بازدید 14543

این احتمال وجود دارد که امسال حج ممنوع شود

اکنون پس از گذشت این مدت، برخی مسئولان صحبت از پشت پرده‌ای این حوادث می‌کنند و حتی بر این باورند با وضعیت موجود، امکان سفر به عربستان و انجام حج ناممکن است، زیرا هیچ تضمینی برای سلامتی افراد وجود ندارد و دولت سعودی سلامت زوار را تضمین نمی‌کند.
کد خبر: ۵۸۲۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶ 20 April 2016
بیش از شش ماه است، از وقوع حادثه منا می‌گذرد، ولی تاکنون مقامات سعودی، پاسخ روشنی از دلایل این حادثه به کشور ایران نداده‌اند. همچنین عربستان تاکنون از دادن حق‌وحقوق مصدومان و جان‌باختگان این فاجعه نیز خودداری کرده و حتی در مقطعی قصد معرفی ایران به‌ عنوان عامل این فاجعه را داشته است.

به گزارش «تابناک»، موضوع حج از جمله مباحثی بوده که در این مدت و حتی قبل از آن و بعد از فاجعه فرودگاه جده جز مباحث پرحاشیه در بین مردم و مسئولان شده است، به‌ گونه ای ‌که از حدود یک سال پیش تاکنون، اعزام افراد به حج عمره ممنوع شده است.

اکنون پس از گذشت این مدت، برخی مسئولان از پشت پرده‌ای این حوادث صحبت می‌کنند و حتی بر این باورند با وضعیت موجود، امکان سفر به عربستان و انجام حج ناممکن است، زیرا هیچ تضمینی برای سلامتی افراد وجود ندارد و دولت سعودی سلامت زوار را تضمین نمی‌کند.

سید باقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص لزوم ارائه گزارشی از روند پیگیر حادثه منا از سوی دولت اظهار داشت: مسئولان دولتی از جمله وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت چند نوبت در نشست کمیسیون امنیت حاضر شدند و گزارشی از دلایل حادثه منا و پیگیری‌های بعدی آن دادند.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس نهم شورای اسلامی، با یادآوری این موضوع که زمان زیادی از آخرین ارائه گزارش می‌گذرد، عنوان کرد: لازم است بار دیگر مسئولان مربوطه در صحن کمیسیون حاضر شوند و گزارش دیگری از آخرین وضعیت پرونده منا ارائه کنند.

وی تأکید کرد: ارائه چنین گزارش‌هایی دلایل شکل‌گیری حادثه منا را مشخص می‌کند و اگر دلایل منطبق بر واقعیت باشد، احتمال دارد که نظر مسئولان نسبت به انجام سفر حج نیز منتفی شود.

حسینی با اشاره به پیگیری‌های اخیر هیأت ایرانی برای انجام حج تمتع عنوان کرد: سفر حج بر مسلمانان واجب است؛ اما با توجه به اتفاقاتی که در مراسم منا و فرودگاه جده افتاده، دولت ریاض آن‌ طور که باید، احساس مسئولیت نکرده است؛ بنابراین، لازم است تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا با اطمینان خاطر برای حج تمتع حاصل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تحقیقات بیشتری صورت گرفته است و اگر مسائل پشت پرده حادثه منا با ارائه گزارش‌ها از سوی مسئولان مشخص شود، قطعاً در تصمیم‌گیری برای حج تمتع تأثیرگذار خواهد بود.

اما منصور حقیقت‌پور، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «تابناک» با اشاره به این موضوع گفت: متأسفانه دولت عربستان هیچ همکاری با ایران ندارد و از گفتن واقعیت‌ها در این مورد دوری می‌کند.

این نماینده مجلس گفت: حج بر هر مسلمانی واجب است؛ اما نه به قیمت زندگی. هرگاه ما احساس کنیم که انجام این فرضیه ممکن است به ضرر مردم باشد و این امکان وجود دارد که جان افراد به خطر می‌افتد از انجام آن جلوگیری خواهیم کرد.

همچنین حسن سبحانی نیا، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «تابناک» با بیان اینکه احتمال دارد امسال حج تمتع انجام نشود، گفت: مسئولان کشور عربستان به رغم اینکه مسئول برگزاری مناسک حج هستند، از پاسخگویی به ایران طفره رفته‌اند.

این نماینده مجلس گفت: این‌ها هم در حادثه منا هم حادثه حرم و هم در حادثه فرودگاه جده مسئول بوده‌اند؛ اما نه ‌تنها از ایران عذرخواهی نکرده‌اند، بلکه از موضع بالا نیز به قضیه نگاه می‌کنند. سفر اخیر مقامات ایران نیز به حج با توجه به مواردی که عنوان می‌شود، متأسفانه به نتیجه‌ای نرسیده و مقامات عربستانی با رفتارهایی که از خود نشان داده‌اند، مایل به انجام حج از سوی زوار ایرانی نیستند.

این نماینده مجلس با اشاره به حوادث رخ ‌داده در سال گذشته گفت: شواهد نشان می‌دهد، دولت عربستان در حادثه منا کوتاهی کرده و احتمال هرگونه توطئه و خباثتی وجود داشته است و تضمینی وجود ندارد که امسال نیز این حوادث رخ ندهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار