بازدید 12596
آخرین تحولات میدانی سوریه؛

چگونه ائتلاف آمریکایی به فکر آزادسازی «رقه» افتاد؟

مرکز ثقل جنگ داخلی در سوریه در شرایط کنونی استان حلب است؛ منطقه‌ای که نیروهای ارتش سوریه و حزب الله در حال نبرد با تروریست‌های النصره، ارتش آزاد و در جاهایی با داعش هستند. با این حال، منطقه و استان دیگر سوریه که می‌تواند تعیین کننده آینده جنگ در سوریه باشد، شهر رقه پایتخت خلافت خودخوانده داعش است.
کد خبر: ۵۸۱۹۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ 18 April 2016
چگونه ائتلاف آمریکایی به فکر آزادسازی «رقه» افتاد؟مرکز ثقل جنگ داخلی در سوریه در شرایط کنونی استان حلب است؛ منطقه ای که نیروهای ارتش سوریه و حزب الله در حال نبرد با تروریست های النصره، ارتش آزاد و در جاهایی با داعش هستند. حلب منطقه ای است که به اذعان بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان نظامی می تواند معادلات جنگ در سوریه را تغییر دهد.

به گزارش «تابناک»، با این حال، منطقه و استان دیگر سوریه که می‌تواند تعیین کننده آینده جنگ در سوریه باشد، شهر رقه پایتخت خلافت خودخوانده داعش است. داعش در حال حاضر کنترل کامل این منطقه را در دست دارد.

به نظر می‌رسد، به زودی باید شاهد درگیری و جنگ در رقه باشیم. حال پرسش اینجاست که قرار است، چه نیروهایی به جنگ با داعش در رقه سوریه بروند؟ نیروهای ارتش سوریه و حزب الله؟ و یا نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده و نیروهای کرد؟

روزنامه ایندپندنت به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شده که ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری ایالات متحده در حال آماده سازی برای یک حمله تمام عیار به رقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش است. در همین زمینه، روز جمعه نیز سخنگوی ائتلاف گفته بود، هم اکنون ائتلاف بین المللی در حال برنامه ریزی برای حمله نهایی به رقه است.

سرهنگ استیو وارن گفت: «به زودی حملات سنگین هوایی علیه نیروهای داعش در مرکز خلافت آن آغاز می‌شود و قرار است نیروهای کرد نیز با پشتیبانی نیروی هوایی ائتلاف عملیات زمینی را عهده دار شوند».

حال پرسش اینجاست که علت اصلی تحرکات ائتلاف برای حمله به داعش در رقه چیست؟ چرا ائتلاف به رهبری آمریکا بعد از گذشت حدود یک سال و اندی از شکل گیری ائتلاف به فکر حمله گسترده به داعش افتاده‌اند؟

پاسخ این پرسش را باید در تحولات میدانی جنگ در سوریه و پیشروی‌های ارتش سوریه و نیروهای حزب الله جستجو کرد.

پس از بازپس گیری شهر تاریخی و باستانی پالمیرا و مناطق اطراف آن توسط ارتش سوریه، نیروهای این کشور هم اکنون در منطقه الطیبه در جنوب رقه در حال جنگ با داعش و بیرون راندن کامل این گروه تروریستی از استان حمص در جنوب رقه هستند. به نظر می‌رسد پس از آزادسازی منطقه الطیبه در جنوب رقه، باید منتظر عملیات گسترده ارتش سوریه در رقه باشیم. این مسأله‌ای است که برخی کشورها که به چیزی غیر از سقوط بشار اسد نمی‌اندیشند، به مانند پیشروی‌های ارتش سوریه در حلب، نگران کرده است.

به نظر می‌رسد، حضور نیروهای ارتش سوریه در مرزهای جنوبی استان رقه و احتمال حمله قریب الوقوع آن‌ها به رقه برای شکست داعش در این منطقه، باعث شده تا ایالات متحده پیش از اقدام نیروهای ارتش سوریه و در حرکتی پیش دستانه، قصد راه اندازی عملیات‌هایی در استان رقه را داشته باشد. در واقع، آمریکایی‌ها می‌خواهند پیش از حمله ارتش سوریه و نیروهای حزب الله، با حمله به داعش دو هدف را دنبال کنند: نخست اینکه می‌خواهند دامنه عملیاتی نیروهای ارتش سوریه برای جنگ در رقه را محدود کنند و دوم آنکه به عنوان مدعیان اصلی مبارزه با داعش، خود را تنها نیروی مبارزه با داعش در منطقه و به ویژه سوریه معرفی کنند.

در همین راستا، چندی پیش بود که جمال خشوجی، تحلیلگر وابسته به پادشاهی سعودی در مطلبی تحت عنوان «رقابت در رقه» ـ که در پایگاه خبری العربیه منتشر شد ـ خواهان مداخله مستقیم عربستان سعودی و ترکیه برای تسلط بر رقه شد.

این تحلیلگر سعودی گفته بود: ایران با متحدان خود یعنی روسیه و حزب الله در حال بحث بر سر آزادسازی و کنترل رقه به عنوان مرحله بعد از آزادسازی پالمیراست؛ لذا عربستان و ترکیه و متحدان آن‌ها باید بدون هیچ گونه درنگ و بهانه‌ای و پیش از اقدام ایران و متحدانش، به سمت رقه و تصرف این شهر حرکت کنند.

خشوجی می‌گوید: مشکل اصلی عربستان و ترکیه برای مداخله در سوریه ابهام ایالات متحده و عدم پشتیبانی باراک اوباماست. لذا پشتیبانی و حمایت آمریکا می‌تواند باعث تسریع در حمله به رقه و تصرف آن باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار