بازدید 15078
مرور روزنامه‌های چهارشنبه 21 بهمن؛

شناسایی 7 چهره شاخص اصلاح طلبان/ اظهارات عجیب بودجه ای روحانی

روز 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 باعث شده است، همه روزنامه ها ضمن پرداختن به این موضوع، مردم را به حضور در این مراسم دعوت کنند؛ اما این موضوعات باعث نشده که دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب از موضوع انتخابات غافل شوند و همچنان این موضوع در کانون توجه روزنامه هاست.
کد خبر: ۵۶۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 10 February 2016

روز 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 باعث شده است، همه روزنامه ها ضمن پرداختن به این موضوع، مردم را به حضور در این مراسم دعوت کنند؛ اما این موضوعات باعث نشده که دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب از موضوع انتخابات غافل شوند و همچنان این موضوع در کانون توجه روزنامه هاست.

این در حالی است که دادگاه بابک زنجانی و همچنین کنفرانس خبری بیژن زنگنه وزیر نفت از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می توانید روایت تابناک از روزنامه های امروز21 بهمن را بخوانید.

«روزنامه کیهان» تیتر یک امروز خود را به تظاهرات فردا به مناسبت 22 بهمن اختصاص داده است. این روزنامه در این گزارش ضمن گره زدن موضوع 22 بهمن با سیاست خارجی دولت در این سه سال ـ که از آن به بزک امریکا یاد می کند ـ  با تیتر «فردا ببینید پاسخ ملت به۳ سال بزک آمریکا» می نویسد: «فردا را باید دید. گویا حیدر کرار(ع) است که رجز می‌خواند. «ما غرش نمی‌کنیم مگر که بباریم و نمی‌باریم مگر اینکه سیل جاری سازیم». فردا که جویبارهای جاری مردم به هم برسند و امواج خروشنده و توفنده آنها از خیابان‌ها سرریز شود، آنگاه در سی‌وهشتمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی این راز بهتر گشوده می‌شود که چرا که انقلاب ایران کهنه نمی شود و جشن و راهپیمایی 22 بهمن چرا هرگز سیمای تکراری یا رسمی بودن به خود نمی‌گیرد؟ اینجا درست مانند محرم و عاشورای امام حسین(ع)، مردم خود میزبان و میهمان مراسمند، همچنان که با هر تنوع ظاهر، عاشق پاکباخته انقلابند چنان که فدایی سالار شهیدانند.

22 بهمن همچنان که جشن است، جهاد است. و چنان که خاطره خطر است، جاری پرطراوت تاریخ در امروز و فردای ملت ماست. جشن است اما نه از جنس جشن‌ها و کارناوال‌های رایج دنیا که افراد را بی‌خیال و غافل می‌کند. این جشن از جنس ذکر است، عین یادآوری عبرت‌ها و درس‌ها و تلخ و شیرین‌های ایام اللهی است که کمر طاغوت و استکبار را با هم شکست. 22 بهمن هر سال نو به نو، به اراده و عزم مردم، ظهور و بروز پیدا می‌کند تا از یاد نبریم جهنمی را که ساواک آمریکایی بر کشور حاکم کرده بود و اختناق تا کجا بود. از یاد نبریم چگونه سد جنایت و شقاوت رژیم دست‌نشانده شیطان بزرگ را شکستیم و چگونه حتی یک سال بدون خباثت و دشمنی دشمن شماره یک ملت‌ها در این 37 سال سرنکردیم.

فردا روز هنرنمایی و قدرت نمایی خود مردم است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب پس از 22 بهمن سال گذشته «هرجا صحنه به مردم سپرده شد، انگیزه‌های مردمی و نیروهای متنوع کارها را پیش برد.»

فردا البته یک ویژگی مهم دیگر هم دارد و آن اینکه دوست و دشمن خواهند دید بزک شیطان بزرگ در این 3 سال به ويژه از سوی حلقه‌های مأموریت‌دار، کمترین خللی در اراده و ایمان مردم ما پدید نیاورده و ملت ما دست بسته نیست. «شما در 22 بهمن ان‌شاءالله خواهید دید ملت ایران چه خواهد کرد و چه حضوری خواهد داشت. آن وقت معلوم می‌شود آیا دست ملت ایران ]آن‌گونه که معاون خزانه‌داری آمریکا به گزافه ادعا کرد[ بسته است؟ دست ملت ایران بسته نیست و ایران را در عمل نشان داده است.»


«روزنامه قانون نیز ضمن پرداخت به موضوع 22 بهمن در گزارشی به موضوع اظهارات وزیر نفت درباره انتقادات اخیر به اقدامات این وزارت خانه می پردازد و در گزارشی با عنوان «قرارد‌‌اد‌‌ی نبسته‌ام که لغو کنم!» خطاب به منتقدان می گوید، چرا زمان احمد‌‌ی نژاد‌‌ ساکت بود‌‌ید‌‌؟! و می نویسد: «در حالی که این روزها انتقاد های بسیاری به وزیر نفت نسبت به عقد قراردادهای جدید نفتی مطرح می‌شود،زنگنه با واکنش به این انتقاد ها و طرح این پرسش که وقتی هنوز قراردادی بسته نشده ما کدام‌یک را آن‌گونه که منتقدان می گویند، باید لغو کنیم؟گفت : البته ما از انتقاد استقبال می‌کنیم اما منتقدان خودشان باید بدانند که چه می‌خواهند. بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما هنوز نمی‌دانیم دلیل اینکه عده‌ای درخواست لغو قراردادها را دارند چیست؟ تصریح کرد: در زمان احمدی‌نژاد هم 5 قرارداد ازجمله در یاران جنوبی، آزادگان شمالی و جنوبی، آذر و یادآوران امضا شد که دو قرارداد از این تعداد، ایرانی بوده و سه قرارداد نیز با چینی‌ها منعقد شده بود. اگر قرار به لغو قرارداد با خارجی‌ها باشد چرا آن زمان نسبت به انعقاد آنها هیچ انتقادی صورت نمی‌گرفت. وزیر نفت با اشاره به این که آنچه در قراردادهای جدید نفتی ملاک عمل ماست مصوبه دولت است، گفت: یک سایتی به نام IPCدرکانادا درست کرده‌اند و انتظار دارند که ما جواب سوالات‌شان را بدهیم در حالی که ما وظیفه نداریم که جواب یک سایتی را که فقط نام IPC را به خود گرفته بدهیم. زنگنه ادامه داد: هنوز متن و پیش‌نویس قراردادهای جدید نفتی ارائه نشده و فقط مبنایی تهیه شده ضمن اینکه آنچه باید مورد استناد و ارزیابی قرار گیرد فقط مصوبه دولت است. وزیر نفت با بیان اینکه برخی می‌‌گویند این قراردادهای جدید نفتی خیانت است، افزود: به‌طور مثال آقای توکلی نماینده مجلس علیه من صحبت کرد. من به عنوان نماینده ایشان را قبول دارم زیرا کسی است که دلش برای کشور می‌سوزد و نظر خود را نیز اعلام می‌کند. من به وی پیشنهاد دادم که با هم مذاکره کنیم اما برخی بنای لجبازی دارند. زنگنه تصریح کرد: البته ما هیچ‌وقت نگفته‌ایم که قراردادها خالی از اشکال است چرا که متن آن نوشته انسان است و وحی مُنزل نیست که بدون ایراد باشد. وی تاکید کرد: می‌گویند نباید پای کشورهای خارجی به ایران باز شود. در این مورد نیز جای بحث نیست؛ یا من نباید باشم و یا نفت را باید تعطیل کنیم.»


«روزنامه شرق» در گفت و گو با غلامرضا تاجگردون از نمایندگان فعلی اصلاح طلب مجلس به موضوع بابک زنجانی پرداخته است. شرق در این گفت و گو با تیتر «زنجاني فرد نيست شبكه است» به نقل از تاجگردون می نویسد: «درباره بابک زنجانی شما حتما باید در نظر داشته باشید که این موضوع بدون شک مربوط به یک شبکه است؛ چون هیچ‌وقت بابک زنجانی به ‌عنوان یک فرد نمی‌تواند به چنین قدرتی برسد. حتما در وزارت نفت، در سیستم بانک‌ها و بانک مرکزی و صرافی‌ها، آدم‌هایی بوده‌اند که با اینها همکاری و از کارشان حمایت کرده‌اند. وقتی در همین دوره یک صرافی شکل می‌گیرد که بیش از ٦٠ درصد انتقال پول‌ها را انجام داده و درصد خودش را گرفته، آیا باورپذیر است که بگوییم این صرافی بدون ارتباط شکل گرفته و فعالیت کرده است؟ البته اینها با مؤسسات مالی‌ای که در آن دوره شکل گرفت و برای چرخ تولید کشور، پول تولید کردند، فرق دارند و من تأکید دارم که این دو مسئله را از هم تفکیک کنیم؛ البته درباره بابک زنجانی همین که تا اینجا دادگاه‌ها برگزار شده و این فرد محاکمه شده، مهم و امیدوار‌کننده است.»


«روزنامه ابتکار» در گزارشی اختصاصی به موضوع انتخابات و لیست اصلاح طلبان پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر  «این چند نفر» می نویسد: «در هفته جاری اخبارهای نسبتا خوشحال‌کننده‌ای به گوش اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و مردم رسید. برخی از کاندیداهای شاخص و چهره اصلاح‌طلب و اعتدالگرا از حوزه انتخابیه استان تهران صلاحیتشان مورد تایید قرار گرفت. البته ممکن است این روند تا 27 بهمن ماه ادامه داشته باشد یعنی تعداد دیگری بر افراد تایید صلاحیت شده اضافه شوند.

بازگشت امید

محمدرضا عارف، محمدعلی وکیلی، سهیلا جلودارزاده، پروانه مافی، مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب و الیاس حضرتی از کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلبی هستند که از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر مورد تایید قرار گرفته‌اند. تایید صلاحیت این افراد بار دیگر امید و انگیزه را در شور و مشارکت حداکثری مردم باز گرداند. بنابراین کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب تنها دو گام دیگر برای ورود به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی فاصله دارند. گام اول حضور در لیست اصلاح‌طلبان و گام دوم مشارکت حداکثری ملت در پای صندوق‌های رای.»


«روزنامه وطن امروز» در گزارشی یه اظهارات عجیب رئیس جمهور درباره عدم تأخیر دولت در ارائه بودجه می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «با صدای بلند می‌گوییم تأخیر نداشتیم!» می نویسد: « روحانی روز گذشته حرف‌های عجیب و غریبی درباره بودجه عنوان کرد که حتی حامیان وی هم نمی‌توانند درباره آن توضیح بدهند! روحانی با بیان اینکه در ارائه لایحه بودجه سال 95 و لایحه برنامه ششم تأخیری نداشتیم، گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس که این روزها خیلی سرشان گرم است و ایام انتخابات بوده، بعد از اینکه از انتخابات برگردند فرصت کافی هم وجود دارد لایحه بودجه را تصویب کنند. وی دیروز در مراسم بهره‌برداری همزمان از 138 طرح استانی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شد، طی سخنانی گفت: با توجه به آماری که الان ارائه شد خوشحالیم که آنچه به مردم استان‌ها در سفرهای استانی وعده دادیم 70 درصد اعتباراتش اختصاص داده شده و در اختیار قرار گرفته و ان‌شاءالله حدود 30 درصد مابقی هم تخصیص داده خواهد شد و در اختیار مجریان قرار می‌گیرد. اظهارات روحانی درباره بودجه آنقدر عجیب است که حامیان دولت هم نمی‌توانند از آن دفاع کنند. بودجه‌ با 42 روز تاخیر و در 27 دی 1394 تقدیم مجلس شده و حالا رئیس‌جمهور می‌گوید ما حتی یک روز هم تاخیر نداشتیم اما به خاطر برجام تاخیر داشتیم! این استدلال بیشتر شبیه شوخی است تا یک اظهارنظر منطقی. دولت بودجه وابسته به برجام را تقدیم مجلس کرده در حالی‌که می‌توانسته آن را 42 روز زودتر تقدیم کند و اگر قرار بود تغییری نیز حاصل شود در جریان رسیدگی به بودجه می‌شد درباره آن بحث کرد. احساس می‌شود روحانی تمایلی ندارد بی‌نظمی بودجه‌ای دولت وی پررنگ شود و با این سخنان سعی در لوث کردن این اقدام دارد. رئیس‌جمهوری که 5 دوره سابقه نمایندگی مجلس دارد بهتر از هرکسی می‌داند که نمی‌توان بودجه سالانه را در مدت 20 روز بررسی کرد؛ مسئولان دولت قبل هم همین اعتقاد را داشتند اما هیچ‌گاه نشد که بشود.»


«روزنامه دنیای اقتصاد» در گزارشی با تیتر «غلیان خوش بینی در بازارها» می نویسد: « مثلث بازارهای ارز، طلا و سهام، روز سه‌شنبه از موازنه خارج شد. روز گذشته با هجمه بالای نقدینگی، شاخص کل بورس تهران شتاب بیشتری به خود گرفت و با رشد 2/ 3 درصدی به بالاترین سطح خود از فروردین 93 رسید. غلیان خوش‌بینی در بورس به شکل دیگری در بازار ارز نمایان شد تا این بازار از دو جهت با فشار روبه‌رو شود. از یک طرف جاذبه بورس بخشی از نقدینگی در این بازار را به‌سوی خود جذب کرد و ازسوی دیگر کاهش ارزش داخلی طلا موجب خروج این فلز گرانبها از کشور و ورود ارز جدید به بازار شد. به این ترتیب دلار تحت‌تاثیر دو روند خارجی به کمترین قیمت خود از میانه آبان 94 رسید. کارشناسان نسبت به روندهای متاثر از غلیان خوش‌بینی، توصیه‌های جدید مطرح می‌کنند، برهم خوردن توازن بازارها و خروج نقدینگی از بازار ارز، خطر تشدید دامنه نوسان را به همراه خواهد داشت و از این رو بازارگردانان بازار ارز و بورس باید دو تدبیر متفاوت اتخاذ کنند. در بازار ارز بازارساز با خرید ارز روند کنونی را مدیریت کند. در بورس نیز راهکارهایی مانند گسترش عرضه‌های اولیه و اصلاح برخی قوانین حاکم بر معاملات و شرکت‌ها در دستور کار مقام ناظر قرار گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار