بازدید 9248

بنزین چند ریالی چطور 1000 تومان شد؟

بنزین از نیمه دوم سال گذشته 1000 تومانی شد تا تک‌ نرخی شدن آن رقم بخورد و حالا زمزمه‌هایی از ارائه‌ی بنزین با نرخ‌های متفاوت در جایگاه‌های کلاس‌بندی شده مطرح می‌شود، اما زمانی هر لیتر بنزین شش ریال فروخته می‌شد.
کد خبر: ۵۷۹۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲ 08 April 2016
بنزین از نیمه دوم سال گذشته 1000 تومانی شد تا تک‌ نرخی شدن آن رقم بخورد و حالا زمزمه‌هایی از ارائه‌ی بنزین با نرخ‌های متفاوت در جایگاه‌های کلاس‌بندی شده مطرح می‌شود، اما زمانی هر لیتر بنزین شش ریال فروخته می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، همیشه نرخ بنزین روندی صعودی دارد، روندی که می‌توان گفت طی 10 ساله اخیر سرعت تندتری به خود گرفته است. آمارها نشان می‌دهد که سال 1356 هر لیتر بنزین در کشور تنها چند ریال ارزش داشت تا سال 1357 قیمت بنزین به لیتری یک تومان افزایش یابد.

16 سال بعد این روند افزایشی به گونه‌ای پیش رفت که در سال 1374 قیمت بنزین به لیتری 10 تومان افزایش پیدا کند.

این روند صعودی تا سال 1381 نیز ادامه پیدا کرد تا جایی که قیمت بنزین به لیتری 50 تومان رسید.

در آن سال‌ها یکی از انتقاداتی که نسبت به نحوه‌ی نرخ‌گذاری بنزین در کشور مطرح می‌شد، تفاوت قیمت داخلی بنزین با قیمت‌های جهانی آن بود که باعث افزایش قاچاق این فرآورده نفتی در کشور می‌شد، بنابراین در سال‌های بعد از آن تلاش شد با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین افزایش نرخ برای رسیدن به قیمت‌های بین‌المللی صورت گیرد.

همین امر موجب شد تا به صورت پلکانی قیمت بنزین از لیتری 80 تومان در سال 1383 به ترتیب به لیتری 100 تومان در سال 1386 و لیتری 400 تومان در سال 1390 افزایش پیدا کند. در آخرین گام افزایش نرخ بنزین، هر لیتر بنزین سهمیه‌ای در سال 1393 700 تومان قیمت‌گذاری شد.

سال گذشته در نهایت دولت تصمیم گرفت که با رسیدن به هدف افزایش قیمت به منظور جلوگیری از قاچاق این بار سهمیه‌ها را حذف کرده و این فرآورده نفتی را به صورت تک‌نرخی به فروش برسد، تصمیمی که موجب شد قیمت بنزین به لیتری 1000 تومان افزایش یابد.

حالا دولت اگرچه می‌گوید امسال هنوز تصمیمی برای افزایش نرخ بنزین گرفته نشده است، اما به نظر می‌رسد با طرحی که به عنوان برندسازی جایگاه‌ها مطرح می‌شود این اجازه به جایگاه‌ها داده شود که براساس خدماتی که ارائه می‌دهند مبلغی اضافه را از مشتریان خود دریافت کنند که نتیجه اجرای این طرح تفاوت در قیمت سوخت‌گیری در جایگاه‌های بنزین مختلف در سطح شهرها خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۱۸
بنزین مشکلی نداره .مشکل ملت که هر قیمت بدن می خرند
آی گفتی !!!
جالب است! یعنی 1000 برابر شده قیمت بنزین از سال 57 تا کنون؟؟؟
ببخشید چه خدمات خاصی مگه قراره ارائه بشه که قیمت ها متفاوت بشه؟ جز این نیست که افراد کم درآمد مجبور میشن به قول شما به جایگاه هایی با خدمات پایینتر مراجعه کنند و مدت زمان بیشتری رو نسبت به پولدارها در صف بمانند.
لجام گسیختگی قیمت ها و رها سازی آن تا رسیدن به ارتفاع بی نهایت تا کی ادامه خواهد داشت ؟؟؟
چرا برخی از کشورهای خاورمیانه تورمی حتی زیر 1 درصد دارند ؟؟؟؟
دلار 60 ریالی چطور 35000 ریال شد؟
بعد چند وقت جهت يكسان سازي بالاترين مبلغ براي همه جايگاهها در نظر گرفته ميشود
۱۰۰۰۰÷۶=۱۶۶۶
تنها بنزین؟
قیمت واقعی بنزین 5 برابر قیمت ایران است
کباب سیخی چند عباسی چطور 20000 تومان شد؟؟ خانه 1000 متری 100 تومانی چطور 5 میلیارد شد؟؟ دوغ لیوانی یک عباسی چطور بطری 3000 تومان شد؟؟؟؟وووووووووووو
مبارک است ! احتمالا" جایگاه داران محترم از این پس گازوییل با کیفیت تری را با بنزین مخلوط خواهند کرد .
گران شدن بنزین برای جلوگیری از قاجاق هنگامی مشکل سازنخواهد شد که حقوق و مزایایی که به مردم پرداخت می شود با کشور های دیگر یکسان باشد . در ایران دولت زمان دریافت هزینه های سوخت یاد قیمت های بین المللی می افتد و در غیر این مواقع ساز خودش را می زند .
اخه یکی نیست بگه مگه ما بقیه چیزهامون شبیه دیگر کشورها هست که قیمت بنزین باشه؟! مگه درامدها، حقوق ها شبیه متوسط جهان هست که هزینه ها شبیه اونها باشه.
زمانی که بنزین لیتری 6 ریال بود دستمزد کارگر هم 60 ریال بود.
جمعه 20 فروردیت رفتم بنزین بزنم شده 15220 تومان 50200 تومانی دادم مسئول پمپ بنزین 34400 پسداده یعنی بابت اون 20 اضافی 580 تومان زیادی برداشته اعتراض کردم میگه اینجوریه دزد سرگردنه هم این جوری است؟
1000 برابر؟!!!
با سلام نرخ قیمت بنزین به نشر من تغییری نکرده است در سال پنجاه و هفت یک تومان بوده الان هم یک تومان است فقط تفاوت در ارزش پول است که قبلا یک تومان خیلی بوده است و الان ...
به ازای هر سال حدود 300 درصد تورم نسبت به سال پایه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست