بازدید 4016
۳
رئیس اتاق بارزگانی ایران

برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی ابتدا باید دولت بدنه خود را کوچک کرده و از بنگاه‌داری خارج شود تا به وظایف اصلی‌اش برسد

رئیس اتاق بارزگانی ایران گفت: برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی ابتدا باید دولت بدنه خود را کوچک کرده و از بنگاه‌داری خارج شود تا به وظایف اصلی‌اش برسد مضاف بر آنکه دلیل ندارد کشور در همه بخش‌های اقتصادی که برای ما مزیت ندارد ورود کند.
کد خبر: ۵۷۶۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 28 March 2016
رئیس اتاق بارزگانی ایران گفت: برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی ابتدا باید دولت بدنه خود را کوچک کرده و از بنگاه‌داری خارج شود تا به وظایف اصلی‌اش برسد مضاف بر آنکه دلیل ندارد کشور در همه بخش‌های اقتصادی که برای ما مزیت ندارد ورود کند.
برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی ابتدا باید دولت بدنه خود را کوچک کرده و از بنگاه‌داری خارج شود تا به وظایف اصلی‌اش برسد
محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با فارس در مورد شعار سال که رهبر معظم انقلاب نسخه اقتصاد مقاومتی را در اقدام و عمل مجددا سرلوحه کار کشور قرار داده‌اند، اظهار داشت: بارها گفته‌ام که نسخه اقتصاد مقاومتی چه در دوران تحریم و چه در دوران پساتحریم‌ می‌تواند شفابخش اقتصاد کشور باشد چرا که کشور ما آرمان‌گرا و دارای هدف است.

وی افزود: حتما باید اقتصادمان را محکم کنیم و قوی ساختن اقتصاد تنها با استفاده از نسخه اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن آن امکان‌پذیر است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: هنوز برخی تحریم‌ها برجای مانده و حتی برخی تحریم‌های جدید نیز در آینده به دلایل مختلف مصوب شود. پس باید به فکر اقتصاد مقاومتی باشیم.

جلال‌پور با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه 24 بندی اقتصاد مقاومتی خود راهکارهای عملی اقتصاد مقاومتی را ارائه کرده‌اند خاطر نشان کرد: همیشه بخش خصوصی بر جدا شدن اقتصاد از نفت تاکید داشته است چرا که همواره در بودجه سالیانه قیمت نفت و سقف فروش آن متغیر است و گاهی پول‌هایی فراتر از پیش‌بینی بودجه وارد می‌شود که بی‌حساب و کتاب صرف ریخت و پاش‌ها شده و در سال‌های اخیر بخشی از فساد اداری ناشی از همین امر بوده است.

*بزرگ بودن بدنه دولت فسادزاست

رئیس پارلمان بخش خصوصی کوچک شدن بدنه دولت را یکی دیگر از راهکارهای عملی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دولت بزرگ سبب بروکراسی زیاد و کاغذ بازی رفت و آمد اداری می‌شود که همین امر فسادزا است و در عین حال هزینه بیشتری از بودجه کشور برای دولت صرف می‌شود در حالی که اگر امور به بخش خصوصی واگذار شود هم رقابت ایجاد شده و هم هزینه کمتری صرف انجام کارها می‌شود چرا که بخش خصوصی برای هر ریال خود برنامه‌ریزی داشته و زحمت می‌کشد.

وی به این نکته هم اشاره کرد که طی سال‌های گذشته و در دوران تحریم مجموعه‌های مختلف کشور تمام انرژی خود را صرف آن کرده که چگونه کشور را اداره کند اما امروز این شرایط را سپری کرده‌ایم و سال شروع اقتصاد مقاومتی در عمل خواهد بود.

*بنگاه‌داری دولت را از کارهای اصلی‌اش بازداشته است

به گفته جلال‌پور متاسفانه بارها به مسئولان هم این مساله را گفته‌ایم که دولت در دهه‌های اخیر آنقدر گرفتار مسائل بنگاه‌داری شده که عملا از کارهای اصلی خودش و رسیدن به شرایطی که بتوانیم شرایط رقابتی را اجرایی کنیم باز مانده است.

رئیس اتاق بارزگانی ایران افزود: اما اگر نگاهی به عملکرد بخش خصوصی در سال‌های بعد از انقلاب چه در زمان جنگ و جه در زمان سال‌های سخت تحریم داشته باشیم می‌بینیم که بخش خصوصی با شبکه‌های مویرگی خود کارها را پیش برده است.

*نباید در همه بخش‌های اقتصادی ورود کرد/ استراتژی مدون اقتصادی لازم است

جلال پور بر این نکته تاکید کرد که باید مانند تمام کشورهای دنیا که توانسته‌اند اقتصاد خود را جلو ببرند استراتژی مدون و برنامه‌ریزی اقتصادی مشخصی داشته باشیم و بدانیم که در کدام بخش‌ها باید سرمایه‌گذاری کرد و در کدام بخش‌ها نباید ورود کنیم.

وی تصریح کرد: دلیلی ندارد که در همه بخش‌های مختلف اقتصادی ورود کنیم و در همه جا سرآمد باشیم بلکه مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته در بخش‌هایی که مزیت داریم 20 تا 30 رشته را مشخص کرده و توسعه اقتصادی را حول آن محورها انجام دهیم.

نماینده بخش خصوصی در پایان گفت: سرمایه‌گذاری در معادن از جمله معادن سنگ‌آهن، مس و سنگ‌های تزئینی یکی از مزیت‌های ما است اما از آن طرف در بخش‌هایی که پروژه‌های آب‌بری زیادی دارند و کشور با مشکل آب روبه‌رو است نباید ورود کرد که تمام اینها مقدمات اقتصاد مقاومتی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
فرآیند کوچک سازی دولت قطعا بایستی صورت پذیرد ولی نه اینکه اموال ملت به بهای اندک به تعدادی افرادی خاص واگذار شده و نابود گردد چون سوابق نشان داده هیچ کدام از واگذاریها صحیح نبوده و به سرانجامی نیز نرسیده اند.
با سلام. در مدت 37 سال پس از انقلاب با مدیریت دولتی (کارفرمای دولتی ) اقتصاد ما به بالاترین توانی که می توانستیم رسیدیم . اگر الان بخواهیم به درجات بالاتر در اقتصاد در جهان برسیم . همانطوری که مسئولین گفتند . باید بخش خصوصی به کمک اقتصاد ما بیاید . که خوشبختانه الان طبق اصل 44 قانون اساسی مدیریت شرکتها مانند مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد مدیریت خصوصی توانست سود 4% سالانه به 19% برساند . که این یک موفقیت بسیار بزرگ است . و قانون کار شامل کارکنان گردید . و همه کارگر نامیده شدیم . متاسفانه انتظار داشتیم وقتی به بخش خصوصی رفتیم . وضعیت کارکنان از تمام جهات مساوی و یا بالاتر از کارکنان دولتی ها باشد . مانند کشورهای ژاپن . کره . المان . انگلیس . گویا این تصور ما خام بود . الان فاصله ما از همپایهای خودمان در زیر شرکت زیر ساخت که کارفرمایش دولتی است هر روز کمتر می شود مثال . قبلا مرخص سالانه 30 روز بود که به 26 روز کاهش یافت . قبلا هزینه بیمه تکمیلی به عهده دولت بود الان ما خودمان باید بپردازیم . . پاداش اخر سال مشخص بود که چطور پرداخت شود . الان این مدیر است که به هرکه هرچقدر دلش خواست پاداش می دهد . و غیره . جالب توجه این است بعضی مواقع کارشناس . یا کارشناس ارشد را با یک کارگر ساده ساختمانی یکسان می گیرند . و .غیره ......اکثر کارکنان ارزو می کنند که ای کاش به تخش خصوصی واگذار نمی شدیم . یعنی وقتی که کارفرمای ما دولت بود وضعیت بسیار خوب بود قانون کار درست اجرا می شد .متاسفانه زمانی که کارفرما بخش خصوصی گردید . وضعیت ماها مبهم تر می شود می یابد . حال ارزو می کنیم که ای کاش خدا لطفی کند که از بخش خصوصی به دولتی برگردیم . گویا سود سالانه 4% خیلی عزیز تر از سود سالانه19% است .
با سلام. اکر به تاریخ نظری کنیم می بینیم که مردم چه در دهکده و چه در شهرها در مکانهایی سکونت کزیده اند که بهترین و مناسبترین زمین برای کشاورزی بوده است . و وسط شهرها و دهکده ها رودخانه ها نیز جاری بودند . لذا و در اکثر کشورها برای جلوگیری از رشد بی رویه و نابود زمینهای کشاورزی .برای شهرها و دهکده ها .محدوه مشخصی در نظر گرفته اند . و تلاش می کنند که این محدوه افرایش پیدا نکند . لذا مکانهای تجاری را بصورت تجمیع و بصورت عمودی بصورت برج چندین طبقه توسعه دهند ان هم در وسط شهر که همه بتوانند به ان دسترسی داشته باشند و در صورن نیاز مکانهای مسکونی نیز بصورت عمودی ب ارتفاع کم نیز توسعه یابد . . خوشبختانه در کشور ما نیز برای شهرها محدوده توسعه شهرها مشخص است . ولی بنظر می رسد برای روستاها این محدوده مسکونی مشخص نیست و برای روستا نشینان تعریف زمین مسکونی با کشاورزی .یکی است . مخصوصا اکر به شمال کشور بروید کاملا محسوس است . لذا در اکثرا مناطق زمین خوران از این خلا استفاده کرده و شروع به ساخت ویلا در زمینهای کشاورزی در روستاها نموده اند . و زمین کشاورزی به یک حیاط برای ساختمان ها تبدیل گردیده است . و این در اینده مردم ما را را با چالشی بنام محیط زیست و امنیت غذایی روبرو خواهد کرد. در رسانه ها نشان می دهد که کشورهای مانند المان و ...... تلاش می کنند با برنامه زمابندی شده با توجه به پیشرفت بشر در وسائل نقلیه روستاها را کم کم در شهرک های کوچک تجمیع کنند و زمینهای کشاورزی را ازاد سازند . و مکانهای تجاری را نیز بصورت عمودی توسعه یابد . ومکان ان هم وسط شهر باشد . با عناوین . مراکز تجاری .
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی