بازدید 68923

31 کشته و 200 زخمی در سه انفجار تروریستی در قلب بلژیک+ویدیو

همزمان با تشکیل حلقه امنیتی اطراف فرودگاه بروکسل و هجوم نیروهای امنیتی و پلیس بلژیک به فرودگاه، حرکت قطار‌ها به سمت فرودگاه متوقف و همه پروازهای فرودگاه بروکسل لغو شد. علاوه بر این دو انفجار، انفجار تازه‌ای در ایستگاه متروی مالبیک بروکسل در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا رخ داد که بر ابعاد حادثه افزود. در اکثر پایتخت‌های اروپایی، وضعیت امنیتی تشدید شده و پلیس و نیروهای امنیتی را در سراسر فرانسه مستقر شده‌اند
کد خبر: ۵۷۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸ 22 March 2016
چهار روز پس از دستگیری صلاح عبدالسلام، عامل اصلی حملات تروریستی پاریس در بلژیک، صبح امروز فرودگاه و متروی بروکسل پایتخت بلژیک با حملات تروریستی روبه رو شد؛ حملاتی که تاکنون 31 کشته و 200 زخمی بر جای گذاشته و بحران امنیتی در سراسر اروپا در پی داشته و داعش مسئولیتش را بر عهده گرفته است.

به گزارش «تابناک»، دو انفجار تروریستی در سالن خروجی مسافران و باند فرودگاه بروکسل به کشته و زخمی شدن شماری منجر شد. شواهد اولیه نشان می‌دهد، تروریست‌ها قصد انفجار بمب در هواپیما را داشته‌اند، ولی پیش از سوار شدن به هواپیما شناسایی شده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری بلژیک، یکی از عاملین انتحاری پیش از انفجار، با فریاد کلماتی را به زبان عربی می‌گفته و انفجار نزدیک کانتر خطوط هوایی آمریکا رخ داده است.

علاوه بر این دو انفجار، انفجار تازه‌ ای در ایستگاه‌ متروی «مالبیک» بروکسل در ۴۰۰ متری ساختمان «برلیمون» مقر کمیسیون اروپا رخ داد که بر ابعاد این حادثه تروریستی افزود. وزیر امور خارجه پیشین سوئد، از انفجارهای بروکسل با تعبیر «منطقه جنگی در قلب اتحادیه اروپا» یاد کرد و همزمان کماندوهای بلژیک در مناطق مختلف پایتخت این کشور استقرار یافته‌اند.


همزمان با تشکیل حلقه امنیتی اطراف فرودگاه بروکسل و هجوم نیروهای امنیتی و پلیس بلژیک به فرودگاه، تمامی پروازهای فرودگاه بروکسل برای اطمینان از عدم بمب گذاری در هواپیماهایی که قصد ترک این فرودگاه را داشتند، لغو شد. حرکت قطار‌ها به سمت فرودگاه متوقف و عملیات تخلیه مسافران از فرودگاه به سرعت آغاز شد.

دو نفر در نزدیکی استادیوم بروکسل دستگیر شدند و سپس یک قبضه کلاشینکف در بخش پروازهای خروجی فرودگاه بروکسل  و همچنین یک کمبرند انتحاری عمل نکرده در این فرودگاه کشف کردند. جستجوی خانه به خانه در بروکسل برای پیدا کردن مظنونین انفجارهای امروز آغاز شده است.

برخی دیگر از مراکز عمومی بروکسل از جمله موزه‌ها تعطیل و ساختمان کمیسیون اروپا نیز تخلیه شد و دونالد توسک، رئیس شورای اروپایی در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: همه نشست‌های صبح امروز شورای اروپایی لغو شده و اولویت، تضمین امنیت کارمندان و مراجعه کنندگان است.

سخنگوی گروه آتش‌نشانی بروکسل گفت: «در فرودگاه بروکسل ۱۱ نفر و در ایستگاه متروی «مالبیک» ۱۰ نفر کشته شدند. بیشتر زخمی‌ها تاکنون خارج شده‌اند. هرج و مرج در ایستگاه مترو وجود دارد.» اما ساعتی بعد، بر شمار قربانیان افزوده شد و نخست وزیر بلژیک گفت: «در دو انفجار فرودگاه و ایستگاه مترو بروکسل ۲۸ نفر کشته شده‌اند».

در ادامه آمارهای جدیدتری رسید و شبکه تلویزیونی «وی آر تی» بلژیک، آمار تلفات انفجارهای روز سه‌شنبه در فرودگاه و مترو بروکسل را ۳۴ نفر اعلام کرد. بر اساس گزارش این شبکه، ۲۰ نفر در ایستگاه مترو مالبیک کشته شدند و ۱۴ نفر دیگر در دو انفجاری که در فرودگاه بین المللی بروکسل روی داد، جان خود را از دست دادند اما بر اساس آخرین آمار که توسط وزیر بهداشت بلژیک ارائه شد، 31 تن کشته و بیش از 200 تن زخمی شدند.

تلویزیون دولتی بلژیک تصاویر دو مضنون اصلی این عملیات تروریستی را منتشر کرد و تاکید نمود که دو برادر به نام های خالد و ابراهیم البکروای مظنونین اصلی حملات به فرودگاه بروکسل هستند.



همزمان با اینکه دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس این حملات را شوکه کننده خواند و دستور تشکیل جلسه امنیتی اضطراری را صادر کرد، در فرانسه نیز جلسه فوق العاده در کاخ الیزه با حضور فرانسوا اولاند و وزرای کابینه فرانسه برگزار شد و پس از نشست اضطراری الیزه، ۱۶۰۰ نیروی امنیتی و پلیس در سراسر فرانسه مستقر شدند.

در سایر پایتخت‌های اروپا نیز اقدامات مشابهی در جریان است. در هلند وضعیت آماده باش در مرز‌ها داده شد و هشدارهای امنیتی صادر شد و حرکت قطار‌ها بین فرانسه، بلژیک و هلند فعلا متوقف شده است. پلیس دانمارک، نروژ، سوئد و فنلاند تدابیر امنیتی را در فرودگاه‌ها و اماکن عمومی این کشور‌ها تشدید کرد.

در روسیه نیز هشدارهای امنیتی داده شده و کنترل امنیت خطوط مترو و قطار در این کشور تشدید شده است. در فرودگاه‌های ایتالیا و هلند نیز آماده باش امنیتی اعلام شد. ترکیه و انگلیس تمامی پرواز‌ها به مقصد بلژیک را لغو کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، انفجارهای بلژیک را محکوم کرد و این اقدام را «نشانه بربریت» دانست. دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی پوتین، به خبرگزاری رسمی روسیه گفت که پوتین این حملات را محکوم کرده و به پادشاه بلژیک، مقامات بلژیک و همه خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این انفجار‌ها از دست داده‌اند، تسلیت گفته است.

باراک اوباما كه در سفر به كوبا به سر مي برد، حادثه تروریستی بلژیک را محکوم کرد و با مردم ابراز همدردی کرد و همزمان تعداد افسران پلیس در مراکز پر جمعیت شهر نیویورک بیشتر شد. نخست‌وزیر کانادا نیز در صفحه‌ توییتر رسمی خود حملات بروکسل را محکوم کرد

روز جمعه، پلیس بلژیک در پی یک درگیری خونین توانست، صلاح عبدالسلام، یکی از مظنونان اصلی انفجارهای مرگبار ماه نوامبر پاریس و چند نفر دیگر را دستگیر کند. یکی دیگر از دستگیرشدگان منیر احمد الحاج معرفی شده که پلیس بروکسل می‌گوید نام او هم در فهرست افراد تحت تعقیب بلژیک بوده است.

در پی دستگیری این افراد، پلیس و نهادهای امنیتی بلژیک، برای مقابله با اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی به حالت آماده باش درآمدند. شواهد نشان می‌دهد حملات تروریستی امروز در فرودگاه و مترو بروکسل، اقدامی تلافی جویانه از سوی عوامل داعش در مقابل شناسایی و دستگیری صلاح عبدالسلام بوده است. داعش مسئولین این انفجارهای تروریستی را بر عهده گرفت.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه انفجارهای تروریستی امروز بروکسل را محکوم و با خانواده‌های قربانیان و ملت و دولت بلژیک ابراز همدردی کرد. جابری انصاری افزود: تکرار عملیات‌های تروریستی در نقاط مختلف جهان، نشان دهنده تهدید مشترک تروریسم و افراط گرایی برای همه جهانیان و ضرورت رویارویی و برخورد یکپارچه و همه جانبه با این پدیده شوم و کانون‌های پشتیبانی سیاسی و عقیدتی و مالی از آن است.

گزیده‌ای از ویدیوهای منتشره از لحظه انفجار بمب در فرودگاه بروکسل، شرایط فرودگاه پس از انفجار، لحظات فرار مردم از فرودگاه و همچنین لحظات پس از انفجار در مترو بروکسل را در ویدیوی «تابناک» می‌بینید؛

تعداد بازدید : 47
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست