بازدید 14560
پیگیری «تابناک» درباره یک حاشیه «تازه» بر پایه «پنجاه کیلو آلبالو»؛

علی جنتی دستوری نداده و اعضای شورای پروانه نمایش تغییر نمی‌کنند

پیگیری‌های «تابناک» اما نشان داد، خبر دستور مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تغییر اعضای شورای پروانه نمایش از اساس کذب است و علی جنتی چنین دستوری به حجت الله ایوبی نداده است.
کد خبر: ۵۹۳۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵ 30 May 2016
علی جنتی دستوری نداده و اعضای شورای پروانه نمایش تغییر نمی‌کنند
در شرایطی که برخی رسانه‌ها از تغییر قریب الوقوع اعضای شورای پروانه نمایش خبر می‌دهند، برخی مسئولان ارشد سینمایی تأکید کردند بر خلاف ادعاها، به زودی تغییری در این شورا رخ نمی‌دهد و دستوری در این زمینه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر نشده است.

به گزارش «تابناک»، در حالی که فیلم مانی حقیقی، روز به روز پرفروش تر می شد، اعتراض هایی از گوشه و کنار به فیلم «50 کیلو آلبالو» وارد شد. این اعتراض ها قدم به قدم جدی تر شد و حتی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) یک پیاله آلبالوی فاسد را در اعتراض به اکران این فیلم به حجت الله ایوبی تقدیم کرد؛ هر چند ایوبی سعی می کرد به آرامش از کنار این انتقادت بگذرد. اما انتشار غیررسمی صحبت های وزیر ارشاد در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی، حواشی فیلم مانی حقیقی را وارد مرحله تازه ای کرد.

وزیر در این دیدار گفته بود: «اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم اجازه ساخت و نمایش آن را نمی دادم» صحبتی که از سوی وزارت ارشاد تکذیب نشد و مدتی بعد سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرد، فیلم مانی حقیقی برای عرضه در شبکه نمایش خانگی باید اصلاح شود. چند روز بعد با مصاحبه وزیر ارشاد و انتقادات تند او از نمایش فیلم مانی حقیقی نارضایتی علی جنتی از برخی مدیرانش علنی شد.

نخستین تأثیر این انتقادات در شورای پروانه ساخت وزارت ارشاد دیده شد. این شورا در هفته های جاری بعینه سخت گیرتر شده و چندین پروژه مهم از جمله فیلم های پیمان معادی و سعید آقاخانی را رد کرده است. به جز این دو فیلمنامه شنیده می شود شورای پروانه ساخت نسبت به فیلمنامه های کمدی سخت گیرتر شده است.

از آن طرف شورای پروانه نمایش هم محتاط تر از قبل شد و یکی از فیلم های امسال را غیر قابل نمایش اعلام کرده است. هر چند این سخت گیری ها هم کارگر نیفتاد و چند روزی است، برخی رسانه ها خبر از تغییرات در شورای پروانه ساخت و نمایش داده اند. بر اساس ادعای روزنامه «سینما»، با توجه به اینکه اعضای شورای پروانه ساخت دو ماه است، حکم گرفته اند این شورا تغییر نمی کند و تمرکز تغییرات و جا به جایی ها طی روزهای آینده در شورای پروانه نمایش خواهد بود.

این روزنامه ادعا کرد، تغییرات شورای پروانه نمایش با دستور مستقیم وزیر ارشاد طی روزهای گذشته کلید خورده است و گزینه های حضور در این شورا در حال بررسی هستند. در این میان، سازمان سینمایی منتظر تشکیل کمیسیون فرهنگی مجلس است تا در قدم اول، نمایندگام مجلس حاضر در شورای پروانه نمایش تغییر کنند و در قدم بعدی تعدادی از اعضای کم کار شورا که در اغلب جلسات غایب هستند جایشان را به افراد تازه ای بدهند. هر چند به نظر می رسد، چند چهره قدیمی شورای پروانه نمایش که سالهاست در این شورا حضور دارند، در دوره جدید فعالیت شورا هم باشند.

پیگیری‌های «تابناک» اما نشان داد، خبر دستور مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تغییر اعضای شورای پروانه نمایش از اساس کذب است و علی جنتی چنین دستوری به حجت الله ایوبی نداده است. یک مسئول ارشد سازمان سینمایی در گفت و گو با «تابناک» تأکید کرد، مسئولان این سازمان از بهمن سال 94 از تغییراتی در شورای پروانه نمایش -برای جبران عدم حضور مستمر چند چهره عضو این شورا سخن گفته بودند که با نگاهی به آرشیو مطبوعات، می‌توان این سوابق را دید.

این مقام ارشد سینمایی با تأکید بر اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ دستوری برای تغییر اعضای شورای پروانه نمایش صادر نکرده، تمامی گمانه‌زنی‌های درباره تغییر اعضای این شورا در روزهای پیش روی را تکذیب و در عین حال تأکید کرد: «ممکن است برای جبران تغییر اعضایی که دیگر مسئولیت‌های گذشته و حضور فعال ندارند، تغییراتی در ترکیب این شورا در «ماه‌های آینده» رخ دهد؛ اما این تغییرات در روزهای آینده رخ نمی‌دهد و دستوری نیز برای تغییرات داده نشده است».

نکته کلیدی اینکه بیشتر چهره‌های فرهنگی معتمد کشور محسوب می‌شوند و سال‌های متمادی در این شورا عضویت داشته‌اند؛ نگاهی به سوابق اعضای این شورا ـ که اکثراً چندین دوره (بیش از یک دهه) سابقه عضویت در این شورا را دارند ـ نشان می‌دهد این گمانه زنی‌ها چقدر از واقعیت فاصله دارد و در ادعای مطرح نیز عنوان شده بود احتمالاً چهره های باسابقه می‌مانند که با این تفاسیر دستور خیالی جنتی می‌توانست منجر به تغییر دو یا سه عضو این شورا شود.

هم اکنون نیم‌نگاهی به سوابق این اشخاص داشته باشید؛

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خامنه‌ای

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خامنه‌ای، برادر مقام معظم رهبری، عهده‌دار یک مسئولیت نظارتی در وزارت نفت دوره‌های سازندگی و اصلاحات بوده است.

او همچنین در دوران مدیریت رستم قاسمی در وزارت نفت (دولت دهم) به عضویت اصلی هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان این وزارت‌خانه منصوب شد. سید حسن خامنه‌ای در دوره گذشته هم عضو شورای پروانه نمایش (بازبینی فیلم‌های سینمایی) بوده و طبیعتا با این حوزه آشناست.

سیداحمدرضا دستغیب


سیداحمدرضا دستغیب عضو هیأت‌رئیسه دوره هشتم مجلس، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس، عضو کمیسیون تدوین برنامه پنجم توسعه کشور، عضو کمیسیون تلفیق بودجه، عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی، عضو شورای مرکزی اصولگرایان مجلس هشتم، عضو شورای فرهنگ عمومی کشور، رئیس کمیته فرهنگ و گردشگری مجلس، عضو کمیته حقوق بشر، عضو کمیته مطالبات ملی رئیس فراکسیون جوانان، نایب رئیس گروه دوستی ایران و مالزی، مشاور بین‌الملل مجمع تقریب، مدیر سازمان ملی جوانان، مشاور استاندار و رئیس گروه مشاورین جوان وزارت کشور (حوزه سیاسی اجتماعی استانداری) و... بوده است.  دستغیب در دوره گذشته هم عضو شورای پروانه نمایش (بازبینی فیلم‌های سینمایی) بوده و طبیعتا با این حوزه آشناست.

محمدباقر قهرمانی


دکتر محمدباقر قهرمانی متولد ۱۳۳۹ شیراز و فارغ‌التحصیل کار‌شناسی ارشد سینما از دانشگاه سانفرانسیسکو است و دکترای تئا‌تر و فیلم از دانشگاه بیریگام‌یانگ آمریکا را دارد.

او مدرس دانشگاه، نویسنده و مؤلف تئا‌تر و سینما، رئیس دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران، عضو هیأت علمی گروه هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران از سال ۱۳۷۳ تاکنون، معاون مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا، عضو شورای هنرهای نمایشی فرهنگستان هنر و گروه واژه‌گزینی تخصصی سینما و تلویزیون، عضو گروه واژه‌گزینی هنرهای نمایشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، داور چندین دوره جشنواره تئا‌تر دانشگاهی و تئا‌تر فجر بوده است.

قهرمانی همچنین کارگردانی نمایش «منظری از پل»، نویسندگی کتاب‌های «اصول کارگردانی نمایش»، «بازیگری‌ سینما»، «گام به گام تا اجرای یک نمایش»، مقاله «نمایش و اعتیاد» و... بوده است.

بر پایه آنچه از سوابق وی در فضای مجازی منتشر شده است، قهرمانی تاکنون مسئولیت‌هایی چون معاون مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا، مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما، معاون اداری و مالی دانشکده هنرهای زیبا، معاون آموزشی دانشکده هنرهای زیبا، معاون پشتیبانی پردیس هنرهای زیبا، مدیر گروه آموزشی هنرهای نمایشی، دبیر نهمین جشنواره تئا‌تر تجربه، داور جشنواره تئا‌تر دانشجویی جهاد دانشگاهی، داور جشنواره تئا‌تر تجربه و کوتاه، داور جشنواره فیلم و ورزش، عضو شورای هنرهای نمایشی فرهنگستان هنر، بازبین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر و... بر عهده داشته است.

حسین کرمی


دکتر حسین کرمی مدیر پیشین شبکه «نمایش» بود. نام او پیش از این به عنوان یکی از گزینه‌های پذیرش مسئولیت معاونت آثار سازمان سینمایی شنیده می‌شد.

کرمی سوابقی مانند مدیریت شبکه چهار سیما و قائم‌مقامی معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه داشته و اکنون نیز افزون بر مدیریت شبکه نمایش، مشاور معاون سیماست.

محمدحسین لطیفی

این روز‌ها، بیشتر کارگردان فیلم سینمایی «روز سوم» را با سریال «دودکش» به ‌یاد می‌آورند که «ساخت ایران» وی هم چند شبی است، ‌روی آنتن شبکه آی فیلم رفته است. لطیفی متولد ۱۳۴۱ در تهران است و به ‌عنوان یکی از کارگردانان شناخته شده سینما و تلویزیون، سال‌هاست ‌در این عرصه فعالیت می‌کند.

از جمله آثار محمدحسین لطیفی، می‌توان به کارگردانی فیلم‌های سینمایی «سرعت»، «دختر ایرونی»، «عینک دودی»، «خوابگاه دختران»، «روز سوم»، «توفیق اجباری»، «پاریس تا پاریس» و سریال‌های «کت جادویی»، «همسایه‌ها»، «سفر سبز»، «فرار بزرگ»، «وفا»، «صاحبدلان»، «نردبانی بر آسمان»، «قلب یخی»، «ساخت ایران» و «دودکش» اشاره کرد.

مجید رضابالا


رضابالا از جمله اعضای جدید شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی است که از قبل با این حوزه آشنا بوده است، زیرا او علاوه بر مسئولیت‌های مختلفش، در مقطعی در شورا‌های پروانه ساخت و نمایش معاونت سینمایی عضو بوده است.

او متولد ۱۳۴۷ در یزد است و تاکنون افزون بر معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، مدیرکل امور برنامه‌های مرکز سیما فیلم، معاون فرهنگی سیما فیلم، مدیر طرح و برنامه شبکه اول سیما، مشاور معاون سینمایی، مشاور مدیرعامل بنیاد فارابی، مشاور مدیر شبکه اول سیما، کار‌شناس و عضو شورای طرح و برنامه اداره کل سیما، عضو شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش معاونت سینمایی، مسئولیت‌های فرهنگی در صدای جمهوری اسلامی بوده است.

ضیاء‌الدین دری


کارگردان سریال «کلاه پهلوی» در دوره گذشته نیز یکی از اعضای شورای پروانه نمایش بود؛ هرچند او ‌در کارنامه کاری‌اش چندین و چند فیلم سینمایی ساخته، بیشتر با کارگردانی سریال‌ «کیف انگلیسی» شناخته می‌شود. دری این روز‌ها «کلاه پهلوی» را از شبکه اول سیما در حال پخش دارد.

آخرین فیلم سینمایی سیدضیاءالدین دری به سال ۸۵ مربوط و در هفت سال گذشته در تلویزیون به ساخت سریال‌ مشغول بوده است. کارگردانی شش فیلم‌ «من و دبورا»، «عشق ممنوع»،‌ «لژیون»، «سینما سینماست» و...، نویسندگی هفت فیلم و تهیه‌کنندگی چهار فیلم از جمله فعالیت‌های ۳۲ ساله او در سینمای ایران است.

دری پیشتر درباره شورای پروانه نمایش به ایسنا گفته بود: «این شورا بر دیدگاه‌ها و نظریات آن بخش نگران جامعه در حوزه فرهنگ اهمیت می‌دهد، اما انتظار داریم آن‌ها هم اجازه دهند شورا‌ها در مواجهه با زحمات و تجربه‌اندوزی‌های این حرفه گران‌قیمت برای رسیدن به آن سینمایی که نیاز جامعه اسلامی ماست و کشمکش‌هایی جذاب برای مخاطب دارد، تلاش کند... باید این را بپرسیم که آیا شورای پروانه نمایش با افراد شناخته شده‌ای که در آن هستند (و حجت‌الاسلام رسایی یکی از آن‌هاست)، مگر می‌شود هدف نهایی‌اش به سمت صلاح جامعه نباشد... دلسوزی شورای پروانه نمایش برای نکاتی که برادران حزب اللهی ما دارند در سطح بسیار بالایی است».

اما فیلم‌های «لژیون»، «عشق ممنوع» و «من و دبورا»ی سید‌ضیاء‌الدین دری هیچ گاه اکران نشدند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار