بازدید 5356
۱
گزارش ویژه

حذف و سقوط بی سابقه؛ دستاورد سیاست آل سعود برای هرچهارنماینده آسیایی فوتبال عربستان

حذف هرچهار نماینده عربستان درمرحله نخست لیگ قهرمانان! اتفاقی است که طی پانزده سال از تاسیس شکل جدید این رقابت ها سابقه نداشته است. فشار سیاست و فرقه گرایی محض شاهزادگان سعود، مستقیما روی دوش بازیکنان این چهار تیم سنگینی کرد و حتی پاداش های نجومی و ولخرجی مرسوم آنها هم نتوانست مانع رسوایی فوتبال سیاست زده عربستان شود. بازیکنانی که قرار بود تنها فوتبال بازی کنند به سربازان جنگی تبدیل شدند که از هرباخت ، تصویری مشابه شکست نظامی، عقیدتی و حیثیتی در ذهن داشتند و با ساق های لرزان مغلوب تصورات ابلهانه حاکمان تندروی خود شدند.
کد خبر: ۵۸۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 03 May 2016
لیگ فوتبال قهرمانان آسیا بدون تردید سیاسی ترین فصل خود در تاریخ کمتر از دو دهه ای اش را پشت سر می گذارد. مسابقاتی که با تصمیم عجیب و جهت دار کنفدراسیون فوتبال قاره در قبال اعتراض مداخله جویانه و کاملا غیرفوتبالی عربستان سعودی با تغییر بی سابقه برنامه مواجه شد و بار دیگر اعتبار نداشته خود در قیاس با رقابت های مشابه اروپایی و حتی آمریکای لاتین را به حراج گذاشت.

به گزارش تابناک ورزشی، امشب و فرداشب پرونده مرحله گروهی این مسابقات با برگزاری دیدارهای ششم بسته می شود و این درحالی است که تکلیف اکثر گروه ها تا حدود زیادی مشخص شده است و نتیجه ای بی سابقه ای که حاصل شده ، برای فوتبال آسیا باورنکردنی است. 

حذف قریب الوقوع هرچهار نماینده عربستان درمرحله نخست لیگ قهرمانان! اتفاقی است که طی پانزده سال از تاسیس شکل جدید این رقابت ها سابقه نداشته است. دلیل رخ دادن این سقوط آزاد برای فوتبال پرهزینه و همیشه مدعی عربستان بخصوص در سطح باشگاهی، چه بوده است؟ با یک بررسی ساده می توان به عامل قطعی این نزول تاریخی پی برد.ابتدا نگاهی به وضع جداول چهار گروه منطقه غرب آسیا.

گروهA  / وداع الاتحاد با تساوی مقابل سپاهان
ضعیف ترین باشگاه ایرانی فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا فردا این فرصت را دارد که تیم پرآوازه سعودی ها را با یک تساوی از گردونه مسابقات کنار بگذارد. الاتحاد پشت سر لوکوموتیو و النصردوبی ایستاده که قرار است در ازبکستان به مصاف هم بروند و تساوی این بازی ، الاتحاد را با هر نتیجه ای حذف می کند. نکته مهم اینکه سپاهان فول کرده هم برای اعاده حیثیت از دست رفته و در حالیکه فشار روحی روانی را تحمل نمی کند، به میدان خواهد رفت.

حذف و سقوط بی سابقه؛ دستاورد سیاست آل سعود برای هرچهارنماینده آسیایی فوتبال عربستان

گروه B / بازی تفریحی ذوب آهن مقابل النصرعربستان
در گروهی که صعود ذوب آهن به عنوان صدرنشین قطعی شده ، النصرعربستان هیچ شانسی برای صعود ندارد چراکه بر فرض محال در صورت برد دور انتظار این تیم مقابل شاگردان بی انگیزه گل محمدی و شکست خانگی لخویا مقابل بنیادکار، بازی های مستقیم دو تیم سعودی و قطری محاسبه می شود که لخویا با برد 4برصفر برتری اش را ثابت کرده است. 

حذف و سقوط بی سابقه؛ دستاورد سیاست آل سعود برای هرچهارنماینده آسیایی فوتبال عربستان

گروه C / شیشه عمرتیم پادشاهی آل سعود زیرچرخ تراکتور
تراکتورسازی در این گروه قدرت خود را بر حریفان صاحبنام دیکته کرده و پیش از بازی امشب، به عنوان صدرنشین صعودش را مسجل کرده است اما از قضا شاگردان باغیرت قلعه نویی ماموریت شان را تمام شده نمی بینند چرا که تا حذف ثروتمندترین باشگاه آسیا و تیم خصوصی پادشاه سعودی فقط یک مساوی فاصله است. جدول این گروه نشان می دهد در حالت طبیعی اگر تراکتور با ترکیب اصلی اش به مصاف آبی های ریاض برود ، با تکرار پیروزی قاطع بازی رفت و یا حتی یک تساوی ، الهلال را حذف خواهد کرد چراکه تیم شایسته پاختاکور ازبکستان در خانه می تواند تیم ته جدولی و بی انگیزه الجزیره امارات را به آسانی شکست داده و سومین عربستانی حذف شده را هم به خانه اش بفرستد.

حذف و سقوط بی سابقه؛ دستاورد سیاست آل سعود برای هرچهارنماینده آسیایی فوتبال عربستان

گروه D / عربستان با تبانی هم صعود نمی کند
کافی است العین امارات امشب در خانه خود نسف قارشی را شکست دهد تا سند حذف الاهلی نیز امضا شود. در گروهی که هیچ نماینده ایرانی در آن دیده نمی شود، تیم الجیش صدرنشینی اش را قطعی کرده و بدون انگیزه در عربستان به مصاف الاهلی می رود اما زدن هزار گل در این بازی و تبانی احتمالی دو فدراسیون عربستان  و قطر هم نمی تواند مانع خروج چهارمین نماینده سعودی ها از لیگ قهرمانان شود چراکه العین قهرمان سابق آسیا در خانه بازی می کند و حاضر نیست رتبه دومی جدول این گروه و جواز صعود را به تیم دیگری بدهد. مگر اینکه اتفاق غیرفوتبالی رقم بخورد...

حذف و سقوط بی سابقه؛ دستاورد سیاست آل سعود برای هرچهارنماینده آسیایی فوتبال عربستان

با یک نگاه گذرا به جدول چهار گروه منطقه غرب، می توانید به وضع اسفناک تیم های تا دندان مسلح سعودی به پول و بازیکن خارجی، پی برد. اما آیا این سقوط آزاد اتفاقی بوده است؟ در فصلی که فدراسیون فوتبال عربستان با اشاره دربار جنایتکار این کشور، سیاست بازی را در فوتبال دخیل کرد و باشگاه های فوتبالش را بسان عروسک خیمه شب بازی به خوش رقصی واداشت، چنین سقوطی فاحشی چه پیامی دارد؟ 

فشار سیاست و فرقه گرایی محض شاهزادگان سعود، مستقیما روی دوش بازیکنان این چهار تیم سنگینی کرد و حتی پاداش های نجومی و ولخرجی مرسوم آنها هم نتوانست مانع رسوایی سیاست زدگی فوتبال عربستان شود. بازیکنانی که قرار بود تنها فوتبال بازی کنند به سربازان جنگی تبدیل شدند که از هرباخت ، تصویری مشابه شکست نظامی، عقیدتی و حیثیتی در ذهن داشتند و با ساق های لرزان مغلوب تصورات ابلهانه حاکمان تندروی خود شدند.

برکناری دو مدیرعامل از جمع مدبران این چهار تیم ، عمق ضربه ای که به حیثیت عربستان در منطقه وارد شده را نشان می دهد. آنها که تصور می کردند با خرید رای کنفدراسیون فوتبال آسیا و کشاندن بازی با حریفان ایرانی به خاک کشور ثالث، برنده جدال با دشمن خودساخته خود در منطقه شده اند، حالا مشغول جمع آوری ترکش های این شکست سنگین ورزشی هستند که خودشان آن را به سیاست تعمیم داده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
هزار بار احسنت به نویسنده این مقاله
کاش این مقاله رو میتونستم به انگلیسی ترجمه و به کنفدراسیون فوتبال آسیا ایمیل میکردم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی