بازدید 9903

اعتراض برخی دانش‌آموزان به سؤالات امتحان نهایی

کد خبر: ۵۹۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷ 25 May 2016
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اعتراض برخی دانش‌آموزان نسبت به سؤالات امتحان نهایی گفت: امتحانات سخت نیست و سؤالات از محتوای کتاب درسی طراحی شده است.

به گزارش فارس، امسال امتحانات نهایی خرداد ماه دانش‌آموزان به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان یک هفته زودتر آغاز شد.

اولین امتحان نهایی 25 اردیبهشت با درس «عربی 3» در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی سوم متوسطه برگزار شد و مابقی امتحانات نیز در حال برگزاری است اما امسال تعدادی از دانش‌آموزان نسبت به سؤالات امتحانات نهایی گله دارند.

اعتراض دانش‌آموزان در شهرهای مختلف است که با حضور در مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان‌ و در تهران در مقابل مرکز سنجش آموزش و پرورش خواستار پیگیری این موضوع هستند.

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: از نظر ما، امتحانات سخت نیست و سؤالات از محتوای کتابی است که دانش‌آموزان در طول سال، آن را خواندند.

وی با تأکید بر اینکه حتی یک سؤال نیز خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود، ادامه داد: در راهنمای تصحیح که به حوزه‌های تصحیح اوراق امتحانات نهایی ارسال می‌کنیم، پاسخ‌ها را با ذکر منبع دقیق یعنی صفحه کتاب اعلام می‌شود.

عمادی با بیان اینکه طراحان سؤالات امتحانی، افراد باتجربه‌ای هستند، افزود: این افراد چندین سال است کتاب‌ درسی را تدریس می‌کنند و امتحان می‌گیرند؛ ضمن اینکه، توجه به امکانات آموزشی همه دانش‌آموزان در طراحی سؤالات، لحاظ می‌شود.

وی در خصوص اعتراض گسترده به برخی سؤالات امتحانی گفت: یک دلیل اعتراضات این است که تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور در سال‌های اخیر خیلی بالا رفته است و نتایج امتحانات دانش‌آموزان در این سوابق تحصیلی تأثیر دارد، به همین دلیل دانش‌آموزان نسبت به این مسئله حساس‌تر شدند؛ ضمن اینکه امکان اطلاع‌رسانی و هماهنگ کردن برای اعتراض در فضای مجازی، به راحتی فراهم شده است.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانش‌آموزان باید درس‌هایشان را در طول سال تحصیلی بخوانند و وقتی آن را به پایان سال موکول می‌کنند، ممکن است در روز امتحان نتیجه خوب نگیرند؛ از سویی بسیاری دانش‌آموزان به جای متن کتاب درسی از جزوات استفاده می‌کنند که ما همیشه توصیه می‌کنیم کتاب درسی را بخوانند چون امتحان از محتوای کتاب درسی است.

وی افزود: بررسی که روی نتایج امتحانات تا کنون داشتیم نشان می‌دهد که نمرات دانش‌آموزان خوب است و نتایج پایینی نیست؛ ضمن اینکه از اول امتحانات تا الان گزارشی از یک دبیر، حوزه امتحانی یا گروه آموزشی مبنی بر اینکه سوال سخت بوده است، نداشتیم.

عمادی اضافه کرد: در مرکز سنجش آموزش و پرورش، نشستی با دانش‌آموزان داشتیم و نظرات آنها را گرفتیم که درباره تدریس معلمان، حجم کتاب و سوالات امتحانی بود که آنچه مربوط به موضوع فعالیت کار ما هست را بررسی می‌کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۹
دختر من رشته اش رياضى است و از دانش اموزان ساعى دبيرستان است ميگويد همه دروس به جز دو درس " شيمى " و " جبر و احتمال " بقيه در حد استاندارد طرح شده اند .
درس شيمى + جبر مشكل بود
باعث معتادوسیگاری شدن وحتی خودکشی برخی جوانان دانش اموزمیشوند بااین سوال طراحی کردن وکنکور بیخودی دانشگاه . مسئولین توجه کنند!
حرف رئیس سازمان سنجش درسته درسته که همه محتوای کتاب ولی بهتره ایشون چشمشونو وا کنن ببینن که چقد سطح سوالای امسال با سالای پیش فرق میکنه ما هممون روی سوالای پر تکرار و ازمونای سالای قبل خیلی تمرکز داشتیم ولی امسال سوالا خیلی جزئی داده شده و خیلی معلما بهش در رابطه با نهایی گفته بودن فقط یه نگاه بکنین چه فرقی بین ما ودانش اموزای سالای پیش؟؟؟؟
لطفا نظرم رو بزارین.
اولا این که، طبیعتا همه میدونیم سوال ها از کتاب درسی اما مثلا برای درس دینی که 200 صفحه کتابِ ما چطور باید توی 1.5 روز اون رو مفهومی بخونیم ،و این که درسی مثل دینی هم هرچی طی سال بخونی باید بازم برای نهایی بخونی .در ضمن سوالات هم واقعا از قسمت های پرت کتاب درسی بود .
همچنین توی برنامه ی اولیه‌ی نهایی برای دینی2.5 روز وقت گذاشتن اما در برنامه‌ی اصلاحی شد 1.5 روز ، آقای عمادی شما بیا تو 4 روز دینی 200 صفحه‌ا‌‌ی رو بخون و بالای18 بگیر بعد از ما توقع داشته باش به اون سوالای ریز پاسخی مشابه کلید بدیم.
بعدشم اگر طراحان نهایی خیلی باتجربه هستند چرا تا الآن 2،3تا اصلاحی برای سوالا اومده.
تازه امروز هم در درس زبان فاسی یکی از سوال ها هر دو گزینه رو میتونیم درست بگیریم چون هر دو تا شون آرایه ادبی دارن.
در کل امتحان ها تا الان زیاد هم غیر قابل پیش بینی و سخت نبوده اما ما توقع داریم سوال ها استاندارد و با توجه به زمان مطالعه دشوار باشند.
باید در جواب آقایون گفت که طراحان سوالات نمیتونن و اجازه ی این رو ندارن که از خارج کتاب سوال طرح کنن.دانش آموزان میگن طرح سوال از تناقضات کتاب درسی و از مطالب فرت کتاب اومده.فقط میخواستن مچ دانش آموزان رو بگیرن و نه سنجیده شدن توان علمیشون.با طرح سوالای معما گونه مخالف هستیم نه با محدوده ی طرح سوالات.بدتر اینکه در کنکور هم تاثیر زیادی داره.
خدایی خیییییلی سخت بود . یه مقایسه با حداقل ۲ سال قبل بکنین خودتون می فهمین که چقدر سخت بود . تو را به خدا تاثیر ندین
امتحانات خیلی سختن این چه طرزشه اه
مگه میشه. همه دانش آموزان تویی طول سوال نخورده باشند حال که به امکانت توجه میکند فرض کنید یه بچه پدر یا مادر نداشته باشه وتو. روستا در بخونه باز میگد امکانات است آگه این قرآنی که میپرسیدما آدم هستم بودید درس مونه تویی توی طول سوال خوندیم به خدا قسم توی که داری این حرف ها رو میزنی آگه این سوال ها رو بهت بدهندمنفی یک نمگیری چه خواسته بیست شما میسپارم به ابوالفضل که جواب تون بده انشاءالله سر پل. همین زمانی بیاد که هیچ جای توی دولت نداشت باشید من ترم گذاشته امتحان شیمی رو 20شدم با بهترین معلم توی شهر ستان درسم داد اما حالا دعا میکنم که نمره پاس بگیرم خدا تون نگذره بی دین فرض کن به بچه براش مشکل پیش بیاد نتوان بخوان بخواهد با چیز تویی طول سال خونده بیاد سر جلسه بازمانده میگوید حساسیت انشاءالله. خدا مرگ تون بده کفرا
سلام و خسته نباشید خدایی امتحانات درس تاریخ سوم دبیرستان ودینی وجغرافی فوق الاده سخت بود و همه ی بچه های کاشمر از این ۳درس اعتراض دارند چون سوالاتی بود ک از هر جای کتاب پرت اومده بود ولی از متن درس ها خیلی اندک لطفا پیگیر باشید ممنون ازتون...
با سلام
اینجانب دانش اموز سال سوم تجربی خواهشمندم با توجه به اینکه گفته شده تعداد دانش اموزان معترض کم است یک راه ارتباطی برای ما میسر کنید یا یک نظرسنجی برگزار کنید
زیرا اگر تعداد دانش اموزان معترض بر اساس تعدادی که به اموزش و پرورش تهران می ایند بررسی شود کاملا مشخص است است که این کار برای همه استان های کشور به ویژه در ایام امتحانات میسر نمیباشد
باتشکر
با سلام و خسته نباشید
امتحان ادبیات فارسی پیش دانشگاهی سخت ترین امتحانش امسال بود من تمام نمونه سوالات سال های قبل خوندم همش راحت و مشابه امسال مزخرف
آخه این چه سوالی بود
خستگی خوندن به تن آدم ميمونه خواهش میکنم رسیدگی کنید
سلام
من دانش آموز سال سوم انسانی هستم باتوجه به امتحانایی که دادم نمیتونم بگم همه ی امتحانات ما بلکه امتحان عربی و دینی و جغرافیا خیلی سخت بطوری که دانش آموزان و به شخصه خودم در امتحان دیروز که جغرافیا بود سبک سوالات را نهایی میدونیم و در قسمت کلیدی ک امتحانات را تصحیح میکنیم اشتباهات زیادی وجود دارد
لطفا به ما هم توجه کنید و انقدر از طراحان و مصححان طرفداری نکنید دانش اموزایی هستند ک برخلاف تصور شما اول کتاب درسی رو میخونند و برای اشنایی با سوالات جزوه های سوالات نهایی سال های قبل رو حل میکنند رسیدگی کنید لطفا
در رشته رياضى شيمى و جبر و در رشته تجربى شيمى و رياضى مشكل بودند
تابناك عزيز سلام ؛ لطفا بنويسيد كه امتحانات بخصوص درس شيمى سخت بود . با تشكر از اطلاع رسانى شما
جبرو گند زدم
من تصادفى به اين موضوعى كه شما تيترزده بوديد بر خورد كردم ؛ كار قشنگى است ولى بچه ها در حال مطالعه هستند و خبر ندارند ؛ إنشاا... حق به حق دار برسد.
خدا طراح سوال رو لعنت کنه ايشالا بد بخت ترین آدم رو زمین میشه اون چه فیزیکی بود که شما طراحی کرده بودین هان .....
همش میگن سوالا از کتاب بوده
ای باباااااااا ما که نمیگیم بیرون از کتاب بوده ما فقط میگیم سوالات با توجه به سالهای قبل خیلی سخت تر طرح شدن
وگرنه سوالهای کنکور هم میگن از کتابه ولی چرا سخته????خب نهایی هم میتونه از کتاب باشه و سخت باشه
تابناك عزيز؛ متشكر از شما كه اين فرصت را در اختيار ما جوانان قرار داده ايد كه صداى ما رو همه بشنوند ؛ سوالات سال سوم مشكل و معمايى بودند البته به جز بعضى از دروس با تشكر از ان رسانه محترم
بیاین دعا کنیم تو تصحیح سخت گیری نکنن. والا تصحیحشون از سوال دادن بد تره
سلام من دانش آموز سوم ریاضی هستم. من امسال شاگرد دوم بودم اونم با معدل و نمره های عالی ولی با این وضعی که پیش میره معدلم خیلی میاد پایین و 25% کنکور رو از دست میدم . شما رو به مهدی فاطمه(عج) قسم 25% رو تاثیر ندین.
خطاب به وزیر : شمایی که میگی سوالا راحت بوده دنبالشم بگو سوالا واسه دانش آموزان تهرانی آسون بوده نه واسه بدیخت هایی مثل ما تو شهرستان ها که معلم یه جلسه در میون میاد سر کلاس 46 سالشه بار اوله داره فیزیک 3 درس میده یا شایدم سوالا واسه اونایی اسون بوده که والدینشون جز وزیر وزرا بودند. تازه به بهانه ماه رمضان یه هفته امتحانا رو آوردید عقب بعد واسه دینی یک روز وقت گذاشتید بعد سوالای سخت طراحی میکنید که همه جواباش دو پهلو خداوکیلی دارید ما رو از دین زده می کنید یعد میگید چرا بچه ها بی دین میشند. سوال شیمی میدید که معلم شیمیون نمیتونه حل کنه یا سوال ریاضی دادید که اصلا سوال اون مورد رو نخواسته ولی تو کلید سوال براش نمره گذاشتند. آخه این مملکته هیچیش حساب نداره همون بهتر که از این جا بریم شاید ظرف شویی برا خارجی از تلاش برای بینا کردن مسئولین راحت تر باشه. ممنون که این پست ها رو میخونید ولی توجهی نمیکنید.
سلام. همه امتحانات سخت بودند به ویژه ریاضی تجربی.
شیمی و جبر و احتمال خیلی سخت بود.تو رو خدا رسیدگی کنییییییییید
همه دانش اموزان از رسانه تابناك سپاسگزارند كه خواسته هاى ما را منتشر مى كند ؛ من رشته رياضى هستم ؛ سوالات امتحانى مشكل و معما گونه طرح شده بودند . لطفا به طراح حسابان بفرماييد اين اخرين امتحان ماست محبت بفرماييد اسان بگيرند . خيلى ممنون
سلام
دلم می خواد از مسؤلین آموزش و پرورش سؤال کنم که مگر روش آموزش محتواهای درسی تعمیقی شده که روش ارزشیابی مفهومی شده.
جناب آقای عمادی
ای کاش به محل خدمت خودتان جزیره ای نگاه نمی کردید و یکسری هم به نوع آموزشی که در کشور اتفاق میفته نیم نگاهی الطفات میفرمودید.
در ضمن همانگونه که خودتان بهتر از من می دانید ارزشیابی , در ابتدا , عملکرد نظام آموزشی خودتان را بررسی می کند و در آخر عملکرد دانش آموزان و یک مفهومی در کتب تکنولوژی آموزشی مطرح شده که خدمتتان یادآوری می کنم:
"ارزیابی به منظور اطلاح روش باید صورت گیرد"
اگر بفرمایید در سنواتی که شما مسؤل بودید و سال به سال سؤال ها را سخت تر نمودید گویی بچه ها قراره از کارشناسی دانشگاه فارغ التحصیل شوند. در جهت تعمیق در یادگیری چه کردید؟ از ابزارهای کمک یادگیری چه خبر؟ فکر نمی کنید دروسی مثل فیزیک و شیمی که شهودی تجربی هستند به آزمایشگاه نیاز دارند تا بچه ها به سطح درک و فهمش برسند؟ اونوقت درسی که فقط تنها ابزار یادگیریش کتاب هست درخواست برداشت مفهومی داشته باشیم,وقت آن نرسیده که انصاف داشته باشید. نمره ی خود,شما از عملکردتان چند است؟
در ضمن این آزمون مربوط به تیزهوشان نبود که بعضی از دوستان تیزهوشی خود را به رخ می کشند, یک طراح خوب سطح متوسط را درنظر گرفته نهایتا یک سؤال آنهم در پایان امتحان (نه در ابتدای امتحان که باعث برهم ریختن انسجام فکری آزمون دهنده گردد)برای شما تیزهوشان قرار میدهد
با سپاس فراوان
به حق پنج تن که طراحای سوال از زندگی شون خیر نبینن مارو بدبخت کردن
واقعا ک...اسم خودتونم گذاشتین مسئول؟
براتون متاسفم ک یکم حق ب ادم نمیدید و درک نمیکنید ک چی اصلا میگیییییییییییییییییییییییم
اقای عمادی تو اخبار گفتن که :( بچه ها به جای کتاب درسی جزوه های معلم هاشونو میخوندن )
آخه خداییش کتاب درسی چی داره که بخونیم؟ همه ی معلم ها قبول دارن که اکثر مطالب کتاب درسی گنگ و نامفهوم نوشته شدن مخصوصا تو درسای ریاضی و فیزیک و ادبیات و عربی و انگلیسی و حتی بخش هایی از زیست شناسی و شیمی و اگه ما جزوه های معلم هامونو نخونیم کلا هیچی از کتاب درسی نمیتونیم بفهمیم ،، کتاب درسی حتی در حد آموزش ساده ی امتحانات نهایی هم جواب نمیده ! از مسئولین محترم خواهش میکنم رسیدگی کنن آخه موضوع خیلی مهمیه !! خواهش میکنم تو رو خدا نظرمو تایید کنین!
از صمیم قلبم برای سیستم اموزشی ایران متاسفم
دیگه هیچی برام مهم نیست این بود نتیجه تلاش هام.....
کارتون فقط ناامید کرده بچه هاس خواستم تبریک بگم که تو کارتون موفق شدید
باسلام امتحانات نهایی امسال پیش دانشگاهی اسون بودن در مقایسه با سال قبل ای کاش فیریک رو هم اسون بدین با تشکر
هیچ موقع من به تبصره و افتادن از درسی فکر نکرده بودم ولی با این امتحان زبان امروز به فکرش افتادم سوالات لیسنینگ ساده بود نیم ساعت از وق مارو گرفت برا یه جواب دادن به بقیه سوالات وقت خیلی کم آوردم مخصوصا برا یه دو سوال آخر هیچ وقت سر هیچ امتحانی حتی فیزیک پاهایم سر جلسه نلرزیده بود اما امروز نه کنترل دستم داشتم نه پایم را از استرس شدید کم بودن وقت سوالات زیاد وسخت و بارم هایه افتضاحی که داشت
واقعا برا طراحای سوال متاسفم... چی رو میخواین ثابت کنین؟؟ این چه طرز سوال طرح کردنه؟! پارسال که هیچ مشکلی واسه کشور پیش نیومد و همه چی گل و بلبل بود سوالا اینقدر اسون بود بعد حالا با این بحرانی که پیش اومده سطح سوالا دشواره و کسیم نیست که رسیدگی کنه...
امسال باتوجه به اوضاع کرونا اونم تو خوزستان که مجبوریم بریم امتحان بدیم چرا انقد سوالات سختن اخه ما ادم نیستیم چرا انقد سخت میارین به جز دینی وعربی بقیه همشون مزخرفن
گفتن از نظر ما سخت نیست تو مگه دانش آموز یا دبیر هستی که نظر میدی من 8 صبح امتحان دادم بعید به نظر میرسه که حتی یه بار هم به سوالات نگاه کرده باشی من تا الان کتاب های شب امتحان خیلی سبز رو خریدم و قبل آزمون کار کردم اما روز آزمون سختی سوالات تفاوت زیادی داشت
امتحان نهایی99 رو با سالهای پیش ،مقایسه کنید .کلی فرق داره
دلیل نمیشه بخاطر شرایط اینقد سخت بیارید
دعای خیر بچه ها همیشه دنبالتونههههه
امتحان زبان انسانی ها امروز واقعا سخت بوده انشالله که حداقل مصحح ها با ارفاق تصحیح کنند وگرنه که ۸۰ درصد دانش اموزان باید تبصره بزنن
امتحانات کاملا استاندارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی