بازدید 9729

اختلاف دریافتی پزشکان ۳۰ تا ۳۰۰ برابر است!

موضوع دریافتی کارانه پزشکان و اختلاف فاحش آن با کارانه سایر پرسنل کادر بیمارستانی از جمله پرستاران، ابهامی است که نظام سلامت را تحت الشعاع خود قرار داده است.
کد خبر: ۵۵۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰ 03 December 2015
موضوع دریافتی کارانه پزشکان و اختلاف فاحش آن با کارانه سایر پرسنل کادر بیمارستانی از جمله پرستاران، ابهامی است که نظام سلامت را تحت الشعاع خود قرار داده است.

به گزارش مهر، ماجرای اختلاف چند صد برابری کارانه پزشکان و پرستاران، هنوز محل گلایه و اعتراض است. اینکه گفته می شود «فیش حقوقی» برخی پزشکان هیئت علمی «خط قرمز» است و نمی توان به آن دسترسی داشت، باعث شده تا این ذهنیت همچنان وجود داشته باشد که چرا برخی پزشکان و جراحان متخصص و فوق تخصص هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی، کارانه های خیلی بالا دریافت می کنند و در مقابل، سایر پرسنل تیم درمانی همچون پرستاران و...، کارانه چند صد هزار تومانی بگیرند.

حمید چراغی دبیر شورای عالی نظام پرستاری با گلایه شدید از تشدید فاصله کارانه پرداختی پزشک و پرستار در بیمارستان ها، گفت: طرح تحول سلامت باعث شد تا شکاف پرداختی کارانه ها عمیق تر از قبل شود. بطوریکه اگر کارانه پرستاران از ۲۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته، در مقابل کارانه پزشک از ۲۰ میلیون به حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون رسیده است.

در همین حال، دکتر مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفته است که فیش حقوقی ملاک نیست. الان یک پزشک در سیستم دولتی ۵۰ میلیون درآمد دارد اما فیش حقوقی او نشان می دهد ۱۰ میلیون دریافتی دارد. این درست نیست، چون کارانه اش که ۱۰ میلیون نیست!!

وی معتقد است؛ زمانی که در جامعه پزشکانی با تخصص و میزان تحصیلات یکسان دریافتی مشترکی ندارند برخی برای ایجاد تعادل، اقدام به دریافت زیرمیزی می‌کنند و کسی هم نمی‌تواند جلوی این بی‌نظمی را بگیرد.

پزشکیان با تاکید بر اینکه مسئولان نباید در این زمینه به مردم اطلاعات غلط بدهند، اظهار کرد: مسئولان اعلام می‌کنند که پدیده زیرمیزی دیگر در کشور وجود ندارد اما با رصد اموال برخی پزشکان می‌توان فهمید که با درآمد ۸ و یا ۱۰ میلیون تومانی نمی‌شود چنین خودرو و یا منزلی را تهیه کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه شکاف طبقاتی و میزان دریافتی در کشورهای پیشرفته ۲ یا ۳ برابر است، گفت: در کشور ما این اختلاف و شکاف دریافتی پزشکان به ۳۰ و یا ۳۰۰ برابر هم می‌رسد و نمی‌توان برای حذف مسائلی همچون زیرمیزی متوسل به زور شد.

بر اساس آنچه که به عنوان اخبار غیر رسمی از آن یاد می شود، می گویند کارانه های چند صد میلیونی هم داریم که اندک پزشکان «خاص» این ارقام را دریافت می کنند. بطوریکه گفته می شود کارانه یک ماه همین تعداد اندک به مرز ۶۰۰ میلیون هم می رسد.

این در حالی است که برخی دست اندرکاران حوزه سلامت کشور معتقدند که با اجرای طرح تحول سلامت، فاصله پرداختی ها در نظام سلامت بیشتر شده و به رغم اینکه ادعا می شود کارانه پرستاران ۲.۵ برابر شده است، اما دریافتی پرستار از محل کارانه از ۲۰۰ هزار به ۵۰۰ هزار تومان رسیده و در مقابل، پزشک مربوطه کارانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون می گیرد.

البته ابهامی که در این بین وجود دارد، این است که معلوم نیست کدام دسته از پزشکان چنین کارانه های نجومی دریافت می کنند. در واقع، معلوم نیست «فیش حقوقی» کدام طیف از جامعه پزشکی «خط قرمز» است و نمی توان به آن دسترسی داشت.

چندی قبل محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، در واکنش به کارانه دریافتی پزشکان، عنوان کرده بود جامعه پرستاری به عنوان عضو تیم سلامت، این موضوع را قبول دارد که بخشی از جامعه پزشکی به ویژه پزشکان عمومی که بیشترین تعداد پزشکان کشورمان را تشکیل می دهند، از دریافتی مناسبی برخوردار نیستند.

وی افزود: اگر اینگونه که مسئولان نظام پزشکی و وزارت بهداشت ادعا می کنند که کارانه پزشکان بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است، ما مشکلی با این میزان پرداختی نداریم. اما، بهتر است که اجازه دهند سیستم های مستقل بر روند پرداخت ها در نظام سلامت نظارت داشته باشند تا ابهامات برطرف شود.

شریفی مقدم با انتقاد از اینکه لیست کارانه ها و فیش حقوقی برخی پزشکان چند قفله است، گفت: تا زمانی که در پرداخت ها شفاف سازی نشود، گفته های مسئولان را نمی توان باور داشت.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که مسئولان سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، متفق القول بر این عقیده اند که کارانه دریافتی پزشکان در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹۹
انتشار یافته: ۱۶
یه پزشک فوق تخصص 13 سال فقط درس خونده و کلی هم کشیک داده، حالا طرح هم میشه حداقل 4 سال، کلی زحمت، کلی درس، پرستار ها چقد درس خوندن؟ توی تحصیلشون کشیک دادن؟ مسئولیت جان مریض با اوناس؟ دیه های سنگین و...
چرا پزشکان هزار برابر مهندسان درامد دارند؟
براي اينكه حساب و كتابي وجود ندارد!؟
به داد معلمان برسید.......
به نظرم دیگر وقتش هست که حداقل در این موارد شفاف سازی صورت گیرد. تضاد طبقاتی واقعاً بیداد می کند. چرا باید یک پزشک عمومی چندین برابر یک هیئت علمی با درجه استاد تمامی دریافتی داشته باشد؟؟؟
امان از بی عدالتی- کارانه ها ی ۸۰ تا ۱۰۰ میلیونی در ماه و بعضی ها هم ۶۰۰ میلیونی. حالا با باقی مشاغل مقایسه کنید. حتی همون مشاغل رده بالا هم انقدر ها نیست به خدا.
بدبخت کارگر
اختلاف بین حقوق کارگر و دکتر چند هزار برابر
سلام وقتی سطح سواد دو طیف از زمین تا اسمون فاصله داره من نمیدونم چطور سطح درامدشون باید نزدیک به هم باشه بطور مثال ما ما هزار هفتصد ص اناتومی میخونیم پرستاریا هم نهایت پنجاه صفحه / حالا به فرض که زیاد بگیرن غیر اینه که دارن حقشونو میگیرن اگر درامد بقیه کمه مقصر پزشک ها هستن / رونالدو هم کلی درامد داره ولی کیا در سطح اونن منظورم اینه اگه یه سری افراد خیلی درامد دارن خوب لابد حقشونه دیگه چطور انتظار دارین بهترین پزشکای ایران درامدشون در سطح افراد معمولی باشه. والسلام
کارانه؟
این دیگه چیه؟
بابا حقوق میگیری اضافه کار میگیری .کارانه؟ این چه صیغه ایه ؟یکی توضیح بده لطفا.
من کارمند آموزش و پرورشم.ستادی. بخدا کارانه به عمرمون ندیدیم.80 میلیون و صد میلیون رو که اصلا نخواهیم دید.
مگه من هم کارمند دولت نیستم مگه اونا مال یه دولت دیگه ای هستن؟
شاید پول نفت فقط مال اوناست؟
خیلی تاسف داره بخدا
تابی جون خواهشن منتشر کن
پرستار اگر بالای برج میلاد برود وداد بزند صداشو مریخی ها میشنوند ولی زمینیها نمیشنوند !!!!!
پرستاران دارن از 1 میلیون تا 3 میلیون کارانه می گیرن که با حقوقشون حدود 4 تا 5 میلیون میشه. چرا باید یه لیسانس پرستاری 5 میلیون درماه درامد داشته باشه و یه فوق لیسانس یا حتی دکترای رشته های دیگه کمتر از نصف ااون؟ این بی عدالتیه برادر که با مدرک پایین تر دوبرابز حقوق و مزایا بگیری و معترض هم باشی
با این طرح سلامت فشار کار پرستاران چند برابر شده ولی افزایش حقوقی در کار نیست فقط مقدار ی بصورت الی الحساب داده شده
کارانه های بالای 100میلیون را فقط متخصص جراحی قلب دریافت میکنند که تمام وقتشان در بیمارستان است

من هم اگر خودم و یا عزیزانم دچار مشکل قلبی میشوند پیش همی افراد مشهور میروم تا مشکلی برایم پیش نیاید

پزشکی که روزی 15 عمل قلب میکند مطمئنتر از پزشکی است که ماهی 5 عمل قلب میکند
من یک پزشک متخصص در یک شهرستان هستم و در ماه پانزده شب آنکال هستم کارانه دریافتی من به پانصد هزار تومان هم در ماه نمیرسد اینها فقط شانتاژ و سرو صدای بیخود. وقتی پزشکی سه برابر مدت تحصیل پرستار تحصیلات داره و بعنوان مقیم بیست و چهار ساعت کامل در بیمارستان حضور دارد و تمام مسئولیت بیمار هم با اوست و باید دویست میلیون دیه بدهد و...هزاران مشکل و بدبختی دیگر نباید تفاوتی وجود داشته باشد
یه کم اوضاع رو بسنجین به خدا،الان تنها قشر تحصیل کرده ایی که از علم خودش درآمد بالا داره فقط پزشک ها هستن پس آینده خودتون رو جز در راه رشته های بیمارستانی تلف نکنین
من و خیلی های دیگه که رفتیم مهندسی دولتی خوندیم یا میخونیم تا فوق و دکترا با معدل بالا حالا در به در دنبال شغل با درآمد به اندازه یه بهورز هستیم
تابناک جان خواهش میکنم درج کن بلکه چهار تا کنکوری و دبیرستانی یا والدین محترمشون بخونن و نرن تو چاهی که ما رفتیم
برین پزشکی دندون دارو،اگه نشد برین پرستاری اتاق عمل یا نهایتا بهورزی
اصلا و ابدا سراغ مهندسی یا رشته های انسانی نرین که بشدت پشیمون میشین
ببینین در حالی که یه نخبه مثلا از امیر کبیر یا شریف نهایتا در صورت شانس یه شغل با درآمد 3 تومن گیرش میاد یه پزشک که شاید مدرکش رو از آزاد یه شهر دورافتاده گرفته باشه دست کم 10 تومن میگیره
دیده شده کسی رو که عمومی ایش رو آزاد گرفته و حالا طرح سربازی 13 میگیره
موفق و در پناه حق باشید
من يك مهندس و دانشجوي دكتراي عمران و درحين حال مسول واحد فني يك اداره هستم ولي كل درامد ماهانه من به اندازه درآمد يك دكتر عمومي كه در ماه 10 الي 12 ميليون تومان دريافت مي كند نيست. فاصله حقوقي در ايران باعث شده است پزشكان خود را متفاوت از ديگر اقشار جامعه ببينند .در حالتي كه در كشور هاي نظير آلمان ، فرانسه، ژاپن كه من خودم با پزشكان ان كشورها سوال نمودم حقوق دريافتي آنها با تمام مزايا از كارمند يك سازمان تفاوت چنداني ندارد و به پول ايران حداكثر 12000 دلار مي باشد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم