بازدید 2098

آمریکا مانع اتصال بانکهای ایرانی به نظام مالی جهان است

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران گفت : مانع اصلی عدم اتصال بانکهای ایرانی به نظام مالی جهان ، خزانه داری آمریکا است.
کد خبر: ۵۹۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶ 23 May 2016

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران گفت : مانع اصلی عدم اتصال بانکهای ایرانی به نظام مالی جهان ، خزانه داری آمریکا است.

به گزارش صدا و سیما ؛ محمد مهدی رئیس زاده افزود: در حال حاضر 70 تا 80 درصد معاملات و مبادلات ارزی در دنیا با دلار آمریکا صورت می گیرد بنابراین آمریکا امروز از نظر مالی به سایر کشور های دنیا سیطره داشته و یک واقعیت انکار ناپذیر است.

وی در خصوص موانع موجود برای اتصال بانکهای ایرانی به نظام مالی جهان افزود: هیچ کشوری امروز نمی تواند نسبت به دلار متفاوت باشد چون 80 درصد معاملات ارزی در دنیا با دلار انجام می شود بنابراین ایران چاره جزء برقراری معاملات دلاری ندارد.

رئیس زاده همچنین با اشاره به اینکه "بانکهای بزرگ اروپایی به دلیل داشتن رابطه بانکی با ایران از سوی آمریکا جریمه شدند"، اظهار داشت: بانکهای بزرگ اروپایی همواره نگران تکرار دوباره این اتفاق هستند.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: برغم بیانیه ای که چهار وزیر اتحادیه اروپا مبنی بر حمایت جدی از بانکها و با توجه به اینکه منعی با توجه به بحث برجام دیگر وجود ندارد و بانکها می توانند با ایران مراودات مالی و پولی داشته باشند اما این موارد از دیدگاه یک بانکدار بین المللی کافی نبوده بلکه تعهد و تضمین خزانه داری آمریکا به بانکهای اروپایی تنها کفایت و راهکار رفع این مشکل است.

وی افزود: با توجه به آنچه گفته شد می توان اذعان داشت که مانع اصلی عدم اتصال بانکهای ایرانی به نظام مالی جهان خزانه داری آمریکا است.

رئیس زاده ادامه داد: در حال حاضر موانع زیادی بر سر راه تجارت جهانی ایران وجود دارد که عمده ترین این موانع برقراری مبادلات بانکی است.

وی خاطرنشان کرد: حجم مبادلات و تراکنش های مالی بین المللی ایران در روال عادی رقم بالایی است اما ظرفیت سیستم بانکی بسیاری از کشورهای دنیا به حدی نیست که بتوانند پاسخگوی نیاز کشورباشد بلکه تنها بانکهای بزرگ اروپایی و آمریکایی توان پاسخگویی به نیازهای ایران را دارند.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران گفت: برای اتصال به بانکهای آمریکایی و اروپایی، مسئله ارتباط دلاری است که اکنون قطع است و باید برقرار شود، برقراری این ارتباط تلاش خستگی ناپذیر و فعال دیپلماسی را می طلبد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهکار جایگزینی برای تبادلات بین المللی وجود دارد، افزود: بطور قطع و یقین راهکارهایی وجود دارد اما به نفع اقتصاد کشور و مردم نیست.

رئیس زاده با تصریح اینکه ایران دوران سخت تحریم را با هزینه های سنگین، مشکلات و موانع فراوان پشت سر گذاشت، اذعان داشت: درصد بالایی از هزینه های مبادلات تجاری ایران را نقل و انتقالات پولی تشکیل می دهد و این هزینه ها، ایران را از حضور در بازارهای جهانی، واردات مناسب و منطقی و صادرات رقابتی باز می دارد.

بنابراین گزارش در حالی که چهار ماه از اجرایی شدن توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام می گذرد بانکهای بزرگ اروپایی همچنان تمایلی برای انجام تراکنش مالی مربوط به ایران را ندارند.

این موارد که باعث می شود بانکهای ایرانی نتوانند به نظام مالی جهان متصل شوند نشان می دهد که آمریکا و اتحادیه اروپا نتوانسته اند بطور کامل به تعهدات خود تحت برجام عمل کنند.

"ولی الله سیف " رئیس کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه با روزنامه گاردین از پایبند نبودن آمریکا و اتحادیه اروپا به تعهدات خود در توافق هسته ای انتقاد کرد و گفت: اگر ایران بخواهد ریال عمان را به یورو تبدیل کند نیازی به دلار ندارد اما نظام مالی به گونه ای طراحی شده است که این پول اول باید به دلار و بعد به یورو تبدیل شود، پس آنان باید راهی برای رفع این مشکل پیدا کنند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی