بازدید 33927

سوسیس های کرم زده؛ حقیقت چیست؟

کد خبر: ۵۸۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳ 15 May 2016
در چند سال اخیر 3 ویدئو در فضای مجازی منتشرشده که به «کرم سوسیس» معروف شده است. ناشران این ویدئوها که هویتشان مشخص نیست، در حالی از سوسیس 3 شرکت تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی تصویربرداری کرده‌اند که موجوداتی شبیه به کرم را داخل محصول نشان می‌دهد و بدون ارائه هیچ دلیل علمی و مستندی، عملکرد کارخانه‌ها زیر سؤال می‌رود.
اما بر اساس تحقیقات یک روزنامه‌نگار محقق که چهارم اردیبهشت‌ماه در قالب یک ویدئوی آموزشی منتشر شد، چیزی به نام «کرم سوسیس» وجود خارجی ندارد و موجود خزنده‌ای که در آن ویدئوهای عجیب دیده می‌شود، «لارو مگس» است.

«فرورویش رضوانیِ» که پیش‌تر نیز چند ویدئو درباره ناگفته‌های صنعت سوسیس و کالباس ایران منتشر کرده، با اشاره به آشنا نبودن گروه بزرگی از جامعه با چرخه زندگی حشرات، می‌گوید: «خیلی از مردم نمی‌دانند مگس وقتی از تخم بیرون می‌آید، در ابتدا لارو است و چند روز بعد بال درمی‌آورد و به یک مگس کامل تبدیل می‌شود. درنتیجه بی‌اطلاعی افکار عمومی باعث شد تا موجودی خیالی به اسم «کرم سوسیس» در شبکه‌های اجتماعی متولد شود و کاربران اینترنت را سردرگم کند.»

در ویدئوی آموزشی که زندگی لارو را به تصویر کشیده، اشاره می‌شود مگس مادر به‌شدت علاقه دارد روی مواد پروتئینی تخم‌ریزی کند. بعد از تنها چند ساعت، این تخم‌ها تبدیل به لاروهایی می‌شود که ازنظر ظاهری شبیه کرم هستند، اما واقعاً کرم نیستند. لارو از لحظه‌ای که به دنیا می‌آید اشتهای فوق‌العاده زیادی دارد و هر چیزی را که دم دستش باشد، می‌خورد. برای همین مگس جایی تخم‌ریزی می‌کند که برای تغذیه لاروهایش آب و پروتئین کافی وجود باشد تا زود به مگس تبدیل شوند.

رضوانیِ با تأکید بر اینکه در خط تولید فرآورده‌های گوشتی، سوسیس داخل اتاق پخت می‌رود و در دمای 72 درجه سانتی‌گراد پاستوریزه می‌شود، می‌گوید: «وقتی سوسیس از کارخانه خارج می‌شود، هیچ لاروی داخل آن نیست. اگر کرمی داخل سوسیس مشاهده می‌شود، به علت شرایط بد نگهداری در مرحله توزیع و فروش محصول رخ‌داده است.»

در فروشگاه‌ها یا سوپر پروتئینی‌ها، فروشنده فاصله میان دو سوسیس را با قیچی یا چاقو جدا می‌کند. همان پارگی کوچکی که روی پوشش سوسیس ایجاد می‌شود، بهترین مکان برای تخم‌ریزی حشراتی مانند مگس است. به‌خصوص زمانی که محصول حتی برای چند دقیقه خارج از یخچال نگهداری شود.

در سوسیس مواد مهمی مانند آب، پروتئین و کربوهیدرات برای رشد و تغذیه لاروهای گرسنه به مقدار کافی وجود دارد و مگس مادر هم طبق غریزه‌اش این موضوع را به‌خوبی می‌داند.
نگهداری فرآورده‌های گوشتی بیرون از یخچال، آسیب رساندن به پوشش سوسیس و کالباس و خاموش کردن یخچال فروشگاه‌ها در شب، از عواملی است که خطر ظاهر شدن لاروها داخل محصولات گوشتی را افزایش می‌دهد.

ویدئوی «آنچه درباره کرم سوسیس نمی‌دانستید»، تاکنون در کانال تلگرام سازنده آن حدود دو میلیون بار دیده‌شده و رضوانیِ می‌گوید گرایش مشتریان فرآورده‌های گوشتی به خرید آگاهانه، علت استقبال مخاطبان از ویدئوی آموزشی بوده است. نظری که با روش متداول منع کردن مردم از مصرف فست‌فود تفاوت دارد.

این روزنامه‌نگار محقق با انتقاد از رسانه‌هایی که هنوز واقعیت را درباره کرم سوسیس نمی‌دانند یا قصد ندارند تا آن را اطلاع‌رسانی کنند، می‌گوید: «اگر اطلاعات جامعه درباره نحوه خریداری و مصرف صحیح مواد غذایی ارتقا یابد، بدون تردید فروشگاه‌هایی که با اصول بهداشتی توزیع محصولات خوراکی آشنا نیستند نیز مجبور خواهند شد تا به آن روی‌آورند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۲۰
یا خدا.......یعنی انقدر وضع سوسیس ها خرابه که
حتی کرم هم نمیتونه توش زندگی کنه؟
خوب حالا که چی چون مگسه میشه خورد ولی اگه کرم بود نمی شد؟؟!!!
واقعا علمی بود جای پارگی

ولی سوال اینجاس مگه در یخچال ها قرار نمی گیرند؟
ممکنه ایشون بگن مغازه داران باید سوسیس ها رو چجوری از هم جدا کنن که بینشون هوا نره !؟!
چه فرقی میکنه کرم کرمه دیگه
از کجا معلوم این تخم ریزی توی همون کارخانه اتفاق نیفتاده ؟ نه که خیلی بازرسی های دقیق بهداشتی از این کارخانه ها انجام میشه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
شرکت های معتبر همیشه تحت بازرسی قرار دارند. نباید از شرکت های غیر معتبر مواد غذایی خرید.
متاسفانه بیشتر قشر ضعیف و آسیب پذیرجامعه تغذیه ناسالم دارند و از این فرآورده ها استفاده میکنند که بیشتر هم به بیماری های مختلف مبتلا میشوند و بعد توان کافی برای تامین هزینه های سنگین بیماریهایی مثل سرطان راندارند.
در دمای 72 درجه هیچ چیزی پاستوریزه نمی شود.
عالی بود
علت از ناکافی بودن بهداشت هست.
من سوادم قد نمیده مگر لارو همان انگلیسی کرم نیست
پاسخ ها
شامرزايي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
نخير دوست عزيز اون وورمه worm
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
خیر. لارو به معنی کرم حشره است نه کرم.
سوسیس ها باید در پکیج وکیوم مثلا نیم یا یک کیلویی بسته بندی بشن که این مشکلات پیش نیاد.
این بهانه ها چیزی از تقصیر کارخانه های سازنده کم نمی کنه.
لارو با کرم چه تفاوتی می کنه داری میگی که ممکن در زمان پخش و یا در فروشگاه ها پشه تخم ریزی کرده باشه خوب مگه فروشگاه ها نباید تحت نظر وزارت بهداشت باشن مگه نباید مواد پروتئینی که به شدت در معرض فساد هستند تحت شرایط مناسب و در بسته بندی مناسب نگه داری بشن اگر بسته بندی نا مناسب هست مقصر شرکت تولیدی و دستگاه نظارتی هستش که سلامت مردم براشون به اندازه لارو مگس هم ارزش نداره
با این همه توضیحات نشان از بی کیفیتی و غیر بهداشتی بودن محصول است
عذر بدتر از گناه
جالبه نميدونستم روي سوسيسي كه زده 60درصد گوشت و قيمت اون 10 درصد گوشت واقعي است اين موارد هم ديده مي شود.قيمت اون با عقل جور در نمياد. سري هم به مغازه هايي كه ضايعات مرغ و گوشت رو با اون وضع .... جمع مي كنند و مي فروشند بزنيد. همانهايي كه رايگان !!!! پاك مي كنند. راستي يادم رفت بگم گاوداري هايي كه دام بيمار و مرده دارند اونها رو چيكار مي كنند؟؟
خوب خیالمان راحت شد. تقصیر کارخانه نیست
می توانیم با آرامش خاطر لاروها را بخوریم
متاسفانه نظارت روي رعايت زنجيره سرما در فروشگاهها اصلا مناسب نيست. مواد پروتييني اگر خارج از يخچال يا در يخچالهايي كه دماي و وضعيت بهداشتي مناسبي ندارند نگهداري شوند، در معرض تخم گذاري حشرات قرار ميگيرند كه اين در نهايت باعث پيدا شدن لارو حشره در محصول ميشه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار