بازدید 11213
۱
مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت؛

اقرار یک اصلاح طلب درباره اکثریت مجلس/ مصاف برای صندلی سرخ!

روزنامه‌های اصلاح طلب، امروز موضوع ریاست مجلس آینده و تشکیل فراکسیون امید در مجلس به ریاست عارف را در صدر اخبار خود قرار داده‌اند. با این حال، وضعیت مسکن و همچنین تغییر و معارف رئیس جدید صدا و سیما از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۹۰۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 18 May 2016

روزنامه‌های اصلاح طلب، امروز موضوع ریاست مجلس آینده و تشکیل فراکسیون امید در مجلس به ریاست عارف را در صدر اخبار خود قرار داده‌اند. با این حال، وضعیت مسکن و همچنین تغییر و معارف رئیس جدید صدا و سیما از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه اصلاح طلب اعتماد و همچنین دولتی ایران امروز تیتر یک خود را به تشکیل فراکسیون امید به ریاست عارف را در کانون توجه خود قرار داده اند. اعتماد در همین زمینه در گزارشی با تیتر «فراكسيون « اميد» به رياست عارف » نوشته: «منسجم و همگام». درست همان‌گونه كه سرليست‌شان و رأي اول مردم تهران پيش از اين گفته بود و انسجام و وحدت را مهم‌ترين و كليدي‌ترين مساله اين روزها دانسته بود. فراكسيون اميد دومين نشست خود را برگزار كرد؛ نشستي كه بيش از هر چيز نمايش انسجام و وحدت اصلاح‌طلباني است كه پس از سه دوره توانستند بار ديگر كرسي‌هاي پارلمان را از آن خود كنند و يكي از مهم‌ترين فراكسيون‌هاي مجلس را شكل داده و براي اصولگراياني كه سال‌ها بدون رقيب در پارلمان يكه‌تازي كرده‌اند چالشي بزرگ را بيافرينند.


ديروز سالن همايش‌هاي شماره ١ نمايشگاه بين‌المللي تهران ميزبان منتخبيني بود كه نام اميد را كه در انتخابات برايشان خوش‌يمن افتاد براي فراكسيون خود نيز برگزيدند، منتخبيني كه براي دو دستور وارد اين نشست شده بودند، تصويب اساسنامه و انتخاب هيات‌رييسه موقت فراكسيون تا زمان تشكيل مجلس دهم. از اعضاي فراكسيون اميد در جلسه ديروز ١٠٥ نفر حضور داشتند.

محمدرضا عارف، علي مطهري، الياس حضرتي، غلامرضا تاجگردون و مسعود پزشكيان جزو چهره‌هاي مطرحي بودند كه در دومين نشست فراكسيون اميد حضور داشتند. هيات‌رييسه سني مانند نخستين نشست اداره جلسه را عهده‌دار بود. حال و هواي جلسه ديروز اصلاح‌طلبان بسان مجلسي كوچك بود، بندهاي اساسنامه توسط محمود صادقي منتخب مردم تهران قرائت و يكي پس از ديگري به راي گذاشته شد و برخي مورد بحث قرار گرفت و موافقين و مخالفين در مورد آن نظر مي‌دادند. در دومين دستور اما اعضاي فراكسيون اميد نخستين انتخابات درون‌گروهي خود را تجربه كردند، انتخاباتي كه قرار بود هيات‌رييسه موقت تا تشكيل مجلس را مشخص كند. انتخاباتي كه در آن براي رييس فراكسيون به صورت علني و ساير اعضا به صورت مخفي راي‌گيري شد. ٢٣ نفر براي هيات‌رييسه نامزد شدند اما پيش از آن اعضاي جلسه با قيام خود راي به رياست محمدرضا عارف دادند تا بزرگ‌ترين رقيب علي لاريجاني براي دستيابي به كرسي اداره مجلس رياست فراكسيون اميد را به نام خود گره بزند. با قيام هر ١٠٥ نفر و صلوات حضار عارف ديگر رييس يكي از مهم‌ترين فراكسيون‌هاي مجلس دهم شد.»


در زمینه فراکسیون امید اما روزنامه کیهان نظر دیگری دارد. این روزنامه در ستون اخبار ویژه خود در خبری با تیتر «فراکسیون امید یا فراکسیون دلواپسان؟!» نوشت: « شیرازه امور در میان اصلاح‌طلبان شدیدا به هم ریخته است.

بنا بر اخبار منتشره از سوی محافل اصلاح‌طلب، از یک سو دولت در ماجرای انتخاب رئیس مجلس دهم، از عارف به سمت لاریجانی چرخیده است و از سوی دیگر برخی اعضای فهرست امیدساز جدایی را کوک کرده‌اند.

در حالی که روحانی ضیافتی در ریاست‌جمهوری با حضور عارف گرفت که حمل بر حمایت از وی شد، خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا در گزارشی نوشت: برخی از اعضای هیأت دولت، در اقدامی تأمل‌برانگیز، رایزنی‌هایی را برای ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایلنا «با وجود تأکید دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور بر عدم دخالت دولت در امور قوای دیگر و برخی از معاونان رئیس‌جمهور و تعدادی از وزرای دولت، در چند روز گذشته، به طور گسترده و جدی، رایزنی‌هایی را برای کسب آرای لازم جهت ریاست لاریجانی بر مجلس دهم، آغاز کرده‌اند. این اقدام برخی اعضای دولت که پیروزی دولت یازدهم در انتخابات سال 92 را مدیون حمایت‌های اصلاح‌طلبان هستند، سوال‌برانگیزتر از همیشه کرده و نشان می‌دهد که در بخشی از دولت، اراده‌‌ای جدی مبنی بر جلوگیری از قدرت یافتن بیشتر اصلاح‌طلبان در نهادهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی وجود دارد».

در همین حال به گزارش ایلنا، محمد صادقی (منتخب اصلاح‌طلب تهران) با انتقاد از عهدشکنی برخی از منتخبان «لیست امید» و ترس از پیوستن به این فراکسیون، از برگزاری جلسه روز سه‌شنبه و ریاست محمدرضا عارف بر این فراکسیون خبر داد.

برخی از اعضای فهرست امید (ائتلاف حامیان دولت و اصلاح‌طلبان) تصریح کرده‌اند که از ریاست لاریجانی حمایت می‌کنند و او را بر عارف که فاقد سابقه مدیریت مجلس است ترجیح می‌دهند.

گفتنی است روزنامه زنجیره‌ای آفتاب‌یزد در تیتر اول خود تلاش برخی اعضای دولت برای ریاست لاریجانی را تحرک «جریان مشکوک ضدعارف در پاستور» توصیف کرده است.»


با این حال روزنامه شرق در گفت و گو با غلامحسین کرباسچی یکی از اصلاح طلبان درباره اکثریت مجلس اقرارکرده است. این روزنامه در این گفت و گو با عنوان « هيچ‌ كس در مجلس اکثریت مطلق ندارد » به نقل از کرباسچی نوشته: «من یک‌ بار در جواب این عزیزان گفتم جوجه را آخر پاییز می‌شمارند! حالا اینکه چه گروهی اقلیت است و چه گروهی اکثریت، این در نهایت در مجلس مشخص می‌شود. به نظر من این مجلس، مجلسی نیست که هیچ کسی بتواند در آن ادعای اکثریت مطلق داشته باشد. اما جناحی که به لحاظ رأی توانمند است، جناح حامی دولت است. به اعتقاد من حامیان دولت در این مجلس اکثریت مطلق را دارند. این هدفی بوده است که در واقع اصلاح‌طلبان دنبال تحقق آن بوده‌اند؛ که یعنی دنبال این نبودند مجلس صد درصد اصلاح‌طلب یا با اکثریت اصلاح‌طلبان تشکیل بدهند. اصلاح‌طلبان می‌گفتند ما مجلسی می‌خواهیم که دولت را از این مشکلات کنونی و مخالفت‌های افراطی در امان بدارد. به اعتقاد من این کار را کرده‌اند و در این هدف خود با تعقل موفق شده‌اند، اما باید این هدف را نگه داشته و سعی کنند اتحاد طرفداران دولت را با همان قدرت حفظ کنند. معتدلین هم باید همین حالت را داشته باشند. اگر این روحیه ادامه پیدا کند، مجلس خوبی خواهیم داشت».


روزنامه وطن امروز در گزارشی به اظهارات نوبخت در کنفرانس خبری دیروز در واکنش به فیش های میلیونی پرداخته و در گزارشی با عنوان « توجیه فیش‌ها!» نوشته: «با اظهارات نوبخت اولین سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر پرداخت چند ده میلیون تومانی به مدیران بیمه مرکزی عادی و طبیعی بود چرا رئیس کل بیمه مرکزی استعفا داد؟ اگر واقعا تخلفی صورت نگرفته چرا باید محمدابراهیم امین با آن وضعیت از بزرگ‌ترین نهاد نظارتی بیمه برود؟ امین، رئیس‌کل سابق قبل از استعفای خود خانم چرخچی، معاون منابع انسانی بیمه مرکزی را اخراج کرد. مگر آقای نوبخت نمی‌گوید حقوق‌های مدیران بیمه متعارف بوده، پس چرا باید بعد از انتشار فیش‌ها معاون رئیس‌کل بیمه مرکزی اخراج شود؟ جالب اینکه امین، رئیس‌کل سابق بیمه مرکزی در متن استعفانامه خود از مردم ایران پوزش می‌خواهد. در بخش‌هایی از استعفانامه آمده است: «شرمنده‌ام که در حوزه مسؤولیت اینجانب پیشامدی سامان‌دهی و به اجرا گذاشته شد که مایه هجمه گسترده رسانه‌ای به بیمه مرکزی، جنابعالی و در نهایت دولت محبوب تدبیر و امید را فراهم ساخت، از این بابت از مردم شریف ایران، اهالی صنعت بیمه و بویژه شخص جنابعالی پوزش می‌طلبم. اینجانب با ابراز اعتماد و تمایل جنابعالی که به دانایی و پاکدامنی‌تان اعتماد راسخ داشتم و دارم، از امتیازات مادی بخش غیردولتی که حداقل 2 برابر بیمه مرکزی بود، چشم پوشیدم و تنها بدین خیال که تسلط کارشناسی، توان مدیریتی و اراده شخصی لازم برای اصلاح امور صنعت بیمه را دارم، این مسؤولیت خطیر را پذیرفتم... همچنین آیین‌نامه‌ها و مقررات لازم برای اعمال این نظارت تدوین شده و به تصویب شورایعالی بیمه رسیده است که به‌اتکای این بستر مقرراتی و سامانه‌های اطلاعاتی مذکور، هیچ فعالیتی در شرکت‌های بیمه از چشم نهاد ناظر پنهان نیست و تنها اقتدار مدیریتی و اعتماد به نفس مدیران ارشد بیمه مرکزی است که می‌تواند ضامن اجرای بدون تعلل و تسامح وظایف حاکمیتی محوله باشد. با آنچه رخ داد این اقتدار و اعتماد به نفس تضعیف شد و احیای آن مستلزم انتصاب مدیران شایسته جدیدی است که چنین ضرباتی نخورده باشند و امیدشان به اصلاح امور را از دست نداده باشند».

اقرار یک اصلاح طلب درباره اکثریت مجلس/ مصاف برای صندلی سرخ!

روزنامه قانون نیز گذری به مجلس خبرگان کرده و در گزارشی با عنوان «مصاف خبرگان برای صندلی سرخ » نوشت: «همزمان با هیاهوی ترکیب راه‌یافتگان به مجلس شورای اسلامی، فراکسیون‌ها، کمیسیون‌ها و همچنین ریاست بهارستان، مجلس خبرگان رهبری و اهمیت آن به حاشیه رانده‌ شد. انتخاباتی که بر خلاف تصور، شگفتی‌هایی مانند رأی نیاوردن آیات یزدی و مصباح داشت و از سوی دیگر استقبال پرشور و کسب رتبه اول منتخبین تهران توسط آیت الله هاشمی‌رفسنجانی که سال‌ها سیر نزولی در سیاست داشت، را به خود دید. شاید بسیاری مجلس خبرگان را به نسبت مجلس شورای اسلامی کم اهمیت تلقی کنند و شاهد بر این مدعا را تنها دو جلسه آن در سال بیاورند. ولی باید اشاره کرد هرچند در این مجلس، تصمیمات اندكي اتخاذ می‌شود، اما بزرگی تصمیمات داراي اهميت است، به حدی که شاید مسیر و آینده نظام را تعیین کند. در این بین نقش ریاست و هیات رئیسه این مجلس را نمی‌توان نادیده‌گرفت. رئیسی که انتخابش در این دوره با پیچیدگی‌های خاصی مواجه است. مجلس خبرگان دارای یک رئیس، دو نایب رئیس و دو منشی است. حال باید دید گزینه‌های احتمالی این سمت‌ها چه کسانی هستند؟».


همچنین این روزنامه در ستون نیشخط خود در کاریکاتور زیر به لغو کنسرت ناظری پرداخته است.


روزنامه جوان نیز در گزارشی به مراسم معارفه دیروز رئیس سازمان صدا و سیما پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «توقعات و تمهيدات دولتي رئيس رسانه ملی» نوشته: «عبدالعلي علي عسكري، رئيس جديد سازمان صداوسيما در اولين سخنراني رسمي‌اش در سمت رئيس سازمان، حمايت قاطع از فعاليت‌هاي دولت در دستيابي به اهداف نظام و پرهيز از سياه‌نمايي‌هاي مرسوم را از اهداف صداوسيما عنوان كرد و گفت: عمق بخشي به توليدات رسانه‌اي، تعمق دين باوري و ارزش‌هاي اخلاقي، مواجهه هنرمندانه و هوشمندانه با موضوعات اجتماعي، نگاه محبت‌آميز و كرامت‌آميز با مخاطبان و آحاد ملت ايران، توليدات فاخر و هنرمندانه و پر جاذبه رسانه، پاسخگويي به ميل، مصلحت و نياز مخاطبان و رضايتمندي آنان، توليد، انتقال و انتشار صدا و تصوير با كيفيت بالا و بالاخره نمايش جمال زيباي ملت ايران و تلاش در جهت رشد و خلق همه مزيت‌هاي رسانه‌اي به دست نيروهاي خدوم و فرهيخته در سازمان صدا و سيما قابل تحقق است و بايد براي به حركت درآوردن توانمندي‌هاي عرصه فرهنگ و هنر در اين سازمان تلاش بيشتري كنيم. علي عسكري ابراز اميدواري كرد با حمايت قواي سه‌گانه و با اتكا به داشته‌ها و سرمايه‌هاي سازماني بتوان در دوران جديد، فصلي نو را در فضاي رسانه‌اي كشور رقم زد».


روزنامه شهروند نیز در کاریکاتور زیر به اظهارات وزیر بهداشت واکنش نشان داده است.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱
اکثریت هر چه که باشند سودی برای مردم ندارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار