بازدید 12043
کیوسک بین المللی «تابناک»؛

بازتاب توافق روسیه و آمریکا برای آتش‌بس در سوریه/ اظهارات نامزد جمهوری‌خواه علیه ایران و حزب‌الله

انتشار بیانیه آمریکا و روسیه درباره توافق آتش بس در سوریه، تأکید رئیس جمهور روسیه بر ادامه حملات به مواضع داعش، موضع گیری وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره توافق آتش بس سوریه، افشای همکاری عربستان سعودی و القاعده در یمن، آمار خریدهای تسلیحاتی در خاورمیانه و اظهارات نامزد جمهوری خواه آمریکایی علیه توافق هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۷۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 23 February 2016
بازتاب توافق روسیه و آمریکا برای آتش‌بس در سوریه/ اظهارات نامزد جمهوری‌خواه علیه ایران و حزب‌اللهانتشار بیانیه آمریکا و روسیه درباره توافق آتش بس در سوریه، تأکید رئیس جمهور روسیه بر ادامه حملات به مواضع داعش، موضع گیری وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره توافق آتش بس سوریه، افشای همکاری عربستان سعودی و القاعده در یمن، آمار خریدهای تسلیحاتی در خاورمیانه و اظهارات نامزد جمهوری خواه آمریکایی علیه توافق هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، در پی توافق روسیه و آمریکا بر سر برقراری آتش بس در سوریه، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. روزنامه «حریت» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد، روسیه و آمریکا با انتشار بیانیه ای مکتوب، ۲۷ فوریه را روز آغاز آتش بس در سوریه اعلام کردند. در این بیانیه، همچنین اعلام شده توقف جنگ در سوریه، درباره گروه‌های تروریستی داعش و جبهة النصرة صدق نمی‌کند. در این بیانیه مشترک آمده است که طرف‌های درگیر در سوریه، مواضع خود در قبال توقف جنگ را حداکثر تا روز ۲۶ فوریه اعلام خواهند کرد. افزون بر این، فدراسیون روسیه و آمریکا با یکدیگر و با سایر اعضای «کارگروه آتش بس» برای ترسیم مناطق تحت تصرف داعش و جبهه النصره ودیگر سازمان‌های تروریستی همکاری می‌کنند.

*****

در پی انتشار این بیانیه، رئیس جمهور روسیه طی اظهاراتی تأکید کرد که حملات به مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه متوقف نخواهد شد. بر اساس گزارش «اینترفاکس»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ساعاتی پس از اعلام توافق کشورش و آمریکا برای اجرایی شدن آتش‌بس سوریه از روز دیگر، با باراک اوباما، همتای آمریکایی خود تلفنی گفت و گو و شرایط این آتش‌بس را به روشنی اعلام کرد. پوتین به اوباما گفته، حملات علیه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی ادامه می‌یابد. وی همچنین گفته، همه طرف‌های متخاصم در سوریه، باید یک روز پیش از شروع آتش‌بس، یعنی تا ساعت ۱۲ ظهر ۲۶ فوریه، التزام خود به آتش‌بس را اعلام کنند. پوتین درباره تعاملات خود با ریاست‌جمهوری سوریه هم سخن گفته و اظهار داشته همه کارهای لازم را برای پایبند ماندن دمشق به آتش‌بس انجام خواهد داد.

*****

اما از سوی دیگر، وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره توافق آتش بس در سوریه اظهارنظر کرده و آن را غیرممکن دانسته است. بر اساس گزارش پایگاه خبری «النشره»، وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفته، آتش‌بس پایدار و فراگیر در سوریه بعید به نظر می‌رسد. موشه یعلون در عین حال، روز دوشنبه در هنگام بازدید از رزمناور آمریکایی ـ که هم اکنون برای انجام رزمایش‌های مشترک در بندر «حیفا» در سرزمین‌های اشغالی لنگر انداخته ـ اظهار داشته: «اسرائیل در مناقشه سوریه دخالت نمی‌کند و همواره بر اساس یک رویکرد عمل می‌کند و آن دفاع از خود و منافعش است». وی مدعی شده که آمریکا و روسیه آزادی عمل اسرائیل را در سوریه به رسمیت می‌شناسند. از آغاز بحران سوریه، رژیم اسرائیل بار‌ها به حریم هوایی این کشور وارد شده و حملاتی را علیه اهدافی در خاک آن صورت داده است.

*****

در میان دیگر موضوعات، همکاری عربستان سعودی و القاعده در یمن، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش «بی بی سی»، برخی شواهد نشان می‌دهد که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، در جبهه واحد با افراد مسلح وابسته به گروه القاعده علیه نیروهای انصارالله یمن می‌جنگند. پس از خروج نیروهای جنبش انصارالله یمن از عدن و استقرار نیروهای منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن و نیروهای ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در استان عدن، این استان و دیگر استان‌های جنوبی یمن، شاهد نفوذ گروه‌های تروریستی از جمله القاعده بود. برخی منابع محلی در یمن، از حمایت راهبردی عربستان از گروه‌های تروریستی از جمله گروه تروریستی القاعده خبر دادند.

*****

در مطلبی دیگر درباره عربستان، روزنامه «گاردین» به خریدهای تسلیحاتی کلان این کشور پرداخته است. به نوشته این روزنامه، بر اساس گزارش آکادمی بین المللی مطالعات صلح استکهلم، خرید سلاح در خاورمیانه طی ۵ سال اخیر ۶۰ درصد افزایش داشته و عربستان سعودی، بیشترین خریدار سلاح در این منطقه است. فروش اسلح به خاورمیانه در سال‌های مابین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ افزایش چشمگیری داشته و عربستان در صدر کشورهایی بوده که ارتش خود را پیشرفت داده است. فروش کلی اسلحه به  کشورهای خاورمیانه ۶۱ درصد افزایش نشان می‌دهد و در همین مدت، واردات کشورهای اروپایی از اسلحه ۴۱ درصد کاهش داشته است. انگلیس در صدر کشورهای صادر کننده سلاح بوده و در به روز کردن ارتش عربستان بیشترین سهم را داشته است.

*****

در نهایت در مطلبی درباره ایران، خبرگزاری «رویترز» اظهارات جدید مارکو روبیو، یکی از نامزدهای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بازتاب داده که گفته در صورت رسیدن به ریاست جمهوری، توافق هسته ای با ایران را لغو خواهد کرد. وی گفته، «اگر دموکرات‌ها برای چهار سال دیگر به قدرت برسند، آنگاه خیانت به هم پیمانانمان و از جمله اسرائیل ادامه پیدا خواهد کرد». روبیو همچنین اظهار داشته: «من به عنوان یک سناتور، تلاش های زیادی کرده‌ام، تحریم های بیشتری علیه حزب الله که یک گروه تروریستی طرفدار ایران است و به اسرائیل حمله می‌کند، وضع کنم. آن‌ها هم اکنون از نظر منابع مالی در شرایط سختی هستند، زیرا ما قانونی تصویب کردیم که این وضعیت دشوار را برای آن‌ها به وجود آورده است».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار