بازدید 44959
مرور روزنامه های پنجشنبه ششم اسفند ماه؛

پیش بینی زیباکلام درباره انتخابات/ نگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان به اقتصاد

با پایان یافتن تبلیغات به صورت قانونی امروز همه روزنامه های کشور از جناح های مختلف درصدد بوده اند، مردم را برای آمدن پای صندوق تشویق کنند. در این میان، البته صحبت های دیروز رهبر انقلاب در مورد موضوعات انتخاباتی و همچنین موضوع میانه روی و تندروی مورد توجه روزنامه ها قرار گرفته بود.
کد خبر: ۵۷۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 25 February 2016

با پایان یافتن تبلیغات به صورت قانونی امروز همه روزنامه های کشور از جناح های مختلف درصدد بوده اند، مردم را برای آمدن پای صندوق تشویق کنند. در این میان، البته صحبت های دیروز رهبر انقلاب در مورد موضوعات انتخاباتی و همچنین موضوع میانه روی و تندروی مورد توجه روزنامه ها قرار گرفته بود.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های اصلاح طلب در این میان در اقدامی در عکس یک خود، مردم را به رأی دادن و همچنین انتخاب ظریف!ترغیب کرده اند. نمونه ای از این روزنامه ها را در زیر مشاهده می نمایید.


«روزنامه کیهان» امروز در بخش گفت و شنود خود به پیامک رئیس جمهور برای انتخابات پرداخته است. این روزنامه در این بخش می نویسد:

«گفت: چه خبر؟!

گفتم: دولت این پیامک را با امضای رئیس‌جمهور روی تلفن‌های همراه فرستاده است «مردم عزیز ایران! کشور امروز به رأی شما نیاز دارد. جمعه 7 اسفند، آینده پرامید ایران را رقم بزنید»!

گفت: این مصداق صریح تخلف انتخاباتی و دخالت رئیس‌جمهور در انتخابات است.

گفتم: چرا دخالت؟! این فقط دعوت به انتخابات است!

گفت: ایشان نوشته آینده پر «امید» ایران، یعنی لیست انتخاباتی حامیان دولت که با عنوان «امید» منتشر شده را تبلیغ کرده است. چرا ننوشته آینده اصول انقلاب در ایران را رقم بزنید؟!

گفتم: چه عرض کنم در یک مسابقه تلویزیونی، مجری برنامه می‌خواست جواب معما را که «موز» بود به یکی از شرکت‌کنندگان که دوستش بود برساند و از او پرسید؛ این چه میوه‌ای است که شیرین است و دراز است و زرد است و موز است!»


«روزنامه اعتماد» نیز در ستونی کوچک در صفحه آخر خود به موضوع دعوت هنرمندان برای انتخابات می پردازد. این روزنامه در این نوشتار در پیامی از سروش صحت می نویسد: « درست است كه ديروز كلي باران آمد و هواي تميز و بهاري براي ما تشنگان هميشگي هواي تميز يك اتفاق مهم بود، درست است كه ماه اسفند از راه رسيده و يك سال ديگر از عمرمان گذشت، درست است كه يك ماه ديگر عيد نوروز است و از حالا همه كم‌كمك براي نوروز آماده مي‌شوند ولي فعلا مهم‌ترين اتفاق، انتخابات فرداست. مي‌دانم كه امروز هيچ كس حال و حوصله خواندن اين ستون را ندارد و فكر و ذكر همه، فردا و انتخابات است؛ من هم امروز سوار تاكسي نمي‌شوم، امروز در هوايي كه با باران، پاك و تميز شده راه مي‌روم و چشم به راه فردا هستم.

فردا انتخابات است و روز مهمي است...


«روزنامه وقایع التفاقیه» منتسب به جریان نو اصلاح طلبان در یک گزارش تحلیلی، هرچند موضوعات انتخابات و سخنان رهبر انقلاب را پوشش داده است، به موضوع انتخابات در امریکا و مخالفت همه آنها با برجام می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «جمهوری‌خواهان همگی علیه برجام هستند» به این نتیجه می رسد که نقطه اشتراک همه این نامزدها این است که در مورد ایران با برجام مخالف هستند.


«روزنامه قانون» هم در یادداشتی به قلم صادق زیبا کلام به موضوع شرکت در انتخابات می پردازد. صادق زیبا کلام در این یادداشت با عنوان «سیلی عظیم در راه است» به پیش بینی اتفاقات فردا پرداخته و می نویسد: «شواهد و قرائن نشان مي دهد ممكن است فردا نقطه عطفي در تاريخ انقلاب اسلامي به وقوع بپيوندد.اين‌به‌آن‌معناست كه همچنان شماري از هموطنان مادر ترديد و دودلي هستند كه آيا در انتخابات شركت كنند و يا نه! باز هم عده‌اي مي‌گويند كه چه ثمر و فايده‌اي در شركت در انتخابات هست. بعضي مي ‌گويند كه چه فرقي دارد كه برويم پاي صندوق يا نرويم و شركت نكنيم، اما واقعيت اين است كه بخش قابل توجهي از كساني كه در ترديد به سر مي‌روند و هنوز عزم‌شان براي شركت در انتخابات جزم نشده است طرفداران بالقوه اعتدال، ميانه روي و اصلاحات هستند. بنابراين اگر اصلاح‌طلبان موفق شوند كه اين بخش طرفداران خود را مجاب نمايند كه به پاي صندوق‌هاي راي بروند يك حادثه عظيمي در 7 اسفند 94 تحقق پيدا خواهد كرد ، به اين معنا كه علي‌رغم آنكه اصولگرايان نهايت تلاش خود را براي حذف اعتداليون و طرفداران دولت به كار برده‌اند مع ذلك ممكن است در اين نقطه عطف تاريخي‌ای كه اتفاق مي‌افتد شوراي اصلاح‌طلبان موفق شود كه شكست سنگيني را بر اصولگرايان تحميل نمايد . چرا كه همه ما مي‌دانيم راي اصولگرايان در تهران و ساير شهرهاي بزرگ ثابت است و طرفداران آنها بدون اينكه نيازي به تشويق و ترغيب داشته باشند به پاي صندوق‌ها مي‌روند.بنابراين بخش قابل توجهي از مرددين راي دهندگان اصلاح طلبان هستند. پس اگر آنها بتوانند بدنه اجتماعي بالقوه طرفدار خود را مجاب کنند كه اگر بروند پاي صندوق‌ها مي‌توانند يك تغيير وتحول تاريخي را رقم بزنند بنابراين سيلي به راه خواهد افتاد كه مي توان ابعاد آن را با خرداد 76 و 24 خرداد 92 خواهد بود. ترديدي به راه خود راه ندهيم كه اگر اين سيل راه بيفتد تعداد زيادي از افراطيون راباخود خواهد برد واز تبعات مهم ديگر به وجود آمدن مجلسي به مراتب مستقل از مجالس هفتم،هشتم و نهم خواهد بود.»


«روزنامه شرق» نیز در صفحه آخر خود با زبان کاریکاتور و طنز سعی داشته است، مردم را برای حضور در انتخابات ترغیب کند. این روزنامه در یک کاریکاتور با نام کارتون خواب ها اثر رها امیدوار معتقد است، فردا با بارش رأی ها توسط مردم حتی کارتن خواب ها هم بهره خواهند برد و جوانه می زنند و امید در آنها تازه خواهد شد!


پوریا عالمی نیز با زبان طنز سعی کرده است مردم را به رأی دادن لیستی ترغیب کند و در مطلبی در ستون طنز این روزنامه می نویسد: «اين‌طور كه ما بزرگ شديم اين‌طورى است كه؛

- وقتى ماشين مى‌خريم همه ماشين را با هم مى‌خريم و كاريش هم نمى‌شود كرد. اما ماشين‌دار كه مى‌شويم.

- ماشين داخلى هم كه بخواهيم بخريم بين سمند و پرايد و نيسان و وانت بايد انتخاب كنيم و كاريش هم نمى‌شود كرد. اما سمنددار كه مى‌شويم.

- سبزى‌فروشى هم كه مى‌رويم سبزى را با گِل مى‌خريم و كاريش هم نمى‌شود كرد. اما سبزى‌دار كه مى‌شويم.

- از بازار روز، ميوه هم كه مى‌خريم سواكردنى نيست و سيب درشت و كرمو و سيب گلاب و سيب وارداتى را درهم مى‌خريم و كاريش هم نمى‌شود كرد. اما سيب‌دار كه مى‌شويم.

- قنادى هم كه مى‌رويم شيرينى و مقوا را هم با هم مى‌خريم و براى مقواى جعبه شيرينى كيلويى ٣٠‌هزارتومان هزينه مى‌كنيم و كاريش هم نمى‌شود كرد. اما دهانمان كه شيرين مى‌شود.

- حالا هر گلى يك خارى دارد و كاريش هم نمى‌شود كرد اما با پذيرفتن زخم خار، گلدار كه مى‌شويم و شايد اين‌طورى يك گلى به سر خودمان زديم. پس با اما و اگر و ترديد و سؤال، ولى با اميد و آرزو فهرستمان را انتخاب كنيم.


«روزنامه جوان» نیز در مطلبی تحلیلی به نگاه اصولگرایان، اصلاح طلبان، اعتدالیون به مقوله اقتصاد پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «نگاه اصولگرایان،اصلاح طلبان به اقتصاد» می نویسد:«

اصلاح‌طلبان بازهم بي‌توجه به اقتصاد

در شرايطي كه تقويت اقتصاد و معيشت مردم بيش از هر چيزي براي كشور و دلسوزان نظام جمهوري اسلامي اهميت دارد، نمايندگان ليست اصلاح‌طلبان حامي دولت در آرايش انتخاباتي خود كما في‌السابق، به دنبال توسعه سياسي هستند، زيرا 22نفر از اعضاي اين ليست داراي گرايش سياسي و (هفت نفر)فرهنگي و صرفاً يك نفر اقتصاددان در اين ليست حضور دارد.

آرايش انتخاباتي اصلاح‌طلبان نشان مي‌دهد اين طيف اولويتي براي اقتصاد و معيشت مردم قائل نيست كه البته تعجبي هم ندارد، زيرا اصلاح‌طلبان در دوره‌اي كه در مجلس و دولت حضور داشتند، صرفاً به دنبال توسعه سياسي بودند كه در آن زمان هم به دليل افراط در مباحث سياسي هم در بخش سياست مشكلات عديده‌اي خلق كردند و هم در بخش اقتصاد.

اعتدال اقتصاد را در گل فرو برد

از سوي ديگر، ليست تحت عنوان اعتدالگرايان حامي دولت هم تنه‌اش به تنه اصلاح‌طلبان خورده است زيرا 23 نفر از اعضاي اين ليست داراي گرايش سياسي، سه نفر گرايش فرهنگي و سه نفر نيز با گرايش اقتصادي هستند، متأسفانه در شرايطي اين ليست نزديك به دولت به خوبي به حقايق اقتصادي واقف است و بهتر از هر كسي مي‌داند كه خانوار و دهك‌هاي ميان‌درآمدي و پايين‌درآمدي با چه دشواري‌هايي دست و پنجه نرم مي‌كنند که اين ليست هم به جاي تركيبي اقتصادي جهت بهبود شرايط اقتصادملي و تقويت بودجه خانوار عملاً فريفته سياست شده است.

اصولگراها و دغدغه اقتصاد مقاومتي

در اين بين، ليست اصولگرايان كه شعار خو‌د را بهبود معيشت و اقتصاد معرفي كرده است در ليست خود 10 نفر از برجسته‌ترين اقتصاد‌دانان كشور كه در حوزه نظر و اجرايي داراي سبقه روشني مي‌باشند جاي داده ا‌ست و البته در تركيب خود10 نفر با گرايش اجتماعي – فرهنگي و ساير اعضا را از ميان كارشناسان سياسي انتخاب كرده است، از اين منظر كه ائتلاف اصولگرايان در آرايش ليستي خود هر سه حوزه اقتصاد، فرهنگ و سياست را به يك ميزان مورد توجه قرار داده‌اند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست