بازدید 6898

تحصيل ۱۰ هزار دانشجوی ايراني در آمريكا

درخواست براي تحصيل در مقاطع آموزش عالي در كشور فراوان است و تعدادي از داوطلبان براي تحصيل به خارج از كشور مهاجرت مي‌كنند
کد خبر: ۵۶۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷ 15 February 2016
روز گذشته در حالي كه لاريجاني، معاون آموزشي وزارت بهداشت از تحصيل ۱۰ هزار دانشجوي ايراني در آمريكا خبر داد، زارع، رئيس باشگاه پژوهشگران جوان از کند شدن روند مهاجرت نخبگان كشور سخن گفت. با اين وجود، به نظر مي‌رسد كه وزرات علوم در حين اينكه بورس دانشجويان را در اختيار دانشگاه‌ها قرار داده است مي‌خواهد پذيرش دانشجويان خارجي را به ميزان قابل توجهي بالا ببرد.

به گزارش ایلنا، معاون آموزشي وزارت بهداشت با بيان اينكه هم‌اكنون ۱۰ هزار دانشجوي ايراني در كشور آمريكا در حال تحصيل هستند، گفت: درخواست براي تحصيل در مقاطع آموزش عالي در كشور فراوان است و تعدادي از داوطلبان براي تحصيل به خارج از كشور مهاجرت مي‌كنند و چنانچه به آمار دانش‌آموختگان در خارج از كشور توجه كنيم، متوجه مي‌شويم كه وضعيت پزشكي مطلوب نيست و كشور با مشكل روبه‌رو است. باقر لاريجاني اضافه كرد: بايد تلاش كنيم با توجه به استعدادهاي خوبي كه در كشور داريم قدرت اين سرمايه را بدانيم. گسترش تعاملات خارجي بين دانشگاه‌ها مي‌تواند برگشت دانشجويان ما را تضمين كند يا حتي‌الامكان اينكه دانشجويان ما در خارج با چالش‌هاي كمتري مواجه شوند. او با بيان اينكه اميدوارم با افزايش زيرساخت‌ها در دانشگاه‌ها در پذيرش دانشجويان خارجي سامان‌دهي بهتري داشته‌باشيم، گفت: ما در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استعدادهاي درخشاني داريم كه به عنوان آينده‌سازان ما محسوب مي‌شوند و كميته نخبگان در همه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تشكيل شده و اميدوارم با افزايش تحركات علمي بتوانيم خدمات بهتري به دانشجويان ارائه دهيم. به گزارش ايلنا، لاريجاني تصريح كرد: ظرفيت آموزش عالي بعد از انقلاب بيش از ۳۰ برابر توسعه پيدا كرده و اميد جوانان ما به تحصيل بيشتر شده، به طوري كه در گذشته اميد به تحصيل در بين جوانان هشت سال و امروز به ۱۴ سال افزايش پيدا كرده است.

روند مهاجرت نخبگان كند شد


در همين راستا، روز گذشته خبر ديگري هم درباره مهاجرت نخبگان بيرون آمد كه از کند شدن روند مهاجرت نخبگان كشور خبر مي‌داد. رئيس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد از كند شدن روند مهاجرت نخبگان كشور خبر داد و اظهار داشت: معكوس شدن مهاجرت امكان پذير است ولي مستلزم امكانات خواهد بود كما اينكه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان امكان ارائه تسهيلات در اين حوزه را تضمين كرده است. به گزارش تسنيم، كريم زارع در ارائه اسناد خود براي ثابت كردن اينكه مهاجرت نخبگان كشور كند شده است، عنوان كرد: براساس بررسي‌هايي كه ما انجام داديم مهاجرت نخبگان ايراني به خارج از كشور كند شده است؛ به دليل عضويت نخبگان در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان كه غالبا نيز المپيادي هستند و با توجه به 350 باشگاه نخبگان در كشور، رصد ما نشان از كند شدن مهاجرات نخبگان مي‌دهد.

21 هزار دانشجوي خارجي در ايران


در عين حالي كه اخبار مختلف درباره تحصيل دانشجويان ايراني در خارج از كشور منتشر مي‌شود، وزير علوم از فراهم‌سازي بسترها براي تحصيل دانشجويان خارجي در كشور سخن مي‌گويد. روز گذشته، وزير علوم با اشاره به اينكه بايد ساختارهايي براي افزايش ظرفيت جذب دانشجوي خارجي ايجاد شود، افزود: دانشگاه‌ها موظف هستند كه اعلام كنند دانشجوي خارجي پذيرش مي‌كنند. اين امر در رشته‌هاي پزشكي در وزارت بهداشت و در رشته‌هاي غيرپزشكي در وزارت علوم صورت مي‌گيرد؛ البته مقدماتي مانند صدور ويزاي تحصيلي و دريافت اقامت و مجوزهاي لازم نيز بايد صورت بگيرد كه اين امور به صورت جدي پيگيري مي‌شود.

محمد فرهادي با اشاره به تحصيل ۲۱ هزار دانشجو از ۴۷ كشور دنيا در ايران خاطرنشان كرد: البته اين رقم ناچيز است و هدف‌گذاري ما اين است كه به ميزان ۱۵ درصد دانشجويان كشور، دانشجوي خارجي داشته باشيم. او در رابطه با تفويض اختيار به دانشگاه براي بورس دانشجويان، گفت: تفويض اين اختيار به دانشگاه باعث سوءاستفاده نمي‌شود، دانشگاه‌ها برحسب نيازشان رشته‌ها را مشخص مي‌كنند و افراد واجد شرايط آيين‌نامه را پذيرش مي‌كنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی