بازدید 5788
بازتاب

بسکتبالیست آمریکایی: پیدا کردن مواد و الکل در ایران خیلی ساده است

او دربخشی از حرف‌هایش خاطره‌های عجیب از مصرف مواد مخدر در رختکن تیمش تعریف کرد و گفت یک بار در جریان پخش سرود ملی در آغاز بازی، از ورزشگاه خارج شده تا کوکائین بخرد چون نمی‌توانسته در حالت عادی بازی کند.
کد خبر: ۵۹۲۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹ 27 May 2016
کریس هِرن یکی از مشهورترین خارجی‌های تاریخ بسکتبال ایران است. صحبت‌های این ستاره بازگشته از اعتیاد درباره وضعش در ایران تکان‌دهنده است.

به گزارش تابناک ورزشی، کریس هِرن یکی از مشهورترین چهره‌های بسکتبالی دنیاست. او که در اواسط دهه ۹۰ میلادی یکی از بازیکنان نسبتا خوب در NBA به شمار می‌رفت، به دلیل اعتیاد شدید به الکل، کوکائین و قرص‌های روانگردان مشهور شد.

هِرن سال ۲۰۰۱ به دلیل چندین بار مصرف مواد مخدر در رختکن تیم بوستون سلتیکس از NBA اخراج و برای همیشه از حضور در رقابت‌های بسکتبال کشورش محروم شد. این بازیکن ۱۹۰ سانتی متری که در پست گارد راس بازی می‌کرد به دلیل اعتیاد شدید نتوانست در سطح اول بسکتبال دنیا بماند و بعد از بازی در لیگ‌های ترکیه و چین راهی ایران شد.

هِرن در فصل ۸۵-۸۴ برای تیم بسکتبال پیکان که حالا مدت‌هاست منحل شده بازی کرد. او بعد از یک سال راهی لهستان شد و در سال ۲۰۰۶ از بسکتبال کنار رفت. هِرن در سال ۲۰۰۸ با کمک کریس مالین (اسطوره تیم بسکتبال گلدن استیت و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ NBA) موفق شد الکل و مواد مخدر را ترک کند. او یک سال بعد موسسه ترک اعتیادی به نام خودش تاسیس و فعالیت‌های گسترده‌ای را برای ریشه‌کن کردن مصرف مخدر و الکل آغاز کرد. او دو مستند مشهور "معتاد بسکتبال" و "بی‌دفاع" را درباره اعتیاد در ورزش ساخته.

این فعال مدنی از سه سال پیش پروژه‌ای با عنوان "پروژه هِرن" راه انداخته که در آن به معتادها و کسانی که در خطر ابتلا به اعتیاد قرار دارند کمک می‌کند. 
کریس هِرن که این روزها به یکی از نماد مبارزه با مواد مخدر در ورزش آمریکا تبدیل شده، مهمان برنامه رادیو آنلاین پایگاه خبری یاهو بود. او در این برنامه رادیویی، بیش از یک ساعت با "آدرین ورجانفسکی" مشهورترین ژورنالیست دنیای بسکتبال گفت‌وگو کرد.

هِرن در این گفت‌وگو از این گفت که دائم‌الخمر بودن پدرش او را در سن بسیار پایین به سمت الکل کشید و بعدها برای پوشاندن این ضعف به سمت کوکائین رفت. ستاره سابق تیم بسکتبال بوستون سلتیکس در این گفت‌وگوی صریح، صحبت‌های تکان‌دهنده‌ای انجام داد.
او دربخشی از حرف‌هایش خاطره‌های عجیب از مصرف مواد مخدر در رختکن تیمش تعریف کرد و گفت یک بار در جریان پخش سرود ملی در آغاز بازی، از ورزشگاه خارج شده تا کوکائین بخرد چون نمی‌توانسته در حالت عادی بازی کند.

کریس هِرن در این گفت‌وگو تاکید کرد صحبت‌های صریح او به دلیل آشنا کردن خانواده‌ها و افراد جوان با عواقب اعتیاد است عواقبی که او را از راه تبدیل به ستاره بسکتبال به مسیر نابودی کشید و در نهایت همسر و فرزندانش را از او گرفت. بخش تکان‌دهنده این گفت‌وگوی مفصل، صحبت‌های هِرن درباره روزهای حضورش در ایران بود. مجری برنامه از او پرسید: تو بعد از بازی در ترکیه و چین به انتهای دنیا سفر کردی، جایی که پایان دوران هر بسکتالیستی خواهد بود؛ ایران. با اعتیادی که تو داشتی چطور آنجا دوام آوردی؟ هِرن پاسخ داد: اصلا سخت نبود فقط کافی بود تاکسی بگیرم.

مواد مخدر یک زبان بین‌المللی است و لازم نیست به زبان مردم آنجا صحبت کنید تا بتوانید مواد پیدا کنید. می‌توانم درباره آن تجربه یک کتاب بنویسم. سوار یک تاکسی میشدم. راننده هم با من سوار میشد و من می‌توانستم ترس از لو رفتن را در چشم‌هایش ببینم. البته بیشتر برنامه ما این بود: او حدود ساعت ۲ نیمه شب مواد را برای من می‌گرفت و به آپارتمان من می‌آمد. زنگ میزد، من می‌رفتم پشت پنجره او بسته را برای من پرت می‌کرد، سوار ماشینش میشد و می‌رفت. او حدفاصل ساعت دو تا ۴ صبح برای من انواع مختلفی مشروب می‌اورد. پیدا کردن این چیزها در ایران اصلا سخت نبود. شرایطی که در آن قرار داشتیم جالب بود. 

کریس هِرن بعد از این صحبت‌ها بازهم تلاش کرد روزهای ناامید کننده دوران اعتیادش را برای مخاطبین تشریح کند. او از شرایط بعد از ترک اعتیادش و اوضاع بسیار بهتر زندگی در این دوران صحبت کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی