بازدید 17320
کیوسک بین المللی «تابناک»؛

کدام گروه‌های سوری با آتش‌بس همراه شدند؟/ دیدگاه جان کری درباره احتمال تحریم دوباره ایران

موافقت گروه اصلی معارضین سوری و ده گروه دیگر با برقراری آتش بس در سوریه، تکرار ادعاهای رئیس جمهور ترکیه درباره سوریه، همراهی متحدین عربستان در اعمال فشار بر لبنان، توافق آمریکا و چین بر سر پیش نویس قطعنامه‌ای علیه کره شمالی و دیدگاه جان کری درباره احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۷۰۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 25 February 2016
کدام گروه‌های سوری با آتش‌بس همراه شدند؟/ دیدگاه جان کری درباره احتمال تحریم دوباره ایرانموافقت گروه اصلی معارضین سوری و ۱۰ گروه دیگر با برقراری آتش بس در سوریه، تکرار ادعاهای رئیس جمهور ترکیه درباره سوریه، همراهی متحدین عربستان در اعمال فشار بر لبنان، توافق آمریکا و چین بر سر پیش نویس قطعنامه‌ای علیه کره شمالی و دیدگاه جان کری درباره احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص دارد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، اصلی ترین گروه معارضین سوری، که تحت حمایت عربستان قرار دارند، پایبندی خود را به آتش بس اعلام کرده اند. هیأت عالی مذاکراتی، برآمده از گروه معارضین سوری مورد حمایت عربستان، در بیانیه خود «آتش بس موقت دو هفته‌ای» را به گفته خود «فرصتی برای به آگاهی از میزان جدیت طرف مقابل به مفاد توافقنامه» آتش بس دانست. این بیانیه با اشاره به اینکه «این هیأت بیانیه آمریکا و روسیه را به دقت بررسی کرد»، «از هر تلاشی برای توقف کشته شدن و گلوله باران غیرنظامیان سوری» و آنچه آن را به زعم خود «جنایت‌های نظام و شبه نظامیان طائفه‌ای هم پیمان با آن و بمباران بی‌هدف علیه غیرنظامیان توسط نیروهای روسیه» خواند، استقبال کرد.

*****

در همین حال، روسیه نیز از موافقت شماری دیگر از گروه های معارض مسلح با برقراری آتش بس خبر داده است. بر اساس گزارش «ایتارتاس»، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، از اعلام موافقت بیش از ده گروه محلی معارضین مسلح سوری با آتش بس در جریان تماس آن‌ها با مرکز هماهنگی آتش بس در پایگاه هوایی حمیمم روسیه در سوریه خبر داده است. وی گفته: «در روز نخست فعالیت مرکز هماهنگی آتش بس در سوریه مستقر در پایگاه هوایی حمیمم، نمایندگان بیش از ده گروه معارض مسلح سوری از پنج استان سوریه مراجعه و موافقت خود را برای برقراری آتش بس اعلام کردند». به گفته کوناشنکوف، طرف روسی به این درخواست‌ها پاسخ داده و عملیات هوایی روسیه در مناطق مختلف سوریه که برای بمباران مراکز تروریست‌ها انجام می‌گیرد، کاهش یافته است.

*****

از سوی دیگر، رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی ضمن تکرار ادعاهای همیشگی خود درباره سوریه، مواضع دولتش را درباره این موضوع بیان کرده است. بر اساس گزارش «الجزیره»، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سخنرانی خود در آنکارا مدعی شد، بعضی تحولات در منطقه، مانند کشمکش مذهبی در عراق توازن قدرت را در منطقه تغییر داد و باعث شکل گیری گروه تروریستی داعش شد؛ به علاوه جنگ در سوریه وارد پنجمین سال خود شده و باید پایان یابد. ملت سوریه باید بتواند سرنوشت خود را در چارچوب آزادی و دموکراسی تعیین کند. وی در ادامه مدعی شد، روسیه از بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش استفاده کرد تا از نظام بشار اسد حمایت کند و غیرنظامیان سوری را بکشد. اردوغان گفته: «ما عامل تنش در روابط با روسیه نبودیم؛ اما زمانی که مسئله مربوط به آینده ما باشد، در برابر هیچ کسی تسلیم نخواهیم شد».

*****

در میان دیگر موضوعات، «اسکای نیوز» به همراهی کشورهای عربی متحد عربستان سعودی در زمینه تجدیدنظر در روابط خود با لبنان خبر داده است. بر اساس گزارش این رسانه، قطر و کویت نیز در پیروی از عربستان سعودی، از اتباع‌ خود در لبنان خواستند هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کنند. سفارت کویت در بیروت، عصر چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از اتباع کویتی مقیم لبنان خواست، هر چه سریع‌تر خاک این کشور را ترک کنند؛ مگر اینکه در شرایط ضروری ناچار باشند در لبنان بمانند. همزمان، وزارت خارجه قطر نیز با صدور بیانیه‌ای، شهروندان این کشور را از سفر به لبنان منع کرد و از اتباع این کشور در لبنان نیز خواست خاک این کشور را ترک کنند. پیش از این، سه عضو دیگر شورای همکاری خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی، امارات و بحرین به شهروندان خود درباره سفر به لبنان هشدار داده بودند.

*****

توافق آمریکا و چین بر سر پیش نویس قطعنامه ای علیه کره شمالی، موضوعی است که خبرگزاری «رویترز» به آن پرداخته است. دیپلمات های شورای امنیت روز چهارشنبه اعلام کردند امریکا و چین بر سر پیش نویس قطعنامه‌ای که تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی را پس از تازه‌ترین آزمایش هسته ایش افزایش خواهد داد، به توافق رسیده‌اند و امیدوارند، در روزهای آینده آن را به رأی گیری بگذارند. به دنبال چهارمین آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ در ششم ژانویه، امریکا و چین، دو دارنده حق وتوی شورای امنیت، طی هفت هفته گذشته در حال مذاکره بر سر پیش نویس یک قطعنامه بودند. یک دیپلمات ارشد شورای امنیت گفته: «این یک پیش نویس اساسی، مفصل و کامل است و من امیدوارم طی روزهای آینده تصویب شود». تاکنون، جین و امریکا دیدگاه های متفاوتی در مورد نحوه پاسخگویی قوی به کره شمالی از زمان انجام آزمایش ماه گذشته داشتند.

*****

در نهایت، در مطلبی درباره ایران، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» خبر داده که وزیر خارجه آمریکا در نشستی با اعضای سنا، از آن ها خواسته درباره تحریم ایران عجله نکنند. جان کری در جلسه استماعی در کمیته اعتبارات مجلس سنا پیشنهاد کرد نمایندگان قبل از تصمیم برای ارائه تحریم‌های جدید، صبر کرده و روند پیشرفت توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهند. کری از نمایندگان خواست فرایند وضع تحریم‌های جدید را با تأمل پیش ببرند. وی گفته: «به نظر من، اینجا نیازی به عجله نیست. من تمایل دارم ببینم اجرای توافق هسته‌ای چطور پیش می‌رود تا بتوانیم برای کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم، بر اساس آن تصمیم بگیریم». کری در بخش دیگری از اظهاراتش گفته آزادی سریع تفنگداران آمریکایی، به دلیل توافق هسته‌ای و ارتباط وی با محمد جواد ظریف، وزیر خارحه ایران بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل