بازدید 3225

تعادل: حركت مجلس آينده بر مدار اقتصاد

همايش «فرآيند قانونگذاري، الزامات و راهكارها» صبح ديروز با حضور علي لاريجاني، اسحاق جهانگيري، محمدجواد ظريف، عباس آخوندي‌ وزير راه و شهرسازي، محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري، محمدرضا عارف و جمعي از منتخبان مجلس دهم در ساختمان قديمي مجلس آغاز شد كه هدف از برگزاري آن، دستيابي به فهم مشتركي از اولويت‌هاي كشور در انتخاب استراتژي براي مجلس آينده بود.
کد خبر: ۵۸۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱ 08 May 2016
همايش «فرآيند قانونگذاري، الزامات و راهكارها» صبح ديروز با حضور علي لاريجاني، اسحاق جهانگيري، محمدجواد ظريف، عباس آخوندي‌ وزير راه و شهرسازي، محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري، محمدرضا عارف و جمعي از منتخبان مجلس دهم در ساختمان قديمي مجلس آغاز شد كه هدف از برگزاري آن، دستيابي به فهم مشتركي از اولويت‌هاي كشور در انتخاب استراتژي براي مجلس آينده بود.
مجري اين همايش احمدرضا دستغيب عضو هيات رييسه مجلس در مجلس نهم بود كه از راهيابي به مجلس دهم بازمانده است و همين حضور او در بين منتخبان و قبول مسووليت براي مجري‌گري همايش، گمانه‌زني‌ها را براي استمرار حضور دستغيب در مجلس دهم در كسوت مسووليت ديگري جز نمايندگي تقويت كرده است.
اما نكته مهم اين همايش كه توجه بسياري از رسانه‌ها را به خود جلب كرده بود ورود بدون همراه و محافظ علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي به سالن برگزاري همايش بود. از آنجا كه رييس مجلس همواره بايد با محافظان و همراهان در جلسات مختلف حضور يابد، اما از آنجا كه اين جلسه از سوي هيات رييسه براي منتخبان مجلس ترتيب داده‌ شده بود، لاريجاني نيز ترجيح داده بود تا همانند ديگر منتخبان بدون همراه و محافظ وارد صحن مجلس قديم شود. اين همايش به علت تداخل با نشست هم‌انديشي فراكسيون اميد كه ديروز برگزار شد، دو روز به طول خواهد انجاميد، بنابراين قرار است امروز نيز با سخنراني سه وزير ديگر اقتصاد، صنعت و نفت، سخنگوي دولت، دبير شوراي عالي امنيت ملي و سردار قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس ادامه پيدا كند.
  بايد اصل 44 قانون اساسي اجرا شود
علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي به عنوان سخنران اول همايش فرآيند قانونگذاري- الزامات و راهكارها، هدف از اين همايش را آشنايي منتخبان با ساز و كار اجرايي مجلس، برنامه‌هاي روز نخست و افتتاحيه و برخي نكات آيين‌نامه‌يي، سياست‌هاي ابلاغي كلان نظام از سوي رهبر معظم انقلاب و اصول قانون اساسي اعلام كرد و در ادامه سخنانش كه بخش مهمي از آن به مسائل اقتصادي مربوط بود گفت: بالا بردن بهره‌وري اقتصادي از اولويت‌هاي مهم كشور است. در برنامه پنجم 30درصد رشد اقتصادي از طريق افزايش بهره‌وري و از سال 82 تا 89 رشد اقتصادي 5درصد داشتيم. وي افزود: در حالي كه قرار بود از 75درصد خروجي نهادهاي توليدي سود بالايي نصيب ما شود، تنها 25درصد آن حاصل شد. لاريجاني گفت: در مورد رقابتي كردن اقتصاد و اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي توفيقي نداشتيم و رتبه 4.14درصد در سال 89 به 3.8درصد در سال 93 تنزل پيدا كرد. رتبه ايران در بين 139 كشور از رتبه 69 در سال 89 به رتبه 96 در سال 93 رسيد كه اين مطلوب نيست و بايد بار ديگر اصل 44 قانون اساسي اجرا شود. علي لاريجاني افزود: دنيا به سمت اقداماتي پايدارتر پيش مي‌رود. در اين مسير آسيا به دنبال شكوفايي اقتصاد و ظهور مجدد خود است. همچنين ظرف 4دهه آينده جمعيت جهان به مرز 9ميليارد نفر مي‌رسد كه در اين ميان تعداد افراد بالاي 60 سال بيش از 2ميليارد نفر خواهد بود لذا چالش آينده جهان عدم توانايي اجراي تعهدات درباره شهروندان سالمند، بازنشستگي و خدمات درماني آنها است كه ايران نيز جزو آن محسوب مي‌شود.
  تقش امنيت در سرمايه‌گذاري
محمدجواد ظريف نيز كه در اين همايش سخن مي‌گفت با بيان اينكه همه بايد يك صدا اين واقعيت را عنوان كنيم كه ايران امن‌ترين كشور براي سرمايه‌گذاري ساير كشورها است براين موضوع تاكيد كرد كه با انجام اين سرمايه‌گذاري‌ها اقتصاد مقاومتي اجرايي مي‌شود. وزير امور خارجه كشورمان افزود: مذاكرات هسته‌يي با نظر مقام معظم رهبري پيگيري شد و نتايج اين مذاكرات در مقابل 6 قدرت جهاني به‌گونه‌يي است كه امروزه هيچ‌كسي در جهان نمي‌تواند ادعا كند كه ايران در موضوع برجام ضرر كرده است. پيش از برجام شرايط ويژه‌يي در كشور وجود داشت و هر چند ماه يك‌بار فروش نفت 20درصد كاهش مي‌يافت و شرايط به‌گونه‌يي پيش مي‌رفت كه امكان به صفر رسيدن آن هم وجود داشت. وي با بيان اينكه همه ما بايد طرف مقابل را براي اجراي برجام و انجام تعهداتشان تحت فشار قرار دهيم گفت: وظيفه من و رييس بانك مركزي ايجاد فشار بر طرف مقابل براي اجراي تعهدات آنها است نكته مهم براي ايجاد فضاي مناسب سرمايه‌گذاري در ايران اين است كه دشمنان به دنبال القاي فضاي ناامن در ايران هستند. ظريف همچنين فاش كرد كه بعد از توافق ژنو ماهانه مقداري پول وارد كشور مي‌شد كه اين مبلغ تنها پول نقدي بود كه وارد خزانه مي‌شد. او خاطرنشان كرد: امروز بدون هيچ‌گونه سپرده‌يي از سوي جمهوري اسلامي ايران ساير كشورها فاينانس را انجام مي‌دهند.
  كاهش تورم 40درصدي به 11درصد
اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور در همايش فرآيند قانونگذاري- الزامات و راهكارها با بيان اينكه بازگرداندن ثبات از بزرگ‌ترين دستاوردهاي اقتصادي دولت است، گفت: پيش از دولت يازدهم تورم بيش از 40درصد بود ولي در اين مدت دولت يازدهم تورم را به 11درصد رسانده و تورم نقطه‌يي نيز 8.9درصد است. وي افزود: پيش‌بيني مي‌كنيم كه تورم در 6ماهه اول سال 95 يك‌رقمي شود. وي در ادامه با بيان اينكه با اجازه رهبري 800ميليون دلار براي موضوع نفت در نظر گرفته‌ايم گفت: باوجود گذشت 3ماه از توافق توانستيم ميزان توليد نفت را به 4ميليون بشكه برسانيم كه در توسعه اقتصادي سال95 بسيار تاثير داشته است.
به گزارش خانه ملت، معاون اول رييس‌جمهور در ادامه به اشكالات نظام بانكي كشور اشاره كرد و يادآور شد: نظام بانكي كشور كه وظيفه تامين منابع مالي اقتصادي را دارد دچار چالش شده و بانك‌هاي ما استانداردهاي بين‌المللي را ندارند، همچنين سپرده‌هاي بانك‌ها به صورت معوقه بانكي درآمده كه به حدود 90هزارميليارد تومان مي‌رسد. وي افزود: از اين پس دولت و مجلس به عنوان دو قوه مستقل با هم نظري برآمده از رأي 24 خرداد و 7 اسفند وظيفه سنگين‌تري بر دوش دارد. به نظر ما پيام انتخابات اعتدال، عقلانيت، پيشرفت، بازگشت به قانون و ارتقاي سطح زندگي مردمي است. جهانگيري تاكيد كرد: دولت در عرصه بين‌الملل با انتخاب تيمي شايسته مذاكرات هسته‌يي را آغاز كرد و با كمك رهبري معظم انقلاب و قواي ديگر و به خصوص تلاش دكتر لاريجاني كه شجاعانه و مدبرانه در مقطعي خاص حمايت خود را از اجراي برجام عملي كردند و در نهايت يكي از بزرگ‌ترين مذاكرات جهان به نتيجه رسيد. همچنين نشست هم‌انديشي «فراكسيون اميد» در مسجد سلمان فارسي نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد. محمدجواد ظريف وزير امور خارجه و جمعي از سران سياسي اصلاح‌طلب از جمله موسوي لاري، مهرعليزاده، علي صوفي، شهربانو اماني، محمد سالاري، شجاع پوريان و مينو خالقي منتخب مردم اصفهان كه آراي وي از سوي شوراي نگهبان باطل شده بود، حضور داشتند. در اين جلسه عليرضا رحيمي، علي مطهري و فريده اولادقباد به عنوان خانواده‌هاي شهدا از اساسنامه فراكسيون اميد رونمايي كردند و الياس حضرتي نماينده تهران، ري و شميرانات سخن گفت.
  حصار‌هاي جناحي را بشكنيم
الياس حضرتي، منتخب مردم تهران در اين نشست با تاكيد براينكه در سال جديد تصميم گرفتيم كه نه تنها اصلاح‌طلبان بلكه اصولگرايان ارزشي را هم بياوريم و حصار‌هاي جناحي را بشكنيم، گفت: ما نبايد خودمان را مشغول اين صف‌بندي‌ها كنيم و بايد هرچه سريع‌تر از مساله هيات رييسه و رياست مجلس عبور كنيم. نماينده تهران همچنين عارف را نيروي ارزشمندي خواند كه براي منفعت ملي در انتخابات ۹۲ كنار رفت. وي در مورد آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني گفت: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با تمام سوابق درخشان در انتخابات ۹۲ ردصلاحيت شد، ولي قهر نكرد و مردم را براي ايجاد فرصتي تازه تشويق كرد. ملت با همه مشكلاتي كه در سال‌هاي گذشته ديده بود، پاي صندوق حاضر شد. حضرتي تشكيل يك فراكسيون قوي و كارآمد را مهم‌ترين اولويت خواند و گفت: باوجود تشكيل فراكسيون‌هاي صنفي مختلف در مجلس همواره آنچه در مجلس اثرگذار بوده است، فراكسيون‌هاي سياسي است. نماينده تهران خاطرنشان كرد: اساسنامه‌يي كه براي فراكسيون نوشتيم، زمينه اصلي آن ليست اميد است اما هركس اين اساسنامه را بپذيرد قدمش روي چشم ماست. الياس حضرتي در مورد مديريت مجلس گفت، مديريت قوي بسيار اهميت دارد، ما در اينجا از آقاي عارف خواهش كرديم براي مديريت مجلس پا پيش بگذارند. حضرتي تاكيد كرد: اين به معناي نقض زحمات لاريجاني نيست، ايشان در ارتباط با برجام جان‌فشاني و تلاش كردند ولي مجموعه آراي ملت و كارنامه دكتر عارف و راي اول ايشان در تهران اين را به ما تكليف مي‌كند كه در اين مقطع از ايشان به عنوان مدير كمك بگيريم. وي گفت: پيش‌نويس اساسنامه ما به‌زودي تكثير مي‌شود و اگر بندبند آن توسط مجمع كه متشكل از تمامي منتخبان ليست اميد است تصويب شود به تاييد خواهد رسيد. فراكسيون محور ملاحظات ماست. اين فراكسيون بايد تبديل به يك كارآمدي خوب شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار