بازدید 9937
کیوسک بین المللی «تابناک»؛

هشدار شورای امنیت درباره سیاست ترکیه در سوریه/ پیش افتادن سندرز از کلینتون در نظرسنجی‌ها

مخالفت فرانسه با قطعنامه پیشنهادی روسیه به شورای امنیت درباره سوریه، هشدار شورای امنیت به ترکیه درباره درگیری در سوریه، افزایش انتقادات بین المللی از سیاست های دولت اردوغان، هشدار ناتو به ترکیه درباره درگیری با روسیه، افزایش حمایت دموکرات ها از سندرز و بازتاب صدور مجوز فروش بوئینگ به ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۶۹۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 20 February 2016
هشدار ناتو به ترکیه درباره درگیری با روسیه/ پیش افتادن سندرز از کلینتون در نظرسنجی‌هامخالفت فرانسه با قطعنامه پیشنهادی روسیه به شورای امنیت درباره سوریه، هشدار شورای امنیت به ترکیه درباره درگیری در سوریه، افزایش انتقادات بین المللی از سیاست های دولت اردوغان، هشدار ناتو به ترکیه درباره درگیری با روسیه، افزایش حمایت دموکرات ها از سندرز و بازتاب صدور مجوز فروش بوئینگ به ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به سوریه و ترکیه، امروز در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه مطرح از سوی مسکو درباره سوریه، موضوعی است که خبرگزاری فرانسه به آن پرداخته است. فرانسه در ساعات پایانی روز جمعه، قطعنامه پیشنهادی روسیه که خواستار جلوگیری از تجاوز ترکیه به خاک سوریه بود را رد کرد. پاریس ادعا کرد، حمایت مسکو از نیروهای ارتش سوریه به تشدید «خطرناک» تنش‌ها در سوریه منجر شده است. فرانسوا دلا‌تر، نماینده فرانسه در شورای امنیت گفت: «با نوع خطرناکی از تحرکات نظامی مواجه هستیم که به آسانی می‌تواند از کنترل خارج شده و ما را وارد قلمرویی ناشناخته کند». روسیه روز جمعه با انتشار پیش‌نویس قطعنامه‌ای خواسته بود، حق حاکمیت سوریه مورد احترام قرار بگیرد و تلاش کشورهای خارجی برای تجاوز خارجی به خاک این کشور متوقف شود.

*****

با وجود این، رئیس شورای امنیت نسبت به عواقب اقدامات ترکیه در قبال سوریه هشدار داده است. بر اساس گزارش خبرگزاری «ایتارتاس»، رئیس شورای امنیت سازمان ملل با بیان اینکه گزارش هایی مبنی بر دخالت‌های مستقیم ترکیه در مناطق شمالی سوریه در دست است، نسبت به عواقب این اقدامات ترکیه که به وخیم ترشدن اوضاع و شدت یافتن بحران سوریه منجر خواهد شد، هشدار داد. رافائل داریو رامیرز، نماینده ونزوئلا و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، در جمع خبرنگاران درباره نشست دیشب اظهار داشت: «در این نشست، پیش نویس قطعنامه روسیه، توسط اعضای شورای امنیت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و مواضع کشورهای عضو، در این خصوص شنیده شد». وی خاطرنشان کرد، در این نشست مقرر شد اعضا در نشست روز دوشنبه آتی این شورا، در خصوص پیش نویس قطعنامه ارایه شده، تصمیم گیری کنند.

*****

البته به جز شورای امنیت، انتقاد از سیاست های ترکیه در نقاط مختلف جهان نیز رو به افزایش است. روزنامه «گاردین» با انتشار مطلبی در این زمینه، سیاست های غلط دولت عدالت و توسعه در ترکیه را در حال تبدیل شدن به یک مشکل جهانی دانسته است. به نوشته این روزنامه، سیاست‌های غلط ترکیه سبب شده است، این کشور در چند سال گذشته در مسیری اشتباه بیفتد. هم اکنون این اشتباه‌ها و تناقض‌ها در سیاست داخلی‌اش در حال تبدیل شدن به یک مشکل جهانی است و همچنین تهدیدی برای گسترش درگیری‌های ویران کننده در منطقه شمرده می‌شود. درگیری‌ها در جنوب شرق ترکیه، میان نیروهای دولتی ترکیه و حزب کارگران کردستان یا «پ.ک.ک»، در حال بد‌تر شدن و ترکیب شدن با جنگ گرم میان ترکیه و کردهای شمال سوریه است. اگر نیروهای ترکیه به داخل خاک ترکیه بروند، روس‌ها می‌توانند واکنش نظامی نشان دهند و ترکیه نیز ممکن است شرکایش را در ناتو تحریک کند و باعث یک جنگ افروزی شود.

*****

این در حالی است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به ترکیه هشدار داده، حمایتش از این کشور بی قید و شرط نخواهد بود. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ به ‌نمایندگی از دیگر اعضای ناتو به ترکیه هشدار داد، آنکارا در صورت درگیری نظامی با روسیه که خود محرک آن باشد، نباید انتظار حمایت از این ائتلاف نظامی را داشته باشد. به گفته وی، آنکارا نباید از حد اعتدال خارج شده و به افراط گرایی روی آورد. ناتو در صورت تجاوز ترکیه علیه روسیه هیچ کمکی به آنکارا نخواهد کرد. به این ترتیب، متحدان آنکارا در ناتو این پیغام را به ترکیه ارسال کردند که در صورت یک درگیری نظامی با روسیه به تحریک ترکیه، آنکارا نمی‌تواند انتظار حمایت از این ائتلاف نظامی را داشته باشد. جین آزلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با اشاره به اینکه به‌ نمایندگی از طرف دیگر اعضای ناتو سخن می‌گوید، تأکید کرد، ناتو نباید اجازه دهد که از طریق تنش های اخیر بین روسیه و ترکیه این ائتلاف نظامی به درگیری‌های نظامی با روسیه کشیده شود.

*****

اما در میان دیگر موضوعات، آخرین نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. بر اساس نظرسنجی «فاکس نیوز»، برنی سندرز، یکی از دو نامزد اصلی دموکرات‌ها در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، برای اولین بار در یک نظرسنجی سراسری از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا پیشی گرفت. در این نظرسنجی، سندرز و کلینتون به ترتیب ۴۷ و ۴۴ درصد از نظرات پاسخ دهندگان را به خود جلب کرده‌اند. این در حالی است که در نظرسنجی پیشین فاکس که در ماه ژانویه انجام شد، آرای سندرز ۱۰ درصد کمتر و حمایت از کلینتون ۵  درصد بیشتر بود. تابستان سال ۲۰۱۵ کلینتون در اغلب نظرسنجی‌ها بیش از ۳۰ درصد از سندرز پیش بود، اما از آن زمان حمایت‌ها از سندرز به صورت مداوم افزایش یافته است. تا چند ماه پیش از آغاز رقابت های مقدماتی، کسی تصور نمی‌کرد سندرز به رقیبی جدی برای کلینتون پرآوازه بدل شود.

*****

در نهایت، موضوع صدور مجوز آمریکا برای فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران نیز در شماری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. «وال استریت ژورنال» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد، هواپیماسازی بوئینگ اعلام کرده از دولت باراک اوباما مجوز گرفته است با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تماس برقرار کند. با وجود باقی ماندن بخش زیادی از مجازات‌های اقتصادی آمریکا علیه تهران، شرکت بوئینگ، مستقر در شیکاگو، در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، «ما برای ارزیابی نیازهای خطوط هواپیمایی ایرانی به هواپیما، مجوز درخواست و دریافت کردیم». شرکت هواپیماسازی بوئینگ همچنین تصریح کرد، این مجوز که گستره آن محدود است، به بوئینگ اجازه می‌دهد با شرکت‌های حمل و نقل هوایی ایرانی که آمریکا آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد، وارد گفت وگو شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل