بازدید 2161

رشد قیمت آب و برق در ۱۰ سال گذشته ۲،۵ برابر و بنزین ۱۰ برابر بوده است

رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای صنعت برق با اشاره به انجماد بخش بزرگی از سپرده‌های بانکی که مانند یک بمب ساعتی عمل می‌کند، گفت: در ۱۰سال گذشته متوسط رشد قیمت آب و برق تنها ۲،۵ برابر بوده و این در حالی است که قیمت بنزین و گاز ۱۰ برابر شده است.
کد خبر: ۵۹۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴ 29 May 2016
رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای صنعت برق با اشاره به انجماد بخش بزرگی از سپرده‌های بانکی که مانند یک بمب ساعتی عمل می‌کند، گفت: در ۱۰سال گذشته متوسط رشد قیمت آب و برق تنها ۲،۵ برابر بوده و این در حالی است که قیمت بنزین و گاز ۱۰ برابر شده است.

پیام باقری در گفت و گو با فارس با اشاره به اینکه نظام بانکی پاشنه آشیل توسعه اقتصادی کشور و یکی از موانع جدی پیش روی اقتصاد سیستم بانکی است که از تحریم بزرگترین لطمه را خورد، گفت: 86 درصد از نقدینگی کشور در سپرده های بانکی منجمد است که ممکن است مانند یک بمب ساعتی عمل کند.

وی افزود: اگر این سرمایه به سمت بازار مولد سوق داده نشود و به همین ترتیب در سیستم بانکی رسوب کند، مشکلات روز به روز بیشتر خواهند شد.

باقری خاطرنشان کرد: یکی از معضلات سیستم بانکی وجود هفت هزار موسسه غیرمجاز است که به دلیل اینکه پرداخت های قانونی را به بانک مرکزی انجام نمی دهند، علاقه ای به کاهش نرخ سود ندارند و نتیجه این است که فعالان اقتصادی مجبور هستند با نرخ بالا تأمین مالی انجام دهند و به این ترتیب از بازار رقابت حذف خواهند شد.

رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای صنعت برق ادامه داد: یکی از ارکان توسعه، جذب سرمایه مستقیم است چون در مشارکت مستقیم، چسبندگی سرمایه گذار به اقتصاد بیشتر شده و آنگاه با کوچکترین تکانه های اقتصادی از کشور خارج نخواهد شد.

به گفته وی، پتانسیل 30 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور وجود دارد که متأسفانه زیرساخت های آن در نظام بانکی کشور موجود نیست.

*اختلاف بین قیمت فروش برق و قیمت تمام شده دلیل بدهی وزارت نیرو

باقری با اشاره به اینکه صادرات، موتور پیشران خروج صنعت برق از رکود است گفت: در صنعت برق باید عمدتا کارها را با دولت انجام داد و وزارت نیرو به دلیل اختلاف بین قیمت فروش برق و قیمت تمام شده آن بیش از 30 هزار میلیارد تومان بدهکار است.

وی افزود:در 10 سال گذشته، متوسط رشد قیمت آب و برق 2،5 برابر شده است و این در حالی است که در حوزه های دیگر مانند بنزین و گاز، قیمت ها 10 برابر شده است.

وی ادامه داد:امروز ما 160 هزار میلیارد تومان طرح نیمه کاره در صنعت آب و برق داریم و منابع مالی در اختیار نداریم تا این طرح ها را به اتمام برسانیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی