بازدید 30301

دلیل عصبانیت این روزهای اردوغان چیست؟

این روزها، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بیش از هر زمان دیگری عصبانی به نظر می رسد. اردوغان که روزی در خواب تسلط بر مصر و لیبی و تونس و سوریه بود، اکنون پریشان است که تقریباً همه این کشورها را به دشمنان درجه یک کشورش تبدیل کرده است، به گونه ای که تنها در سوریه که اردوغان حمایت مالی و لجستیکی تروریست ها را بر عهده گرفته، چنان در گل مانده است که این روزها فقط فریاد می زند.
کد خبر: ۵۶۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ 06 February 2016
دلیل عصبانیت این روزهای اردوغان چیست؟این روزها، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بیش از هر زمان دیگری عصبانی به نظر می رسد. اردوغان که روزی در خواب تسلط بر مصر و لیبی و تونس و سوریه بود، اکنون پریشان است که تقریباً همه این کشورها را به دشمنان درجه یک کشورش تبدیل کرده است، به گونه ای که تنها در سوریه که اردوغان حمایت مالی  و لجستیکی  تروریست ها را بر عهده گرفته، چنان در گل مانده است که این روزها فقط فریاد می زند.

به گزارش «تابناک»، پس از شکسته شدن محاصره دو شهر نبل و الزهرا توسط نیروهای مقاومت و تسلط نسبی این نیروها بر شهر حلب، اردوغان و سلطنت سعودی، نخست مذاکرات ژنو را به خاطر حمایت از تروریست ها تعطیل کردند و پس از آن حملات، لفاظی های خود علیه روسیه و نیروهای مقاومت را شدت بخشیدند؛ درست به مانند کسی که در حال غرق شدن است و به هر خار و خاشاکی برای زنده ماندن چنگ می زند.

در همین راستا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در موج جدیدی از عصبانیت ها و اظهار نظرهای خود مدعی شده که روسیه با هدف برپایی یک دولت کوچک برای بشار اسد، در حال بمباران سوریه است.

اردوغان ادامه داد: «روسیه باید در قبال جنایات خود در سوریه بازخواست شود و این کشور در همکاری با دولت بشار اسد، مسئول مرگ 400 هزار نفر در سوریه است». این اظهارت تند اردوغان در حالی بیان می شود که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با پشتیبانی گسترده هوایی روسیه، در روزهای اخیر توانسته‌اند در استان حلب و درعا پیشروی قابل توجهی داشته باشند. نیروهای سوری و مقاومت روز چهارشنبه گذشته توانستند، شهرک‌های "نبل" و "الزهرا" را پس از چهار سال محاصره، رفع حصر کرده و دیگر شهرک‌ها از جمله "رتیان" و "مایر" را نیز در استان حلب آزاد کنند. این عملیات‌های موفق نیروهای سوری، باعث شد تا تیم معارضان در ژنو، میز گفت‌و‌گوها را رها کرده و به ریاض بازگردد.

در مقابل وزیر خارجه روسیه بار دیگر با اشاره به خرید و قاچاق نفت داعش توسط ترکیه، اعلام کرد، یکی از مقدمات اساسی آتش‌بس در سوریه، توقف قاچاق از طریق مرزهای ترکیه است. لاوروف با تأکید بر عزم روسیه بر مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه، تصریح کرد: «عملیات‌های هوایی روسیه در سوریه قبل از شکست داعش و النصره متوقف نخواهد شد».

این عصبانیت ترکیه به حدی رسیده که امکان هر گونه تحرکات غیرمعقول از سوی آن ها برای تغییر معادلات در سوریه وجود دارد، به طوری که «ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در سخنانی از آمادگی آنکارا برای انجام عملیات نظامی در سوریه خبر داد. وی افزود: «مسکو اطلاعات موثقی دارد که نشان می دهد ترکیه به صورت جدی در حال آماده شدن برای دخالت نظامی در سوریه است».

پرسش مطرح این است که آیا عصبانیت ترکیه و شخص اردوغان با آزادسازی نبل و الزهرا ارتباط دارد؟ جواب این سؤال با در نظر گرفتن اهمیت استراتژیک این دو روستا که در شمال حلب قرار دارند مثبت است.

در همین زمینه، سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني و يكي از ستون نويسان روزنامه النهار گفته است: «دستاورد مهم در این حمله نظامی، بستن راه مخالفان و گروه های تروریستی با حلب و ترکیه است. این بدان معناست که تنها راه امدادرسانی به آنها بسته شد و آنها محاصره شدند و دایره نفوذ ترکیه در سوریه نیز تنگ تر شده است. همچنین ممکن است نظام سوریه، پوتین و جمهوری اسلامی ایران حمله نظامی گسترده ای انجام دهند تا حلب را یکپارچه پس بگیرند که این موضوع می تواند سبب تثبیت بیش از پیش نظام سیاسی سوریه، تضعیف گروه های تروریستی و کاهش نقش و نفوذ کشورهایی نظیر ترکیه در تحولات سوریه شود».

به همین دلیل بود که بلافاصله پس از پیشروی نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت که با پشتیبانی روسیه و ایران صورت گرفت، ترکیه نتوانست عصبانیت خود را پنهان کند و بار دیگر با سخنان اردوغان علیه کرملین، تنش میان این دو کشور شعله ور شد.

اگر به دو ماه پیش برگردیم و اقدام ترکیه در سرنگونی هواپیمای سوخوی روسیه را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد، این اقدام ترکیه که تبعات آن هنوز بر روابط بین مسکو و آنکارا سایه افکنده، درست زمانی بوده که روسیه به همراه ایران و ارتش سوریه در حال پیشروی های گسترده و شکست گروه های تروریستی در سوریه بودند.

از سوی دیگر، از آنجا که رایزنی ها برای مذاکرات صلح سوریه در جریان است، ترکیه به همراه عربستان سعودی به خوبی می دانند که هر گونه شکست گروه های تروریستی ضد نظام سیاسی سوریه و پیشروی های ارتش سوریه با پشتیبانی ایران و روسیه، اهداف و ملاحظات آن ها در بحران سوریه را تضعیف خواهد کرد. به همین دلیل است که بلافاصله بعد از آزادسازی شهرک های نبل و الزهرا اردوغان اینچنین عصبانیت خود را با اتهام زدن به کرملین بروز می دهد.

به طور کلی می توان رابطه مستقیمی میان شکست گروه های تروریستی در سوریه، پیشروی های ارتش سوریه و عصبانیت اردوغان مشاهده کرد. به همین دلیل، باید منتظر بمانیم و ببینیم که عصبانیت بعدی اردوغان با آزادسازی کدام شهر یا منطقه سوریه مقارن خواهد بود؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی