میزان این نقش را ایفا کند، ایران از آن در جهت اهداف، ساختار اصلی و اساسنامه اوپک حمایت خواهد کرد.

زنگنه با بیان این که ایران،در یکصد و شصت و نهمین نشست اوپک در جهت ایفای این نقش تلاش می کند، تفاوت این نشست را با نشست ١٦٨ اوپک افزایش صادرات نفت ایران عنوان کرده و اضافه می کند:صادرات نفت ایران در فاصله نشست ١٦٨ تا ١٦٩ اوپک ٢ برابر شده است که این افزایش نه تنها تاثیر منفی بر بازار نداشته است بلکه به خوبی جذب بازار شده است.

به گفته وزیرنفت جای خوشحالی دارد که بازار نفت با وجود برخی تخریبها که در این مدت انجام شد در حال بازگشت به یک وضع متعادل است.

وی درباره انتخاب دبیرکل در نشست ١٦٩ اوپک هم با بیان این که، هفت کاندیدا برای احراز این پست از کشورهای ایران، عراق، عربستان، اندونزی، نیجریه، اکوادر و ونزوئلا برای پست دبیرکلی اوپک وجود دارد، یادآور می شود با توجه به این که انتخاب دبیرکل نیاز به اجماع کامل اعضا دارد برخی کشورها شانسی برای گرفتن این پست ندارند.

زنگنه با اشاره به این که به طور معمول دبیرکل از میان کشورهای که نقش خنثی در اوپک دارند انتخاب می شوند، اضافه می کند برای انتخاب دبیرکل باید منتظر برگزاری این نشست ماند ضمن این که ایران به نامزدی که صلاحیت احراز این سمت را داشته باشد، رای خواهد داد.

*روسیه غایب نشست 169

به گزارش فارس تاکنون از 13 عضو اوپک 4 عضو در وین حاضر شده اند که تا ساعاتی دیگر نیز وزیر نفت کشورمان به این سازمان می رود تا در نشست 169 حاضر شود. اما نکته بسیار مهم این است که وزیر انرژی روسیه چند روز قبل از برگزاری این نشست از عدم حضور روسیه در اوپک خبر داد و گفت برای حضور در این نشست برنامه ریزی نکردیم  و از طرفی به نظر می رسد فریز نفتی دیگر با توجهه شرایط موجود در بازار نفت جوابگو نباشد.

به همین دلیل به نظر می رسد علت عدم حضور الکساندر نواک روسی در نشست اوپک شکست طرح فریز نفتی به دلیل عدم همراهی چند کشور تولید کننده نفت است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی