بازدید 1937

کاهش شیفت‌های کاری و کارگرانی که قربانی واردات از چین می‌شوند

تشدید رکود و پرشدن انبار کارخانه‌ها تنها گریبانگیر کارخانه‌های بزرگ نیست بلکه صنایع کوچک و متوسط را نیز شامل می‌شود به طوری که صنعتگران مستقر در شهرک‌های صنعتی می‌گویند ناامیدانه کار می‌کنیم و هر روز در فکر کاهش تولید و اخراج کارگران هستیم.
کد خبر: ۵۸۹۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳ 16 May 2016
تشدید رکود و پرشدن انبار کارخانه‌ها تنها گریبانگیر کارخانه‌های بزرگ نیست بلکه صنایع کوچک و متوسط را نیز شامل می‌شود به طوری که صنعتگران مستقر در شهرک‌های صنعتی می‌گویند ناامیدانه کار می‌کنیم و هر روز در فکر کاهش تولید و اخراج کارگران هستیم.

به گزارش فارس، در حالی 42 درصد اشتغال بخش صنعت کشور به صنایع کوچک اختصاص دارد که رکود گریبان‌گیر واحدهای تولیدی این بخش نیز شده و در کنار غیرفعال ماندن بخشی از ظرفیت تولید شهرک‌های صنعتی، شاهد اخراج کارگران هم هستیم.

تولیدکنندگان مستقر در شهرک‌های صنعتی در شرایطی با رکود و انباشت کالا در انبارهای خود دست و پنجه نرم می‌کنند که تا پیش از این نیز با مشکلاتی در تأمین زیرساخت‌های لازم برای تولید و فروش کالاهای خود روبرو بودند.

واردات محصولات چینی، عدم تخصیص یارانه بخش تولید، غیرفعال بودن بخش زیادی از ظرفیت تولید کارخانه‌ها و برخی فشارهای وارده از دستگاه‌های دولتی از جمله موانع پیش روی صنعتگران در شهرک‌های صنعتی است که باعث اخراج بخشی از کارگران و ناامیدی تولیدکنندگان شده است.

اوضاع تولید در شهرک‌های صنعتی در حالی وخیم است که 8 ماه از رونمایی بسته دولتی خروج از رکود می گذرد و در این مدت نه نتها رکود برطرف نشده بلکه شاهد اخراج کارگران در برخی واحدهای صنعتی نیز هستیم.

* 50 کارگر را اخراج کردیم

حسینی یک تولیدکننده پیچ و مهره در شهرک‌های صنعتی در این مورد به فارس می‌گوید: تولید در حال انجام است، ولی ناامیدانه کار می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: برای خرید پیچ و مهره درخواست‌هایی به ما ارائه می‌شود، اما شرکت‌های خریدار، پول ما را به موقع پرداخت نمی‌کنند.

وی تصریح می‌کند: صنعت ساختمان، صنعت نفت و گاز و همچنین پل‌سازی از جمله خریداران محصولات ما هستند که پول کالا را به موقع پرداخت نمی‌کنند و دلیل این مسئله را تأخیر دولت در پرداخت طلب خودشان عنوان می‌کنند.


این تولیدکننده با بیان اینکه در کارخانه ما 350 نفر کارگر مشغول به کار بودند، می‌گوید: طی دو ماهه اول امسال، حدود 50 کارگر را اخراج کرده‌ایم و تولید ما طی ماه‌های اخیر 30 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در گذشته، صادرات پیچ و مهره نیز داشته‌ایم، ادامه می‌دهد: خارجی‌ها هم با ما نامهربان شده‌اند و نیاز خود را از کشورهای دیگر تأمین می‌کنند.

وی توضیح می‌دهد: به مصر، عراق و سوریه صادرات پیچ و مهره داشتیم که در حال حاضر به دلیل مسائلی مانند جنگ، ارتباط ما با آنها قطع شده است.

حسینی تأکید می‌کند: رکود در بخش صنعت تشدید شده است و مشکلات ما افزایش یافته است.

* فقط 15 درصد ظرفیت کارخانه فعال است

نیک‌نژاد، یک تولیدکننده پوشاک در شهرک‌های صنعتی نیز در مورد وضعیت تولید خود به خبرنگار فارس می‌گوید: اوضاع ما بدتر شده و هیچ اتفاقی برای حل مشکلاتمان نیفتاده است.

وی با بیان اینکه حدود 15 درصد ظرفیت کارخانه ما فعال است، ادامه می‌دهد: وضعیت تولید و فروش راکد مانده و در چنین شرایطی، یکسری ماشین‌آلات که قبلاً وارد کرده بودیم، بلااستفاده مانده است.

وی تأکید می‌کند: به همین دلیل، بخشی از سرمایه ما راکد مانده و امکان فعال شدن آن فراهم نیست.

* یارانه نرسید

اسدزاده، یک تولیدکننده آجر ماشینی در شهرک‌های صنعتی نیز با انتقاد از عدم حمایت دولت از واحدهای تولیدی، می‌گوید: بالا بودن هزینه حمل و نقل پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها از جمله مشکلات تولید‌کنندگان در خارج از شهرهای بزرگ است.

وی ادامه می دهد: قرار بود دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها، مبلغی را به بخش تولید اختصاص دهد که این اتفاق نیفتاد و صنایع با مشکل قیمت تمام شده بالا روبرو هستند.

* واردات از چین، تولید را تعطیل کرد

احمدی، کارگر یک کارخانه تولید محصولات پلاستیکی پزشکی نیز در یکی از شهرک‌های صنعتی به خبرنگار فارس می‌گوید: وضعیت تولید بدتر شده و کاهش تولید داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه تعدادی از همکارانم اخراج شده‌اند، ادامه می دهد: واردات از چین، دلیل اصلی کاهش تقاضا برای خرید تولیدات ما است و همین موضوع باعث شده تا تولیدمان کاهش یابد و تعدادی از کارگران تعدیل شوند.

وی تأکید می‌کند: امسال فقط 100 هزار تومان به حقوق ما اضافه شده، اما این رقم کمکی به زندگی یک کارگر نمی‌کند و با مشکل روبه‌رو هستیم.

* کاهش 3 شیفت کاری به یک شیفت

امیر یزدی، مدیر یک شرکت تولید‌کننده ورق‌های آلومینیوم در شهرک‌های صنعتی نیز می‌گوید: قبلاً با 3 شیفت کار می‌کردیم ولی حالا فقط در یک شیفت تولید داریم و رکود باعث شده تا بخش زیادی از تولیدمان تعطیل شود.

وی معتقد است: سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های واسطه‌ای و دلالی، سود بیشتری را ایجاد می‌کند و به همین دلیل کسی سراغ تولید نخواهد رفت.


وی با بیان اینکه رکود باعث شده تا تولید کارخانه‌ها در انبار جمع شود، می‌گوید: بخش زیادی از تولیدمان انباشت شده و نبود خریدار باعث شده سرمایه در گردش ما راکد بماند.

* دولت به جای حمایت از تولید، فشار بیشتری به صنعتگران وارد می‌کند

علی هوشمند، رئیس انجمن تولیدکنندگان میلگرد و مقاطع برنجی نیز با اشاره به انتقال بسیاری از واحدهای تولیدی این صنعت به شهرک‌های صنعتی، به فارس می گوید: اوضاع تولید مناسب نیست و در حال حاضر فقط 30 درصد از ظرفیت واحدهای تولیدی در این صنعت فعال است.

وی ادامه می‌دهد: فشار دولت به بخش تولید بیشتر شده و دولت به حساب‌های شخصی افراد ورود می‌کند که البته ما مخالف اصل این مسئله نیستیم، اما این کار باید بر اساس قانون و با عدالت صورت گیرد.

وی می‌گوید: دولت فشار بیشتری بابت دریافت مالیات از تولیدکنندگان وارد کرده و دردسرهای تولید بیشتر شده است، در حالی که دولت باید به بخش صنعت، سرویس‌دهی کند و دغدغه تولیدکنندگان را برطرف کند.

به گفته هوشمند، تا زمانی که نرخ سود بانکی بالا است، تمایلی برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید وجود نخواهد داشت.

اوضاع تولید در شهرک‌های صنعتی در حالی وخیم است که با وجود تأکید مسئولان دولتی بر لزوم توجه به بخش صنعت، تغییری در شرایط این بخش به عنوان موتور مولد اقتصاد کشور صورت نگرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی