بازدید 15724

کاهش محسوس گشت‌های کنترل نامحسوس در جاده‌ها

از سوی دیگر، صدا و سیما که از سه سال گذشته، اقدام به ضبط و پخش برنامه‌ و انیمیشن‌های گوناگون با محتوای جرایم تخلفات رانندگی و نتایج به دست آمده از این تخلفات و همچنین ضبط و پخش موارد گوناگون و عبرت‌آموز کنترل نامحسوس و نوع برخورد مأموران و واکنش رانندگان خاطی پس از دستگیری، تأثیر بسیاری در پیشگیری از تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی داشته ...
کد خبر: ۵۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷ 01 August 2009
سرویس اجتماعی «تابناک» ـ با گذشت حدود چهار سال از آغاز فعالیت کنترل نامحسوس پلیس راهنمایی و رانندگی، از چندی پیش، این بخش راهنمایی و رانندگی با کاهش محسوس گشت‌های ویژه راهنمایی و رانندگی روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرنگار ما، این طرح که از حدود چهار سال پیش آغاز شده و در آغاز کار با به‌کارگیری بازرسان نامحسوس و همچنین بازرسان افتخاری و در مرحله‌های بعدی با تخصیص گشت‌های ویژه برای انجام چنین مأموریت‌های مهمی دنبال می‌شد، در تعطیلات امسال، تا حدودی رو به افول نهاده و میدان برای تخلفات رانندگان بی‌‌توجه باز شده است.

بنا بر این گزارش، گشت‌های نامحسوس راهنمایی و رانندگی که در دوران سردار رویانیان، فرمانده سابق راهنمایی و رانندگی، سازماندهی شده و به مرحله اجرایی درآمد، توانست میدان را برای رانندگان متخلف و بی‌توجه تنگ کرده و باعث پیشگیری از بسیاری از صحنه‌های دلخراش، تصادفات و تخلفات حادثه‌ساز شود، اما حال که این طرح مناسب با کمرنگی روبه‌رو شده، پیش بینی می شود همچون دیگر طرح‌های نیروی انتظامی ـ که در مقطعی بسیار پر قدرت آغاز و رفته‌رفته ضعیفتر شده و سرانجام لغو شده است ـ به همان سرنوشت دچار شود.

راهنمایی و رانندگی با تخصیص نیروهای کارآمد و مناسب، اتومبیل‌های به روز و کاری که دارای قدرت مانور ویژه بوده‌ و استفاده از علم و تکنولوژی روز دنیا در مهار رانندگان متخلف، فضای جامعه و خیابان‌ها را امن کرده تا مردم با آرامش و آسایش خاطر سفر کنند، چرا که یک راننده متخلف که دارای جنون سرعت نیز هست، نه تنها خود را در معرض مرگ قرار می‌دهد، بلکه رانندگان و خودروهای دیگر را نیز در معرض تصادف و مرگ قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، صدا و سیما که از سه سال گذشته، اقدام به ضبط و پخش برنامه‌ و انیمیشن‌های گوناگون با محتوای جرایم تخلفات رانندگی و نتایج به دست آمده از این تخلفات و همچنین ضبط و پخش موارد گوناگون و عبرت‌آموز کنترل نامحسوس و نوع برخورد مأموران و واکنش رانندگان خاطی پس از دستگیری، تأثیر بسیاری در پیشگیری از تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی داشته است نیز از مدت‌ها این بخش پر بیننده خود را حذف کرده است.

همچنین دوربین‌‌های ثبت تخلف از سرعت مجاز در بزرگراه‌ها و جاده‌های کشور، از کار افتاده و بیش از 80 درصد آنها کار نمی‌کند.

بر پایه این گزارش، گذشته از برخی موارد تخلفات بازرسان افتخاری کنترل نامحسوس که خود را مأمور می‌نامیدند و همچنین برخی برخوردهای افراطی بازرسان و مأموران کنترل نامحسوس که موجب نارضایتی مردم شده بود، این طرح یکی از طرح های بسیار مناسب راهور ناجا بوده که در پیشگیری از تخلف و جلوگیری از جان باختن مردم بسیار موثر بود، چرا که هر فردی با هر پست و مقامی، از ترس این که مبادا تخلف او با کنترل نامحسوس ضبط و برای تخلفش مورد پیگرد قرار گیرد، با کمترین تخلف و تخطی از قوانین به راه خود ادامه داده تا به مقصد برسد.

گفتنی است، پس از نوروز امسال، گشت‌های نامحسوس و همچنین پلیس بزرگراه، به شکل محسوسی کاهش یافته و تا حدود زیادی میدان برای تخلف رانندگان متخلف، باز شده و جولان ایشان در بزرگراه‌ها، جاده و خیابان‌ها تا حدودی افزایش پیدا کرده که البته در این باره باید گفت که برخورد نکردن با این افراد، موجب بروز صدمات جبران ناپذیری به مردم شده است.

امید است که مأموران زحمتکش راهور که همواره دغدغه حفظ جان و امنیت مردم را داشته‌اند، با توجه به یک ماه باقی‌مانده از تابستان و آغاز ماه مبارک رمضان، همچون گذشته با عزمی راسختر در راستای حفظ جان و امنیت مردم، رانندگان و خانواده‌های آنان گام بردارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
اگه گشت نامحسوسه شما از کجا فهمیدین تعدادشون کم شده ؟؟؟؟؟؟
به امید روزی که همانند کشورهای پیشرفته دنیا، هر فرد چنان برای جان خود و هموطنانش ارزش قائل شود که هر فرد گشت نامحسوس باشد. از آنجاییکه در ژاپن زندگی می کنم، در حین رانندگی به راننده جوانی برخوردم که قصد ویراژ دادن و به اصطلاح لایی کشیدن داشت، بلافاصله خودروهای جلویی به کناری رفتند تا آن راننده رد شود. همان برخوردی که موجب خجالت فرد مقابل و عدم تکرار آن می شود.
اقا کاهش نا محسوس
اصلا محسوسش هم نیست.
من عید 4-5 سال پیش رفتم . هر چند کیلومتر یک مامور ایستاده بود. هنوز یادمه چقدر حال کردم که جان مردم هم مهم شد.
رفت و تا عید امسال. رفتیم سفر-باور کنید من تعجب کرده بودم. راه اصفهان شیراز یا شیراز خوزستان - بسیار بسیار مامور و کنترل کم بود.
خیلی تعجب کرده بودم از هر کی هم پرسیدم چیزی نگفت تا این که شما زدید.
گشت نامحسوس كه قانون را تفسير به راي ميكند و به خاطر تخلفي كوچك خودرو را توقيف و زن و بچه را آواره اتوبان مي كند همان بهتر كه جم شود چون قانون در اين رابطه مشخص نيست و سليقه اي عمل مي شود بطور مثال وقتي در اتوبان آزادگان تريلي و كاميون در لاين تندرو با سرعت بسيار كم حركت مي كند وبه چراغ زدن و بوغهاي خودروهاي سواري توجه نمي كند پليس نامحسوس هيچگونه تذكري به آنها نمي دهد وليكن در كمين خودروهايي است كه از سمت راست اين ماشينها سبقت مي گيرد .
آقا خواهش میکنم پیگیری کنید ؛ کسانی که مثل من در محدوده طرح ترافیک زندگی می کنیم واقعا تحت فشار هستیم ؛ و عملا حتی در مواقع ضروری هم نمی توانیم از خودرو شخصی استفاده کنیم ؛ این طرح از ابتدا به عنوان یک طرح اضطراری در سال 1358 آغاز شد اما نه تنها فکری برای رفع این اضطرار نشده بلکه ؛ سال به سال شرایط بخصوص برای ساکنین محدوده سخت تر شده . تا به حال هیچکدام از نظرات مرا درج نکرده اید در حالی که نه توهین آمیز بوده نه تخریبی ولی این که دیگر خواش است لطفا درج کنید بلکه جناب فرمانده جدید راهور فکری به حال ما بکنند . با تشکر
من خودم به خاطر کارم مجبورم که هفته ی 3ه بار (هر بار رفت و برگشت) تا شهری در 150 کبلومتری محل زندگی ام (پروژه ی عمرانی ام) مسافتی را طی کنم. نزدیک های عید نوروز و تا یک ماه پس از عید، کنترل نا محسوس فعال بود اما در این یک سال و خورده ای که من مرتب در سفر هستم به جز چند مورد جزیی موارد دیگری ندیدم و این خبر واقعا درست است.
متاسفانه با مجرمين در كشور ما به سادگي برخورد ميشود و همين مطلب موجب افزايش جرم ميشود. در مورد اين طرح نيز بسياري با انتقادهاي بيمورد موجب تضعيف طرح شدند و بايد از اين پس شاهد افزايش حوادث ناگوار باشيم.
درواقع خود گشت نا محسوس يك نوع تخلف رانندگي محسوب مي شود و گاهي به دليل تعقيب، باعث گريز فرد متخلف و حادثه آفريني وي مي كند. سرعت بسيار زياد و غير مجاز گشت ها خود حادثه آفرين است. اين حقيقت را به كجا بايد گفت. البته بايد فرهنگ سازي كرد درست مانند كمر بند ايمني كه اكنون فرهنگ شده است.
پليس راه در دوره مديريت سردار رويانيان تلاشهاي قابل تقديري داشته است كه اميد است استمرار يابد
آره
خیلی کم شده ،معلومه
به نظرم به دلیل تمام شدن سهمیه بنزینشونه ،با شارژ مجدد باز راه میافتند
چون تهران قم را من 160 میرم
الان صدا و سیما فکر جلب اعتماد مردمه دیگه وقت واسه این کارها نداره !!! (ثبت کنید)
آيا شما با جمع بندي به كاهش گشت نامحسوس رسيديد يا بدون جمع بندي
ديروز از آستارا تا اردبيل فکر کنم فقط يک پليس ديدم که آن هم شک دارم که واقعا منطقه حيران بسيار خطرناک بود.از اردبيل تا زنجان حدود 1 يا دو مورد. ولي قبلا که از مسير قم تا تهران مي‌آمدم حداقل 2 يا 3 مورد مي ديدم. پايتخته ديگه.
بجاش خوب ماشین هارو توپلیس راه توقیف میکنن
جریمه به جای فرهنگ سازی
مگه دیگه کسی به صداوسیما نگاه هم میندازه؟
بابا میگویند تخلفات کم شده!!! نه عزیزان مردم زرنگ شدن تا پلیس می بینند خوب رانندگی می کنند در تهران که رانندگی پدیده است!!! اگر زرنگ نباشی جا می مانی
آخه رو درشون آرم داره ، تو هم وقتی تو خیابون ببینی همه مثل سابق رانندگی می کنن می فهمی که تعدادشون کم شده ..
تابناک هم که رفته تو جاده خاکي!!!
فقط ميخواستن من را "به بهانه هاي واهي" 27 هزار تومان جريمه كنن!!!
آخه تابناکي ها احساسشون قويه. مطلب رو زود مي گيرن
اوقعا! از کجا فهمیدید که کم شدن؟
وقتی خبر بازنشستگی سردار رویانیان را شنیدم بسیار متاثر شدم . ایشان در طول چند ساله گذشته با بستر سازی مناسب باعث شدند که مردم با فرهنگ رانندگی صحیح آشنا شوند . وی دلسوز و مدیر بودند . امیدوارم در ستاد تبصره سوخت کماکان حضور داشته باشند و دیگران و جانشین ایشان دنباله رو راهی باشند که وی در راهنمایی و رانندگی ناجا پایه گذاری و برنامه ریزی کرده اند.
کجا کم شده چند روز پیش ماشین تو جاده با خانواده منو بردند پارکینگ
سلام. من خودم یکی از متقاضیان ثبت نام به عنوان کنترل نامحسوس مردمی بودم. بعد از ثبت نام در چند سال پیش و پیگیری بعد از یک سال بعد از آن گفتند که برای هیچ کس عضویت صادر نشده و اگر هم می خواهی باید آشنا داشته باشی.
من که واقعاً دقدقه کمک به پلیس و برخورد با متخلفین بود و علاقمند به شرکت در این طرح بودم اینگونه پاسخ گرفتم!
اگر شما هم بدون دليل جريمه 20 هزار توماني مي شديد و توهين هم بهتون ميشد مي فهميديد كه همون دوربين ها بهترند و اينجوري از گشت نامحسوس دفاع نمي كرديد
من از شيراز به سمت -اصفهان-سلفچگان-اراك-همدان-قزوين-رشت- و برگشت آن بعد از 1 هفته از رشت به قزوين-ساوه-اصفهان-شيراز حركت كردم-در اين يك هفته فقط 2 مامور پليس ديدم ( روز جمعه جاده قزوين رشت!!!)
به شكلي كاملا محسوس اين مسئله را در هفته گذشته در جاده چالوس ملاحظه كردم. تا دو ماه پيش در جاده چالوس در خلوت ترين موقع هم تعداد افرادي كه تخلفات آشكار بكنند از تعداد انگشتان يك دست كمتر بود ولي ايندفعه به بيش از مورد در طول سفر تا چالوس به انها برخوردم. جرات خلافكاران برگشته.
آخي انقدر تو مملكت بي خبريه به گشت نا محسوس رسيديد.
آخي
يك ضرب المثل هست مي‌گه:
No News is very news
راستي شما از اين دادگاه‌ها خبري ندارين؟
سلام
به نظر بنده نقش پلیس در کاهش تلفات و خسارات جانی در این چند سال بسیار پر رنگ بوده و انصافا باید از همه این عزیزان تشکر کرد خود بنده یکبار بدلیل سرعت غیر مجار در جاده جریمه شدم و خوشجالم که این امر مرا به خود آورد که کمی بیشتر ملاحظه کنم و جان عزیزانم را به خطر نیاندازم خدا وکیلی بیشتر اشکالات پیش آمده ناشی از خودروهای غیر استاندار است همه تقصر ها را گردن راننده ها نیاندازیم در بزرگراهی در آلمان 290 خودرو بصورت زنجیره ای با هم تصادف میکنند و فقط شش زخمی میدهند تصور کنید اگر همه 290 خودرو تولید ایران میشدند چند نفر از این تصادف جان سالم بدر میبردند.حدث من 284 گشته و شش نفر با قیمانده در کما؟؟؟؟؟؟؟؟
ایکاش سایت محترم تابناک در ایامی که گشتهای نامحسوس از جان بیگناهان با زحمات شبانه روزی محافظت میکردند این سایت بیشتر حمایت میکرد تا این مردم از موهبت پیشگیری کننده این نیروهای خدوم بیشترین استفاده را میبردند بازهم دیر نشده
اینا رانندگان متخلف نیستند راننده نماهای متخلف هستند. مثل اینکه بیخ گوشتون برا فیلتر شدن می خواره ها.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی