بازدید 11331
مرور روزنامه‌های چهارشنبه چهاردهم بهمن؛

دو برداشت مختلف از سخنان روحانی/ اردوی مختلط اروپايي با بليت انتخابات!

گفت و گوی زنده تلویزیونی دیشب رئیس جمهور با مردم و همچنین سفر وزیرخارجه آلمان به ایران، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است، حال آنکه موضوع یارانه ها و اردوهای مختلط از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۶۵۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 03 February 2016

گفت و گوی زنده تلویزیونی دیشب رئیس جمهور با مردم و همچنین سفر وزیرخارجه آلمان به ایران، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است، حال آنکه موضوع یارانه ها و اردوهای مختلط از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می توانید روایت تابناک از روزنامه های امروز چهاردهم بهمن را بخوانید.

«روزنامه تابناک» در گزارشی به موضوع فساد در ستاد سوخت پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «تخلفات میلیاردی در ستاد سوخت» به گزارش هیأت تحقیق و تفحص می پردازد و می نویسد: «تحقیق و تفحص مجلس از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به پایان رسید و امروز رئیس هیأت تحقیق و تفحص از عملکرد این ستاد به تشریح تخلفات آن در زمان مدیریت رویانیان و پورمحمدی پرداخت. مهدی دواتگری در حاشیه نشست علنی امروز پارلمان در نشستی خبری اعلام کرد: گزارش کامل تحقیق و تفحص در اختیار کمیسیون مربوطه قرار خواهد گرفت تا پس از پایان تعطیلات مجلس در صحن علنی قرائت شود.

دواتگری تخلفات رخ داده را به دو بخش تخلفات مربوط به تبصره ۱۳ نوسازی ناوگان حمل و نقل و تخلفات مربوط به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت تقسیم کرد و گفت در بخش اول بنا بود نسبت به تأمین ۶۵۰۰ اتوبوس اقدام شود که چکی به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در اختیار یک شرکت سوری به نام پرسان سپاهان احیا قرار داده شده است. به گفته او علیرغم اینکه طبق قانون باید با شرکت‌هایی که تولیدکننده خودرو هستند اقدام به خرید اتوبوس ها کند، یکی دو شرکت سوری شکل گرفته که هیچ‌گونه فعالیتی در امر خودروسازی نداشته حتی بعضاً بعد از پرداخت قرارداد ۱۰۵ میلیارد ریالی شکل گرفتند.

دواتگری در خصوص تخلفات رخ داده در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور، با بیان اینکه این ستاد وظیفه داشته که خودروهای فرسوده را اسقاط و خودروهای جدید را جایگزین کند، گفت: بر همین اساس مبلغ ۴۸۰ میلیارد ریال در اختیار ستاد قرار گرفت. این ستاد ۱۲۵ مرکز اسقاط خودرو را فعال کرده که این مراکز وظیفه داشتند خودروهای اسقاطی را تحویل بگیرند. در قبال هر دستگاه خودروی اسقاطی که این مراکز تحویل گرفتند بین ۵۵ تا ۷۰ هزار تومان به حساب ستاد سوخت واریز شده و در عین حال خود این مراکز اسقاط نسبت به فروش خودروهای اسقاطی به کارخانجات ذوب آهن اقدام کردند. به گفته دواتگری این در حالی است که در قانون پیش‌بینی شده بود که این وجوه باید به حساب خزانه واریز شود. اما آنها رأسا خوردوهای اسقاطی را تحویل گرفتند؛ آنها بابت این، بین ۷۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از دولت یارانه گرفتند و از طرفی ۵۵ تا ۷۰ هزار تومان به حساب ستاد حمل و نقل سوخت واریز شده و بابت این خودروی فرسوده هیچ وجهی به حساب خزانه واریز نشده است.»


«روزنامه جوان» در گزارشی با عنوان «اردوی مختلط اروپايي با بليت انتخابات!» به موضوع اردوهای مختلط دانشجویی پرداخته است. این روزنامه در این گزارش می نویسد: «با رونمايي از آخرين نسخه اردوهاي مختلط دانشجويي با اين مضمون: «هشتمين سفر دانشجويي به اروپا به صورت مختلط و به مدت 14 روز با هزينه هر نفر 12 ميليون تومان در نوروز امسال با ظرفيت 30 نفر برگزار خواهد شد» و بعد از گذشت شش ماه از خيانت دانستن اين قبيل اقدامات از سوي رهبر انقلاب، به نظر مي‌رسد جرياني خاص با ايجاد جاذبه‌هاي اينچنيني گفتمان‌سازي اهداف جناحي و حزبي خود را در آستانه انتخابات مجلس و با دادن كدهايي به نام آزادي در برگزاري اردوهاي مختلط و سفر به اروپا شيوه نويي در بهره‌كشي از نشاط سياسي جامعه دانشگاهي را پيگيري مي‌كند.

لابد اگر امروز و كمتر از 24 روز مانده به برگزاري انتخابات، رسانه‌اي از ادامه روند برگزاري اردوهاي دانشجويي مختلط يا تبليغ برگزاري اين اردوها در سطح دانشگاه‌ها به‌رغم تأكيد صريح مقام معظم رهبري و مصوبات شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها و تأكيدات مسئولان اجرايي آموزش عالي خبري را منتشر كند و احياناً ارتباطي ميان اردوهاي مختلط با فضاي تبليغاتي برخي جريان‌هاي سياسي و رويكرد جذب آراي برخي كانديداها بيابد، به داشتن توهم توطئه يا داشتن نيت تخريب دولت متهم مي‌شود. اما اين نگاه باعث نمي‌شود رسانه‌ها دست از كار خود بكشند؛ به ويژه اينكه جزئيات برخي از اين اردوها در نوع خود بي‌نظير است. آخرين نسخه از اردوهاي مختلط هفته گذشته و از اين قرار منتشر شد: «اخيراً تبليغاتي براي برگزاري اردوي مختلط دانشجويي تحت عنوان «هشتمين سفرهاي دانشجويي به اروپا» در برخي از دانشگاه‌هاي تهران انجام شده است. اين اردو به صورت مختلط و به مدت 14 روز با هزينه هر نفر 12 ميليون تومان در نوروز امسال با ظرفيت 30 نفر برگزار خواهد شد.» فارغ از اينكه اين تبليغات كجا، كي و توسط چه كسي انجام شده و آيا هفت دوره قبل اين اردو برگزار شده يا خير؟ آيا اساساً تبليغات در فضاي دانشگاهي نياز به مجوز دارد يا خير؟ آيا برگزاري اردوي دانشجويي مجوز مي‌خواهد يا خير؟ اهداف اردوهاي دانشجويي چيست؟ اردوي اروپايي چه هدفي خواهد داشت؟ چرا مختلط؟ و...


در ارتباط با گفت وگوی دیشب روحانی با مردم از طریق قاب تلویزیون میان روزنامه های موافق و مخالف دولت دو گونه برداشت کاملاً متضاد دیده می شود. به عنوان مثال «روزنامه کیهان» در گزارشی از این گفت و گو با تیتر «اولاند اگر عرضه داشت برای جوانان فرانسه شغل ایجاد می‌کرد!» به این جمله روحانی واکنش نشان داده است که روحانی بیان داشته که رئیس‌جمهور فرانسه گفت هدف او ایجاد اشتغال برای جوانان ایران است! کیهان در بخشی از این گزارش می نویسد: «لاف فرانسوا اولاند درباره ایجاد اشتغال برای جوانان ایران در حالی است که فرانسوی‌ها بشدت با معضل بیکاری دست به گریبان هستند. نرخ بیکاری در فرانسه در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی روندی صعودی به خود گرفته و به بالاترین حد خود طی ۱۸ سال اخیر رسید. براساس داده‌های موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه نرخ بیکاری در این زمان به رقم 10/6 درصد جمعیت فعال این کشور رسید. این نرخ در مقایسه با یک سال گذشته 0/2 درصد افزایش دارد. این آمار معادل افزایش ۷۵ هزار نفری تعداد افراد بیکار است. این رقم برای اولین بار طی هشت سال اخیر از میانگین نرخ بیکاری در منطقه پولی یورو فراتر رفت.در این بین نرخ بیکاری بین افراد رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال به رقم 24/6 درصد جمعیت این قشر می‌رسد. این آمار مایوس‌کننده در حالی است که دولت اولاند اولویت خود را مهار نرخ بیکاری در کشور اعلام کرده است.

گوشه‌ای از واقعیت‌های اقتصاد فرانسه

اولاند در حالی از اشتغال‌زایی برای جوانان ایرانی سخن گفته است که نگاهی به وضعیت اقتصادی کشورش گویای واقعیت‌های قابل تاملی است. چند روز قبل بود که بلومبرگ در باره اوضاع فاجعه‌آمیز اقتصاد فرانسه نوشت: «قدرت خرید خانوارهای فرانسوی در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی ۴دهم درصد کاهش نشان می‌دهد و از سویی دیگر هزینه‌های دولتی این کشور با ۴ دهم درصد افزایش روبرو شده است. رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ اروپا یعنی فرانسه همچنان با کندی هر چه بیشتر در جریان است. براساس گزارش اداره آمار فرانسه، رشد اقتصادی این کشور در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی تنها «۲ دهم درصد» گزارش شده است.»

اما روزنامه اعتماد وابسته به طیف اصلاح طلبان با بزرگنمایی کردن سخنان روحانی در باب انتخابات با عنوان « انتخابات بدون شايبه» می نویسد:«قسم خورده است كه پاسدار قانون اساسي باشد تا وقتي در برابر سوالي انتخاباتي قرار مي‌گيرد، با بازگو كردن سوگندنامه خود، از حساسيتي بگويد كه براي ٧ اسفند امسال قايل است. حسن روحاني در نخستين گفت‌وگوي زنده تلويزيوني پس از اجرايي شدن برجام، وعده‌اي به وعده‌هاي خود اضافه نكرد. هرچه بود تكرار بود آن هم تكرار وعده‌اي مهم در حوزه سياست داخلي؛ وعده‌اي كه تنها ٢٤ روز را تا تحقق پيش روي دارد، براي هرچه بهتر اجرا شدن، روحاني را بر آن داشت كه از وظايف قانوني خود استفاده كند. حالا تمام ماموريت‌ها انجام شد، تمام جلسات رايزني برگزار شد و تمام تصميمات اتخاذ شد تا روحاني در قاب تلويزيون به ميليون‌ها ايراني بگويد براي اينكه شايبه مهندسي شدن انتخابات به ذهن هيچ كسي نرسد، چه كرده است. رييس‌جمهور حقوقدان البته باز هم به واژه «قانون» مي‌رسد و راهكار اول و آخر تمام تصميمات را در هر نهادي از جمله نظارتي قانون مي‌داند. حسن روحاني در ميانه سخنان خود و آنجا كه به رد صلاحيت‌ها مي‌رسد همه را توصيه به صبر و حوصله مي‌كند تا در قالب آن انتخاباتي شكوهمند و با حداكثر مشاركت و رقابت را شكل دهد. رييس قوه مجريه در فهرست فعاليت‌هايي كه براي تحقق وعده خود انجام داده است به تعاملات خود با سران قوا پيرامون مبحث انتخابات اشاره كرده و ابراز اميدواري مي‌كند كه مجلسي كه تشكيل مي‌شود، محفل عقلا، باتجربگان، متدينين و عاشقان انقلاب باشد. روحاني حالا كه تمام تمهيدات لازم را براي هرچه بهتر برگزار شدن انتخابات انديشيده است خواهشي هم از مردم دارد. هر چند كه مي‌گويد آنان مصلحت خود را بهتر احساس مي‌كنند اما از آنان مي‌خواهد كه هيچ كس به هيچ دليلي با صندوق انتخابات قهر نكند تا ان‌شاءالله در هفتم اسفند انتخابات خوبي داشته باشيم و حماسه خوبي خلق شود.

رييس‌جمهور كشورمان به انتخابات هفتم اسفندماه سال جاري اشاره و با تاكيد بر لزوم مشاركت حداكثري مردم در اين انتخابات، خاطرنشان كرد: هفتم اسفند ماه روز بسيار مهمي است و ان‌شاءالله برگ زريني در تاريخ كشور خواهد بود چرا كه اين براي نخستين بار است كه انتخابات دو مجلس در يك روز انجام مي‌شود. روحاني با تاكيد بر اينكه مردم رسالت سنگيني بر دوش دارند، به اقدامات انجام شده از سوي دولت در جريان برگزاري انتخابات پيش‌رو اشاره كرد و گفت: دولت تا به اينجاي كار در بخش‌هايي كه مسووليت آن را عهده‌دار بوده يعني وزارتخانه‌هاي كشور و اطلاعات و همچنين ثبت احوال و نيروي انتظامي كه در بررسي صلاحيت‌ها وظايفي را بر عهده داشتند به خوبي انجام وظيفه كرده است.»


«روزنامه دنیای اقتصاد» در گزارشی به موضوع یارانه ها پرداخته و در گزارشی با تیتر «معادله جدید یارانه نقدی» می نویسد: « دولت قصد دارد در سال آینده 15 میلیون ثروتمند را از دایره یارانه‌بگیران حذف کند و منابع حاصل را (معادل1/8 هزار میلیارد تومان) با رویکرد انتخابی افراد ثروتمند به خانوارهای با درآمد پایین اختصاص دهد. با این رویکرد به‌طور ماهانه حداقل 360 تا 540 هزار تومان به خط بودجه خانوارهای ضعیف افزوده خواهد شد. مسئولان و کارشناسان دولت، در بررسی دارایی‌های ثروتمندان 41 شاخص را ارزیابی کردند و با ایجاد یک پایگاه داده جامع، خانوارها را طبقه‌بندی می‌کنند. علاوه بر این، سیستم بررسی اعتراضات به‌عنوان گام تکمیلی در این طرح سعی می‌کند که خطاهای شناسایی افراد ثروتمند را کاهش دهد. به گفته مسوولان، در سال جاری این مکانیزم موفق بوده و تنها 5 درصد از افراد خانوار حذف شده، به دایره یارانه‌بگیران بازگشتند. «دنیای اقتصاد» در این گزارش با بررسی رویکرد جدید دولت در حذف یارانه‌ها، شاخص مورد ارزیابی برای شناسایی افراد ثروتمند را به تصویر کشیده است.

تغییر هدف‌گذاری درآمدی

کلیات لایحه بودجه سال 95 با اعلام یک خبر درخصوص قطع هدفمندی یارانه‌ها تصویب شد. به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، در سال آینده به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد تا در سال 95 یارانه 15 میلیون نفر از ثروتمندان قطع و به افراد نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص یابد. عبدالرضا عزیزی در این خصوص گفت: براساس این مصوبه، ثروتمندانی که یارانه آنها قطع می‌شود می‌توانند فرد مستمندی را که یارانه‌شان به آنها اختصاص می‌یابد را خود انتخاب و معرفی کنند.

این در حالی است که پیش‌تر در لایحه بودجه سال 95، جزئیاتی از تغییر روند تجهیز و تخصیص منابع هدفمندی اعلام نشده بود. در این لایحه تنها اعلام شده بود که در سال 95 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ 48 هزار میلیارد تومان با استفاده از روش‌های نقدی و غیرنقدی به خانوار هدف یا بخش تولید اختصاص یابد. در قانون بودجه سال 94، رقم در نظر گرفته شده برای یارانه نقدی 39 هزار میلیارد تومان بود، اما به گفته مسوولان میزان عملکرد توزیع یارانه نقدی در 8 ماهه نخست سال جاری 28 هزار میلیارد تومان است، با تداوم این روند، آمار 12 ماهه سال 94 از رقم مقرر در قانون سال 94 گذر خواهد کرد و به سطح 42 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. البته باید توجه کرد که دولت در سال جاری نیز رویکرد حذف یارانه‌بگیران ثروتمند را در پیش گرفته است. به گفته مسوولان، در سال جاری بیش از 5/3 میلیون نفر ثروتمند از زمره یارانه‌بگیران حذف شده‌اند.»


«روزنامه قانون» هرچند صحبت های انتخاباتی رئیس جمهور را به طور کامل در تیتر یک خود پوشش داده است. اما از سفر وزیرخارجه آلمان به تهران نیز غافل نشده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «آلمان سر رسید» می نویسد: « سفر وزيرخارجه آلمان به ايران هم براي ما و هم براي سياست منطقه اي اين كشور حائز اهميت است. یک مقام ارشد وزارت‌خارجه آلمان گفته است:«ما به اندازه دیگران حقوق و منافعی داریم.فکر می‌کنم زمان آن رسیده كه برلین با تعهد بیشتری به وظايف بین‌المللی خود عمل کند.آنچه می توانستیم طی 50 سال گذشته برای اروپا انجام داده،بار آن را به دوش کشیده و به تعهدات خود عمل کردیم.» اين مقام گرچه توضیح بیشتری در باره آنچه به قول او تعهدات بین المللی و بار سنگین اروپا توصیف می کند نداد،اما افزایش تحرکات دیپلماسی برلین در عرصه بین المللی خصوصا در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس تا حد زیادی افشا کننده خواست پنهان مقامات آلمانی برای ایفای نقشی است که تصور می کنند کشورشان تا کنون از ایفای آن کوتاهی یا سرباز زده است.این مقام آلمانی که از بیم واکنش به سخنانش ترجیح می دهد نام خودرا افشا‌نکند، می گوید:«بنا نیست سیاست خارجی و دفاعی ما تا ابد محدود به اروپا باشد. در خاورمیانه ،خلیج فارس و آفریقای عربی بر خلاف متحدان‌مان از ما تصور بدی وجود ندارد.»

گفته های این مقام آلمانی تا چه حد می تواند انعکاس دهنده خواست مقامات این کشور باشد، مشخص نیست. طی حداقل 60 سال گذشته سیاست خارجی آلمان(آلمان غربی دوران جنگ سرد و وارث آلمان متحد کنونی) چه به دلیل خواست همپیمانان ناتو و چه از بیم واکنش جماهیر شوروی عمدتا بر محور دیپلماسی اقتصادی و تکنولوژیکی و نه نظامی قرار گرفت. سیاستی بی دردسرو کارآمد که اولا به یک عادت سیاسی تبدیل شد،ثانیا به آلمان ها این فرصت را داد تا به بازسازی زیر ساخت های اقتصادی و تکنیکی خود پس ازجنگ جهاني دوم اقدام كنند. درزمینه تغییرآرام سیاست خارجی راهبردی آلمان اکنون نشانه های متعددی از خروج آنها از پوسته حداقل 6 دهه اخیر مشاهده می شود.اما تا آنجا که به جهت گیری های خاص برلین در خاورمیانه عربی و خلیج فارس مربوط می‌شود(نگاهی کاملا کلاسیک،اما فراموش شده) سرعت گرفتن دیپلماسی آلمان و تلاش برای ایفای نقشی کاملا پررنگ در تحولات سیاسی و امنیتی منطقه دیگر چیزی نیست که کسی بخواهد آن را پنهان و انکار کند، یا متحدانی مثل فرانسه و بریتانیا با ناخشنودی نسبی بتوانند از سرعت آن بکاهند. خصوصا که به نظر می‌رسد ایالات متحده از نقش جدید برلین که عملا به توازن بیشتر قوای استراتژیک در منطقه بحران زده خاورمیانه و اکنون خلیج فارس کمک خواهد کرد، استقبال می‌کند. نحوه برخورد و توانایی تعجب برانگیزی که دیپلمات های آلمانی خصوصا آقای مایر در حل بحران پرونده اتمی ایران از خود نشان دادند از چشم ناظران سیاسی پنهان نماند. منابع دیپلماتیکی غربی و نیز وزارت‌خارجه ایران تایید می کنند طی ماه‌های جون و جولای سال گذشته و در بحبوحه مذاکرات جامعه بین المللی با ایران بر سر پرونده اتمی این کشور، به قول آنها آقای مایر نقش بسیار سازنده‌ای در مذاکرات وین ایفا کرد که در نهایت گروه 1+5 و تهران را پس از چند ماه به نقطه مشترکی رساند.حداقل در آنچه که می توانست واشنگتن و تهران را به عنوان دو طرف اصلی و نهایی مذاکرات با حسن نیت دیپلماتیکی به نقطه مشترک و قابل دفاعی برساند.

«روزنامه شرق» نیز در گزارشی به موضع انتخاباتی اصلاح طلبان در این روزها پرداخته و در گزارشی با عنوان «حرف آخر را مردم خواهند زد» می نویسد: « پایگاه اطلاع‌رسانی «گام ‌دوم»، به عنوان ارگان رسانه‌ای رسمی شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شرایطی رونمایی شد که زمان کم است و محدودیت‌ها بسیار، اما آنها می‌گویند با تمام توان در انتخابات شرکت می‌کنند و مردم را هم به حضور حداکثری دعوت می‌کنند. اصلاح‌طلبان در شرایطی وارد انتخابات شدند که از تمام نیروهای نزدیک به گفتمان اصلاح‌طلبی درخواست کرده بودند تا در انتخابات ثبت‌نام کنند و این امر اتفاق افتاد، اما در بررسی صلاحیت‌ها بیشتر نامزدهای نزدیک به این جریان، تا این لحظه از حضور در انتخابات بازماندند. در چنین فضایی صبح دیروز مراسم رونمایی از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با نام «گام دوم» با حضور هیأت‌رئیسه این شورا و اهالی رسانه برگزار شد. البته این جلسه تا حدی تحت‌تأثیر سخنان روز دوشنبه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

عارف با بیان اینکه راهبرد اصلی انتخاباتی برای ما حضور مردم در صحنه است، گفت: «به کم‌مهری‌ها نباید توجه کرد؛ چراکه مسائل به‌تدریج حل می‌شود و مهم نفس حضور مردم است. البته بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب توسط هیأت‌های نظارت یا عدم احراز صلاحیت شده‌‌اند یا تأیید نشده‌‌اند. انتظار ما از شورای نگهبان این است که مسئله را جبران کند و ما نسبت به این موضوع گله‌مندیم». او ادامه داد: «شورای نگهبان اقدام هیأت‌های نظارت را جبران می‌کند تا شاهد حضور جدی و متنوع نامزدها باشیم و مردم با آزادی عمل نامزد خود را انتخاب کنند. ما به اخلاق و عقلانیت پایبند هستیم، برای رقابت جدی به صحنه می‌آییم و بعد از آن با رفاقت جدی امور را پیگیری خواهیم کرد. معتقدیم با توجه به شرایط کشور اگر مجلس شریک دولت باشد دولت هم می‌تواند برنامه‌های خود را پیش ببرد. البته از نقش نظارتی مجلس غافل نیستیم».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار