بازدید 16746
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

بازتاب بازداشت ملوانان آمریکایی از سوی ایران/ هشدار کره جنوبی به کره شمالی

سخنرانی سالانه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در کنگره و اشاره وی به مسائل موجود در کشورش در آخرین سال ریاست جمهوری خود، بازتاب توقیف دو قایق آمریکایی در خلیج فارس و بازداشت خدمه آن ها، معرفی داعش به عنوان مسئول انفجار تروریستی دیروز استانبول و هشدار کره جنوبی به کره شمالی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز در مرکز توجه مطبوعات بین المللی است.
کد خبر: ۵۶۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 13 January 2016
بازتاب بازداشت ملوانان آمریکایی از سوی ایران/ هشدار کره جنوبی به کره شمالیسخنرانی سالانه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در کنگره و اشاره وی به مسائل موجود در کشورش در آخرین سال ریاست جمهوری خود، بازتاب توقیف دو قایق آمریکایی در خلیج فارس و بازداشت خدمه آن ها، معرفی داعش به عنوان مسئول انفجار تروریستی دیروز استانبول و هشدار کره جنوبی به کره شمالی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز در مرکز توجه مطبوعات بین المللی قرار دارد. 

بازتاب بازداشت ملوانان آمریکایی از سوی ایران/ هشدار کره جنوبی به کره شمالی

به گزارش «تابناک»، دو موضوع سخنرانی اوباما در کنگره آمریکا و بازداشت ملوانان آمریکایی در ایران، در صدر اخبار و گزارش های صبح امروز مطبوعات و رسانه های جهان قرار دارند. سایت شبکه خبری «سی ان ان» در گزارش خود از سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا، از اظهارات وی با عنوان تلاش برای ارائه خوش بینی به یک ملت نگران و مضطرب یاد کرده و می نویسد، باراک اوباما با کنار گذاشتن موضوع بحرانی که ناگهانی در رابطه با ایران بروز کرد، از آمریکایی ها خواست سیاست «قبیله گرایی» و همچنین ترس و نگرانی را که بر تلاش برای یافتن رئیس جمهور جدید آمریکا به وجود آمده، رها کنند و ملتی با چشمان باز، قلبی گشاده و خوشبین باشند. وی در این سخنرانی غیرمستقیم به برخی نامزدهای حزب جمهوری خواه، از جمله دونالد ترامپ نیز اشاراتی داشت.

بازتاب بازداشت ملوانان آمریکایی از سوی ایران/ هشدار کره جنوبی به کره شمالی

دیگر مطبوعات و رسانه ها، از جمله «گاردین» نیز عمدتاً بخش هایی از سخنرانی اوباما که مربوط به سیاست داخلی آمریکاست را برجسته ساخته و به آن پرداخته اند. گاردین می نویسد، باراک اوباما تصدیق کرد، در حالی آخرین سخنرانی خود در کنگره آمریکا را به عنوان رئیس جمهور ایراد می کند که ایالات متحده نسبت به یک سال پیش، با مشکلات بیشتری دست به گریبان است. وی همچنین از ملت آمریکا خواست تسلیم عوام فریبان نشوند. اوباما همچنین در اظهارت خود به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر نسبت به آغاز دوران ریاست جمهوری اش، سیاست آمریکا بیش از گذشته دچار انشقاق و شکاف شده است. رئیس جمهور آمریکا همچنین از اینکه کینه و بدبینی در میان دو حزب اصلی این کشور گسترش یافته، اظهار تأسف کرد.

بازتاب بازداشت ملوانان آمریکایی از سوی ایران/ هشدار کره جنوبی به کره شمالی

در موضوع بازداشت ملوانان آمریکایی در خلیج فارس، روزنامه «واشنگتن پست» می نویسد، به گفته مقامات آمریکایی، روز سه شنبه و پس از آنکه دو قایق نیروی دریایی آمریکا وارد آب های سرزمینی ایران شدند، نیروهای نظامی ایران آن ها را توقیف کردند. وضعیت دقیق موجود پیرامون این واقعه ـ که در مقطعی حساس از روابط ایران و آمریکا رخ می دهد ـ هنوز مبهم و نامشخص است. مقامات ارشد آمریکایی می گفتند، انتظار دارند که 10 خدمه این دو قایق صبح روز چهارشنبه از سوی ایران آزاد شوند. دو قایق کوچک مذکور که عمدتاً در آب های ساحلی و همچنین رودخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند، در مسیر حرکت از کویت به بحرین بوده اند که از رادار نیروی دریایی آمریکا محو می شوند. مقامات آمریکایی می گویند، این قایق ها دچار نقص فنی و یا اتمام سوخت شده بودند.

بازتاب بازداشت ملوانان آمریکایی از سوی ایران/ هشدار کره جنوبی به کره شمالی

«وال استریت ژورنال» در گزارش خود می نویسد این واقعه، درست چند ساعت پیش از سخنرانی سالانه اوباما در کنگره، توجه اعضای کنگره را به خود جلب کرد. کاخ سفید به سرعت نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و جلوی مطرح شدن گمانه هایی مبنی بر انجام اقدام خصمانه از سوی ایران را گرفت و اشاره کرد، بنا بر اطلاعات رسیده، با ملوانان بازداشت شده به خوبی رفتار شده است. با وجود این، واقعه مذکور اوباما را در وضعیتی دشوار قرار داد و وی ناچار شد، در شرایطی سخنرانی کند که ملوانان آمریکایی در ایران بازداشت هستند. در این میان، برخی چهره های جمهوری خواه، از این واقعه با عنوان تحقیر آمریکا از سوی ایران یاد کرده و اوباما را به سبب پیگیری روند دیپلماتیک با ایران مورد انتقاد قرار دادند. برخی دیگر نیز می گویند، پس از آزادی ملوانان، آمریکا باید نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد.

بازتاب بازداشت ملوانان آمریکایی از سوی ایران/ هشدار کره جنوبی به کره شمالی

در میان دیگر موضوعات، پایگاه اینترنتی هفته نامه «ویک» به انفجار تروریستی دیروز استانبول پرداخته و اشاره کرده که داعش مسئول این انفجار بوده است. در این مطلب آمده که دولت ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد، انفجار انتحاری مرگباری که در مرکز تاریخی استانبول روی داد، کار گروه تروریستی داعش بوده است. عامل انتحاری داعش با منفجر کردن خود در منطقه «سلطان احمد» استانبول، سبب کشته شدن 10 نفر و زخمی شدن 15 نفر دیگر شد. این جدیدترین نمونه از حملات تروریستی است که طی ماه های اخیر در ترکیه روی داده است. مقامات ترکیه این واقعه را به داعش نسبت دادند، ولی در عین حال، آنکارا هم اکنون با گروه شبه نظامی «پ.ک.ک» نیز در وضعیت درگیری است.

بازتاب بازداشت ملوانان آمریکایی از سوی ایران/ هشدار کره جنوبی به کره شمالی

در نهایت، خبرگزاری «رویترز» به موضوع ادامه تنش ها در شبه جزیره کره پرداخته و از درخواست کره جنوبی برای وضع تحریم هایی علیه کره شمالی به دلیل آزمایش هسته ای اخیر این کشور خبر داده است. کره جنوبی به همسایه شمالی خود هشدار داده که پس از آزمایش هسته ای اخیر پیونگ یانگ، آمریکا و متحدانش در حال تدوین تحریم هایی در ارتباط با این موضوع هستند. سئول همچنین از دولت چین درخواست کرده تا با استفاده از نفوذ خود، نسبت به مهار کره شمالی اقدام کند. این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا اواخر وقت روز سه شنبه با اتفاق آرا، افزایش تحریم ها علیه کره شمالی را تصویب کرد. در مقابل، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، همچنان خواستار توسعه حجم و قدرت زرادخانه هسته ای کشورش است. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل