بازدید 61735
«پنتاگون» اعلام کرد؛

بازداشت 10 ملوان آمریکایی توسط سپاه پاسداران در خلیج فارس

در شرایطی که طی یکی دو هفته اخیر، بحث هایی درباره احتمال بروز برخورد میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس مطرح شده بود، دقایقی پیش گزارش شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 10 نیروی نظامی آمریکایی را به دلیل ورود غیرقانونی به آب های سرزمینی ایران دستگیر کرده است.
کد خبر: ۵۶۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴ 13 January 2016
بازداشت 10 نظامی آمریکایی توسط سپاه پاسداران در خلیج فارسدر شرایطی که طی یکی دو هفته اخیر، بحث هایی درباره احتمال بروز برخورد میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس مطرح شده بود، دقایقی پیش گزارش شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 10 نیروی نظامی آمریکایی را به دلیل ورود غیرقانونی به آب های سرزمینی ایران دستگیر کرده است.

به گزارش «تابناک»، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده، دو قایق نیروی دریایی این کشور توسط ایران توقیف شده اند؛ اما ایران به واشنگتن اطمینان داده که خدمه این دو قایق «بی درنگ» آزاد خواهند شد.

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون به آسوشیتدپرس گفته، زمانی که دو قایق مذکور در حال حرکت در خلیج فارس در حدفاصل کویت و بحرین بوده اند، ارتباطشان با مرکز قطع شده است. وی افزود: «ما با ایران در تماس بوده و اطمینان دریافت کرده ایم که خدمه و قایق ها بی درنگ بازگردانده خواهند شد».

چند مقام ارشد آمریکایی گفته اند، پس از آن که دست کم یک قایق به دلیل نقص فنی به آب های سرزمینی ایران کشیده شده، 10 ملوان نیروی دریایی این کشور توسط سپاه پاسداران بازداشت شده اند. این ملوان ها در جزیره «فارسی» که محل یکی از پایگاه های سپاه است، بازداشت هستند.

یک مقام ارشد دولت اوباما نیز در این زمینه گفته: «اوایل وقت امروز، ما ارتباط خود را با دو شناور نیروی دریایی ایالات متحده ـ که در مسیر کویت به بحرین در حرکت بودند ـ از دست دادیم. در پی این واقعه، ما با مقامات ایرانی تماس گرفتیم و آن ها ما را از سلامت پرسنلمان مطلع کردند... به ما اطمینان داده شد که بی درنگ به شناورهای ما اجازه ادامه مسیرشان داده خواهد شد».

به گفته یک مقام آمریکایی دیگر، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده بلافاصله پس از مطلع شدن از واقعه، با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود تماس گرفته و در این زمینه با وی به گفت و گو پرداخته است. بنا بر اعلام «ان بی سی نیوز»، کری در این گفت و گو اظهار داشته که اقدام شناورهای آمریکایی در ورود به آب های سرزمینی ایران، یک اتفاق بوده و عمدی در کار نبوده است.

بن رودز، قائم مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با بیان اینکه دولت آمریکا در جریان این موضوع قرار داشته، افزود: «ما در تلاش برای حل و فصل موضوع به گونه ای هستیم که پرسنل آمریکایی به مأموریت عادی خود بازگردند».

تکمیلی


* گفته می شود از 10 نظامی آمریکایی دستگیر شده، 9 نفر مرد و یک نفر زن هستند. آن ها در شناورهای خود سلاح های نیمه سنگین به همراه داشته اند.

* بری مک کافری، ژنرال بازنشسته آمریکایی و تحلیلگر نظامی «ان بی سی نیوز» می گوید، توقیف قایق های آمریکایی، یک «خبر بسیار بد» است و نشان می دهد که چگونه نیروی دریایی در نظارت بر شناورهای خود دچار ناکامی شده است. وی گفته: «این یک بی آبرویی برای حضور نظامی ما در خلیج فارس است و سبب تشویش متحدان ما در منطقه خواهد شد».

* باربار باکسر، سناتور دموکرات آمریکایی می گوید اخبار منتشره درباره آزادی قریب الوقوع ملوانان آمریکایی نشانگر کارآمد بودن روند دیپلماسی میان آمریکا و ایران است. وی ابراز امیدواری کرده این موضوع به سرعت حل شده و بیشتر از چند ساعت به طول نینجامد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل