بازدید 3113
برنامه متن و حاشیه؛

مقیمی:تعامل خوبی با شورای‌نگهبان داریم

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکیدکرد : خوشبختانه تعامل خوب و مطلوبی با شورای نگهبان قانون اساسی داریم .
کد خبر: ۵۶۷۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱ 13 February 2016
رئیس ستاد انتخابات کشور تاکیدکرد : خوشبختانه تعامل خوب و مطلوبی با شورای نگهبان قانون اساسی داریم .

به گزارش صدا و سیما ، محمد حسین مقیمی در برنامه متن و حاشیه  شبکه سه  سیما  گفت : با توجه به اینکه  هر انتخاباتی قانون  و شرایط خاص خود را دارد و دو انتخابات  همزمان  مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار می شود  در برخی مواقع خلاء هایی احساس می شود که باید برطرف شود.

وی افزود : طرح جامع انتخاباتی کشور قبلا مطالعه شده است که به این موارد می پردازد و به صورت  لایحه  تحویل دولت شد  اما دولت  عودت داد  تا بررسی کامل تری  صورت گیرد  و امیدواریم قانون جامع انتخابات کشور بعد از این انتخابات نهایی شود تا  برخی خلاء ها نیز  از بین برود .

مقیمی درباره ضابطه  ثبت نام ها گفت: بر اساس قانون فعلی کسانی که  مدارک تحصیلی و تجارب مدیریتی و داشته اند و در خود  این توانمندی را می دیدند که  می توانند  خدمت کنند وارد عرصه شدند و البته ممکن است برخی افراد هم  این توانمندی را نداشته باشند .

وی افزود : اما  به دلیل اینکه  فرصت های تحصیلات عالی در کشور زیاد است  و فارغ التحصیلان  زیادی هم داریم  و همچنین  افرادی زیادی هم دارای تجارب مدیریتی از دوران دفاع مقدس  و سازندگی تا الان هستند  می توانند  در صورت تمایل  وارد این عرصه شوند که از همه آنها تشکر می کنیم ، چون حداقل وقت خود را صرف این مسائل کرده اند .

مقیمی گفت : اغلب کسانی که  آمدند  فکر می کردند  که می توانند در این عرصه کار بکنند اما اینکه  برای ورود و ثبت نام افراد راهکار جدیدی اندیشیده شود  و مانند برخی کشورها  از تعدادی احزاب یا از افراد  عنوان دار امضاء و تاییدیه داشته باشند و شرایط دیگر باید سیاست کشور را تبیین کنیم .

وی افزود :ما برای 12 هزار و 76 نفر از مراجع چهارگانه استعلام کردیم که پاسخ آنها نیز دریافت شد و موارد اندکی هم بود که وزارت اطلاعات اعلام کرد  اطلاعات خود را به هیات نظارت می دهد و در مورد برخی افراد هم  قوه قضائیه  اعلام کرد که پرونده ای ندارد .

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره  تایید  صلاحیت  1500 نفر در شورای نگهبان قانون اساسی  که گفته می شود با رایزنی صورت گرفته است گفت : رایزنی با شورای نگهبان به معنی دور زدن قانون  نیست  بلکه  مواردی از عدم  احراز صلاحیت ها بود که  این افراد  به وزارت کشور و فرمانداریها  مراجعه می کردند و اطلاعات جدیدی را در اختیار ما قرار می دادند که  ما هم از طریق آقای امیری که از حقوقدانان شورای نگهبان و از همکاران  ما در وزارت کشور است  این ارتباط را برقرار کردیم و این اطلاعات را در اختیار شورای نگهبان  قانون اساسی قرار دادیم و ارتباط  بسیار صمیمی و خوبی داشتیم و داریم و اگر سوالی وجود داشت حتما  تلاش می کردیم  نظر شورای نگهبان  را بدانیم اما نظر نهایی را باید  شورای نگهبان قانون اساسی اعلام کند و در این  مدت  تعدادی هم صلاحیتشان احراز شد.

تعامل خوبی با شورای نگهبان داریممقیمی گفت : وزارت کشور هر اطلاعات  جدیدی را که بدست می آورد  در اختیار  شورای  نگهبان قانون اساسی قرار می داد  و تلاش کردیم اطلاعات بیشتری از داوطلبان   در اختیار شورای نگهبان قرار گیرد .
وی تصریح کرد : شورای نگهبان یک نهاد قانونی است و در چارچوب قانون انتخابات کشور رفتار می کند  .

مقیمی گفت : خیلی از کسانی که  رد صلاحیت می شدند  یا  صلاحیت آنها احراز نمی شد  فرصت اعتراض داشتند  که  این کار را انجام دادند و اطلاعات جدیدی را  ارائه کردند  و شورای نگهبان  هم تصمیم نهایی را گرفت .

وی افزود : ما در حوزه فرمانداریها  مشاوره حقوقی می دادیم و راهنمایی می کردیم  و تعامل خوبی هم  با شورای نگهبان قانون اساسی داریم .
مقیمی گفت : زمانی که شورای نگهبان قانون اساسی اعلام کرد  ساعت 10 نتایج  بررسی ها را  به ما می دهد  تا ساعت 4 صبح در وزارت کشور ماندیم  و صبح ساعت 8 لیست ها باز شدند .
رئیس  ستاد انتخابات کشور  افزود : برخی اسامی کد ملی ذکر نشده بود که دوباره  با شورای  نگهبان  رایزنی کردیم و این مسئله را حل کردیم .

وی درباره اینکه برخی گروههای سیاسی  قبل از  اعلام نهایی شورای نگهبان لیست های خود را اعلام کرده اند گفت : تا زمانی که  شورای نگهبان اسامی را با امضاء تاییدیه  دبیر شورا به  ما اعلام نکند  از نظر ما صحت ندارد و اگر گروههایی لیست می دهند  خودشان  مسئول هستند .
مقیمی گفت : امیدواریم رقابت خوبی میان گروههای سیاسی ایجاد شود و این فرصت فراهم است و همه گروههای سیاسی هم اعلام کرده اند که در انتخابات وارد می شوند و جنب و جوش خاص انتخاباتی ایجاد خواهد شد .
رئیس ستاد انتخابات  درباره تبلیغات زود هنگام گفت :  هر فعالیتی که در فضاهای عادی و معمولی، مجاز تلقی می شود در فضای  مجازی هم مجاز است و هر مواردی که تخلف محسوب شود  درهر دو فضا تخلف خواهد بود  و برخورد خواهد شد .

مقیمی گفت : فضاهای مجازی در این دوره از انتخابات در مقایسه با دوره های قبلی پر رنگ تر است و  فضاهای مجازی که در داخل کشور مدیریت و تغذیه می شود راحت تر قابل کنترل است و  فضاهایی هم که از خارج از کشور  تغذیه و مدیریت می شود  سخت است اما می توانیم  مدیریت کنیم و هر گونه موارد  تخلف  ثبت  و ضبط  و به مراکز قانونی منعکس می شود و حتی در مرحله بررسی  اعتبارنامه  نیز  تاثیر خواهد شد .
مقیمی گفت : فعالیت  تبلیغاتی نمایندگان مجلس از  ساعت 24 بیست و نهم بهمن آغاز می شود  و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد : هیات های اجرایی و نظارت بر تبلیغات و فعالیت های تبلیغاتی داوطلبان نظارت دارند  و  شهروندان هم می توانند هر گونه تخلفی که  مشاهده  کردند به این هیات ها ارجاع دهند وهیات های اجرایی 1063 حوزه  اصلی و فرعی آماده برخورد با  تخلفات انتخاباتی هستند .
رئیس ستاد انتخابات کشور از همه داوطلبان و طرفداران آنها خواست  به برگزاری انتخابات  پرشور و  همراه با آرامش و رعایت قانون ومقررات کمک کنند .

مقیمی گفت : درباره نظارت بر تبلیغات انتخاباتی لایحه  دو فوریتی قرار بود  با هدف شفاف سازی هزینه های تبلیغاتی ارائه کنیم که  به تصویب برسد  اما موفق نشدیم  و اگر مصوب می شد  به راحتی می توانست  بخش زیادی از خلاء ها را  برطرف کند .
وی افزود : البته انتخابات  و شور و هیجان آن ویژگیهای خاص خودش را دارد و کار جدی و حساسی است و نمی توان با دیگر پدیده های اجتماعی مقایسه کرد و گاهی طرفداران داوطلبان  با سرعت بیشتری  از خود داوطلبان جلو می زنند که انتظار داریم بیشتر همکاری کنند  .

مقیمی  تصریح کرد : هدف ما   برگزاری  انتخاباتی کاملا امن و آرام است  و هیات های اجرایی و نظارت حق ندارند وارد  تبلیغات  انتخاباتی شوند و کارمندان هم در ساعت اداری نمی توانند این کار را انجام دهند و اگر می خواهند  در این ساعت هم فعالیت کنند باید مرخصی بگیرند در غیر اینصورت  تخلف  محسوب می شود و این عده البته باید بدون بیان مسئولیت و عنوان حقوقی خود کار کنند و هرگونه استفاده از امکانات بیت المال و تریبون های عمومی تخلف محسوب می شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار