بازدید 9423

اگر قرار است آزاد سازی کنند، رانت ها را از خودی ها بگیرند!

البته آزادسازی قیمت ها خوب است، اما اگر راست می گویند، قیمت خودرو را آزاد و موانع واردات آن را لغو کنند. هر زمان فضا رقابتی شد، قیمت ها هم آزاد شود.اکنون رانت در دست افراد خاصی است و هر سازی بزنند، مردم باید با همان ساز بچرخند. اگر قرار است قیمت ها آزاد شود، نباید هیچ چیز انحصاری در دست افراد خودی باشد.
کد خبر: ۵۵۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹ 09 December 2015
آزادسازی قیمت ها، ترفند جدید دولت برای افزایش قیمت ها پس از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ـ که نابسامانی و فروش بلیت با قیمت‌های نجومی را در برخی موارد برای مصرف کننده ایرانی، به دنبال داشت و باعث شد در بعضی از مسیرها، قیمت بلیت تا 500 هزار تومان نیز برسد ـ آزادسازی قیمت‌ در بخش‌های دیگر اقتصاد، از جمله کالاهای اساسی مانند روغن نباتی، ماکارونی و بلیت قطار، نیز در حال انجام است.

به گزارش «تابناک»، آزادسازی قیمت روغن نباتی و بلیت قطار ـ که از امروز کلید آن خورده ـ در شرایطی مطرح است که هنوز مردم از افزایش قیمت یکباره بلیت در سال های گذشته ناراحت اند؛ به گونه ای که شمار بسیاری از مردم با همین قیمت های کنونی نیز قادر به تهیه بلیت برای سفر نیستند.

این در حالی است که افزایش بهای کالایی هم چون روغن نباتی می تواند در حال حاضر و با توجه به سطح معیشت مردم،تبعات جبران ناپذیری داشته باشد، زیرا این افزایش قیمت در شرایطی کلید خورده که این محصول، از کالاهای اساسی به شمار می رود و اصولاً کنترل قیمت کالاهای اساسی توسط دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در عین حال، فراز و نشیب‌هایی که قبلاً در قیمت‌گذاری روغن نباتی وجود داشته و نابسامانی‌هایی که در برخی مقاطع در این زمینه پدید آمده، حساسیت نرخ‌گذاری در این بخش را چند برابر می‌کند.

برخی از تحلیل گران معتقدند که آزادسازی قیمت ها، روش جدید دولت برای بالا بردن قیمت کالاها و اجناس است. چرا که در سال های گذشته، دولت،به صورت دستوری، برخی از کالاهای و خدمات را گران می کرد، ولی گویا اکنون به دلیل بالا رفتن هزینه های سیاسی افزایش قیمت ها دولت به فکر تغییر رویه افتاده و با روش جدیدی در فکر افزایش قیمت هاست. این رفتار دولتی ها باعث نگرانی مردم و برخی مسئولان شده، به گونه ای که از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با واکنش هایی همراه شده است.

نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با تابناک در این باره اظهار داشت: بالا رفتن کالاهای اساسی در کشور، می تواند مضرات بسیاری برای مردم داشته باشد. در کشور ما، قیمت گذاری پنج کالای اساسی شامل نان، برنج، قند و شکر، گوشت و روغن، توسط دولت انجام می‌شود.

وی همچنین افزود: دلیل اینکه دولت مستقیم بر قیمت گذاری این کالاها نظارت دارد، این است که فشار زیادی از محل قیمت این محصولات به قشرهای کم درآمد وارد نشود و مردم از بابت این محصولات در تنگنا نباشند و افراد سودجو هر زمان که بخواهند بر مردم فشار وارد نکنند.

قاضی پور در ادامه یادآور شد: هم اکنون بحث آزادسازی قیمت روغن نباتی مطرح شده و تولیدکنندگان این موضوع را پیگیری می‌کنند. در این باره باید گفت، اگر این اتفاق بیفتد، کم درآمدها مجبور به خرید روغن بی کیفیت خواهند بود و شاید صدمات جبران ناپذیری بر مردم وارد کند. افزون بر اینها، شاید افراد سودجو با وارد کردن محصولات تقلبی با قیمت پایین به بازار، سلامت افراد کم درآمد را به خطر اندازند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به گران شدن بهای بلیت قطار نیز گفت: کلید افزایش قیمت ها در دولت زده شده و باید گفت، با این روشی که اینها پیش گرفته اند، در آینده ای نزدیک، بهای گاز و برق و بنزین را هم آزاد خواهند کرد. البته آزادسازی قیمت ها خوب است، ولی نه در شرایط کنونی. باید پرسید چرا هر جا به نفع دولت است، قیمت ها آزاد می شود؟ اگر راست می گویند قیمت خودرو را آزاد و موانع واردات آن را لغو کنند. هر زمان فضا رقابتی شد، قیمت ها هم آزاد شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون رانت در دست افراد خاصی است و هر سازی بزنند، مردم باید با همان ساز بچرخند. اگر قرار است قیمت ها آزاد شود، نباید هیچ چیز انحصاری در دست افراد خودی باشد.

وی در پایان یادآور شد: دولت باید نظارت بیشتری روی قیمت کالاهای اساسی داشته باشد و از تکرار تجربه‌های ناموفق قبلی در بخش‌هایی مانند روغن نباتی جلوگیری کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی