بازدید 3171

نشست وزرای خارجه در استانبول

نشست مقدماتی وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی پیش از نشست سران این سازمان با دعوت ترکیه برای پایان دادن به اختلافات مذهبی کشورهای اسلامی در استانبول آغاز شد.
کد خبر: ۵۸۰۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸ 13 April 2016
نشست مقدماتی وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی پیش از نشست سران این سازمان با دعوت ترکیه برای پایان دادن به اختلافات مذهبی کشورهای اسلامی در استانبول آغاز شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنرانی که روز سه شنبه در افتتاحیه نشست دو روزه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی داشت، گفت: جنگ داخلی کشورهای اسلامی دردها و رنج‌های عمیقی ایجاد کرده و به مذهب گرایی امت اسلامی ضربه زده، جنگ‌های داخلی و درگیری‌های مسلحانه آرامش و صلح در کشورها را تهدید می‌کند و تروریسم و جریان‌های افراطی ثبات ما را هدف خود قرار داده‌اند.

چاووش اوغلو افزود: نباید گرایشات مذهبی که مبتنی بر ظلم به دیگری است را بپذیریم و مقابله با فتنه مذهب گرایی و نابودی آن مسئولیت همه است.

نشست سران سازمان همکاری اسلامی روزهای پنج شنبه و جمعه و با شعار "وحدت و همبستگی برای عدالت و صلح" در شهر استانبول کار خود را آغاز خواهد کرد.

در نشست وزرای خارجه این سازمان که روز سه شنبه آغاز شد و امروز (چهارشنبه) نیز ادامه خواهد داشت به مساله فلسطین، شرایط سوریه، یمن، لیبی، افغانستان، سومالی و نیز درگیری‌های اخیر در منطقه ناگورنو- قره باغ رسیدگی خواهد شد.

همچنین حاضران در مرکز همایش‌های استانبول تصمیمات و اقداماتی که برای حمایت از فعالیت‌های اسلامی مشترک اتخاذ شده و نیز تقویت نقش منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان همکاری اسلامی را بررسی خواهند کرد.

قرار است در نشست سران کشورهای اسلامی بحران‌های دو کشور سوریه و یمن و نیز مساله تروریسم و تهدیدات رو به گسترش داعش برای منطقه بررسی شود.

در نشست سران شماری از کشورهای اسلامی از جمله سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان حضور خواهد داشت. بن عبدالعزیز روز سه شنبه در آنکارا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه ترکیه پس از پایان نشست مقدماتی وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان مذکور اظهار داشت: سازمان همکاری اسلامی با گروه تماسی ویژه اقلیم قره‌باغ که به زودی در سازمان تشکیل می‌شود، از این به بعد موضع‌گیری جدی‌تری نسبت به مساله قره باغ اتخاذ خواهد کرد.

این مقام وزارت خارجه ترکیه با اشاره به اینکه مساله فلسطین از دیگر موضوعات این نشست بود افزود: شرکت کنندگان حمایت خود را از پایان اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین اعلام کردند.

سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی با توجه به تحولات کنونی منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این نشست مساله فلسطین و درگیری عربی اسرائیلی و نیز اسلام هراسی و وضعیت انسانی در کشورهای اسلامی از موضوعات اصلی خواهد بود و برنامه 10 ساله جدید سازمان برای سال‌های 2025 2015 بررسی خواهد شد.

ایاد مدنی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط تاکید کرد: نشست وزرای خارجه در راستای نشستی مقدماتی برای نشست سران در روز پنج شنبه است و وزرای مذکور در تصمیمات اتخاذ شده بازنگری خواهد کرد.

مدنی افزود: در این نشست‌ها 10 پرونده اصلی و مهم رسیدگی خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه باید ماهیت حزب‌الله بررسی شود مدعی شد: "حزب‌الله ابتدا خود را حزب مقاومت در برابر دشمن خواند اما بعد به گروهی تبدیل شد که اسلحه جمع‌آوری می‌کند! لازمه حضور وزرای حزب‌الله در دولت آن است که این حزب به قدرتی سیاسی تبدیل شود نه گروهی که سلاح جمع آوری می‌کند."

وی تاکید کرد: مساله حزب‌الله و موضع‌گیری سازمان به شکل گسترده درنشست سران بررسی خواهد شد.

گفتنی است سازمان مذکور در نشست اصلی خود طرح‌ها و تصمیماتی را جهت تقویت فعالیت‌های اسلامی مشترک در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی خواهد کرد و این طرح‌ها در حوزه‌های صلح و امنیت، مبارزه با تروریسم وافراط گرایی ابعاد انسانی، حقوق بشر، حمایت از توسعه، کاهش فقر، مبارزه با بیماری‌های واگیر دار، حقوق زنان، جوانان، کودکان و خانواده در جهان اسلام، آموزش عالی، علوم و تکولوژی و تبادل فرهنگی میان کشورهای عضو خواهد بود.

در راس این موضوعات، مساله فلسطین است و انتظار می‌رود در این رابطه قطعنامه‌ای صادر شود مبنی بر اینکه موضوع فلسطین در اولویت فعالیت‌های سیاسی بین‌المللی کشورهای عضو قرار گیرد و از تلاش‌های بین‌المللی برای از سرگیری روند سیاسی طبق جدول زمانی تعیین شده برای پایان اشغالگری اسرائیل حمایت شود.

همچنین در این نشست برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح برای پایان اشغالگری و حمایت از گروه تماس ویژه قدس و تصویب طرح استراتژیک توسعه قدس بررسی خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست