بازدید 22953

اشراف پلیس فتا بر فیسبوک و اینستاگرام

کد خبر: ۵۵۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰ 07 December 2015
هشدار در مورد زامبی‌شدن آی‌پی‌ها، نظارت بر فیسبوک و اینستاگرام، دستگیری 28 هزار نفر از ابتدای تشکیل پلیس فتا تاکنون، اعلام بیشترین جرایم فضای مجازی در کشور، متوسط سن مجرمان فضای مجازی، برخورد با بیش از 47 هزار سایت مجرمانه در کشور، دستگیری 53 حامی تفکر داعشی در فضای مجازی، هشدار نسبت به کلاهبرداری نیجریه‌ای، اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی منشاء بیشترین حملات مجازی به کشور و... از مهم‌ترین سخنان رییس پلیس فتا در نشست خبری است.

به گزارش ایسنا، همزمان با گذشت 1700 روز از آغاز به کار پلیس فتا، سردار هادیان‌فر در دومین نشست خبری خود که در طی این مدت برگزار کرده، در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات متعددی پاسخ داد.

هادیان‌فر در ابتدای سخنانش به ارائه آماری از اینترنت و ضریب نفوذ آن در جهان و کشور اشاره کرد و گفت: 3 میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود دارد که این تعداد در کشور ما برابر آخرین آمارها 46.8 میلیون نفر است که 23 میلیون نفر از آنان را جوانان شامل می‌شوند. همچنین ضریب نفوذ اینترنت در دنیا 42 درصد، در خاورمیانه 48 درصد و در کشور ما نیز به ازای هر 100 نفر، 59.5 نفر است که به عبارتی می‌توان گفت که ضریب نفوذ اینترنت در کشورمان 59.5 درصد است.

وی به ضریب تلفن همراه در جهان، خاورمیانه و ایران نیز اشاره کرد و گفت: ضریب نفوذ موبایل در دنیا 91 درصد، در خاورمیانه صد درصد و در ایران 105 درصد است. این یعنی برخی از کاربران چند خط تلفن همراه دارند.

رییس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه برابر آمارهای جهانی در هر12 ثانیه یک نفر در جهان قربانی فضای مجازی می‌شود، تصریح کرد: جرایم فضای مجازی 113 میلیارد دلار هزینه را به جهان وارد کرده و کلاهبرداران در این فضا نیز 388 میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند.

هادیان‌فر از فعالیت 8500 کافی‌نت در کشور خبر داد و گفت: 92 ISP در کشور فعال بوده و 1550 مرکز خدمات هاست‌تینگ در کشور به ارائه خدمات می‌پردازد.

وی اضافه کرد: 32 بانک و موسسه مالی نیز در کشور فعال است. این بانک‌ها تعداد 366 میلیون کارت بانکی برای کاربران صادر کرده‌اند که به طور میانگین می‌توان گفت هر ایرانی دارای 5 کارت عابربانک است و 42 هزار دستگاه خودپرداز نیز در کشور فعالیت می‌کنند.

وقوع 11 میلیون جرم سایبری در 20 کشور دنیا

رییس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه سال گذشته در 20 کشور دنیا، 11 میلیون جرم سایبری به وقوع پیوسته است، گفت: تنها 3 میلیون جرایم در کشور آمریکا بوده که خسارت 800 میلیون دلاری را به این کشور وارد کرده و عمده این جرایم مربوط به کلاهبرداری، جعل هویت، کلاهبرداری‌های رمانتیک برای فریب زنان و دختران و... بوده که عمده این جرایم نیز با اهداف مالی انجام شده است.

هادیان‌فر اظهار کرد: 81 درصد از جرایم فضای مجازی با هدف و انگیزه‌های مالی بوده است.

دستگیری 28 هزار نفر از ابتدای تشکیل پلیس فتا تاکنون

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: در طول 1700 روز از تشکیل پلیس فتا، بیش از 50 هزار پرونده در این زمینه تشکیل شده که در این پرونده‌ها مجموعا 28 هزار نفر دستگیر شده‌اند که از این تعداد 85 درصد را مردان و 15 درصد را زنان شامل می‌شوند.

رییس پلیس فتای ناجا متوسط کشف پلیس فتا در طول این مدت را 85 درصد عنوان کرد و گفت: جرایم فضای مجازی در سال 91، 64 درصد رشد داشت. این جرایم در سال 92 نسبت به سال 91 رشدی 49 درصدی داشته و در سال 93 نیز نسبت به سال 92، 47 درصد افزایش داشته است. در 8 ماهه سال 94 نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل این جرایم 13.7 درصد رشد داشته است که البته این آمار نشان‌دهنده کاهش وقوع به وقوع جرایم فضای مجازی در کشور است و شیب افزایش آن نیز کاهش داشته است.

هادیان‌فر افزود: ضریب 11 درصد جرایم مربوط به حوزه‌های اخلاقی بوده؛ اما همچنان بیشترین جرم در کشور ما مربوط به برداشت‌های غیرمجاز از حساب است؛ به طوری که 52 درصد از کل جرایمی که رخ داده است، مربوط به برداشت غیرمجاز از حساب بوده است.

وی اضافه کرد: 85 درصد جرایمی که در برداشت غیرمجاز از حساب در کشور رخ داده، منجر به کشف شده است که ارزش ریالی پرونده‌های مکشوفه در این مدت 474 میلیارد و 530 میلیون و 650 هزار ریال بوده است که 60 درصد از این مبلغ به مالباختگان عودت داده شده است.

بیشترین جرایم فضای مجازی در کشور

رییس پلیس فتای ناجا بیشترین جرایم فضای مجازی در کشور را مربوط به برداشت‌های غیرمجاز، هتک حیثیت، نشر اکاذیب، کلاهبرداری رایانه‌ای، مزاحمت و منتشر کردن اعمال خلاف حقیقت عنوان کرد و گفت: در 8 ماهه امسال در حوزه هتک حیثیت و نشر اکاذیب و نقد حریم خصوصی 92 درصد افزایش جرم داشته‌ایم. کلاهبرداری رایانه‌ای در این مدت 60 درصد کاهش داشته و مزاحمت اینترنتی نیز افزایشی 148 درصدی داشته است.

به گفته رییس پلیس فتا، منتشر کردن اعمال برخلاف حقیقت افراد نیز از جمله جرایمی است که کاهش 72 درصدی طی این مدت داشته است.

هادیان‌فر همچنین از تشکیل 10 هزار و 176 فقره پرونده در حوزه جرایم فضای مجازی خبر داد و گفت: از این تعداد 20 درصد شکایت‌ها مربوط به پیام‌رسان‌ها و نرم‌افزارها بوده است که از این 20 درصد نیز 40 درصد شکایات مربوط به نرم‌افزار تلگرام بوده است.

وی در آسیب‌شناسی علل و عوامل بروز جرایم در فضای مجازی کشورمان نیز گفت: بی‌انگیزگی بزه‌دیدگان، کم اهمیت دادن برخی از اطلاعات برای کاربران، کم بودن مبلغ برداشت شده از حساب، استفاده از فیلترشکن‌ها و وای‌فای‌های رایگان برای پنهان‌سازی هویت باعث می‌شود که مجرمان به اقدامات مجرمانه در فضای مجازی روی‌آور شوند.

رییس پلیس فتای ناجا ادامه داد: در همین راستا باید سطح آگاهی شهروندان را افزایش داده و اطلاع‌رسانی مناسبی به آنان انجام شود.

هادیان‌فر همچنین افزود: 63 درصد از جرایم رخ داده در فضای مجازی با هدف منافع مالی و تحصیل درآمد نامشروع حاصل شده است. 14 درصد مربوط به موضوعات ضداخلاقی است، 13 درصد مربوط به انتقام‌جویی، رقابت شغلی و تسویه‌حساب شخصی بوده و 10 درصد نیز مربوط به کنجکاوی، اثبات توانایی و... بوده است.

متوسط سن مجرمان فضای مجازی

به گزارش ایسنا، وی متوسط سن مجرمان در فضای مجازی را 23.5 سال عنوان کرد و افزود: عمده افرادی که اقدام به اعمال مجرمانه در فضای مجازی می‌کنند از 15 تا 32 سال سن دارند.

رییس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه روزانه 100 هزار سایت در دنیا ایجاد می‌شود، گفت: هفته‌ای 80 هزار سایت با انگیزه‌های مجرمانه در جهان شکل می‌گیرد که طرح‌های مختلفی در طول این چهار سال در سراسر دنیا برای برخورد با این موارد انجام شده است.

برخورد با بیش از 47 هزار سایت مجرمانه در کشور

هادیان‌فر همچنین با بیان اینکه 47 هزار و 782 سایت مجرمانه در حوزه فساد و فحشا، تبلیغ موارد ممنوعه، فروش موادمخدر، پولشویی و... در کشور طی 1700 روز شناسایی و حذف شده‌اند، گفت: پلیس فتا عملیات‌های مشترکی را نیز با محوریت اینترپل در سراسر جهان انجام داده است.

وی همچنین شناسایی صفحات تروریستی و منتسب به گروه داعش را نیز از دیگر اقدامات پلیس فتا برشمرد و گفت: در 8 ماهه امسال 132 سایت و پروفایل تروریستی از سوی پلیس فتا شناسایی و حذف شده است.

دستگیری 53 حامی تفکر داعشی در فضای مجازی

رییس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه علاوه بر 175 پروفایلی که منتسب به گروه داعش از سوی تلگرام حذف شد، پلیس فتا نیز فعالیت‌هایی را داشته است، خاطرنشان کرد: در طول یک سال و هشت ماه گذشته، 285 سایت اقدام به حمایت و ترویج افکار داعشی کرده بودند نیز از سوی پلیس فتا شناسایی شدند که از این تعداد با 108 سایت و پروفایل در خارج از کشور از طریق پلیس اینترپل با آنها برخورد شد. 34 صفحه و پروفایل نیز غیرفعال بوده و 53 نفر از حامیان تفکر داعشی نیز که اقدام به راه‌اندازی این صفحات کرده بودند شناسایی و دستگیر شدند که این افراد به محاکم قضایی معرفی شدند که برخی از آنان که از روی ناآگاهی و غفلت دست به این اقدام زدند با تعهد آزاد شده و افرادی که بر اعمال خود اصرار داشتند مورد مجازات و محاکمه قرار گرفتند.

به گفته هادیان‌فر عمده این افراد در استان‌های مرزی فعالیت کرده و تعداد اندکی از آنها در نقاط مرکزی کشور دستگیر شده‌اند.

وی تاکید کرد که این افراد عضو داعش نبوده و تنها خود را حامیان این تفکر می‌دانستند.

رییس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه 69 هزار و 719 حمله سایبری در این مدت در کشور رخ داده است گفت: در 8 ماهه امسال 988 حمله به سایت‌های دولتی شده است.

هادیان‌فر افزود: در این مدت نیز 215 حفره امنیتی کشف شده که 177 مورد آن مربوط به حوزه‌های دولتی بوده است. از این بین 16 حفره امنیتی در مورد بانک‌ها شناسایی شده که 9 مورد آن مربوط به بانک‌های خصوصی و 7 مورد آن مربوط به بانک‌های دولتی بوده است.

هشدار نسبت به کلاهبرداری نیجریه‌ای

وی با بیان اینکه پلیس در 40 نشست بین‌المللی حضور داشته و در چهار نشست نیز میزبان پلیس‌های سایبری سراسر کشور بوده است، خاطرنشان کرد: یک مورد کلاهبرداری که وقوع آن در حال افزایش بوده و خوشبختانه پلیس موفق به جلوگیری از افزایش آن شده است، کلاهبرداری به نام کلاهبرداری نیجریه‌ای است که این نوع از کلاهبرداری در سال 91، 21 پرونده و در سال 92 با افزایش چشمگیر 81 فقره پرونده را به خود اختصاص داده است.

رییس پلیس فتای ناجا افزود: با اقدامات انجام شده از سوی پلیس فتا و ارائه آموزش‌ها و هشدارهای لازم به صرافی‌ها و ... این شیوه از کلاهبرداری در سال 93 به 32 مورد رسیده و در 8 ماهه امسال نیز 22 مورد از این کلاهبرداری تشکیل پرونده شده است.

به گفته هادیان‌فر یکی از قربانیان کلاهبرداری نیجریه‌ای در کشور یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در کشور بوده است که از این رو لازم است نسبت به پیامک‌های این کلاهبرداری توجه شود.

اشراف پلیس بر فیسبوک و اینستاگرام

وی با اشاره به فضای فیسبوک و اینستاگرام خاطرنشان کرد: پلیس در این فضاها اشراف داشته و امکان حذف بیش از 70 درصد صفحات حاد و محتویات غیراخلاقی از سوی ما فراهم شده است.

رییس پلیس فتای ناجا در توضیح بیشتر این اقدام به ایسنا گفت: صفحاتی مانند هرزه‌نگاری، گروه‌های تروریستی، جعل اسناد، صفحات جعلی منتسب به افراد مشهور، صفحاتی مربوط به نیروهای مسلح ایران، ناجا و... از جمله مواردی است که با درخواست پلیس فتا از فضای فیسبوک و اینستاگرام پاک شده است که در این زمینه با 70 درصد درخواست‌های ما موافقت شده است.

هادیان‌فر در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه شما درخواست خود را مستقیما به فیسبوک و ایسنتاگرام اعلام می‌کنید؟ گفت: سازمان اینترپل برای پرووایدرهای بزرگ مانند فیسبوک، مایکروسافت، ایسنتاگرام، توییتر و... درهمان محل امکانی را ایجاد کرده و آنها مستقر شده و به درخواست‌ها رسیدگی می‌کنند. ما درخواستمان را به اینترپل اعلام کرده و در آنجا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

هشدار در مورد زامبی‌شدن آی‌پی‌ها

وی در بخش دیگری از سخنانش به شیوه‌ای جدید از حمله‌های مجازی به کشورهای مختلف خبر داد و گفت: در این شیوه هکرها با نفوذ به برخی از آی‌پی‌ها این آی‌پی‌ها را مصادره و به عبارتی زامبی می‌کنند. سپس این هکرها که متعلق به کشور دیگر هستند با سوءاستفاده از آی‌پی‌های ثانویه به کشور ثالث حمله مجازی کرده و در این بین در نگاه اول کشوری که مورد حمله قرار گرفته گمان می‌کند که هکرها از سوی کشور ثانویه بوده‌اند در حالی که این شیوه از طریق زامبی شدن آی‌پی‌ها انجام می‌شود.

رییس پلیس فتای ناجا افزود: در همین راستا لازم است شهروندان هشدارهای ساده‌ای را مورد توجه قرار دهند. اینکه مودم و سیستم خود را پس از استفاده خاموش کنند تا منشاء حملات هکرها و مبداء ورود به آن نشوند.

اسرائیل، امریکا و عربستان سعودی بیشترین حمله‌کنندگان مجازی به ایران

هادیان‌فر با بیان اینکه ما مستنداتمان را در این خصوص به نهادهای مربوطه و اینترپل ارائه داده‌ایم، گفت: این شیوه باتنت نام دارد و در حقیقت می‌توان گفت آی‌پی‌هایی که زامبی می‌شوند در این شیوه از حملات هکرها مظلوم واقع می‌شوند.

به گفته وی، بیشترین حمله‌ها در فضای مجازی به ویژه حملاتی به این شکل که به نام کشور ما ثبت شده اما از سوی کشور دیگر انجام می‌شود از سوی رژیم صهیونیستی، آمریکا و رژیم سعودی انجام می‌شود.

رییس پلیس فتای ناجا افزود: به عنوان مثال در یکی از موارد که در شازن اراک رخ داد، با استفاده از آی‌پی‌های مربوط به این حوزه و آلوده کردن آن، هکرها به جای دیگری حمله کرده بودند؛ اما در نگاه اول به گونه‌ای نشان داده می‌شد که گویا حمله از شازن اراک رخ داده است.

به جز رژیم صهیونیستی، با پلیس تمام کشورها همکاری داریم

هادیان‌فر با بیان اینکه پلیس فتا با پلیس تمام کشورها همکاری دارد، خاطرنشان کرد: تنها با رژیم صهیونیستی همکاری نداریم حتی با آمریکا نیز در پیگیری پرونده‌ها با محوریت اینترپل همکاری داریم.

وی با تاکید بر اینکه پلیس فتا صفحه، پروفایل، ربات و هیچ عضویتی در شبکه‌های فضای مجازی و ارتباطی ندارد، گفت: اخیرا نیز کانالی در فضای تلگرام به نام پلیس فتا ساخته شده بود که گرداننده آن شناسایی و بازداشت شد. پلیس فتا اگر بخواهد به کسی هشدار دهد تنها از طریق ایمیل خواهد بود و به هیچ کس در فضای مجازی، اس‌ام‌اس، پیام و... پیامی ارسال نمی‌کند. برای احضار نیز تنها احضاریه‌های کتبی دستگاه قضایی است که انجام می‌شود و پلیس به هیچ شیوه دیگری کسی را احضار نمی‌کند و از این رو لازم است شهروندان حواسشان باشد که طعمه سودجویان نشوند.

پلیس چت‌های دونفره را رصد نمی‌کند

رییس پلیس فتای ناجا همچنین اظهار کرد: پلیس فتا هیچ وقت وارد حریم خصوصی آنها نشده و چت‌های دونفره آنان را رصد نمی‌کند مگر به حکم دستگاه قضایی، پلیس به این فضا ورود کند.

هادیان‌فر همچنین در پایان سخنانش در راه‌اندازی مرکز فوریت‌های پلیس فتا به محوریت‌های جرایمی چون برداشت غیرمجاز، حملات تروریستی سایبری و... اشاره کرد و گفت: این مرکز در حال حاضر به صورت چت آنلاین فعال بوده و شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت پلیس فتا گزارش خود را ثبت کنند، اما در مرحله بعدی نیز 110 سایبری راه‌اندازی خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی