بازدید 1870

شانس مجدد توافق با غیراوپکی‌ها در ژوئن

نماینده سابق کشورمان در اوپک با تاکید بر اینکه ایران مهم‌ترین نشست سال‌های اخیر را از دست داد، گفت: نشست ژوئن اوپک شانس دوباره برای توافق اعضای اوپک و غیراوپک است.
کد خبر: ۵۸۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰ 18 April 2016
نماینده سابق کشورمان در اوپک با تاکید بر اینکه ایران مهم‌ترین نشست سال‌های اخیر را از دست داد، گفت: نشست ژوئن اوپک شانس دوباره برای توافق اعضای اوپک و غیراوپک است.
سید محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه روز گذشته تولیدکنندگان نفت عضو اوپک و غیر اوپک که در دوحه برگزار شد با اشاره به اینکه پیش از برگزاری این اجلاس روابط عمومی وزارت نفت اطلاعیه‌ای را صادر کرد که وزیر در این اجلاس شرکت نخواهد کرد و نماینده‌ ایران به این جلسه می‌رود، گفت: من در جریان رفتن یا نرفتن نماینده ایران به این نشست نیستم اما اگر نماینده ایران نیز به این جلسه نرفته باشد در واقع یکی از مهمترین جلسات در طول 2 سال اخیر را از دست داده است.
وی با اشاره به اینکه در طول 2 سال گذشته از سقوط قیمت نفت رنج می‌بریم، ادامه داد: جلسه دوحه یکی از مهمترین جلسات در طول این 2 سال بود که می‌توانست یک نقطه مشترکی را بین اعضای اوپک و غیر اوپک ایجاد کند.
خطیبی با تاکید بر اینکه پیش از برگزاری این نشست همواره اعضای اوپک اعلام می‌کردند حاضرند با غیر اوپک به توافق برسند تا قیمت نفت بهبود پیدا کند، اظهار کرد: اما در این جلسه ورق برگشت و عملاً اعضای اوپک نتوانستند یک حرف واحدی داشته باشند، به همین دلیل بعد از این نشست اعلام شد مقصر عدم توافق با اعضای غیر اوپک، ایران است که ما می‌توانستیم با حضور در این جلسه ضمن فعالیت و گفتن مواضع ایران، اجازه ندهیم گناه عدم توافق در این جلسه به گردن ایران بیفتد.
به گفته نماینده سابق ایران در اوپک، حضور ایران اگرچه ممکن بود نتواند منجر به ایجاد توافق بین اعضای اوپک و غیر اوپک شود اما می‌توانست نشان دهد که این نشست برای ایران اهمیت دارد و اجازه ندهد که برخی از اعضای اوپک گناه عدم توافق در این جلسه را به گردن ایران بیاندازند.
وی ادامه داد: این جلسه می‌توانست منجر به نتیجه شود و اجازه دهد تا قیمت‌ها قدری افزایش پیدا کند و روند افزایشی ادامه داشته باشند اما عدم توافق در این جلسه منجر به کاهش بیشتر قیمت نفت شد.
خطیبی ادامه داد: عدم حضور ایران در این جلسه در واقع بهانه به دست عربستان داد و این کشور که قبلاً نیز عزمش برای فریز نفتی جزم نبود هم‌اکنون می‌تواند اعلام کند به دلیل آنکه در این جلسه به توافق نرسیده‌ایم تولید را افزایش دهد،کمااینکه پیش از برگزاری این نشست نیز این موضوع را اعلام کرده بود که اگر به توافق نرسیم و ایران در این جلسه حضور پیدا نکند عربستان تولید نفت خود را افزایش خواهد داد.
خطیبی با تاکید بر اینکه ما یکی از مهمترین نشست‌ها در سال‌های اخیر را از دست داده‌ایم، گفت: شرکت در این جلسه به معنی آن نیست که ما از مواضع قبلی خود کوتاه آمده‌ایم بلکه می‌توانستیم در این جلسه حضور پیدا کنیم و حرفمان را بزنیم و بگوییم بازگشت ایران به بازار حق ما است و باید به این حق که برخی از کشورها آن را به زور از ما گرفته‌اند، برسیم.
وی ادامه داد: قطعاً اگر مواضع ایران در این نشست بیان می‌شد بسیاری از کشورهای حاضر در این جلسه با ایران همراهی می‌کردند اما عدم حضور ما در این جلسه چیزی را حل نکرد و موجب شد که عدم توافق در این جلسه به گردن ایران بیفتد به همین دلیل غیبت ما کار درستی نبود و بهانه به دست برخی از تولیدکنندگان بزرگی نفتی بود.
به گفته نمایند سابق ایران در اوپک، حضور ما در این جلسه می‌توانست اطلاعات ما را درخصوص این جلسه افزایش دهد و ما تلاش می‌کردیم تا قیمت نفت از روند نزولی به روند صعودی تغییر پیدا کند اما می‌بینیم که شرایط مانند گذشته ادامه دارد و قیمت نفت تضعیف شده است.
این کارشناس انرژی ادامه داد: اعضای اوپک در این جلسه اعلام کردند اگر در نشست زوئن به توافق برسند آن گاه می‌توانند دوباره با اعضای غیر اوپک جلسه بگذارند تا مواضع مشترکی را اتخاذ کنند.
وی گفت: در حال حاضر در 3 ماهه دوم سال میلادی هستیم و در 3 ماهه سوم پیش‌بینی‌ها بر این است که ممکن است تقاضا کمی افزایش پیدا کند به همین دلیل اگر در نشست ژوئن اعضای اوپک به توافق برسند می‌تواند قیمت نفت را در 3 ماهه سوم کمی بهبود بخشد.
وی ادامه داد: ایران یکی از کشورهای مهم و تاثیرگزار در میان اعضای اوپک است به همین دلیل انتظار می‌رود در نشست ژوئن بین اعضای اوپک یک توافق مهم صورت پذیرد که در نهایت منجر به تشکیل مجدد این جلسه خواهد شد.
خطیبی در پایان اظهار کرد: کشور ونزوئلا پس از کاهش قیمت نفت چندین بار در سطوح مختلف به منطقه خاورمیانه آمد و با کشورهای تولیدکننده عضو اوپک گفت‌وگو کرد اما ایران نتوانست در این زمینه فعالانه برخورد کند.
وی اظهار کرد: همیشه تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد اما تلاش کردن بهتر از آن است که گوشه‌ای بنشینیم و منتظر بهبود قیمت‌ها باشیم.
نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: نشست ژوئن شانس مجددی را برای توافق بین اعضای اوپک و غیر اوپک ایجاد خواهد کرد که امیدوارم در این نشست اوپکی‌ها به یک نقطه مشترک برسند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی