بازدید 4693

بيمه‌اي براي يك عمر زندگي

ماجرا با اين تعريف و تمجيدهاي مسئولان از بيمه ازدواج به انتها نمي‌رسد چون بعضي از كارشناشان نظري متفاوت با وزارت ورزش و جوانان دارند و معتقدند كه اين وزات خانه چون در دليل يابي براي كاهش ازدواج دچار اشتباه شده است اقداماتش هم در اين زمينه در كج راهه حركت مي‌كنند.
کد خبر: ۵۶۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴ 07 February 2016
در چند ماهه اخير خبرهاي مختلفي از وزارت ورزش و جوانان بيرون آمدند كه از بيمه شدن ازدواج خبر مي‌دادند. بالاخره روز گذشته اين خبرها رنگ عمل به خود گرفتند و از بيمه ازدواج در مراسمي رونمايي شد. آن‌گونه كه از دل اظهارنظرهاي مسئولان وزارت ورزش و جوانان بر مي‌آيد انتظار مي‌رود با اجراي طرح بيمه ازدواج گام موثري در حل مشكلات جوانان برداشته شود. در اين راستا روز گذشته، محمود گودرزي وزير ورزش و جوانان در مراسم رونمايي از بيمه ازدواج گفت: بيمه تا حد زيادي مي‌تواند مشكل جوانان را تسهيل كند، در اين جهت بيمه ايران كوشش كرده بدون توجه به سود و در جهت حمايت از جوانان عمل كند.
 
به گزارش آرمان، با بررسي آمارهاي سازمان ثبت احوال متوجه كاهش آمار ازدواج در كشور مي‌شويم. در سال 93، 724 هزار و 324 مورد ازدواج به ثبت رسيده است كه به نسبت سال 92 شاهد كاهش 5/6 درصدي ازدواج در كشور بوده‌ايم. به نظر مي‌رسد آمار ازدواج در كشور امسال هم باز كاهش داشته باشد، زيرا آن‌گونه كه سيد عليرضا آوایي، رئيس سازمان ثبت احوال كشور گفت: «در 9 ماهه اول امسال ۵۲۰ هزار و ۲۴۰ مورد ازدواج به ثبت رسيده است كه به نسبت مدت مشابه سال گذشته 4/3 كاهش داشته است.»

اما تغييرات كمي و كيفي ازدواج در كشور ما نگراني‌هايي را در سطوح كلان سياست‌گذاري ايجاد كرده است و همين باعث شده است مسئولان با برنامه‌هاي مختلفي براي افزايش آمار ازدواج جوانان تلاش كنند. از آنجايي هم كه در حال حاضر 11 ميليون مجرد در سن ازدواج در كشور ما وجود دارند، در صورتي كه حمايت‌هاي لازم از آنها صورت نگيرد به نظر مي‌رسد در آينده‌اي نه چندان دور كشور در اين زمينه به بحران بر‌خورد. يكي از موانع اصلي ازدواج جوانان مشكلات اقتصادي است كه حل اين موانع مي‌تواند به ميزان زيادي آمار ازدواج را در كشور افزايش دهد. در همين راستا بيمه ايران در تلاش است كه با بيمه ازدواج جوانان تسهيلاتي را در اين زمينه به جوانان بدهد. تأكيد وزارت ورزش و جوانان بر نقش عامل اقتصادي در كاهش ازدواج او را به سمت اجراي برنامه‌هايي مانند بيمه ازدواج كشانده است.

پوشش گسترده بيمه ازدواج


وزير ورزش و جوانان گفت: بيمه تا حد زيادي مي‌تواند مشكل جوانان را تسهيل كند، در اين جهت بيمه ايران كوشش كرده بدون توجه به سود و در جهت حمايت از جوانان عمل كند. محمود گودرزي در مراسم رونمايي از بيمه ازدواج جوانان كه در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، افزود: موارد بسيار مهمي در بيمه ازدواج جوانان گنجانده شده است كه شامل آموزش‌هاي پيش و پس از ازدواج و حمايت‌هاي مادي و معنوي پس از ازدواج مي‌شود و اين امر موجب مي‌شود كه جوانان با اطمينان خاطر بيشتري نسبت به آينده ازدواج كنند. او با تاكيد بر ضرورت اطلاع رساني در زمينه بيمه ازدواج جوانان اظهار كرد: اطلاع مردم از اين بيمه مي‌تواند در نضج گرفتن و تقويت بيمه ازدواج جوانان موثر باشد و در اين زمينه رسانه‌ها نقش مهمي ايفا مي‌كنند.

بيمه ازدواج انعطاف‌پذير است


مديرعامل بيمه ايران انعطاف‌پذيري را از جمله ويژگي‌هاي بيمه ازدواج ذكر كرد و گفت: اين بيمه پس از پنج سال امكان بازخريد دارد و ما بايد تلاش كنيم بيمه‌‌نامه‌هايي مانند بيمه ‌نامه جوانان را توسعه دهيم. در اين جهت توانسته‌ايم در كمتر از دو ماه از انعقاد تفاهمنامه بين وزارت ورزش و جوانان و بيمه ايران به مرحله اجراي بيمه ازدواج برسيم. سيد عباس حسيني اضافه كرد: اين بيمه به عنوان تنها شركت بيمه‌اي دولتي كشور خود را متعهد مي‌داند تا به مسئوليت اجتماعي بيش از پيش بپردازد و اميدواريم بيمه نامه ازدواج موجب ايجاد اميد و نشاط بيشتري بين جوانان شود. به گزارش ايسنا، افتخاري عضو هيات‌مديره بيمه ايران نيز اظهاركرد: حداقل مبلغ پرداختي ماهانه براي بيمه ازدواج 50 هزار تومان است كه با اين مبلغ، پس از 20 سال به افراد 18 ميليون تومان بابت مراسم عقد، 18 ميليون تومان براي جهيزيه، 12 ميليون تومان براي تولد نخستين فرزند و دو ميليون و 600 هزار تومان براي كنسل شدن مراسم ازدواج و 10 ميليون تومان براي كمك هزينه مهريه در صورت فوت همسر پرداخت مي‌شود.

4 بيمه‌نامه حمايتي

در همين راستا، معاون وزير ورزش و جوانان گفت: بيمه ازدواج در شعب بيمه ايران در حال عرضه است. محمدرضا رستمي افزود: تلاش كرده‌ايم با اقدامات عملي در جهت افزايش نرخ ازدواج و كاهش آمار طلاق گام برداريم. در اين جهت در 7 ماه اخير اقداماتي را دنبال كرده‌ايم كه در فاكتورهاي موثر در ازدواج و تحكيم خانواده با نگاه به آينده تغييراتي ايجاد كنيم. بنابراين به چهار بيمه‌نامه حمايتي دست پيدا كرديم. بيمه ازدواج جوانان، بيمه اشتغال جوانان، بيمه اوقات فراغت و گردشگري و بيمه‌نامه حمايتي تحصيل را طراحي كرده‌ايم. به گفته او دغدغه جوانان و خانواده‌ها درباره ازدواج در بيمه ازدواج مدنظر قرار گرفته است.

مسائل اقتصادي دليل اصلي نيست


اما ماجرا با اين تعريف و تمجيدهاي مسئولان از بيمه ازدواج به انتها نمي‌رسد چون بعضي از كارشناشان نظري متفاوت با وزارت ورزش و جوانان دارند و معتقدند كه اين وزات خانه چون در دليل يابي براي كاهش ازدواج دچار اشتباه شده است اقداماتش هم در اين زمينه در كج راهه حركت مي‌كنند. يك كارشناس مسائل اجتماعي عامل اقتصادي را فاكتور اصلي در افزايش و كاهش آمار ازدواج نمي‌داند و به «آرمان» مي‌گويد: عامل اقتصادي در كاهش آمار ازدواج تاثيرگذار است ولي نه به عنوان عامل اصلي بلكه به عنوان عامل هفتم و هشتم. ثريا عزيزپناه به كاهش كمتر آمار ازدواج در شهرستان ها، حاشيه شهرها و مناطق محروم اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: در مناطقي كه سنت و آداب و رسوم همچنان قدرت خود را حفظ كرده است آمار ازدواج همچنان مانند گذشته است. پايين‌آمدن آمار ازدواج در شهرها بيشتر اتفاق افتاده است و همين نشان مي‌دهد عواملي فراتر از عامل اقتصادي در كاهش ازدواج نقش دارند كه قرار گرفتن در مرحله گذار يكي از مهم‌ترين آنهاست. او ادامه مي‌دهد: در جامعه به دليل پيچيدگي‌هايي كه اتفاق افتاده است، ساز و كارهاي سنتي در زمينه‌هاي مختلف كاركرد خود را تا حدود زيادي از دست داده‌اند و از سوي ديگر جامعه ساز و كارهاي مدرن خود را هم پيدا نكرده است. يكي از حوزه‌هاي مهمي كه از اين شرايط تاثيرپذيرفته است مساله ازدواج و تشكيل خانواده است. او تصريح مي‌كند: مسئولان در اعلام دليل اصلي كاهش آمار ازدواج دچار اشتباه شده‌اند و همين باعث شده است كه برنامه‌هاي نه چندان موفقي مانند بيمه ازدواج را در پيش بگيرند. نتايج تحقيقات، مشاهدات و تجربه نشان داده است كه مسائل معيشتي جزو دلايل اوليه خودداري از ازدواج نيستند و بايد دلايل را در مقوله‌هاي ديگر دنبال كرد. عزيز پناه توصيه‌اي هم براي وزارت ورزش و جوانان دارد: مسئولان اين وزارتخانه به جاي بيمه كردن ازدواج يا پرداخت وام به شناخت واقعي از اين مساله دست بزنند تا از اين طريق بتوانند كمك بيشتري به حل اين مشكل بكنند. من بعيد مي‌دانم انتخاب اين راه حل كمكي به حل اين مساله بكند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار