بازدید 16083
گام بزرگ به سوی انقراض؛

یک یوزپلنگ ماده بر اثر تصادف کشته شد

با مرگ یک قلاده دیگر از معدود یوزهای باقی مانده کشورمان، یوز آسیایی یک گام بزرگ به سمت انقراض برداشت. تلخ‌تر آنکه یوز تلف شده ماده بوده و نتایج سرشماری‌های این گونه، حکایت از شکننده بودن جمعیت ماده این حیوان بی‌همتا دارد که معنای آن، کاهش زادآوری یوز و افزایش چشمگیر احتمال انقراض آن است.
کد خبر: ۵۸۸۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱ 12 May 2016
شب گذشته یک یوزپلنگ ماده ایرانی در محور سبزوار به شاهرود در اثر تصادف تلف شد تا نگرانی از کاهش نسل این حیوان بیشتر شده و خطر انقراض بیش از پیش بر سر تنها باقی مانده یوز آسیایی سایه افکند.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که سرشماری‌های صورت گرفته، حکایت از کاهش بسیار جمعیت یوزهای ایرانی دارد و گمانه‌زنی‌ها درباره جمعیت ماده این حیوان بی‌همتا، به جمعیتی کمتر از انگشتان دو دست می‌رسد، بار دیگر در حادثه‌ای تلخ در محور سبزوار به شاهرود، یکی دیگر از معدود یوزهای ماده کشورمان کشته شد.

اتفاقی شوم که مدتی است، شاهد تکرار سالانه آن در این محور هستیم تا هر بار یک گام به انقراض تنها باقی مانده‌های خانواده بزرگ یوزهای آسیایی ـ که اکنون تعداد بسیار اندکی از آن در چند نقطه از کشورمان باقیمانده، نزدیک‌تر شویم؛ گام‌هایی دردناک که ممکن است آخرین گام‌های رسیدن یوز ایرانی (بخوانید آسیایی) به انقراض باشد!

هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اعلام خبر کشته شدن این یوز در اثر برخورد با خودروهای عبوری به مهر گفت: این اتفاق شب گذشته در محور شاهرود به سبزوار همجوار با پارک ملی توران رخ داده که متأسفانه به جز سال گذشته هر سال در همین محور حادثه مشابهی رخ داده و از شمار معدود یوزپلنگ‌های باقی‌مانده کم کرده است.

به گفته وی، یوزپلنگ تلف شده ماده بوده است، ولی برای بررسی اینکه این یوزپلنگ ماده باردار بوده یا توله هم داشته یا خیر، باید بررسی‌های بیشتری انجام شود. به همین منظور، تیمی شامل کار‌شناس سر‌شناس این حوزه، استفان استروفسکی راهی منطقه شده‌اند.

جوکار در ادامه با تأکید بر اینکه هنوز مشخص نشده که یوزپلنگ تلف شده مربوط به پارک ملی توران بوده و یا میاندشت، افزود: از زمانی که با روشن شدن هوا این اتفاق مشخص شده، گروهی مشغول ردزنی و گشت در مسیر بوده‌اند که تا الان هیچ گزارشی مبنی بر وجود توله یافت نشده است. با این حال تیم گشت توانسته‌اند مسیر عبور یوزپلنگ را مشخص کنند که از میاندشت به سمت توران بوده است. اینکه یوزپلنگ باردار بوده یا خیر نیز پس از کالبدگشایی مشخص خواهد شد.

وی در ادامه گفت: مسأله تصادفات جاده‌ای یکی از معضلات بزرگ ما بوده است. این جاده کریدور از پارک ملی توران به مناطق شمالی همچون میاندشت است. سال گذشته در همین رابطه جلساتی با وزارت راه داشتیم تا این منطقه به عنوان منطقه حادثه خیز مشخص شود که وزارت راه در این باره از ما دلایل فنی و مدارک خواست. با فردی که قبلاً در این باره هم در ایران و هم در دیگر نقاط جهان فعالیت‌هایی انجام داده بود، طرحی را آغاز کردیم.

هم اکنون گزارش مفصلی برای وزارت راه آماده کرده‌ایم که قرار بود هفته آینده در جلساتی وظایف دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت راه و ترابری، اداره راه، پلیس راهور و محیط زیست را در این زمینه مشخص کنیم؛ اما متأسفانه این یوزپلنگ ماده این هفته را به ما مهلت نداد.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی درباره پیشنهادهای محیط زیست به وزارت راه توضیح داد: دو نوع فعالیت هشدار دهنده و بازدارنده را پیشنهاد داده‌ایم. کارهای هشدار دهنده به راننده‌ها باید به گونه‌ای باشد که راننده با مشاهده آن‌ها سرعت خود را کم کند. همین الان هم تابلو در این مسیر وجود دارد اما کسی ملاحظات لازم را رعایت نمی‌کند. کارهای بازدارنده از این قرار است که دوربین‌های کنترل سرعت در آن نقطه نصب شود و پلیس راهور در این زمینه همراهی کند.

جوکار ایجاد زیرگذر و روگذر را نیز از فعالیت‌های اجرایی مهم بعدی دانست و گفت: ایجاد زیرگذر در راه‌هایی که از پیش ساخته شده دشوار است اما از آبروهای موجود و تعریض آن‌ها می‌توان بهره گرفت.

به گفته وی، یوزپلنگ تلف شده شامل بیمه یوزپلنگ ایرانی ـ که پیشتر توسط بیمه دانا تأمین شده بود ـ می‌شود و این بیمه تا کنون ۱۰۰ میلیون تومان برای دو یوزپلنگ از دست رفته پرداخت کرده است. حدود ۱۰ درصد از این مبلغ هزینه مطالعات شده و مابقی برای فعالیت‌های اجرایی و عمرانی هزینه خواهد شد.

به طور میانگین، هر دو سال سه یوزپلنگ ایرانی بر اثر تصادف در جاده تلف می‌شوند که با در نظر داشتن تعداد کل ۴۰ تا ۷۰ یوزپلنگ ایرانی، تلف شدن یک و نیم یوزپلنگ در سال درصد بسیار بالا و قابل توجهی را نشان می‌دهد، به ویژه که می‌دانیم جمعیت ماده این حیوان، بسیار کوچک‌تر از جمعیت نر آن است و بارداری‌های سخت و معدود یوز، نرخ بسیار پایینی برای زادآوری را رقم زده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۳۲
چرا اینقدر شورش در میارید اگر میخوان منقرض نشه در محیط مصنوعی یعنی در پارک های محصور شده نگهداری و تکثیر میکنند
پاسخ ها
محمد ابراهیمی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
حفظ نسل در شرایط اسارت ارزشی نداره و مهم این هست که یک حیوون بتونه در محیط طبیعی خودش ادامه نسل بده، همچنین برای حفظ نسل در شرایط اسارت لازمه که چندین یوز مختلف از طبیعت صید بشه و این کار قطعا تیر خلاصی بر بقای نسل این حیوون در حیات وحشه، حتی با وجود چندین جفت هم ممکنه پس از چند نسل به واسطه هم خونی و بروز مشکلات ژنتیکی نسل اون حیوون نابود بشه، در هر صورت با در نظر گرفتن مسائل مختلف بهترین کار امن کردن زیستگاه ها بوسیله خروج دامها (و سگهای گله) از منطقه، امن کردن جاده ها ، بهبود شرایط زیستگاهها وکارهایی از این قبیل هستش
مگه کور هستن این راننده ها
اینا رو ول کن گشت نامحسوس چی شد؟؟
مگر ميشود هر روز اين حيوانات نادر پر ارزش را بكشند اين اتفاقي نيست يك عده تصميم به نابودي اين حيوانات گرفته و من واقعا نمي فهمم چرا ، كسي هم در ايران ككش نمي گزد ، اگر نه مگر ميشود اين همه اين حيوانات را پشت سر هم نابود كنند
بابا يكي بفكر داشته هاي ايران باشه جمهوري اسلامي مسؤول است و بايد به مسؤوليت خود عمل كند اين كه نشد ،
لطفا این پول بیمه رو حیفو میل نکنید .
اگه قرار نیست تردد از این جاده ممنوع بشه حداقل دو طرف جاده را با فاصله حداقل 20 متر از هر طرف جاده فنس بکشین و تونل و پل مخصوص عبور وحوش تعبیه کنید.
لطفا انجام بدین.
........ از ایرانی خودشه، به هیچی رحم نمیکنه
قابل توجه برنامه خندوانه برای سهم دهی و اطلاع رسانی برای نجات این گنجینه ملی ایرانیان
به سلامتی پروژه منقرض کردن یوز ایرانی با موفقیت انجام شد. تلف شدن یکی از معدود یوزهای ماده ایرانی را به همه زحمتکشان این حوزه تبریک عرض می نمایم. همچنان در خواب زمستانی باشید.
منقرض شدن رفت
بی خیال بابا
یوز ایرانی منقرض شد........
آقای رییس جمهور

خواهش می کنم در مورد پروژه احیای یوز ایرانی ورود جدی کنید. این گونه ارزشمند ه روز بیشتر به انقراض نزدیک می شود. خانم ابتکار اینکاره نیست. به خدا نیست.
با تشکر از شما که به فکر ما هستید
لطفا به هموطنان تان بگویید اینقدر ما را نکشند
ما یوزپلنگ ها خیلی کمیاب هستیم
راستی اینترنت را هم ارزان کنید تا ما هم بتوانیم استفاده کنیم
ببخشید گوشت خرهایتان هم خیلی بدمزه است

با تشکر یک یوزپلنگ خوب و مهربان
مهم اینه که "من سگ هستم"
گام بسیار بزرگ به سوی انقراض یوز ایرانی!

راننده محترم!! برای 5 دقیقه زودتر رسیدن گونه ای را منقرض فرمودید.

خانم ابتکار خوابی؟؟؟؟
خواهش می کنم هر کسی می تونه به سازمان محیط زیست زنگ بزنه و به بی عملی و کوتاهی اون اعتراض کنه. شاید کاری بکنن

42781000
مسیر جاده رو تغییر بدین
اقای جوکار: خوابی یا خودت رو به خواب زدی برادر؟؟
نصب تابلو کاهش سرعت و دوربین کنترل سرعت شد پروژه حفاظت از یوز ایرانی؟؟
مگه چند تا یوز موند برادر؟؟ چه خبر از بارداری یوز پردیسان؟؟ وقت رو به اتمام است. یا کار جدی کنید با همین امروز از پؤوژه کنار بروید.
همش حرفین اگه راست میگین و دلسوز و انسان و دوست دار ایران و همه چیزش عمل کنید! ویا اصلا حرفشم نزنین و اطلاع رسانی نکنین و ما رو ناراحت و آزرده خاطر نکنین،شماهایی که مسئولین توانایی حفاظت از به قول خودتون یوز ایرانی که تعدادشون به اندازه انگشتان دو دست رو ندارین .لطف کنین از این مسئولیت و حیطه کنار برید.بدینش تحویل یک چوپان بهتر و اثربخشتر عمل مکنه.
علي تيموري مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست: تعداد يوزپلنگ‌هاي موجود در سطح كشور شايد كمتر از 50 قلاده باشد؛ لازم است برنامه‌اي كه ابلاغ شده، با حساسيت بيشتري اجرا ‌شود. در حقيقت گونه‌هاي ديگر جانوري مورد توجه هستند اما شرايط يوزپلنگ خاص‌تر است.

روزنامه قانون 95/2/22
همش 100 میلیون برای دو قلاده یوزپلنگ؟
هریوزپلنگ یعنی 50میلیون؟
بعد ما دایه دفاع از یوزپلنگ ایرانی را داریم.
شتر سواری دولا دولا نمی شه که.
برای حفظ حیات این گربه سان استثنائی باید کمپ ویژه به آن اختصاص داد مانند همان چیزی که در سایر کشورها مانند روس از ببرها محافظت میکنند و رشته خاص دانشگاهی در زمینه جانورشناسی خاصه یوزپلنگ ایرانی تدریس گردد تازه این ابتدای کار است و...
خانم ابتکار کجایی؟؟؟؟؟؟ بابا انتخابات تمام شد برگرد سرکارت
مرگ حیوان در جاده بر اثر تصادف تو کل دنیا یه چیز بدیهیه !!!
نمیدونم یه سری روی چه اصلی راننده رو مقصر میدونن!
وقتی انسان پاشو تو حریم حیوان میزاده و ساخت و ساز و جاده کسی میکنه ، خوب این مسائل هم پیش میاد دیگه!
حالا حتما میخواید به خاطر یه پلنگ راننده اعدام بشه ؟!!!!
این همه آدم سرشناس میمیرن و نسلشون منقرض میشه حالا نسل یوز ایرانی منقرض بشه یا نشه چه افتاقی میافته خیلی خودتون رو درگیر این مسائل نکنید هانه
اصلا چرا باید در مسیر زندگی این گونه گرانبها جاده کشیده شود.
والله نسل انسانیت داره تو این مملکت منقرض میشه، شما یوز رو گرفتی!
در این مسیر باید چند زیر گذر مخصوص عبور حیوانات ساخته بشه ضمنا مسیر جنگل ابر هم حتما باید تعصیل بشه خیانتی که پهلوی به جنگل گلستان کرد و مسؤلین بعد از انقلاب آنرا ادامه دادند
پس گشت نامحسوس چکار میکند ؟ !!!!!
حصاركشي يا سيم خاردار كنار جاده در مناطق پر تردد يوزها وايجاد زير گذر براي عبور آنها. نصب تابلو هشدار به رانندگان و محدوديت سرعت و ايجاد موانع و سرعت گير در صورت لزوم.
ما خودمون هم داریم منقرض میشیم
سلام و خسته نباشید...در کنیا برای جلوگیری از بروز این حوادث تلخدر نقاط تردد زیاد حیوانات یاپارک های ملی 2 طرف جاده فنس کشی میشه و یرای عبور حیوانات در زیر جاده در نقاط مختلف گذرگاه (مانند تونل اب)تعبیه میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار