بازدید 15777

همسایه‌های ایران بنزین را چند می‌خرند؟

کد خبر: ۵۶۳۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸ 26 January 2016
افت شدید قیمت نفت در هفته‌های گذشته یک سئوال تکراری را بازهم بر سر زبان‌ها انداخت، این‌که با وجود افت قیمت نفت تا این سطح، آیا قیمت بنزین نباید تغییر کند؟

به گزارش ایسنا، این سئوال در حالی مطرح می‌شود که با توجه به اظهارات چندی پیش وزیر نفت درباره تنوع‌بخشی‌ به خدمات جایگاه‌های سوخت و برندسازی، شائبه افزایش احتمالی قیمت هم مطرح شده بود که خیلی زود از سوی مسئولان وزارت نفت تکذیب شد.

تعیین قیمت بنزین در کشور برای خود ماجرایی دارد، از ایجاد کارت‌های سوخت و راه‌اندازی سیستم سهمیه‌بندی گرفته تا حذف سوبسید و آزادسازی قیمت و حالا طرح بحث تنوع قیمتی بنزین در جایگاه‌ها، در پس همه این ماجراها یک نکته وجود دارد: ایران جزء ارزان‌ترین کشورها به لحاظ قیمت سوخت است، در سایر کشورها اما چه می‌گذرد؟

قیمت و کیفیت دو محور اصلی نقد و بررسی سوخت است؛ محورهایی که یکی مناقشات اقتصادی را در پس خود دارد و دیگری مناقشات زیست محیطی را؛ معاون شرکت ملی پالایش و پخش می‌گوید، بنزین‌های وارداتی تماما یورو 4 است و بنزینی نیز که در کلانشهرها توزیع می شود استاندارد یورو4 را دارد.

بنزین یورو 4 در تعریف علمی به بنزینی گفته می‌شود که بنزن آن حداکثر یک درصد، آروماتیک حداکثر 35 درصد، الفین حداکثر 18 درصد و گوگرد 50 جزء در میلیون و از همه مهم‌تر اکتان آن بین 90 تا 97 باشد. این ویژگی‌های بنزین بدون سربی است که اگرچه آلایندگی دارد اما آلایندگی آن به طور نسبی پایین‌تر است.

در ایران قیمت بنزین با این استانداردها و با درجه اکتان 91، 1000 تومان در هر لیتر است و آنچه که با نام بنزین سوپر یعنی بنزین با اکتان 95 به فروش می رسد نیز 1200 تومان قیمت دارد، اما گفته می‌شود که ایران جزو ارزان‌ترین کشورها به لحاظ قیمت سوخت به شمار می‌رود.

نمودار متوسط قیمت سوخت در نیمه سوم سال جاری میلادی، نشان می‌دهد که قیمت هر لیتر بنزین نیز با تبعیت از قیمت نفت‌خام کاهش پیدا کرده است و در آخرین ماه نیمه سوم سال متوسط قیمت جهانی هر لیتر بنزین به حدود 97 سنت رسیده است.

ایران جزو ارزان‌ترین کشورها از نظر قیمت بنزین است، اما ارزان‌ترین نیست و از بین 10 کشور ارزان در این زمینه در جایگاه نهم قرار می گیرد، پیش از ایران ونزوئلا با قیمت 0.02 دلار، لیبی با قیمت 0.14 دلار، کویت با قیمت 0.21 دلار، الجزایر با قیمت 0.22 دلار، عربستان سعودی با قیمت 0.23 دلار، قطر با قیمت 0.27 دلار و بحرین و ترکمنستان با قیمت 0.28 دلار برای هر لیتر بنزین در رتبه‌های اول تا هشتم ارزان قیمت‌ترین کشورهای بنزینی قرار می‌گیرند.

در این بررسی ایران با متوسط قیمت بنزین 0.30 دلار رتبه نهم را دارد و پس از آن نیز عمان با قیمت 0.31 دلار برای هر لیتر بنزین دهمین کشور ارزان است.

اما کشورهایی که رانندگانش با گران‌ترین قیمت‌های جهانی بنزین مصرف می‌کنند یک تفاوت مهم با کشورهای ارزان دارند و آن این است که از موهبت منابع نفتی فراوان بی‌بهره‌اند، هنگ کنگ هر لیتر بنزینش را با قیمت 1.93 دلار یعنی چیزی در حدود لیتری کمتر از 7000 تومان می‌فروشد.

پس از آن نیز هلند، نروژ، انگلیس، ایتالیا، دانمارک، برمودا، فلسطین اشغالی، یونان و پرتغال با دامنه قیمتی بین 1.9 دلار تا 1.7 دلار به ترتیب در لیست گران‌فروشان بنزین در جهان قرار می گیرند.

بر اساس بررسی‌های جدیدتر از وضعیت قیمت بنزین در 28 دسامبر سال گذشته، متوسط قیمت بنزین بدون سرب در ایران حدود 0.32 دلار است که این قیمت 68 درصد ارزان‌تر از متوسط قیمت بنزین جهانی است، اما برخی همسایه‌های ایران نیز وضعیت مشابهی دارند.

در جمهوری آذربایجان قیمت هر لیتر بنزین بدون سرب حدودا 0.73 دلار یعنی چیزی در حدود 2600 تومان است که اگرچه بیش از دوبرابر قیمت بنزین در ایران است اما همچنان متوسط آن از متوسط قیمت جهانی بنزین 26 درصد ارزان‌تر است.

ارمنستان اما بنزین را با قیمت گران‌تری نسبت به قیمت جهانی بنزین می‌فروشد، به این ترتیب که در این کشور هر لیتر بنزین بدون سرب ارزشی در حدود 1.02 دلار (3670 تومان ) دارد که از متوسط قیمت جهانی دو درصد بالاتر است.

در شرق، پاکستان نیز با بنزین بدون سرب لیتری 0.72 دلاری‌اش تقریبا سوخت رایج خودروهایش را با قیمتی دوبرابر ایران به فروش می‌رساند، بنزین این کشور که می‌توان گفت هر لیتر آن کمتر از 2600 تومان ارزش دارد، 27 درصد از متوسط قیمت جهانی بنزین ارزان‌تر است.

ترکیه اما در همسایگی ایران گران‌ترین کشور سوختی است، رانندگان این کشور برای خرید هر لیتر بنزین باید هزینه معادل 1.47 دلار (چیزی در حدود 5300) تومان بپردازند، قیمتی که 47 درصد از قیمت جهانی بنزین گران‌تر است.

عراق کشور نفتی همسایه ایران که البته صادرات و تولید نفتش در دوران تحریم‌ها از میزان تولید نفت ایران بیشتر بوده است، نیز بنزین را با قیمت گران‌تری نسبت به ایران و البته ارزان‌تر نسبت به قیمت‌های جهانی به دست مصرف‌کننده می‌رساند.

هر لیتر بنزین بدون سرب در این کشور 0.89 دلار (3200 تومان) ارزش دارد که نسبت به متوسط قیمت جهانی بنزین 11 درصد ارزان‌تر است.

اما در جایگاه‌های سوخت دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس چه می‌گذرد؟ در قطر قیمت بنزین از ایران ارزان‌تر است در این کشور هر لیتر بنزین، با قیمت 0.26 دلار(936 تومان) فروخته می‌شود که این قیمت از متوسط قیمت جهانی بنزین 74 درصد کم‌تر است.

کویت نیز از جمله آن کشورهایی است که بنزین را با قیمت کمتری نسبت به ایران یعنی هر لیتر 0.21 دلار (750 تومان) و 79 درصد کمتر از قیمت جهانی می‌فروشد. قیمت بنزین در رقیب مهم نفتی ایران یعنی عربستان نیز وضعیت مشابهی دارد. این کشور هر لیتر بنزین را با قیمت 0.23 دلار (830 تومان) و البته 77 درصد ارزان‌تر از قیمت جهانی می‌فروشد.

بحرین نیز از جمله ارزان فروشان بنزین است، در این کشور هر لیتر بنزین با قیمت 0.26 دلار (936 تومان) یعنی 74 درصد کمتر از قیمت جهانی این سوخت به فروش می‌رسد.

در عمان اما وضعیت تقریبا مشابه ایران است، در این کشور نیز هر لیتر بنزین بدون سرب 0.31 دلار ارزش دارد و این سوخت نسبت به متوسط قیمت جهانی در عمان 70 درصد ارزان‌تر است.

با توجه به این شرایط می توان گفت در همسایگی ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس و البته به طور وسیع‌تری در سطح جهانی کشورهایی که منابع نفتی بیشتری دارند، بنزین را با قیمت ارزان‌تری می‌فروشند، این قاعده حتی در روسیه نیز حکم می‌کند، در این کشور نیز هر لیتر بنزین با ارزش 0.53 دلار (حدود 1900 تومان) فروخته می‌شود که تقریبا نصف متوسط قیمت جهانی بنزین است.

حال باید دید آیا با سیاست‌های جدید نفتی ایران قرار است قیمت بنزین تغییر پیدا کند؟ و اگر این‌طور است متوسط قیمت هر لیتر بنزین در کشور تا چه حد به مرزهای متوسط قیمت جهانی نزدیک خواهد شد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۱
انتشار یافته: ۲۵
حداقل دستمزد و درآمدها نیز مقایسه شود. عوارض واردات خودرو مقایسه شود و...
قيمت بنزين بايد به سطح حداقل تركيه برسد تا از مصرف بى رويه آن جلوگيرى بعمل آيد و هواى تهران قابل تنفس گردد. همزمان مى بايستى حمل و نقل عمومى گسترش يابد.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
اول درامد ها را به سطح کشورهای همسایه بروسنن بعد و هم چنین به گففته دوستان ماشین
دستمزد ها و قيمت خودرو ها را هم مقايسه كنيد و اگر مقايسه مي خواهيد منصفانه باشد اعلام كنيد يك كارگر ساده طبق قانون كار به ازاي يك روز كاركردن چند ليتر بنزين ميتواند بخرد .و آنرا با ساير كشور ها به همين روش مقايسه كنيد
باید اول بپرسید همسایه های ایران ماشینهای با کیفیت را چند میخرن ؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا تیتر راجب حداقل دسمتزد در کشورهای همسایه نمیزنید؟ چرا دستمزد اونا رو مقایسه نمیکنید ؟
چرا امکانات اونا رو مقایسه نمیکنید ؟ چرا میانگین مصرف بنزین در ماشین او نا رو مقایسه نمیکنید ؟؟
چرا امکانات نقلیه عمومی اونا رو مقایسه نمیکنید ؟؟؟؟
و......
همسایه های ایران چقدر حقوق میگیرند ؟
همسایه های ایران چقدر بیکار دارند ؟
همسایه های ایران چقدر جوان مجرد فسیل دارند؟
همسایه های ایران چه خودرو هایی رو به صورت غالب استفاده می کنند و مصرف بنزین آنها چقدر است ؟
همسایه های ایران چقدر به خاطر چند تا ورق پاره! سختی کشیدن ؟
وضعیت هواپیماهای کشورهای همسایه و قیمت بلیط آنها چگونه است ؟

این خبرها رو اول بزن بعد برو سراغ بنزین!
اﻱ ﻛﺎﺵ ﻣﺘﻮﺳﻄ ﺩﺭاﻣﺪ ﺟﻬﺎﻧﻲ و ﻣﺘﻮﺳﻄ ﺩﺭاﻣﺪ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﻋﺮﺑﻲ اﻃﺮاﻑ ﻣﺎ ﺭﻭ ﻫﻢ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻴﻦ, ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺘﻮﺳﻄ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﻮﺧﺖ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻫﺎﻱ اﻧﻬﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﺭﻭ ﻫﻢ ذﻛﺮ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻦ و ﺩﺭ اﺧﺮ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻲ ﮔﺮﻓﺘﻴﻦ ﻣﺎ ﺑﻨﺰﻳﻦ ﺭﻭ ﮔﺮاﻥ ﻣﻲ ﺧﺮﻳﻢ ﻳﺎ اﺭﺯاﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻥ.
سلام حقوق من هییترعلمی دانشگاه 1000 دلار است چطوره وقتی بحث بنزین می شود با دلار مقایسه می کنید ولی در پرداخت ها به دلار پرداخت نمی کنید؟ هم حقوق را به دلار بدید هم بنزین را.
مقایسه قیمت بر پایه دلار و معادل سازی ریال صحیح نمی باشد
برای اینکه قیمت برابری دلار و ریال اصلا صحیح نیست
برای روشن شدن موضوع لطفا بگویید که متوسط مصرف روزانه هر خودرو چه مقدار است در دنیا
و این مقدار بنزین چند درصد از حقوق روزانه دریافتی اون فرد میشه
اگر متوسط ۵ لیتر در روز باشه و قیمت هم بالاترین قیمت دو دلار حساب شه میشه روزانه ده دلار
و ده دلار در روز هزینه سوخت کمتر از دستمزد یک ساعت یک کار گر در کشور های پیشرفته می باشد با احتساب ساعتی ۱۲ الی ۱۴ دلار در ساعت
در آمد کلا یه فاکتور گم شده تو بررسی های جهانی شماست . وای که چقدر ما خوشبختیییییییییییییییییییییییییییییم
چرا قیمت پایه دلار را 3600 تومان گرفته اید مبنای قیمت دلار در بازار بین المللی قیمت مصوب بانک مرکزی یعنی حدود 3000 تومان است
سلام تابی جون
خواهش می کنم قیمتها رو با سرنه درامد هر کشور تعیین کن خواهشن یه کارشناس بذارین تا این کارو بکنه که چند در صد درامد برای بنزین در هر کشور هزینه میشه
اول بايد پرسيده شود كه :
همسايه هاي ايران چقدر درآمد دارند ؟
سپس ، بنزين را چند ميخرند ؟
سلام
قیمت دلار در حال حاضر حدود ۳۶۵۰ تومانه ولی در محاسبات فوق قیمت دلار ۳۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده !!
اگر قیمت بازار آزاد دلار مبنای محاسبه باشه و نه قیمت مبادله ای ٬ تمام نتایج مطلب فوق عوض میشه !
قیمت خودرو هم فوب خلیج فارس داره عایا؟؟؟
اي كاش علاوه بر قيمت بنزين ٠ ميزان درامد سرانه مردم هر كشور را هم قيد ميكرديد٠
به عنوان نمونه هر امريكايي ساعتي پونزده دلار پايه حقوقشه٠ يعني اگه كارگر مك دونالد هم كه باشي درامدت حداقل ماهي دو هزار دلار هست يعني معادل هفت ميليون تومن٠ حالا با اين فرض يه مقايسه بين قيمت سوخت در امريكا و ايران بكنين ٠ همين قضيه رو به كشور هاي منطقه خودمون هم ميتونيد بسط بديد٠
واقعا از انصاف به دوره كه بخوايم به اين شكل قيمت سوخت رو توي كشورمون با بقيه جاها مقايسه كنيم٠ حتي اگه قيمت نصف هم بشه باز هم وضعيت مقايسه اي. تغييري نميكنه به اون صورت
نفت 120 دلار=بنزین 1000 تومان
نفت 30 دلار= بنزین 1000تومان
بجاش ماشینو حداقل سه برابر قیمت جهان به ما میفروشن!!
ضمنا سطح دستمزد رو هم بد نبود یه مقایسه ای میکردی!!
بفرمائيد هزينه تامين سوخت و انرژي در ديگر كشورها نسبت به ايران چند درصد درآمد خانواده ها را به خود اختصاص ميدهند؟
قیمت بنزین رو مقایسه کردید . میزان مصرف بنزین در هر 100 کیلومتر ماشین های خارجی با ایرانی رو هم بنویسید . کم مصرفترین خودرو ساخت ایران ، پراید 100 کیلومتر حدود 7 لیتر مصرف می کنه . کم مصرف ترین خودرو خارجی از قبیل تویوتا و .. حدور 3 الی 4 لیتر پس هر ایرانی برای طی 100 کیلومتر حداقل 2 برابر بیشتر بنزین مصرف می کنه
ای کاش درآمد متوسط و قیمت بنزین هر کشور را می نوشتید مثلا ایران خودمان. من با درآمد 200دلار در ماه و هر لیتربنزین 0.3دلار و کویت 26500دلار در ماه و هر لیتر بنزین 0.21 دلار....یعنی اونجا نسبت به درآمدشون بنزین از هوا ارزونتره....جا های گرون مثل دانمارک و ... هم همین وضعیت رو داره عزیزان.
هیچ وقت قیمتها را مستقیم مقایسه نکنید. با تناسب باید مقایسه کرد. یعنی نسبت به حقوق، نسبت به قدرت خرید، نسبت به ترافیک، نسبت به امکانات و وسایل حمل و نقل عمومی، فاصله محل خدمات اجتماعی به محل زندگی، و این نوع مسائل که هزینه زندگی را به شدت کاهش می دهد، و اگر بنزین گران باشد روی بقیه مسائل تاثیر نمی گذارد بلکه فرهنگ سازی می شود برای صرفه جویی و آلودگی و ترافیک.
پس یادمان باشد واقعی آمارگیری و مقایسه کنیم نه به صورت روشنفکرمابانه و تقلید از اشلهای غربی.
این مقایسه نه علمی است و نه منطقی. شما هیچ اشاره ای به میزان درآمد ایرانی ها در مقایسه با ساکنان دیگر کشورها نکردید. هیچ اشاره ای هم به خودرو های بی کیفیت و پرمصرف تولید داخل نکردید و هیچ اشاره ای هم به تعرفه سنگین واردات خودرو خارجی با کیفیت نکردید. مصرف سوخت خودروهای خارجی نصف مصرف سوخت خودروهای تولیدی ایران است. از طرفی متوسط درآمد سرانه آنها حدود 3 برابر ما است. بنابراین مقایسه و استنتاج از ریشه غلط است.
اگر چه این خبر خوب بود و نه به عنوان یک تحلیل چون این قیمت با سرانه درامد مردم هم بایستی مقایسه میشد اون وقت متوجه قیمت بالای بنزین در کشور میشویم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی