بازدید 8654
مروری بر روزنامه‌های امروز پنجم بهمن ماه؛

درخواست یک اصلاح طلب از دولت/ بازگشت نفتکش‌های خارجی

در حالی که اولین سفر پسابرجامی رئیس جمهور و همچنین موضوع رد صلاحیت‌ها و تحلیل‌ها پیرامون آن، از مهم‌ترین موضوعات امروز بوده، موضوع اقتصاد پساتحریم و اوضاع منطقه‌ای نیز از دیگر موضوعات مهم امروز است.
کد خبر: ۵۶۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 25 January 2016

در حالی که اولین سفر پسابرجامی رئیس جمهور و همچنین موضوع رد صلاحیت‌ها و تحلیل‌ها پیرامون آن، از مهم‌ترین موضوعات امروز بوده، موضوع اقتصاد پساتحریم و اوضاع منطقه‌ای نیز از دیگر موضوعات مهم امروز است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه، پنجم بهمن ماه را مرور کنید.

«روزنامه تابناک» در گزارشی به موضوع بحران سوریه پرداخته است. دیروز جنجال بزرگی بر سر سخنان معاون رئیس جمهور امریکا در باب سوریه رخ داد. این روزنامه در گزارشی با تیتر «بایدن و دوراهی «مذاکره یا جنگ» در سوریه» می نویسد: «جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که هر از گاهی به سبب موضع‌گیری‌های شتاب‌زده و نامتناسب با سیاست‌های کلی دولت اوباما جنجالی به راه می‌اندازد، بار دیگر با یک اظهارنظر، این بار در ترکیه و درباره سوریه، خبرساز شده است. در شرایطی که طرف‌های گوناگون بین‌المللی، از جمله خود آمریکا طی هفته‌های اخیر تلاش برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه و یافتن راه حلی سیاسی برای این کشور را شدت بخشیده‌اند، بایدن در سفر خود به ترکیه و در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر این کشور، از احتمال توسل آمریکا به گزینه نظامی برای حل بحران سوریه سخن گفت. اظهاراتی که هرچند به سرعت توسط یکی دیگر از مقامات آمریکایی شفاف‌سازی و در حقیقت تکذیب شد، اما بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان پیدا کرد و به بحث‌هایی دامن زد مبنی بر اینکه آیا استراتژی واشنگتن در قبال سوریه تغییر کرده است؟

معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه و پس از شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، در چارچوب سفری دو روزه وارد ترکیه شد و در جریان حضور خود در این کشور، با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. سفر وی به ترکیه در حالی انجام شد که گزارش‌ها از فشار واشنگتن بر آنکارا برای اتخاذ اقدامات بیشتر در مقابله با گروه تروریستی داعش و افزایش کنترل بر مرزهای این کشور با سوریه حکایت دارد. بایدن در سفر قبلی خود به ترکیه در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی، با داوود اوغلو و اردوغان در حاشیه ششمین اجلاس اقتصادی و انرژی شورای آتلانتیک دیدار کرده بود. اما این بار، سفر بایدن از همان ابتدا به سبب اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های وی جنجال سازد؛ موضع‌گیری‌هایی که در یک مورد علیه دولت ترکیه و در موردی دیگر، هم‌راستا با سیاست‌های منطقه‌ای آنکارا و در تقابل با استراتژی اعلامی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شد.»


«روزنامه قانون» در ادامه مطالب درباره انتخابات و رد صلاحیت ها به موضوع اصولگرایان در این باره پرداخته است و در گزارشی با تیتر «شاكي از هيأت اجرايي راضي از هيأت نظارت» مدعی می شود، اصولگرایان در پارادوکس افتاده‌اند. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: «رئيس‌جمهور در روزهاي گذشته‌ با شروع رد صلاحيت‌‌هاي حداكثري كه صورت گرفت، انتقادي قانوني را به روند رد صلاحيت‌ها و نه اصل نهاد مسئول در اين زمينه ارائه‌كرد. انتقادي كه مورد بغض و غضب برخي جريان‌ها قرار گرفت. اين جريان‌ها كه خود از جريان تاييد صلاحيت‌شده‌ها هستند، با اتهام،حمله و اعتراض تلاش‌كردند تا ايستادگي و دفاع شرافتمندانه رئيس‌جمهور را به حاشيه برانند.برخي با استفاده از كليد‌واژه‌هاي تخريبي مانند ركود، بيكاري ومشكلات اقتصادي در روزگاري كه مهم‌ترين‌ مسئله كشور، انتخابات و حضور پررنگ مردم در پاي صندوق‌هاي راي است، تلاش كردند تا محور و رويكردسخنان‌رئيس‌جمهور را بي اهميت‌جلوه دهند، ولي موفق نبودند.

ادعاي تخلف در هيأت اجرايي!

بعد از شكست در اين ترفند، به اتهام افكني روي آوردند. اين ها كه براي رسيدن به اهداف خود از هيچ تلاشي كوتاه نمي‌آيند، در قبال اعتراض قانوني رئيس‌جمهور به هيأت‌هاي نظارت، تهمت غيرقابل قبولي را به هيأت‌هاي اجرايي وارد كردند. اين افراد با بيان اينكه هيأت‌هاي اجرايي براي فشار بر هيأت‌هاي نظارت، برخي افراد كه پرونده دارند را تاييد كرده‌اند، دست به بداخلاقي سياسي زدند تا بيش‌از پيش دست‌شان براي ملت رو شود.

نامه‌اي پر از اتهام

اين اتهام افكني‌ها نيز فايده‌اي براي آنها نداشت و در ادامه برخي از نمايندگان اصولگرا و نزديك به جريان پايداري در مجلس براي فشار بيشتر بر رئيس‌جمهور و براي اينكه عصبانيت خود را از اين اقدام روشنگرايانه روحاني آشكار كنند، در نامه اي به شوراي‌نگهبان وارد فاز جديدي از مقابله با رئيس‌قوه مجريه‌شدند.

اين طيف كه در طول اين سال‌ها بارها به روحاني باخته‌اند، در اين مرحله كه حمايت برخي نهادها را با خود همراه مي‌بينند، قصد دارند نگذارند رئيس‌جمهور و ملت در انتخابات پيش رو موفق شوند و مي‌خواهند اين عرصه در انحصار آنها باقي بماند. چهره‌هايي مانند علیرضا زاکانی، بذر پاش،حسین نجابت،محمد کوثری،مسعود میرکاظمی،بهرام بیرانوند،آقاتهرانی، مجتبی رحماندوست،اصغر زارعی،سیدحسین نقوی حسینی بخشي از اين 21 نماينده‌هستند كه همه آنها در بحث هسته‌اي ناكام ماندند و در اين وهله قصد دارند به خواسته‌خود برسند.»


«روزنامه ایران» نیز همچنان در گزارش های اقتصادی خود به مواهب برجام می پردازد و در گزارشی با عنوان «بازگشت نفتکش‌های خارجی به ایران» می نویسد: «وزیر راه از مذاکره با بوئینگ و ورود هواپیماهای جدید به آسمان ایران خبرداد ژاپن اعلام کرده که پس از لغو تحریم‌ها، نخستین کشوری خواهد بود که نفتکش آن برای بارگیری در خارک پهلو خواهد گرفت همزمان، یک نفتکش چینی قرار است برای نخستین بار در پساتحریم، این هفته در پایانه نفتی خارک پهلوگیری کند سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی: ایران آماده میزبانی نفتکش‌های خارجی در پایانه نفتی خود است رکن‌‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به تازگی دستور افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام را صادر کرد»


«روزنامه جوان در گفت و گو با علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام در مورد موضوع برجام گفت و گو کرده است. این روزنامه در این گفت و گو با عنوان «دولتی‌ها پاسخی در برابر ضعف‌های برجام نداشتند» به نقل از زاکانی می نویسد: « اگر به دلايل آنها با دقت نگاه مي‌كرديم، مي‌ديديم كه استدلالي نداشتند. آقايان مي‌گفتند اگر اين توافق بيايد در مجلس و در مجلس تصويب شود، براي ما تعهد آور مي‌شود در حالي كه اين سند يك سند تعهدآور بود. مجلس بايد آن را بررسي مي‌كرد و اشكالات آن را در حد توان مشخص و به رفع آن توجه مي‌كرد. ما فكر مي‌كرديم اگر بدون بررسي برجام در مجلس اين توافق مورد قبول نظام واقع شود، همان تعهدات درج شده در آن بدون اينكه اشكالات كار رفع شده باشد، براي كشور ايجاد مي‌شود.»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی به موضوع حمله به سفارت عربستان پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «بازداشت «آمر» حمله به سفارت» می نویسد: «حوادث عربستان از موضوعات ديگري بود كه سخنگوي قوه قضاييه با خبر دستگيري ١٠٠ نفر در اين رابطه، دستگيري سركرده تيم اعتراضي را نيز تأييد مي‌كند. محسني‌اژه‌اي با اشاره به اينكه حمله به سفارت از ناحيه همه مسوولان نظام محكوم شد و نظام بلافاصله با جديت اين كار را پيگيري كرد، افزود: در مورد اينكه آيا اين جريان سازماندهي شده بود و با انگيزه خاصي اين عمل انجام شده بايد گفت از ابتدا تا به امروز حدود يكصد نفر بازداشت شده‌اند كه تعدادي از آنها آزاد شده‌اند. وي با بيان اينكه متعرضان به سفارت عربستان به دو عده تقسيم مي‌شوند، افزود: عده‌اي انگيزه مجرمانه نداشتند و با توجه به عملكرد مسوولان عربستان جريحه‌دار شده بودند و به عنوان اعتراض جلوي سفارت جمع شدند كه نزديك به ٢٠٠ نفر با اين انگيزه آمده بودند. عده‌اي نيز مظنون هستند كه با انگيزه آتش زدن و تخريب وارد سفارت شده‌اند يا دشمن بين آنها نفوذ و از آنها سوءاستفاده كرده كه در حال بررسي است. محسني‌اژه‌اي ادامه داد: قرائن و شواهدي وجود دارد كه دشمن از برخي عناصر ساده‌انديش در تعرض به سفارت عربستان استفاده كرده است. وي در مورد فردي كه در خارج از كشور در اين پرونده بازداشت شده، گفت: وي دانشجوي اخراجي يكي از دانشگاه‌هاي شمال كشور و جزو اعضاي تحكيم وحدت بوده و نيز به صورت غيرحضوري درس طلبگي را خوانده است. سخنگوي دستگاه قضا افزود: برخي افراد از جانب او وارد سفارت عربستان شده‌اند و او دستوراتي به آنها داده و اكنون در حال بررسي است كه آيا همه تخريب‌ها توسط وي و عوامل او انجام شده است يا نه؟»


«روزنامه شرق» گفت و گوی جماران با محمدرضا خاتمی یکی از اصلاح طلبان با عنوان «دولت بگوید بر اثر تحریم چه رانت‌هایی ایجاد شده بود» را بزرگ نمایی کرده است. این روزنامه در این گزارش از این مصاحبه می نویسد: «این دولت باید به مردم بگوید که اگر هم‌اکنون وضعیت اقتصادی بد است چه چیزی را تحویل گرفته است و چه بر سر مملکت آمده است. حالا که تحریم‌ها لغو شده، دولت باید بگوید که در سایه این تحریم‌ها چه رانت‌هایی به‌وجود آمده بود. من معتقد به افشاگری نیستم؛ ولی فساد سیستماتیک که در کشور ایجاد شده است، چرا این‌گونه بوده و درحقیقت نیاز به شفاف‌سازی بیشتری داریم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست