بازدید 16112

نام همۀ زندگان «اسعد» است!

اسکندر صالحی
کد خبر: ۵۸۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵ 15 May 2016
اگر زنده بودن عبارت باشد از دفاع از عزت و آزادی، نام همۀ زندگان «اسعد» است!

نوشته اند که پس از بمباران مجلس، در روز چهارشنبه ۳ تیر ۱۲۸۷ که  برخی از آزادی خواهان به زندان افتادند، وی در پاریس بود. مخبرالسلطنه می‌گوید که از او خواسته‌است تا به ایران برود و رهبری نهضت را به عهده بگیرد. او به دریغ می گوید که تنهاست! مخبرالسلطنه به او زنهار می‌دهد که: «[اتفاقاً] کار را یک نفر می‌کند». یعنی که آن یک تنِ تاریخ ساز تویی!

آن یک تن دیری نگذشت که همکاری با آزادی خواهان را، پس از بمباران مجلس شورای ملی و در سال ۱۲۸۷ آشکارا آغاز کرد. دل به دریای حوادث می خواست زدن. 

آن یک تن در سال ۱۲۸۸ وارد سرزمین بختیاری شد و با خوانین قشقایی سوگندنامه‌ای امضا کرد. 

نیروهای بختیاری به فرماندهی او از جنوب و نیروهای مجاهدین از شمال راهی تهران شدند و با هماهنگی‌هایی که با هم داشتند، در بادامک به هم رسیده و در ۲۲ تیر ۱۲۸۸ وارد شهر شدند. خبرنگار تایمز، حرکت آنان، غافلگیرانه، بسیار زیرکانه و با سرانجامی درخشان توصیف کرده است. نوشته اند که آنان بدون شلیک تیری توانستند به شهر نفوذ کنند.

... و در روز جمعه ۲۵ تیر ۱۲۸۸ داستان فتح تهران با در هم شکستن اراده نداشتۀ محافظانِ استبداد پوسیده پایان یافت و در ساعت ۸:۳۰ صبح شاه با پانصد تن از سربازان و سران مرتجع به سفارت روس پناهنده شد تا «مشروطۀ دوم» عزت و آزادی را به ملت ایران بازگرداند.

نام این یک تن که دل به دریا زد تا عزت و آزادی ایرانی را از انحطاطِ پناه برده به بیگانه بگیرد «علی‌قلی‌خان بختیاری» معروف به «سردار اسعد بختیاری» است. اکنون آیا می توان گفت که: نام همۀ زندگان «اسعد» است!

کاکا، ما همه مجسمۀ توایم؛ نام تو، نام همۀ ماست. نام تو، نام همۀ زندگان است.  
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۴۸
درود بر شیردل بختیاری سردار اسعد کبیر
پاسخ ها
مراد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
درود بر همه سرداران حق و آزادی از جمله سردار سرفراز محسن رضایی
محمود
| United States of America |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
شغل آقای سردار اسعد بختیاری چه بود؟ از کجا درامد کسب می کرد؟
درود بر شرفت سردار بختياري
درود درود
... سردار تو همیشه سروری و سردار؛بمیریم ما بختیاریها و این روز رو نبینیم.سردار اسعد بختیاری خدا داند که چه خدمتی کردی؛ای که دستت می رسد کاری بکن
درود بر سردار اسعد که تا ابد نامش مایه ی افتخار بختیاری ست
سردار اسعد بیدار شو و ببین چه کسانی ..... !
به نظرم سالگرد انقلاب مشروطه باید تعطیل رسمی باشد. امثال سردار اسعدها و ستار خان و باقر خان ها ایران و ایرانی را سربلند کردند
ای اوباشی که تیشه بر آزادی زدی بدان که بختیاری هزاران سال پاسدار میهن بوده است - ای رذل که تیشه بر قلب ملیونها بختیاری زدی بدان که بختیاری در همه ی بزنگاه های تاریخ ناجی این آب و خاک بوده و خواهد بود ای جیره خواری که دست کثیفت را به تندیس مردی آزاده و آزادیخواه دراز کردی بدان که جان بر کفان بختیاری دستت را خواهند شکست تو اگر غیرت و شهامت داشتی به مشتی گچ و سنگ حمله نمیکردی و اگر عقل و شعور داشتی میفهمیدی که این مشت گچ و سنگ هویت یک قوم و ملت است نماد آزادگی و دلاور مردیست ای جاهل از هزاران سال تا کنون هر کسی پایتخت را فتح میکرد خود را شاه میخواند اما اسعد پایتخت را فتح کرد تا عدالت را بر پا کند اگرنه طبق عرف و قانون آنزمان فاتح شاه بود تنها راه گریز تو از توبه است زیرا اعتقاد داریم که اسعد یاری دهنده ی خدا بود و إن تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم
آن بزدلی که کور کورانه به مجسمه تو سردار دلاور می تازد .پوزه اش را به خاک خواهم مالید.تا بفهمد بختیاری یعنی دلاوری.
احسنت به شما.کاش بفهمند و دست از دشمنی با چهره های ملی ایران بردارن.تخریب مجسمه این شخصیت بزرگ نشان بی شخصیتی و جهل دستوردهندگان و اجرا کنندگانشان است.امیدوارم بختیاری های عزیز جلوی این حرکت بایستند
انقلاب مشروطه بدون نام ستارخان هیچ معنایی ندارد
بی شک هتک حرمت به این سردار بزرگ و فقید ایرانی و بختیاری بسیار جای تاسف دارد که پیگیری و برخورد مسولین امر جهت حفظ احترام ایل غیور بختیاری و نگهداری هرچه بیشتر آثار تاریخی و ملی را میطلبد
درخت بختیاری پیر نیبو
هر آهن کهنه ای شمشیر نیبو

درود بر تو تابناک. سپاس
اسد رفتنیست تنیست
سلامی بر بلندای تاریخ بر همه وطن دوستان
کمی در این متن دقت کنید، می فهمید چرا این همه برای اقوام ما به ناحق جوک ساختند و صفاتی مانند رشادت و دلیری آن ها را به سخره گرفتند.
درود بر سردار مشروطه و ازادي ايراني نوين
سردار است بختیاری فقط افتخار لر و بختیاری نیست، افتخار توام ایران است، من از سمنان هستم، با همه وجودم سردار اسد و بی بی مریم بختیاری، ستار خان و باقر خان سردار و سالار ملی را دوست دارم، پاینده ایران، زنده باد تمام ایران دوستان.
هدف از درج این مطلب که نه خبر است و نه تحلیل مستند و کامل از زندگی سرداراسعد بختیاری چیست؟ ایا به تخریب مجسمه وی ربط دارد. اگر آری چرا بهاین بهانه اشاره نشده است. از سایت تابناک انتظار دیگری میرود.
آفرین بر شما که این فتنه را گزارش کردید
فتنه گران بدانند که نام همه افراد قوم بختیاری امروز اسعد است
داستان تخریب مجسمه این بزرگ مرد رو پیگیری کنید.چقدر حقیقت ماجرا با اون فیلم موبایلی خوب افشا شد . تخریب کننده احتمالا انقدر پشتش قرص هست که کسی معترضش نخواهد شد .متاسفم بابت هزینه سنگینی که عناصر خودسر به کشور تحمیل میکنند.
بالا رفتن از دیوار سفارت تا ناپدید شدن مجسمه ها و تخریب و..... آقایان چیزی از داعش کم ندارند.
درود و1000درود
من هم از خراسان ضامن آهو میگویم نامت تا بلندای باقی تکبیر جاودانه باد
همینه وقتی به ملتی آموختید که به نیاکانشان بی احترامی کنند نتیجه اش همین میشه که روزی به همشهری خودتان توهین کنند خیلی جوش نیارید همین شدیم ملتی بی هویت بی ریشه
نادانانی که مجسمه خراب میکنید تاریخ و حافظه مرذم را که دیگر نمیتوانید تخریب و پاک کنید. گذر زمان روسیاهی شما را نشان میدهد که سردار اسعدها همیشه در قلب مردمند و شما در زباله دان
نام ما امروز اسعد است و ما مجسمه او هستیم
من هم از قزوین هزاران درود میفرستم بر تمام وطن پرستا و تف میاندازم تو صورت جدایی طلب های تازه به دوران رسیده! درود بر لر بختیاری درود بر کرد پارس پاینده باد ایران
درود بر تابناک
زنده باد سردار اسعد بختیاری، بی مریم بختیاری و شهید استبدادستیز عیمردان خان بختیاری
ولی متاسفانه در کتاب های درسی تاریخ کشور نامی از سردار اسعد و لرها برده نشده آنگونه که از دیگران نام برده شده واین یک تبعیض هدفمند است
اندکا مدوم بهار نم نم بارون کجنن گودرزیل شراک سوارون
زگینه کون( جونقان فعلی) تا به کرون نال به سر نال
آعلیداد وزنه سوار پیش جنگ ابدال
تداوم نام ومرام اسعد در شخصیتهای چون سردار بی بدیل وبلامنازع تاریخ ایران یعنی دکتر رضایی نشانه زنده بودن وتوفنده بودن هویت تاریخی ومبتنی بر عزت بختیاری است
این اسعد و مبارزان بختیاری بودند که همراه دیگر اقوام نخستین تَرَک ها را بر نظام مستبد قاجار وارد بودند. وسعت اب دریا با اب دهان یکی دوسگ بیمار الوده نمیشود
نام بختیاری و سردار اسد تا ابد بر تاج مشروطه ایران حک خواهد شد
اگردغدغه فرهنگی هستش نه حفظ مجسم یه سردار خاص چرا کسی از مجسمه آریوبرزن سردار ایرانی که تو یاسوج از بین رفت سراغی نگرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
اتفاقا همين كساني كه امروز از اهانت به مجسمه سردار اسعد ناراحت شده اند براي جسارت به مجسمه اريوبرزن هم به اعتراض شديد پرداختندوجالبتر اينكه مهاجمان به اين دو مجسمه طبف خاص و مشخصي هستند كه در هر دو استان همجوار اقدامات ايضايي انجام ميدهند.
سردار بزرگ بختياري افتخار ايرانست.
ومن افتخار ميكنم كه يك بختياري هستم.
درود بر ايران و ايراني.
درود بر شرف بختياري .
چقدر این رفتار منو یاد داعش می ندازه
باسلام ودرود برشرف همه ایرانیان لر وفارس و ترک کرد‌ه.پویا جان مجسمه اریوبرزن صحیح وسالم در جای خودش می باشد میدان اریوبرزن یاسوج
زنده باد بختيياري رحمت خدا بر سردار نامدارومبارزقوم نجيب بختيياري
کاکا، ما همه مجسمۀ توأیم؛ نام تو، نام همۀ ما است. نام تو، نام همۀ زندگان ایران است.
ما همه سر دار اسعدیم
سردار اسعد بختياري ..

1- نماد آزادي و افتخار براي همه ي ملت ايران است
2- شروع فرهنگ مشروطه
3- شروع فرهنگ آزادي خواهي در ايران

4- افتخار ملت ايران
5- جلوگيري از استبداد
قرآن خانهء حاج علیقلی خان بزند به کمر عاملین این کار؛ آن نانهایی که حاجی داد به فقرا، آن پدری که حاجی کرد برای بچّه یتیم های ایل، دامن آنها را بگیرد!
بزرگش نخوانند اهل خرد ــ که نام بزرگان به زشتی برد
سلام
این انقلاب نتیجه نهضت مشرو طیت است که رهبر آن فردی فرهیخته ، دانشمند و فرهنگی بود.و آن کسی نبود جز حاج علی قلی خان معروف به سردار اسعد دوم.
نامش جاودانه بود وبا این حرکت مفلسان جاودانه تر شد
حاج علیقلی خان بختیاری معروف به سردار اسعد (1236-1296 ه.ش) در چهارمحال بختیاری متولد شد.
زندگی سردار اسعد از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پربار و ستودنی است. آن چنان که پس از پیروزی در فتح تهران، به خاطر لیاقت و پشتکار به سمت های مختلف دولتی منصوب شد. (1)
در باب علیقلی خان سردار اسعد سخن فراوان است؛ نسبت به سران و رهبران انقلاب مشروطه، سردار اسعد نمود اندیشه ی انقلاب مشروطه بود؛ فردی ذینفوذ، با سواد، با هوش و آشنا به مبانی تمدن جدید که در آغاز مبارزه، بختیاری ها به اطاعت او گردن نهادند، به طوری که جنبش مشروطه به واسطه ی ارزش های فرهنگی و اجتماعی... مرهون تلاش های روشنفکرانه سردار اسعد بود.
چهره ی فرهنگی سردار اسعد:
سردار اسعد از پیشگامان ترجمه ادبیات داستانی مدرن می باشد که «نشر تمتی» در اقدامی شایسته و سنجیده، از آثار بیست جلدی سردار اسعد بختیاری، فعلا دو جلد را منتشر کرده است:
ـ "تاریخ حمیدی" اثر ژرژ دوریس می باشد. نویسنده در این کتاب به بررسی زندگی سلطان عبدالحمید دوم، پادشاه عثمانی پرداخته است که 33 سال رهبری امپراطوری عثمانی را بر عهده داشت.
ـ "هانری سوم" اثر الکساندر دوما (رمانویس فرانسوی قرن نوزدهم) که با درون مایه ی رمانتیک به خلق یک تراژدی پرداخته است.
مجموعه ترجمه های سردار اسعد بیش از بیست جلد می باشد که فعلا دو جلد آن به علاقمندان عرضه شده است. و طبق وعده ی نشر تمتی، باقیمانده آثار سردار اسعد به تدریج توسط این انتشارات به بازار خواهد آمد.
چهره ی سیاسی سردار اسعد:
سردار اسعد از جمله رهبران جنبش انقلاب مشروطه است که نقش آفرینی اش در عصر مشروطه و بازگشایی پارلمان ایران، بر هیچ صاحب سوادی پوشیده نیست؛ وی با خصوصیات متعالی و بی بدیل در فتح تهران نقش کارآمدی داشت، که این مقطع از بزرگترین افتخارات بختیاری در تاریخ سیاسی ملی می باشد.
پس از آن که انقلاب مشروطه به نام قوم بختیاری گره خورد، علیقلی خان سردار اسعد محبوبیت ملی پیدا کرد، و با آشنایی به اصول دموکراسی و اندیشه ی والا در تاریخ سیاسی و اجتماعی نشان داد که به حکمرانی و تاج و تخت بی اعتنا است.
چهره ی اجتماعی سردار اسعد:
از زمامداران و حاکمان انقلاب مشروطه، علیقلی خان سردار اسعد تنها کسی است که تحصیلات مدرن داشت و مورد تایید نخبگان وقت بود (2)، بیشترین خواسته اش حکومت مردم سالاری و آزادی های سیاسی و اجتماعی بود.
وی تا استقرار مشروطيت در تهران بود و پس از جلوس محمدعلي‌شاه به پاریس رفت و پس از به توپ بستن مجلس دوباره به وطن بازگشت.
هنگام برگشت از پاریس چندین مدرسه مدرن در چهارمحال بختیاری بنا کرد و به کمک افسران سوئدي، اولین ژاندارمري ايران را تأسيس نمود. هم چنین در دوران دولتمردی برای جلوگیری از قاچاق عتیقه و نسخه های خطی اقدامات امنیتی و حمایت های مالی از میراث فرهنگی را بنیان نهاد. وی اولین بنیان گذار هلال احمر در ایران است. در ضمن با حمایت از مترجمان ایرانی و نیز حمایت از نقاشان ایرانی، عملا خانه ی مترجمان ایرانی و خانه نقاشان را بنیان نهاد.
سردار اسعد در سال 1336 قمري مطابق 1296 شمسي درگذشت و در تخت فولاد تکیه میرفندرسکی اصفهان به خاک سپرده شد. روز تشیع جنازه سردار اسعد در اصفهان عزای عمومی اعلام گشت، روزنامه کاشف اسرار شماره 11/ تاریخ 10 صفر 1336 نوشت: «فوت سردار بزرگ و فیلسوف و ادیب مشهور ایرانی سردار اسعد بختیاری بالاترین لطمه ای بود که در این موقع به ایران وارد آمد. که شاید به این زودی های بلکه در هیچ وقت ایران نتواند به مرمت آن موفق شود و ایرانیان به وجود عدیل و نظیر سردار آزادی خواه که روح آزادی از قبصه ی شمشیر او زنده است، شاید نتواند مفتخر گردند...»
پی نوشت ها:
(1) سردار اسعد در سال 1327 ق، وزیر داخله و در 1328 ق، وزیر جنگ شد. و در 1330 ق، مهمترین نشان دولت ایران (نشان قدس) را دریافت کرد، و در سال 1330 نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی شد.
(2) با توجه به سفرهای متعدد سردار اسعد به اروپا، با اصول دموکراسی و نهادهای مدنی آشنا گشت و در استبداد صغیر با توجه به درخواست های مکرر روشنفکران به ایران برگشت و با دو هزار سوار بختیاری بعد از فتح اصفهان با اردوی سپهدار تنکابنی روز جمعه 27 جمادی الاخر 1327 ق وارد تهران شدند و قوای قزاق را شکست دادند. ( سریا داودی حموله)
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار