بازدید 7728

دستور رییس قوه قضاییه به قضات

رییس قوه قضائیه گفت: اگر دستگاه قضائی وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد کل نظام با مشکلات زیادی مواجه می شود.
کد خبر: ۵۹۳۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱ 31 May 2016
رییس قوه قضائیه گفت: اگر دستگاه قضائی وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد کل نظام با مشکلات زیادی مواجه می شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی روز سه شنبه درجلسه دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضائی که درمحل سالن اجلاس برگزار شد اظهارکرد: بسیاری از پیشنهادهایی که در این جلسه مطرح شده از جمله تامین نیروی انسانی و تامین بودجه در جلسات قبل مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

** بیست هزارمیلیارد ریال برای تامین بودجه قضاییه پیش بینی شده است


وی با بیان اینکه متاسفانه گاهی وعده هایی داده می شود و مقطوعا به جذب قاضی و تامین بودجه موافقت می شود ولی درکمیسیون های مجلس سخن دیگری گفته می شود،‌ اظهارکرد: برای تامین بودجه قضائی نزدیک به بیست هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه این مقدار حداقل نیازهای قضائی است، گفت: برای تامین این مبلغ مجبور شدیم راهی پیشنهاد کنیم و آن افزایش تعرفه های مربوط به قوه قضائیه بود که علیرغم آن هم فشاری به مراجعین نیاید و اصل این پیشنهاد مورد قبول واقع شد که متاسفانه سخنگوی کمیسیون مجلس مخالفت کرد.

آیت الله آملی لاریجانی تاکیدکرد: اگردستگاه قضائی نتواند وظیفه خود را انجام دهد کل نظام با مشکلات زیادی مواجه می شود. ما می دانیم دولت محدودیت های بودجه ای دارد منتهی انتظار این است که این مشکلات بین تمام نهادها تقسیم شود و آنگونه نباشد که ما به حداقل نیازهای خود هم نرسیم.

وی ادامه داد: با این حال از طریق بودجه خاصی که از الطاف رهبر معظم انقلاب بوده برای تامین بودجه استفاده می کنیم و 16 مجتمع دادگاهی و دادسرایی که درحال احداث می باشد با این بودجه خاص تامین شده است.

رییس قوه قضائیه گفت: تلاش مسئولین قوه قضائیه این است که از مسیرهای ممکن و در حد توان نیازها را مرتفع کنیم و فقط یک فقره آن این است که بعد از تلاش های زیاد در تامین بودجه نامه ای به رهبر معظم انقلاب نوشتیم و ایشان هم به مجلس توصیه اکید کردند که بی اثر نبود و در همین جا از کمیسیون تلفیق مجلس تشکر می کنم.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به مشکل تامین نیروی انسانی در این قوه پرداخت و گفت: مشکل تامین نیروی انسانی نیز از این جنس است که هم دولت و هم مجلس همکاری نکرده اند و اگر راهی برای تامین وجود داشته باشد فروگذار نخواهیم کرد.

** رسیدگی به 15 میلیون پروند کار آسانی نیست


رییس دستگاه قضا با تشکر ازمجموع خدماتی که کارکنان و قضات درجامعه انجام می دهند، گفت: رسیدگی به 15 میلیون پرونده در سال گفتنش آسان است ولی با توجه به فضای فیزیکی، نیروی انسانی و محدودیت ها نشاندهنده خدمات بزرگی است و قابل تحسین است.
آیت الله آملی لاریجانی از مسئولین قوه قضائیه خواست این خدماتی در این قوه را که از ناحیه مدیران و متخصصین به مردم عرضه می شود توسط رسانه ها به مردم منعکس کنند.

وی در ادامه به بحث تکریم ارباب رجوع اشاره کرد و گفت: تکریم ارباب رجوع مساله مهم و اساسی است و گاهی خدمت های مهمی انجام می دهیم که اگر در پوشش اخلاق مناسب نباشد کارآیی و اثر خود را ندارد.

رییس قوه قضائیه با اشاره به بازدید روز گذشته خود از یکی از زندان های تهران افزود: در این بازدید مساله ای به چشم می خورد که از قضات می خواهم که مساله جرم و مجازات باید با هم تناسب داشته باشد. وقتی حکم قطعی جرم را مشخص می کنیم گاهی جای تخفیف وجود دارد، در هر کجا تناسبی وجود داشت قاضی تشخیص جرم و قاضی زندان برای تشخیص همکاری و همفکری کنند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: در این بازدید برخی از زندانیان ادعا کردند که یک بار سرقت انجام داده اند و مدت زندانی شان هم تمام شده ولی برای دو میلیون رد مال هنوز در زندان به سر می برند.
رییس دستگاه قضائی اضافه کرد: قاضی ناظر و قاضی صادرکننده رای باید مکانیزمی را تهیه کنند و به اطلاع مسئولین برسانند تا تصمیمی برای این افراد گرفته شود.

وی ادامه داد: به دادستان کل کشور گفته ام کمیته ای را معلوم کنند متشکل از قضات دیوان عالی، دادگستری ، دادسرا و سازمان زندان ها که یک به یک با این محکومین صحبت کنند تا برخی از این مشکلات رفع شود.

وی افزود: علاوه بر این مباحث مساله عفو هم مطرح است و توقع ما این است که کسانی که قابل عفو هستند را معرفی کنند تا هماهنگی های لازم انجام شود.

رییس قوه قضائیه درادامه استفاده ازفناوری های نوین در دستگاه قضا اشاره کرد و بیان داشت: در این زمینه کارهای بسیار بزرگی انجام شده و می دانیم برای انجام کارهای بزرگ همیشه راه هموار نیست و قضات باید برای این مساله وقت بگذارند و از فناوری های جدید استفاده کنند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به استفاده از فناوری جدید در سازمان ثبت، گفت: در این سازمان استفاده از این فناوری به سرعت کار و حذف واسطه ها که می توانستند فسادی را به وجود آورند تاثیر بسیاری گذاشته است.

رییس دستگاه قضائی ادامه داد: بحث اخلاق در قوه قضائیه تاثیرعظیمی است در درون دستگاه قضا و هم تاثیر مهمی در وجهه این دستگاه در کل نظام خواهد گذاشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی