بازدید 19610

چگونه طرح آتش‌بس در مونیخ، بلوف سعودی‌ها را رو کرد؟

پس از برگزاري مذاكرات صلح سوريه در مونيخ آلمان ـ كه با شركت بیست كشور جهان از جمله ايران، روسيه و آمريكا در تاريخ پنجشنه یازدهم فوريه برگزار شد ـ مقرر گشت تا هیأتی به رياست نماينده روسيه و آمريكا طرح دستيابي به آتش بس و ارسال كمك به آوارگان سوري را ظرف مدت يك هفته اجرايي كند.
کد خبر: ۵۶۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴ 12 February 2016
چگونه طرح آتش‌بس در مونیخ، بلوف سعودی‌ها را رو کرد؟حكومت آل سعود و متحدانش نخست با حمايت از گروه هاي تروريستي به دنبال سرنگوني دولت سوريه برآمدند، پس از ناكامي، كسب امتيازات حداكثري از طريق گروه هاي مخالف را دنبال كردند و پس از عدم موفقیت در اين خواسته نيز با طرح ادعاي دروغين حمله نظامي به سوريه تلاش كردند، با ايجاد يك عمليات رواني نمايشي ضمن جلوگيري از توفيقات بيشتر ارتش سوريه امتيازات حداقلي خود را دنبال كنند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه السفیر لبنان در مطلبي نوشته است، هدف عربستان سعودي از طرح ادعاي حضور نظامي در خاك سوريه آن بوده که بتواند طرح برقراری آتش بس سریع در سوریه را به دولت سوريه و متحدانش تحمیل کند و از این طریق، جلوی پیشروی ارتش سوریه به سوی حلب و مرزهای ترکیه را كه با حمایت روسیه و ایران اتفاق افتاد، بگيرد.

اين روزنامه در ادامه مطلب خود می نویسد، سعودی ها جرأت ندارند بدون جلب حمايت و پشتيباني آمريكا  حتی یک سرباز به سوریه اعزام کنند و به همين دلیا، طرح هر گونه ادعا در اين باره، بلوف و ادعايي بيش نمي تواند باشد.

روزنامه السفیر می افزاید، با توجه به اينكه در اين مقطع زماني، آمريكا تلاش دارد هر گونه اقدام در رابطه با سوريه بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گیرد، طرح هر گونه ادعا از طرف عربستاني كه از خود اراده سياسي نظامي مستقلي از ندارد را صرفاً مي توان يك ادعاي نمايشي با اهداف ديگر دانست.

اين روزنامه ضمن اشاره به گفته «اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به خبرنگاران، كه گفته بود در سوریه، آمریکا نه تنها قصد برخورد با روسیه را ندارد، بلکه با آن هماهنگی هم می کند، تأكيد کرده تا زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا باشد، احمد العسیری، نظامی سعودی تحت هیچ شرایطی نمی تواند ورود نیروهای زمینی سعودی به سوریه را اعلام کند.

نتيجه اي كه اين روزنامه لبناني گرفته، آن است كه دولت كنوني آمريكا در مقطع زماني كنوني در رابطه با سوريه مواضع محتاطانه اي در پیش گرفته و قصد ندارد در سوريه با روسيه مستقيم مقابله کند و از آنجا كه عربستان سعودي نيز به عنوان يك متحد منطقه اي آمريكا در منطقه خاورميانه نقش بازي مي كند و استقلال سياسي نظامي ويژه اي از خود ندارد، لذا طرح هر گونه بحث در مورد حمله نظامي به خاك سوريه را مي توان يك بلوف سياسي با هدف تلاش براي تحت فشار قرار دادن دولت سوريه تعبير كرد.

در اين رابطه و پس از مطرح شدن طرح آتش بس در روز پنجشنبه یازدهم فوريه، خبرگزاري ايتارتاس روسيه نيز از قول سالم المسلط سخنگوي كميته عالي مخالفان سوري (HNC) ـ كه مستقيم تحت نظر آل سعود رهبري و حمايت مي شوند ـ نوشته است: «مخالفان سوريه تنها به اين شرط در مذاكرات صلح سوريه در 25 فوريه در ژنو شركت خواهند كرد كه آنچه تحت عنوان آتش بس در مونيخ آلمان به وقوع پيوست، عملياتي شود».

سالم المسلط در مواضعي قابل توجه كه عقب نشيني گروه هاي مخالف و هم پيمان با عربستان در آن كاملاً آشكار است، تأكيد كرد: «اگر ما عمليات اجرايي در مورد آنچه در مونيخ به آن دست يافته شد را ببينيم، حتماً شما ما را در مذاكرات صلح ژنو در 25 فوريه خواهيد ديد».

ايتارتاس اضافه كرده است، سخنگوي كميته عالي مذاكرات صلح از طرح روز پنجشنبه ـ كه تأكيد آن بر آتش بس و ارسال كمك هاي بشردوستانه به جنگ زدگان سوري است ـ استقبال كرده  و آن را اقدامي در راستای بهبود شرايط كلي سوريه دانسته است.

در اين رابطه، خبرگزاري سوريه (سانا) نيز از قول سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه آورده است، بين روسيه و آمريكا در رابطه با سوريه اختلاف نظر وجود دارد، ولی هم اکنون دو طرف متعهد هستند كه به پشتيباني از سوريه بپردازند.

لاوروف با رد هرگونه موضع غيرسازنده و كارشكنانه توسط نيروهاي مخالف، بر اين موضوع تأكيد كرده است كه بايد هر چه سريع تر مذاكرات صلح سوريه بدون هيچ پيش شرطي با حضور طيف گسترده اي از مخالفان ميان دولت و آنها آغاز شود.

استفان دي ميستورا، نماينده سازمان ملل متحد هم پس از برگزاري مذاكرات مونيخ در جمع خبرنگاران گفت: از فردا يك تيم تخصصي براي اجراي مفاد طرح آتش بس شكل مي گيرد كه اين تيم نياز به حمايت همه دولت هاي شركت كننده دارد.

جان كري، وزير امورخارجه آمريكا نيز با موضعي مشابه با موضع همتاي روس خود بعد از مذاكرات در جمع خبرنگاران گفت: ما به توافقي رسيديم كه در آن آتش بس و ارسال كمك هاي بشردوستانه به مردم سوريه محور توافق بود و بنابراين، مذاكرات صلح سوريه بايد هر چه زودتر و بدون هيچ گونه پيش شرطي با مشاركت طيف گسترده اي از مخالفان برگزار شود.

بر اساس آنچه گفته شد، مي توان نتيجه گرفت حكومت آل سعود و متحدانش پس از يك دوره طولاني حمايت از گروه هاي تروريستي، ابتدا به دنبال سرنگوني دولت بشار اسد برآمدند؛ پس از ناكامي در اين مهم تلاش كردند با حمايت از گروهاي مخالف و تروريست در جريان مذاكرات صلح سوريه به امتيازات حداكثري دست يابند كه پيشروي هاي ارتش سوريه با كمك ايران و سوريه اين امكان را نيز از آنان گرفت.

از اين روی، عربستان تلاش كرد ضمن بر هم زدن مذاكرات صلح ژنو و طرح ادعاي حمله نظامي به سوريه با ايجاد جنگ رواني بازگشت به ميز مذاكره را براي كسب امتيازات حداقلي ادامه دهد؛ چون از ابتدا هم چاره اي جز بازگشت به مذاكرات نداشت.

اين موضوع آن زمان روشن تر مي شود كه دريابيم متحدان رياض همان طور كه در خبر به آن اشاره شد از مذاكرات صلح 25 فوريه ژنو استقبال كرده اند و شرط هاي كارشكنانه خود را كنار گذاشته اند.

اگر مواضع جديد كميته عالي مذاكرات را در كنار رخدادهايي همانند پيشروي هاي اخير ارتش سوريه، لغو مذاكرات 8 فوريه توسط همين كميته، ادعاي حمله نظامي عربستان به سوريه و بازگشت به ميز مذاكره توسط مخالفان با توجه به شكست هاي اخير نظامي آنها قرار دهيم، با مجموعه اي از تناقض ها روبه رو مي شويم كه گواه ضعف در مواضع تروريست ها، مخالفان و متحدان آنها به ويژه عربستان سعودي و همچنين دست برتر ارتش سوريه است.

گفتني است، پس از برگزاري مذاكرات صلح سوريه در مونيخ آلمان ـ كه با شركت بیست كشور جهان از جمله ايران، روسيه و آمريكا در پنجشنیه یازدهم فوريه برگزار شد ـ مقرر گشت تا هیأتی به رياست نماينده روسيه و آمريكا، طرح دستيابي به آتش بس و ارسال كمك به آوارگان سوري را تا يك هفته اجرايي كند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی