بازدید 12677

با توافق آمریکا و روسیه، آتش بس سوریه از شنبه اجرا می‌شود

در صورتی که ترکیه و عربستان، اقدام به سرازیر کردن حجم قابل توجهی از تروریست‌ها یا نیروهای نظامی و سلاح و تجهیزات به خاک سوریه کنند و از فرصت آتش بس در راستای تقویت و بازسازی توان گروه‌های تروریستی تحت حمایت‌شان بهره گیرند، احتمالاً این آتش بس شکننده چندان دوام نخواهد داشت.
کد خبر: ۵۶۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶ 22 February 2016
منابع عربی و انگلیسی از آتش بس قریب الوقوع در سوریه با توافق آمریکا و سوریه خبر می‌دهند؛ آتش بسی که به نظر بسیار شکننده می‌آید و با توجه به تحرکات تروریست‌ها ممکن است چندان دوام نداشته باشد.

به گزارش «تابناک»، در توافقنامه روسیه و آمریکا درباره آتش بس در سوریه آمده است، آتش بس از نیمه شب 27 فوریه (8 اسفند) آغاز خواهد شد و شامل داعش و جبهه النصره نمی شود.

بر اساس گزارش الجزیره در این توافقنامه از گروههای مسلح خواسته شده است تا موافقت خود را تا ظهر 26 فوریه اعلام کنند. شبکه خبری بی.بی.سی نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد، در پی تواقفی که میان روسیه و آمریکا به عمل آمده است، آتش‌بس در سوریه از روز شنبه اجرایی خواهد شد.

با توافق آمریکا و روسیه، آتش بس سوریه از شنبه اجرا می‌شود

پیش از این بشار اسد در گفت وگو با روزنامه اسپانیایی ال پاییس آمادگی دولت خود را برای برقراری آتش بس به شرط عدم سوء استفاده تروریست ها از آن ابراز داشت و در این باره گفته بود: «ما آماده هستیم؛ اما مسأله فقط اعلام (آتش بس) نیست، زیرا طرف مقابل نیز ممکن است همان را اعلام کند. مسأله این است که عملا چه کاری انجام می دهید، اگر خواسته باشید که عبارت آتش بس را به کار ببرید، این عبارت صحیح نیست، زیرا آتش بس بین دو ارتش یا دو کشور درگیر انجام می شود، بنابراین می گوییم که توقف عملیات است، مسأله در وهله نخست مربوط به آتش بس است؛ اما فاکتورهای مکمل دیگر و با اهمیت تری وجود دارد، مثل جلوگیری از استفاده تروریست ها از توقف عملیات برای بهبود بخشیدن به وضعیت خودشان».

بشار اسد خواستار آن شد که جلوی کشورها به ویژه ترکیه در زمینه اعزام تروریست به سوریه یا ارایه هر نوع کمک پشتیبانی به آنها به منظور توقف عملیات نظامی گرفته شود و تأکید کرد، مصوبه شورای امنیت درباره این مسأله اجرا نشده است. رئیس جمهوری سوریه گفت: «80 کشور به شیوه های مختلف حامی تروریست ها هستند. برخی از آنها با حمایت مالی مستقیم یا حمایت لجستیکی یا تسلیحاتی یا از طریق تأمین جنگجو برای تروریست ها و برخی دیگر در صحنه سیاسی از آنها در محافل بین المللی حمایت می کنند».

بشار اسد بر لزوم تأمین همه شروط لازم برای موفقیت آتش بس تأکید کرد و گفت: «اگر همه مستلزمات برقراری آتش بس مهیا نشود، این امر نتیجه معکوس به همراه خواهد داشت و به هرج و مرج بیشتر در سوریه منجرمی شود، این امر ممکن است به تقسیم کشور منجر شود. به همین علت، اگر خواسته باشیم توقف عملیات را اجرا کنیم، این امر می تواند همراه با تأمین فاکتورهایی که ذکر کردم، مثبت باشد».

در صورتی که ترکیه و عربستان اقدام به سرازیر کردن حجم قابل توجهی از تروریست‌ها یا نیروهای نظامی و سلاح و تجهیزات به خاک سوریه نمایند و از فرصت آتش بس در راستای تقویت و بازسازی توان گروه‌های تروریستی تحت حمایت‌شان استفاده کنند، احتمالاً این آتش بس شکننده چندان دوام نخواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار