بازدید 4748

ترس آمریکایی ها از دشمن تفاهم برجام

کد خبر: ۵۶۵۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸ 02 February 2016
رقابت های انتخاباتی آمریکا پس از نمایش های تبلیغاتی اعضای دو اردوگاه عمده انتخاباتی جمهوری خواه و دموکرات وارد مرحله حذفی درون حزبی شده است. از کمپ فیل ها و از کمپ خرها هرکدام یک کاندیدا برای تصاحب کاخ سفید مشخص خواهند شد.

بامداد امروز (سه شنبه13 بهمن) رقابت درون حزبی در ایالت آیوآ برگزار شد. بسیاری از ایالت‌های امریکا مانند آیوا، آلاسکا و نوادا به جای برگزاری انتخابات مقدماتی، انتخابات انجمن‌های حزبی برگزار می کنند.انجمن‌های حزبی یک روش متعارف برای انتخاب نامزدهای ریاست جمهوری امریکا است. نتیجه این انتخابات نامزدهای نهایی دو حزب دموکرات و جمهوری خواه را مشخص می کند.

طبق روال انتخابات درون حزبی در آیووا همانند ایالت های دیگر رای دهندگان با سه عنوان دموکرات، جمهوری خواه و مستقل ثبت شدند. در آیووا، حزب جمهوری‌خواه در انجمنهای حزبی خود رای‌گیری مخفی برگزار می‌کند اما دموکراتهای این ایالت روشی بسیار پیچیده‌تر را در پیش گرفتند که در آن آنها اولویت انتخابی خود را با تجمع در مکانهای مخصوص نشان می‌دهند. اگر نامزدی نتواند 15 درصد مورد نیاز را کسب کند، طرفداران او با هو کردن دیگرطرفداران دیگر مدعیان و نیز حاضرانی که هنوز تصمیمی اتخاذ نکردند، مواجه می‌شوند. نتایج انجمن حزبی مشخص می‌کند چه نامزدهایی به رقابت کشوری و همچنین کنوانسیون‌ها فرستاده خواهند شد.

به گزارش سی ان ان، براساس خبرهای منتشر شده درنخستین مرحله رسمی انتخاباتی الکترال آمریکا و درمرحله درون حزبی به نوعی شگفتی خلق شده است. درحالی که بیش از نیمی از آرا کاکس های آیووا شمارش شده، «برنی سندرز» از اردوی دموکرات ها بتدریج فاصله خود را از «هیلاری کلینتون» نامزد پیشرو این حزب کم تر کرده و «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس نیز از «دونالد ترامپ» قمارخانه دار آمریکایی پیش افتاده است. کارشناسان، کاکس های آیووا را آخرین منزل برای دونالد ترامپ که تاکنون در صدر جدول نامزد های جمهوریخواه قرار داشت دانسته اند و احتمال می دهند ستاره بخت او در این انتخابات از این پس، رو به افول خواهد گذاشت


.

نوذرشفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در تحلیل وضعیت انتخاباتی آمریکا گفت: وضعیت اقتصادی ایالات متحده به گونه ای است که هر دو اردوگاه جمهوری خواه و دموکرات به یک میزان سهیم دانسته می شوند بنابراین موضوعات چالش انگیز در حوزه سلامت اجتماعی (طرح اوباماکر) ، مهاجران و تفاهم برجام با ایران مطرح می شود.

وی در تحلیل بحث پررنگ تفاهم برجام در مناظره های انتخاباتی آمریکا گفت: دموکرات ها تلاش می کنند از تفاهم برجام منافع خود را در انتخابات الکترال کسب کنند. در اردوگاه جمهوری خواهان نیز علی رغم مخالفت های مطرح شده آنها با کلیت موضوع مخالفت استراتژیک ندارند. این دو نگاه در کنار یکدیگر علی رغم تضاد ظاهری در باطن موافق تفاهم برجام هستند.

شفیعی با تاکید بر این که اختلافات موجود میان جمهوری خواهان و دموکرات ها در حوزه تفاهم برجام ، اختلافات تاکتیکی است گفت: دو حزب عمده آمریکا تلاش می کند سهم خود را از تفاهم برجام مطالبه می کنند.

وی در تشریح نگاه تخریبی جمهوری خواهان آمریکایی گفت: جمهوری خواهان تلاش می کنند خود را به عنوان یک حامی ارزش های آمریکایی معرفی نمایند که نقض ابرقدرتی و آرمان های ایالات متحده را در چهارچوب تفاهم برجام تحمل نمی کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: دموکرات های آمریکا در تقابل با جمهوری خواهان مدعی هستند که برنامه های آنها در تفاهم برجام به نتیجه رسیده است. دموکرات ها تمام تلاش خود را می کنند که از تفاهم برجام به عنوان یک برگ برنده تاثیرگذار استفاده کنند.

این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: نطق های آتشین انتخاباتی علیه تفاهم برجام ژست های انتخاباتی است که در جهت از میدان به در کردن رقبا اتخاذ می شود. در خصوص تفاهم برجام همه سیاستمداران آمریکایی می دانند که تعهدات ایالات متحده تعهدات بین المللی است که نقض آن عواقب خاص خود را در عرف بین الملل برای واشنگتن خواهد داشت. در مرحله عمل آمریکا برای نقض برجام کار دشواری در پیش دارد.

با وجودی که پیروزی یا شکست در انتخابات آیوا و حتی انتخابات در سه ایالت نخست ( آیوا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی) مطلقا به معنای تضمین پیروزی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست، اما کسب نتیجه خوب در این 3 ایالت می تواند زمینه را برای پیروزی های بعدی نامزدها مهیا کند. در یک جمع بندی می توان گفت که انتخابات آیوا  از این نظر ترمزی جدی در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ است که در ماه های گذشته روندی صعودی به خود گرفته و ناظران را متحیر کرده بود.
هر چند ناظران معتقدند ترامپ فاقد ویژگی های رقابت با نامزد نهایی حزب دموکرات است و بسیاری از نامزدهای جمهوری خواه نیز علیه او جبهه بندی دارند. از این منظر کسب این نتیجه برای ترامپ می تواند به معنای آغاز حذف این ستاره جنگ طلب باشد. از سوی دیگر در درون حزب جمهوری خواه این قابلیت وجود دارد که نامزدها علیه ترامپ متحد شوند و حتی اگر او در انتخابات مقدماتی سه ایالت خوش بدرخشد، او را در مراحل بعدی انتخابات مقدماتی در دیگر ایالت ها متوقف کنند.

منهای تمام آنچه که گفته شد ، آنچه که محرز است سایه سنگین تفاهم برجام و شرایط سخت آمریکا بر رقابت های الکترال آمریکا است. هیلاری کلینتون پس از اعلام نتایج رقابت های درون حزبی ایالت آیوآ گفت: به نظر من، رأی دهندگان آمریکایی به‌ دنبال راهی برای خروج از شرایط ناکامی و استیصالِ خود می‌گردند.

وی تأکید کرد: بله، مردم خشمگین هستند. آنان همچنین ناامید و نگرانند. رکودِ بزرگ اقتصادی اخیر، به مثابه‌ ضربه‌ای محکم به بدنه‌ی جامعه‌ی آمریکا بود. نُه میلیون نفر از مردم، مشاغل خود را از دست دادند. پنج میلیون خانه نیز توسط بانک‌ها از صاحبان آن خانه‌ها مصادره شد.

هیلاری کلینتون افزود: 13 تریلیون (سیزده هزار میلیارد) دلار از سرمایه‌های خانوارهای آمریکایی ناگهان محو شد. دستمزدهای مردم افزایش نیافته است. مردم به‌ سختی کار می‌کنند، ولی احساس نمی‌کنند که در حال پیشرفت هستند. از اینرو، مردم آمریکا حق دارند که نگران باشند. اما آنچه من ارائه می کنم، راهی رو به جلو است.

گفتنی است که انتخابات ریاست جمهوری امریکا 8 نوامبر 2016 (18 آبان 95) برگزار می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی